5 sposobów na wzmocnienie organizmu przed jesienią
Krzysztof Słomiak

5 sposobów na wzmocnienie organizmu przed jesienią

Zgodnie z definicją, którą pamiętam jeszcze z liceum, odporność to zdolność organizmu do przetrwania niekorzystnych warunków. W szczególności dotyczy to działania niekorzystnych czynników zewnętrznych takich jak wysoka i niska temperatura, niedobory wody czy pokarmu oraz obecność i działanie toksyn, pasożytów, mikroorganizmów chorobotwórczych.

Zimą, kiedy jest mroźno, jesienią, kiedy doskwiera chłód oraz wysoka wilgoć i wczesną wiosną, kiedy występują duże amplitudy temperatury - powinniśmy szczególnie zadbać o przygotowanie naszego organizmu. Ważnych jest wiele czynników. W szczególności zwrócić uwagę należy na równowagę termiczną organizmu (odpowiedni ubiór), ale również zadbać o właściwe odżywienie. Dzięki temu zapewnimy sobie odpowiednie i stabilne warunki wewnętrzne, co będzie sprzyjało i zachęcało nasze ciało do rozwoju wysokiego poziomu odporności. Co zrobić, aby poprawić swoją odporność przed jesienią? O tym w dzisiejszym artykule.

Produkty bogate w witaminę C

Witamina C jak powszechnie wiadomo, bierze udział w procesie wzmacniania odporności.

Kwas askorbinowy, bo tak nazwany jest przez specjalistów, w dużych ilościach możemy znaleźć w świeżych owocach i warzywach. Szczególnie dużo jest go w papryce, natce pietruszki, cytrusach, brokułach, ziemniakach, porzeczkach i szpinaku.

Gotowanie i obróbka cieplna powodują rozkład i obniżenie zawartości tej witaminy w potrawach. Dlatego największe bogactwo odporności i działania przeciwutleniającego, tak potrzebnego przy przeziębieniu, dają surowe owoce i warzywa. Poza wymiataniem wolnych rodników, szkodliwych dla organizmu, witamina C powoduje wytwarzanie przeciwzapalnego interferonu oraz pobudza produkcję kolagenu.

Miód dobry na wszystko

W trakcie okresu jesiennego miód sprawdza się rewelacyjnie. Jest bogatym źródłem witamin, mikroelementów oraz białek enzymatycznych, które mobilizują budowę silnego systemu odpornościowego. Jego działanie rozgrzewające oraz regenerujące, są znane od wielu stuleci. Zalecana dawka to 1-2 łyżeczki dziennie. Świetnie sprawdzają się również preparaty propolisowe czy pyłek pszczeli. Pamiętać trzeba jednak, żeby nie dodawać go do gorących napojów lub gorących potraw, gdyż jego właściwości zanikają już w temperaturze 40 stopni C. Wtedy to substancje odżywcze zawarte w miodzie ulegają rozkładowi i będziemy pili tylko słodki napój bez większego działania.

Zupa na rozgrzewkę

Ciepły posiłek jest dobrym sposobem na rozgrzanie organizmu od wewnątrz. Ciepło ze środka ciała sprzyja zwiększonej odporności organizmu. Zimno nigdy nie jest bezpośrednią przyczyną przeziębienia, osłabia jednak układ odpornościowy. Zupy, a w szczególności zupy krem, bardzo dobrze przechowują ciepło i są lekkostrawne (zwykle), przez co nie obciążają naszego organizmu. Dobrze jest również dodać rozgrzewających przypraw: pieprzu, ostrej papryki, curry, chili czy imbiru. Po powrocie z pracy, ciepła i lekka zupa z takimi składnikami jest zbawienna i na pewno będzie chroniła nas przed pojawieniem się infekcji.

Witamina D, nawet kiedy nie ma słońca

Istnieje udowodniona naukowo zależność między niedoborem witaminy D, a problemami z odpornością. Witamina D, którą produkuje nasz organizm codziennie, wzmacnia nie tylko nasze kości, ale również układ odpornościowy. Warto więc korzystać z aktywności fizycznej poza domem, nawet w chłodniejsze jesienne dni. Zastosować można też codzienną suplementację witaminową. W ten sposób nie dopuścimy do ubytku tak ważnego składnika.

Sen w walce o zdrowie

Regularny, porządny i uczciwy sen, jest bardzo ważny, kiedy chodzi o higienę odpoczynku. Zapewnienie sobie odpowiedniego stosunku fazy płytkiej snu do fazy głębokiej stanowi klucz do sukcesu. Ważna jest regularność i chęć do poprawy komfortu tego jak zrelaksowany będzie nasz organizm.

Odporność jest uwarunkowana od tego jak długo, ale przede wszystkim jak śpimy. Kiedy jakość snu ulegnie poprawie na pewno przyniesie to korzyść naszej odporności. 

Gdy warunki atmosferyczne nie sprzyjają warto skorzystać z prostych rad powyżej, aby dać sobie szansę na uniknięcie wielu nieprzyjemnych chorób i infekcji, które czyhają na nas w okresie jesiennym i zimowym na każdym kroku. Nie jest to gwarancja sukcesu i nie uchronimy się przed wszystkimi chorobami, ale w wielu sytuacjach zapewnią one o wiele łagodniejsze przechodzenie tych, które nam się przytrafią.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Świecowanie uszu – czy jest bezpieczne? Czym jest? Gdzie kupić świece do uszu?

    Świecowanie uszu to najlepiej znane alternatywne podejście do usuwania zalegającej woskowiny usznej. Zabieg polega na umieszczeniu w uchu pustej, pokrytej woskiem świecy, która ma oczyścić kanał słuchowy. Nazywa się go również konchowaniem uszu lub zabiegiem woskowania (nie mylić z depilacją woskiem). Zwolennicy tej metody twierdzą, że jest ona szybka i bezpieczna oraz że zapalenie świecy powoduje zasysanie rozpuszczonej ciepłem woskowiny, które wyciągana jest w ten sposób z ucha. Jak jest naprawdę i na czym polega ten zabieg? 

  • Jak jeść w święta, by nie przytyć – 5 sprawdzonych sposobów

    Święta Bożego Narodzenia to czas, który spędzamy najchętniej z rodziną. Najczęściej w domu i przy stole. Zgodnie z zasadą: zastaw się, a postaw się, zwykle stół ten jest pełen pysznych potraw. Co więcej, kiedy zaczynamy jeść wigilijną kolację, jedzenie kończy się w drugi dzień świąt, a w niektórych przypadkach trwa aż do samego Sylwestra.

  • 5 zdrowych postanowień na Nowy Rok. Co warto zmienić?

    Istnieje kilka sfer życia, które warto uporządkować niezależnie od pory. Powoli, małymi krokami, ale zdecydowanie i sukcesywnie.  Oto kilka postanowień noworocznych –wystarczy wybrać jedno, a wiele dobrego zrobimy dla siebie i czasami też dla naszych najbliższych.

  • SIBO — przyczyny, objawy, leczenie

    SIBO to choroba, która jest bezpośrednio związana z jelitem cienkim, czyli najdłuższym elementem układu pokarmowego, którego zadaniem jest m.in. produkcja enzymów trawiennych i wchłanianie składników odżywczych. Mikrobiota jelit jest bardzo zróżnicowana. Ma na nią wpływ szereg czynników, takich jak wiek, dieta, leki, środowisko i jakość nawyków żywieniowych. SIBO to dolegliwość, która polega na przeroście tej flory bakteryjnej lub obecności nietypowych dla niej bakterii. Jak rozpoznać SIBO, jak je leczyć, czego nie jeść i jak złagodzić dokuczliwe objawy? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Suchość gardła – czym i jak nawilżać gardło?

    Suchość gardła może być spowodowana wieloma przyczynami. Zwykle pojawia się podczas infekcji, a także w wyniku odwodnienia, palenia papierosów, nadwyrężenia narządu głosu czy spania z otwartymi ustami. Uczucie suchego gardła dotyczy zarówno dzieci, jak i osób dorosłych. Jak i czym nawilżać gardło? Czego warto unikać, gdy czujemy suchość w gardle?

  • Płukanie gardła – jak i czym płukać gardło?

    Płukanie gardła jest jednym z domowych sposobów na łagodzenie nieprzyjemnych objawów infekcji gardła, ale także innych dolegliwości. Płukanki pomagają uśmierzyć ból, zmniejszyć opuchliznę i obrzęk gardła, a także nawilżyć suchą i podrażnioną śluzówkę. Jak i czym płukać gardło? O czym warto pamiętać, stosują płukanki na gardło? 

  • Blizny po ospie – jak im zapobiec? Co na nie stosować?

    Blizny po ospie – czy można im zapobiec? Co stosować, aby pozbyć się nieestetycznych dziur lub plam po ospie? Podpowiadamy, co robić, aby ich uniknąć, a także wskazujemy, które preparaty będą pomocne w ich rozjaśnieniu i spłyceniu.  

  • Zatrucie grzybami – objawy i pierwsza pomoc

    Według Światowej Organizacji Zdrowia co roku 2% populacji szuka pomocy medycznej z powodu zatrucia grzybami. Mimo wieloletniego doświadczenia w diagnozowaniu i leczeniu tego schorzenia wstępna diagnoza jest złożona i wymaga różnicowania oraz dokładnego określenia, jakie grzyby wywołały zatrucie (może to być zatrucie kilkoma rodzajami grzybów). Trudności związane są w większości przypadków z różnymi objawami i zespołami toksykologicznymi, które pojawiają się pod wpływem toksyn grzybowych. W związku z rozpowszechnieniem diagnozy ostrego zatrucia grzybami, każdy powinien zdawać sobie sprawę z doraźnych metod leczenia w tym przypadku. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij