Co nam daje wysiłek fizyczny?
Justyna Bielecka

Co nam daje wysiłek fizyczny?

Każdy z nas z pewnością wiele razy w swoim życiu słyszał stwierdzenie „sport to zdrowie”. Ludzie aktywni fizycznie są postrzegani jako osoby zdrowe, pełne wigoru i chęci do życia. Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, dlaczego tak się dzieje? Przyjrzyjmy się zatem wysiłkowi fizycznemu i sprawdźmy, jakie korzyści z niego płyną.

Dlaczego brakuje nam ruchu? 

Życie współczesnego człowieka znacznie różni się od życia, jakie wiedli ludzie jeszcze 50 czy 100 lat temu. Postęp technologiczny stworzył liczne udogodnienia dla człowieka. Wiele procesów zostało zautomatyzowanych, w fabrykach ludzie zostali zastąpieni przez maszyny. Przemieszczamy się również o wiele łatwiej niż kiedyś – autobusy, samochody, samoloty – coraz mniej ludzi chodzi piechotą, mało kto codziennie korzysta z roweru. Zresztą, nawet nie potrzebujemy się już tak często przemieszczać – możemy pracować w domu przed komputerem. Żeby porozmawiać z przyjacielem wystarczy do niego zadzwonić. Kiedyś ludzie, żeby zdobyć pożywienie musieli udać się na polowanie, lub zająć się uprawą roli czy też hodowlą zwierząt. Wszystko to wymagało ciągłego poruszania się. Dziś wsiadamy w auto i jedziemy do supermarketu na zakupy lub do restauracji na kolację. Czynniki te sprawiają, że coraz mniej się ruszamy, a przecież ruch jest jednym z elementów niezbędnych do utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia.  

Co nam dają ćwiczenia?

- Mocne serce

Ruch wywołuje w organizmie szereg procesów i zmian. Zmiany te zależą od rodzaju ćwiczeń, ich intensywności i czasu trwania. Regularne ćwiczenia fizyczne mają korzystny wpływ na układ sercowo-naczyniowy. Już po kilku tygodniach treningu zmniejsza się spoczynkowa częstość skurczów serca, a przy tym wzrasta objętość i masa mięśnia sercowego. Oznacza to, że serce jest silniejsze i przy jednym „uderzeniu” może przepompować więcej krwi, dzięki czemu jest bardziej wydajne i może pracować wolniej. Poprawia się też unaczynienie serca, co w praktyce oznacza zmniejszenie ryzyka zawału. 

- Silne mięśnie, zdrowe kości

Dalsze korzyści można zaobserwować w mięśniach i układzie kostnym. Na skutek ćwiczeń, siła mięśni, w tym mięśni odpowiedzialnych za utrzymanie prawidłowej postawy ciała wzrasta, co zapobiega wadom postawy w młodym wieku, a w późniejszym okresie pozwala uniknąć dolegliwości bólowych kręgosłupa. Stawy pod wpływem ruchu stają się lepiej ukrwione i odżywione, pobudza się czynność kaletek maziowych. Jeżeli chodzi o kości, to ich masa i gęstość wzrasta. Jest to bardzo ważne w profilaktyce osteoporozy. 

- Głębszy oddech

Ćwicząc regularnie zwiększysz swoją pojemność życiową płuc oraz wzmocnisz mięśnie oddechowe. Z płucami jest mniej więcej jak z sercem -  w trakcie jednego oddechu będą w stanie przepompować większą ilość powietrza (a co nas bardziej interesuje – więcej tlenu). Dodatkowo pojemność klatki piersiowej zwiększają ćwiczenia rozciągające.

- Zadbasz o poziom cholesterolu

Bardzo ważny jest wpływ systematycznej aktywności ruchowej na poziom cholesterolu we krwi. Systematyczny trening powoduje wzrost stężenia cholesterolu zawartego we frakcji HDL (tzw. dobry cholesterol), z jednoczesnym obniżeniem frakcji LDL (tzw. zły cholesterol). Zwiększenie tego pierwszego nie sprzyja gromadzeniu cholesterolu w komórkach ścian naczyń, co jest jednym z istotniejszych czynników zmniejszających zagrożenie chorobą wieńcową.

- Trening dobry dla cukrzyka

U osób poddanych treningowi stwierdza się obniżenie wydzielania insuliny przez trzustkę. Natomiast tolerancja glukozy przez organizm – mimo zmniejszonego wydzielania insuliny – poprawia się. Oznacza to, że tkanki osoby wytrenowanej są bardziej wrażliwe na działanie insuliny.
U osób z cukrzycą efekt ten pozwala na obniżenie zapotrzebowania na insulinę podawaną w iniekcjach lub zmniejszenie liczby lub dawki przyjmowanych leków poprawiających tolerancję glukozy. Natomiast u osób otyłych efekt ten łagodzi zaburzenia metaboliczne i zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia nadciśnienia tętniczego oraz cukrzycy. 

- I wreszcie... Endorfiny!!!

W czasie ćwiczeń obserwuje się wzrost wydzielania endogennych peptydów opioidowych (znanych powszechnie jako endorfiny). Mogą one zmniejszać odczuwanie bólu mięśni jak i ogólne odczucie ciężkości pracy. To właśnie endorfiny sprawiają, że po wysiłku jesteś w dobrym nastroju i masz uczucie zadowolenia. 

- Dla zwiększenia odporności

Umiarkowane wysiłki fizyczne wpływają na ogół korzystnie na układ immunologiczny, a tym samym na poziom odporności organizmu. Należy jednak pamiętać,  że umiarkowany trening poprawia odporność, natomiast trening powodujący przeciążenie organizmu osłabia mechanizmy odpornościowe.

W zdrowym ciele zdrowy duch

Ćwicząc regularnie dbasz o swoje ciało, zgrabną sylwetkę, a co za tym idzie – dobre samopoczucie. Jeżeli będziesz regularnie ćwiczyć, twoje ciało stanie się bardziej kształtne i atrakcyjne – na pewno zyska na tym twoja pewność siebie. Wysiłek fizyczny pozwala też rozładować negatywne emocje, z którymi coraz częściej nie potrafimy sobie radzić.  

Liczne badania naukowe potwierdzają te oraz masę innych korzyści płynących z ruchu. Nie jest to zamknięta lista. Pamiętajmy jednak, że tak jak w każdej dziedzinie, tak i w ćwiczeniach, należy zachować umiar. O ile sport rekreacyjny jest zbawienny dla zdrowia, to uprawiany wyczynowo może przysporzyć wielu kontuzji, prowadzić do przeciążeń i spadku odporności. Kierujmy się zatem słowami Owidiusza „medio tutissimus ibis” - dosłownie: najbezpieczniej jest chodzić środkiem, a mniej dosłownie: miej umiar we wszystkim.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij