6 prostych sposobów na udane święta
Przemysław Ćwik

6 prostych sposobów na udane święta

Święta to czas szczególny, choć nieszczególnie długi. Znacznie dłuższy bywa okres przedświątecznych przygotowań. Gonitwa za prezentami, porządki domowe, prace kulinarne – to czynności, które pochłaniają wiele godzin i sporo energii. Jak nie ugiąć się pod natłokiem obowiązków, okiełznać przedświąteczny chaos i zadbać o wspaniałą atmosferę przy wigilijnym stole? Oto sześć naprawdę prostych rad.

Nie ociągaj się z kupowaniem prezentów

Prezenty nie są istotą świąt, ale trudno wyobrazić sobie choinkę bez podarunków. Najlepsze są te „od serca” – przemyślane, trafiające w upodobania obdarowywanego. Z tym nie zawsze jest łatwo, bo nie zawsze mamy dokładny wgląd w potrzeby osób, z którymi siadamy przy świątecznym stole. Tym bardziej nie warto ociągać się z zakupem prezentów. Jeśli zaczniemy działać z odpowiednim wyprzedzeniem, łatwiej będzie wsłuchać się w potrzeby bliskich lub nawet dyskretnie o nie podpytać. Prezenty warto kupować wcześniej również ze względów praktycznych. Po pierwsze – unikniemy w ten sposób stresu, którego na co dzień mamy w nadmiarze. Po drugie – prezenty znacznie łatwiej, a przy okazji taniej można kupić przez Internet niż przemierzając przepastne galerie handlowe dzień przed Wigilią. Trzeba jednak pamiętać, że realizacja zamówienia i dostawa towaru mogą zająć kilka dni. Dlatego pora działać!

Podziel się obowiązkami

Dobra organizacja to podstawa efektywnej pracy. A podstawą dobrej organizacji jest efektywny podział obowiązków. Najlepiej taki, w którym każdy bierze na siebie ulubione – a przynajmniej najmniej nielubiane – czynności. Stanąć na wysokości zadania może każdy, niezależnie od wieku. Nawet maluchom można powierzyć misję ścierania kurzy. Starsze pokolenie można z kolei wysłać po drobne zakupy. Natomiast zadania wymagające zaawansowanych umiejętności, takie jak oprawianie karpia czy lepienie uszek, lepiej przydzielić osobom wyspecjalizowanym w tych dziedzinach. Ważne, by podział obowiązków i ich realizacja przebiegały w miłej atmosferze. W końcu nawet jeśli nie każdemu uda się „wykonać plan”, na niebie i tak zabłyśnie wigilijna gwiazdka.

Bądź bliżej ludzi

Święta i okres przedświąteczny to czas, gdy warto wyhamować z codzienną gonitwą i pomyśleć przede wszystkim o ludziach – tych bliższych, ale również tych, z którymi straciliśmy kontakt. Zbliżająca się Wigilia to świetny pretekst, by odświeżyć dawne relacje, zadzwonić z życzeniami do dalszych krewnych czy umówić się na kawę ze starymi znajomymi. Tego typu gesty sympatii i życzliwości nie kosztują wiele, a zwykle wprawiają w dobry nastrój. Również tego, kto pierwszy wyciąga rękę. Badania dowodzą, że bycie miłym dla innych osób podnosi poziom serotoniny w mózgu. Ten fenomen ma nawet swoją potoczną nazwę: haj pomocnika (helper's high). Okazywanie życzliwości innym ludziom zmniejsza również poziom stresu, a nawet wpływa korzystnie na pracę układu krążenia. Miłym jednak warto być bezinteresownie – i nie tylko dla bliskich lub znajomych. To również najlepszy sposób na podtrzymanie ducha świąt.

Miarkuj się przy stole

Święta to czas biesiadowania i popuszczania pasa. Wprawdzie dietetycy odradzają tego typu praktyki; jeśli jednak oddajemy się im sporadycznie, nie powinny nam zaszkodzić. Mimo wszystko przy stole warto zachować zdrowy rozsądek. Przesadzenie z ilością i różnorodnością dań może zwyczajnie zepsuć nam samopoczucie, spowodować ociężałość ciała i umysłu, a w efekcie zepsuć świąteczny nastrój. Sygnał informujący o sytości dociera do mózgu z mniej więcej piętnastominutowym opóźnieniem. To wystarczająco długo, by skonsumować nadmiarową porcję. Dlatego od stołu lepiej wstać, gdy apetyt jest bliski zaspokojenia, a ewentualną dokładkę zaserwować sobie po dłuższej przerwie. Jest jeszcze jeden powód, by zadbać o umiar w jedzeniu. Badania przeprowadzone przez naukowców ze szwedzkiego Uniwersytetu w Linköping wykazały, że nawet krótkotrwałe przejadanie się może mieć długoterminowe następstwa w postaci przyrostu masy ciała.

Nie oszczędzaj głosu (przy kolędowaniu)

Kolędowanie nie wymaga posiadania skali głosu Freddy’ego Mercury’ego. Dlatego nawet ci, którzy nie wierzą w swój talent wokalny, mogą oddawać się tej czynności z pasją i bez szwanku dla swojego wizerunku. A kolędować warto – z kilku powodów.

Przede wszystkim jest to miła forma spędzania czasu z bliskimi. Poza tym to świetne ćwiczenie dla przepony, które pomoże spalić nadwyżkę kaloryczną. W dodatku taki trening niesie ze sobą bardziej długofalowe pożytki: silniejsza przepona pomaga utrzymać prawidłową postawę, co jest bezcenne w dobie siedzącego trybu życia.

Co ponadto? Śpiewanie – w tym przypadku kolęd – obniża poziom stresu, wyzwala endorfiny i jest naturalnym antydepresantem, rozluźnia oraz wzmacnia mięśnie podniebienia i gardła, zapewniając lepszy sen i zmniejszając ryzyko rozwoju bezdechu sennego. Dodaje też pewności siebie, a nawet poprawia zdolności komunikacyjne.

Odpuść sobie perfekcjonizm

Perfekcjonizm to przypadłość trudno uleczalna i dość uciążliwa. Daje o sobie znać również w okresie świątecznym. Objawia się chęcią dopięcia wszystkiego na ostatni guzik i zorganizowania Wigilii jak z obrazka – z choinką do nieba, górą prezentów i suto zastawionym stołem. Pogoń za formą sprawia, że czasem zapominamy o sednie sprawy. O tym, że święta służą relaksowi, zgodnej atmosferze, spokojnej rozmowie, refleksji. Wspólnemu spędzaniu czasu, którego w ciągu roku często brakuje na kontakty z bliskimi. Być może z listy zadań warto skreślić kilka pozycji, które przyprawiają nas o stres, a nawet mogą zepsuć nastrój w gronie domowników. W końcu wigilijnej uroczystości nie zaprzepaści brak karpia, makowca czy barszczu z uszkami, ani nawet odrobina kurzu w salonie. W niektórych sytuacjach sprawdzają się też bardziej „odważne” pomysły, jak wspólny wyjazd za miasto, w góry, a nawet za granicę. Nie chodzi w końcu o to, by katować się obowiązkami, ale cieszyć wspólnie spędzonymi chwilami.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Problemy z trawieniem? Przyczyną może być stres

    Układ pokarmowy to skomplikowana maszyneria. Skomplikowana tym bardziej, że ściśle powiązana z układem nerwowym. Przejawem tej zależności jest psychologiczne podłoże wielu zaburzeń trawiennych. Jednym z psychogennych czynników zakłócających pracę układu pokarmowego jest stres.

  • Jak o siebie zadbać i poprawić swoje samopoczucie?

    Dobre samopoczucie to wypadkowa kilku czynników. Na to, jak się czujemy wpływa zarówno zdrowie fizyczne, jak i stan umysłu. By zadbać o siebie, nie wystarczy zatroszczyć się o własne ciało — pielęgnujmy również zdrowie psychiczne.

  • Fatalne skutki niedosypiania

    Pracujemy za dużo, odpoczywamy za mało. W dodatku nasz sen jest często niskiej jakości i nie umożliwia pełnej regeneracji organizmu. Ciągłe niedosypianie to poważny problem, który zwiększa ryzyko rozwoju chorób przewlekłych. Czym grozi oraz jak sobie z nim poradzić?

  • Dlaczego wszystko mnie boli? Tajemnicza fibromialgia

    Cierpi na nią od 2 do 8% populacji. Kilka razy częściej dotyka kobiety niż mężczyzn. Objawia się przewlekłym zmęczeniem, zaburzeniami neurologicznymi oraz rozległym bólem mięśni i kości. Przyczyny pozostają nieznane. Nie ma ogólnie przyjętego sposobu jej leczenia. W każdym przypadku niezbędne jest indywidualne podejście do pacjenta.

  • „Mój pierwszy raz” — jak powinienem do tego podejść?

    „Pierwszego razu” się nie zapomina, choć nie zawsze przebiega tak, jak sobie ktoś wymarzył. Bywa planowany, a czasem dochodzi do niego w nieprzewidzianych okolicznościach. Mimo wszystko warto być na niego przygotowanym. Co powinien wiedzieć mężczyzna szykujący się na inicjację seksualną?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij