Dieta przy problemach z pęcherzykiem (woreczkiem) żółciowym – o czym należy pamiętać? - portal DOZ.pl
Dieta przy problemach z pęcherzykiem (woreczkiem) żółciowym – o czym należy pamiętać?
Maria Brzegowy

Dieta przy problemach z pęcherzykiem (woreczkiem) żółciowym – o czym należy pamiętać?

Jak powinna wyglądać dieta przy problemach z pęcherzykiem żółciowym? Dlaczego prawidłowe żywienie pełni istotną rolę przy chorym woreczku żółciowym? Jakie produkty można spożywać, a których należy unikać? 

Dieta bogata w produkty dostarczające tzw. złych tłuszczy, ubogie w błonnik pokarmowy, a także przewlekłe niedojadanie i jedzenie dużych ilości pokarmu naraz to tylko niektóre z elementów złego odżywiania się, prowadzące do rozwoju wielu poważnych dolegliwości oraz schorzeń. Wśród nich znajduje się kamica żółciowa, która w mniej optymistycznej wersji może przebiegać razem z dolegliwościami bólowymi. 

Problemy z pęcherzykiem żółciowym a dieta  

W ok. 55–60% przypadków kamica żółciowa, czyli wytrącanie się złogów w obszarze różnych odcinków układu żółciowego – ma charakter bezobjawowy. Szacuje się, że średnio 0,5–4% zdiagnozowanych kamic przechodzi do postaci objawowej. Po pierwszym ataku tzw. kolki żółciowej ryzyko kolejnej wynosi już aż 50%. Jak podaje literatura, leczenie operacyjne powinno zostać przeprowadzone u tych chorych, u których przynajmniej raz wystąpiły powikłania kamicy, takie jak: ostre zapalenie pęcherzyka żółciowego, ostre zapalenie dróg żółciowych albo ostre zapalenie trzustki. 

Za jedną z głównych przyczyn pojawienia się kamicy podaje się nieprawidłową dietę, na którą składają się:  

  • nieregularne spożywanie posiłków,
  • wybór produktów o niskiej zawartości błonnika pokarmowego, 
  • spożywanie wysoko przetworzonej żywności, w tym dań typu instant, fast-food, 
  • nadmiar cukrów prostych w diecie dostarczanych wraz ze słodyczami oraz deserami, 
  • spożywanie głównego, obfitego posiłku w godzinach wieczornych. 

Wśród innych powodów znajdują się także: 

  • otyłość,
  • cukrzyca,
  • gwałtowne odchudzanie się, 
  • zaburzenia motoryki przewodu pokarmowego. 

Dieta przy problemach bólowych z pęcherzykiem żółciowym – zasady

Gdy kamica się już rozwinie, objawy bólowe zwykle wywołuje dieta wysokoprzetworzona, obfitująca w niezdrowe tłuszcze, ciężkostrawna, jak również i – niestety – bogata w błonnik pokarmowy. Oznacza to, że o ile włókno będzie niezbędne celem profilaktyki rozwinięcia tej jednostki chorobowej (czyli spożywanie surowych warzyw, owoców i produktów zbożowych z pełnego ziarna), o tyle – gdy już ona wystąpi – postępowanie żywieniowe w nasileniu objawów oraz w pierwszym etapie po ewentualnym leczeniu operacyjnym będzie już zgoła inne, nastawione bardziej na kierunek żywienia o charakterze łatwostrawnym. 

Wśród podstawowych zasad diety w momencie pojawienia się dolegliwości znajdują się: 

  • regularnie spożywane posiłki o niewielkiej objętości, aby odciążyć przewód pokarmowy,
  • wyeliminowanie produktów i dań smażonych, pieczonych w otwartym naczyniu, grillowanych, duszonych ze wstępnym obsmażaniem,
  • zastąpienie produktów i dań obfitujących w tłuszcze (wieprzowina, dziczyzna, pełnotłuste mleko oraz jego przetwory, przekąski słone typu chipsy, krakersy) odtłuszczonymi bądź naturalnie chudymi, 
  • wyeliminowanie produktów wywołujących wzdęcia tj. nasion roślin strączkowych (m.in. groch, soczewica, ciecierzyca), kapusty, czosnku, cebuli, surowych jabłek itp.; 
  • unikanie spożywania surowych warzyw i owoców,
  • kategoryczne wyeliminowanie spożycia alkoholu,
  • unikanie innych używek, takich jak tytoń, naturalna kawa, a także mocna czarna herbata,
  • unikanie dań indywidualnie nietolerowanych. 
Gdy objawy bólowe ustąpią, a wybrane z wymienionych wyżej produktów będą należały do kategorii „zdrowych” (np. owoce, warzywa), można podjąć stopniowe, ostrożne próby sprawdzenia ich tolerancji. Wciąż jednak zaleca się utrzymanie diety pozbawionej żywności wysokoprzetworzonej, przygotowywanej w ciężkostrawny sposób (smażenie, duszenie z obsmażaniem itd.) 

Polecane dla Ciebie

Co jeść przy chorym pęcherzyku żółciowym? Atak pęcherzyka żółciowego a dieta 

Gdy pojawiają się dolegliwości bólowe, menu zalecane dla ich złagodzenia będzie miało charakter diety łatwostrawnej z ograniczeniem tłuszczów. Podobne wskazówki żywieniowe będą obowiązywały pacjenta, u którego zadecydowano o leczeniu operacyjnym (w pierwszym etapie postępowania po interwencji chirurgicznej). 

Co jeść, mając chory pęcherzyk żółciowy? Oto produkty wskazane przy problemach z woreczkiem żółciowym: 

  • produkty zbożowe – pszenne pieczywo, suchary, drobny makaron pszenny, ryż biały, drobne kasze (manna, kuskus), komosa ryżowa, płatki kukurydziane, mąka pszenna, skrobia ziemniaczana, tapioka, amarantus,
  • nabiał - świeże mleko, jogurty, kefiry, maślanki, twarogi, serki twarogowe – chude, 
  • tłuszcze (stosowane w minimalnej ilości, na zimno) – oliwa z oliwek, oleje (słonecznikowy, rzepakowy, sezamowy, lniany), masło, margaryna, 
  • mięso – drobiowe, cielęcina, chude mięso wołowe, królik, 
  • ryby – chude ryby (świeże i mrożone) – dorsz, mintaj, morszczuk, sola, tilapia, leszcz, sandacz, pstrąg, flądra, tuńczyk,
  • warzywa – obrane ze skóry, przetworzone (ugotowane, przetarte), młode i soczyste: marchew, buraki, dynia, kabaczki, cukinia, pietruszka, patisony, pomidor bez skórki, szpinak, koperek, ziemniaki, 
  • owoce – pieczone jabłka, bez skóry, bezpestkowe owoce w formie obranej i przetworzonej (gotowane, pieczone, kisiele, budynie, dżemy),
  • napoje – woda (1,5–2 l dziennie), herbata zielona, owocowa, ziołowa (melisa, mięta, rumianek), słaba czarna herbata, bawarka, 
  • zioła, przyprawy – zioła (oregano, bazylia, rozmaryn, natka pietruszki, koperek), wanilia, cynamon. 

Łatwostrawny jadłospis przy chorym pęcherzyku żółciowym

Oto przykładowy jadłospis wraz z przepisami przy chorym pęcherzyku i ataku bólowym.  

Śniadanie – zupa mleczna i kanapka z domową wędliną 

1 kg filetu z indyka oprósz solą, włóż do naczynia żaroodpornego, dodaj 4 łyżki startej marchewki oraz podlej 1 szklanką chudego bulionu. Piecz mięso w zamkniętym naczyniu przez ok. 40 minut w 180ºC. Gdy wystygnie, pokrój w plasterki. Domową wędliną obkładaj kromki weki. Podaj obok zupy mlecznej – ugotuj chude mleko, dodaj przyrządzony wcześniej kuskus, dopraw szczyptą soli albo cukru. 

Obiad – makaron ze serem i cynamonem 

Makaron typu cienkie nitki ugotuj w osolonym wrzątku. Chudy twaróg rozdrobnij widelcem razem z cukrem waniliowym oraz cynamonem. Możesz też dodać łyżkę jogurtu naturalnego, aby połączyć ser w całość. Podawaj z makaronem na ciepło (ale nie gorąco). 

Przekąska – wafle ryżowe z serkiem i dżemem 

Wafle ryżowe obłóż naturalnym serkiem homogenizowanym oraz dowolnym dżemem z owoców bezpestkowych. 

Kolacja – sucharki z pastą rybną 

Polędwicę z dorsza albo inną zwartą rybę (ok. 200 g) ugotuj na parze razem z pokrojoną w plasterki słodką marchewką. Przełóż wszystko do miseczki, dodaj posiekany koperek, szczyptę soli oraz sok z cytryny do smaku. Pastą obkładaj sucharki (ew. przestudzone grzanki z pszennego pieczywa). 

  1. M. Jarosz, Dietetyka. Żywność, żywienie w prewencji i leczeniu, Wydawnictwo IŻŻ, Warszawa 2017. 
  2. D. Włodarek i in., Dietoterapia, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2015. 
  3. A. Ciepłowska, Dieta po cholecystektomii, "Współczesna dietetyka", nr 26 2019. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt, dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

  • Zdrowe i lekkie grillowanie – czy to możliwe?

    Sezon grillowy kocha chyba każdy. Niezależnie od tego, czy jesteśmy smakoszami wege, czy z uwielbieniem wcinamy mięso, z niecierpliwością oczekujemy pierwszej sprzyjającej biesiadowaniu pod chmurką pogody! Co jednak, gdy dbamy o figurę, a żołądek niekoniecznie przyjmuje cięższą dietę? Czy da się grillować zdrowo?

  • Przygotuj się na długi weekend. Majówka bez komarów

    Za oknami piękna słoneczna pogoda, wiosna rozkwita zielenią, przyroda budzi się do życia. Pomimo wielu obostrzeń wprowadzonych z powodu pandemii koronawirusa w poprzednich latach, dziś możemy cieszyć się spędzaniem czasu na łonie natury. Co zrobić, aby komary nie odebrały nam radości czerpanej z czasu spędzonego na świeżym powietrzu, którego w ostatnim czasie było tak niewiele?

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Nordic walking – zalety i technika „chodzenia z kijkami”

    Nordic walking to forma aktywności fizycznej, która polega na szybkim marszu ze specjalnymi kijkami. Ten rodzaj sportu został wymyślony przez Finów i początkowo stanowił rodzaj całorocznego treningu dla biegaczy narciarskich. Podczas uprawiania nordic walking zaangażowanych zostaje wiele grup mięśniowych, naprzemienne, przeciwległe wymachy kończyn mobilizują do pracy niemal całe ciało. Jak powinna wyglądać prawidłowa technika chodzenia z kijkami?

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Zerwany mięsień – co robić?

    Zerwanie mięśnia objawia się m. in. nagłym bólem, utratą siły mięśniowej i tym samym pozbawieniem kontroli nad mięśniem. To znacznie groźniejszy uraz niż naderwanie czy naciągnięcie mięśnia. Jak je od siebie odróżnić? Jak długo goi się zerwany mięsień? Jak wygląda jego rehabilitacja?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij