Jaki sport na lato?

Lato to nie tylko czas wakacji i pięknej pogody, ale również odpoczynku. Sprawmy, aby odpoczynek ten można było nazwać aktywnym.

Aerobik

Jest to zestaw ćwiczeń wykonywany przy rytmicznej muzyce, podczas których zwiększa się wymiana tlenowa w organizmie. Powtarza się poszczególne zestawy ćwiczeń, które są unikalnym połączeniem tańca i gimnastyki.

Korzyści z regularnego uprawiania aerobiku to przede wszystkim:

  • redukcja tkanki tłuszczowej,
  • pozytywny wpływ na wydolność układu sercowo – naczyniowego,
  • wzmocnienie układu mięśniowego,
  • dotlenienie organizmu i lepsze wchłanianie tlenu,
  • zwiększenie odporności organizmu,
  • opóźnienie procesu starzenia się,
  • piękna, zgrabna sylwetka,
  • przyjemność, odpoczynek i świetna zabawa.

Każde zajęcia z aerobiku powinny składać się z 4 części: rozgrzewki trwającej ok 5-15 minut, części właściwej (ok. 20-60 minut), wyciszenia (ok. 5-8 minut) oraz rozciągania (ok. 5-10 minut).

Na zajęcia z aerobiku należy zabrać ze sobą odpowiednie buty, sportowy i wygodny ubiór, a także dużą ilość płynów w celu uniknięcia odwodnienia podczas wykonywania ćwiczeń.

Pamiętaj!

  • ćwiczenia aerobowe powinny iść w parze z właściwym odżywianiem się. Ruch plus zdrowa dieta to przepis na sukces.
  • zajęcia należy rozpoczynać stopniowo. Najbardziej narażone na urazy są stopy i nogi ze względu na dużą ilość podskoków, skrętów i skoków.
  • najczęstsze urazy to m. in. zapalenie mięśni, ścięgna Achillesa i ból łydek, złamanie kości śródstopia oraz ostrogi i pięty.
  • główne przeciwwskazania to urazy układów mięśni, stawów, kości lub ścięgien, astma, dolegliwości układu oddechowego i choroba wieńcowa.

Jazda na rowerze

 Jest to jeden z najprzyjemniejszych letnich sportów. Daje nie tylko zdrowie, ale także kontakt z przyrodą i niezapomniane chwile na łonie natury.

Jazda na rowerze usprawnia cały układ mięśniowy, oddechowy i krążenia. Pod wpływem pedałowania uda i łydki stają się smuklejsze, zgrabniejsze, wzmacniają się mięśnie brzucha, bioder oraz rąk.

Wysiłek powoduje także dotlenienie organizmu, zwiększenie wydolności oraz przeciwdziała pojawianiu się żylaków na nogach. Jest dobrym elementem zapobiegania otyłości, cukrzycy, chorób serca czy osteoporozy. 

Pamiętaj!

  • do jazdy na rowerze należy się w odpowiedni sposób przygotować. W celu uniknięcia zakwasów lub kontuzji należy poćwiczyć jazdę „na sucho”. Do tego należy dodać ćwiczenia rozciągające, wszelkiego rodzaju skłony i przysiady. Po zejściu z roweru ćwiczenia te należy powtórzyć.
  • możemy jeździć codziennie, ale zacznijmy od niewielkich odległości.
  • pamiętajmy o zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze. Największym problemem rowerzystów są nieuważni kierowcy samochodów. Najlepiej jest więc wybierać specjalne ścieżki rowerowe. Jeżeli korzystamy z jezdni to bezapelacyjnie musimy przestrzegać przepisów ruchu drogowego. Dobrym rozwiązaniem jest oznakowanie roweru tak, by był dobrze widoczny dla kierowców. Specjalne odblaskowe naklejki znajdziemy w sklepach ze sprzętem sportowym.

Badminton

To świetna propozycja na wakacyjne, rodzinne popołudnia. Jest to gra dwu- lub cztero- osobowa, która polega na przebijaniu nad siatką lotki za pomocą rakietki.

Sport ten jest znany na całym świecie, uprawiany w formie rekreacyjnej jak i profesjonalnej (jest dyscypliną olimpijską). 

Na poziomie turniejowym badminton wymaga zręczności, siły, refleksu i szybkości.

Rekreacyjnie jest sposobem na przyjemnie i aktywne spędzenie wolnego czasu. Podstawowe zalety badmintona to zwiększanie sprawności fizycznej, poprawienie wydajności organizmu, odciążenie układu kostnego i przeciwdziałanie skrzywieniom kręgosłupa.

Pamiętaj!

  • cena rakietek do badmintona waha się w przedziale od 25 zł do nawet 400 zł za sprzęt używany przez zawodowych graczy. Lotki to wydatek ok. 25 zł za kilka sztuk.
  • lotkę najlepiej przebijać przez siatkę (lub inną przeszkodę), w niedalekiej odległości między graczami.
  • sprzęt do gry jest lekki i prosty w użyciu, dlatego też gra może być dobrą formą odpoczynku dla całej rodziny.

Wspinaczka skałkowa

Zdobywa coraz większą popularność jako forma aktywnego odpoczynku.

Polega na przemieszczaniu się po stromym terenie przy użyciu przynajmniej rąk dla utrzymania równowagi. Jest uprawiana zarówno w zamkniętych pomieszczeniach, jak i na świeżym powietrzu.

Może przybierać formę klasyczną, która polega na używaniu wyłącznie rąk, zaś sprzęt wykorzystywany jest tylko do asekuracji.

Sprzęt asekuracyjny możemy także wykorzystać czynnie. Wtedy możliwe jest zawisanie na linie i założonych punktach asekuracyjnych, dzięki którym wspinacz wchodzi wyżej. W wakacyjnych kurortach coraz więcej jest miejsc, gdzie rekreacyjnie można spróbować swoich sił we wspinaczce.

Ważne jest tutaj przede wszystkim poczucie równowagi, gibkość oraz silne palce i mięśnie obręczy barkowej.

Jednorazowe wejście to wydatek rzędu 12-15 zł od osoby. Przeważnie w cenę wliczony jest specjalistyczny sprzęt i opieka instruktora.

Podstawowe korzyści z uprawiania tego sportu to głównie kształtowanie mięśni i sylwetki oraz wyraźnie zwiększenie siły rąk. To dobre ćwiczenie rozciągające, kształtujące równowagę oraz precyzję.

Pamiętaj!

  • wspinaczka skałkowa zwykle kojarzy się z niebezpieczeństwem i dużym wysiłkiem. Sport ten w profesjonalnej formie wymaga odwagi i dobrej kondycji fizycznej, ale uprawiany rekreacyjnie przynosi wiele zabawy i radości.
  • bezpieczeństwo z pewnością zapewni nam odpowiednia asekuracja. Ryzyko wypadku na sztucznej ściance jest stosunkowo niewielkie, mimo to należy pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

Pływanie

Nie ma nic przyjemniejszego niż spędzenie upalnego dnia nad wodą. Będąc na otwartym basenie lub na strzeżonej plaży możemy oddać się przyjemności pływania, które zbawiennie wpływa na nasz organizm:

  • modeluje sylwetkę ,
  • pozwala stracić nadmiar tkanki tłuszczowej i tym samym wspomaga odchudzanie,
  • poprawia odporność organizmu i zwiększa jego wydolność,
  • opóźnia oznaki starzenia się,
  • dodaje ciału lekkości.

Pływanie znacznie poprawia układ krążenia, ponieważ cały organizm zostaje równomiernie dotleniony, a serce pracuje miarowo.

Ogromną zaletą korzystania z basenu jest jego zbawienny wpływ na układ kostny. Pływanie angażuje najważniejsze mięśnie, które są odpowiedzialne za prawidłową postawę.

Dodatkowo zmniejsza bóle kręgosłupa, dlatego polecana jest osobom prowadzącym siedzący i bierny tryb życia.  Pływanie korzystnie wpływa także na układ oddechowy, ponieważ zwiększa pojemność życiową płuc i wzmacnia mięśnie oddechowe.

Pływanie kraulem lub żabką powoduje wyrobienie mięśni brzucha i grzbietu. Dodatkowo relaksując się w wodzie zachowujemy zdrowie i urodę. Jest to dobry sposób na rozluźnienie, odprężenie i relaks.

Pamiętaj!

  • pływanie jest bardzo zdrowe, ale musi być również bezpieczne. Dlatego wybierając się na odpoczynek nad wodą, kierujmy się zdrowym rozsądkiem. Kąpielisko powinno być strzeżone przez ratowników.
  • zanim wejdziemy do wody realnie oceńmy swoje możliwości. Nie rzucajmy się też do niej bez oswojenia się, ponieważ nagły kontakt z zimną wodą natychmiastowo wywołuje skurcze naczyń i spływanie masy krwi żyłami do serca. Może ono nie wytrzymać tak intensywnej pracy i wówczas mamy do czynienia ze wstrząsem termicznym.
  • nigdy nie pływajmy po alkoholu – powoduje on obniżenie odporności organizmu, samooceny i poczytalności.
  • nie wolno skakać do wody o niesprawdzonym dnie, ponieważ dno wody dynamicznie potrafi się zmienić.
  • największe zagrożenia w wodzie to m. in. zmęczenie, zachłyśnięcie się wodą, nadmierne wyziębienie organizmu, skurcz mięśni, wartki nurt wody i wodorosty – zawsze rozsądnie i odpowiedzialnie korzystajmy z wakacyjnych kąpieli.

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus