Jak wybrać odpowiedni tran dla siebie?

Kto pamięta specyficzny smak oleju rybiego, którym wzmacniano nas w dzieciństwie? Z pewnością wielu, ponieważ tran od lat zajmuje czołowe miejsce wśród naturalnych preparatów wspomagających odporność. Dziś już nie straszy swoim smakiem, gdyż możemy wybierać spośród postaci płynnych o różnych smakach i aromatach oraz kapsułek do połykania lub żucia. Czym tak naprawdę jest tran i na co należy zwrócić uwagę wybierając preparat dla siebie?

Tran (Oleum Jecoris Aselli) jest naturalnym olejem pozyskiwanym ze świeżej wątroby ryb z rodziny dorszowatych, nie należy go mylić z olejem z wątroby rekina, nie jest też pozyskiwany z wielorybów. Jest bardzo dobrym źródłem wysoce przyswajalnych niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT) oraz witamin A, D i E.

Jakie właściwości mają te cenne składniki?

•    Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), głównie omega-3: kwas eikozapentaenowy (EPA) oraz kwas dokozaheksaenowy (DHA) nie są syntetyzowane przez organizm człowieka, dlatego muszą być dostarczane z pożywieniem. Biorą udział w wielu procesach biochemicznych zachodzących w organizmie i stanowią kluczowy budulec komórek. Korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, nerwowego oraz odporność. Obniżają poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów, obniżają ciśnienie krwi i hamują agregację płytek. Wykazują działanie przeciwzapalne, przeciwmiażdżycowe, przeciwzakrzepowe i przeciwnowotworowe oraz wspomagające w leczeniu depresji.
•    Witamina A (Akseroftol) jest niezbędna do prawidłowego procesu widzenia, wzrostu kości i zębów oraz korzystnie wpływa na skórę, włosy i paznokcie. Wykazuje również działanie antyoksydacyjne chroniące organizm przed wolnymi rodnikami odpowiadającymi za procesy starzenia i wiele chorób.
•    Witamina D (Kalcyferol) reguluje procesy mineralizacji kości wpływając na ich prawidłowy wzrost i rozwój oraz wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego. Podnosi odporność organizmu, łagodzi stany zapalne skóry i przeciwdziała procesom nowotworowym. 
•    Witamina E (Tokoferol) jest bardzo silnym przeciwutleniaczem wymiatającym wolne rodniki, działa przeciwmiażdżycowo i przeciwzakrzepowo. W tranie zawarta jest w niewielkich ilościach, stanowi dodatek chroniący nienasycone kwasy tłuszczowe przed utlenianiem.

Na co zwrócić uwagę, aby wybrać najbardziej odpowiedni dla siebie?

Na rynku dostępnych jest wiele preparatów zawierających tran, różniących się jakością i składem.

Przede wszystkim należy czytać etykiety i porównywać składy preparatów, im więcej kwasów EPA i DHA oraz witamin A i D tym lepiej. Dobrze, jeśli wybrany produkt zawiera również witaminę E. Większa zawartość składników czynnych to korzystniejsze i wygodniejsze dawkowanie.

Jakość często, choć nie zawsze idzie w parze z ceną, gdyż proces usuwania zanieczyszczeń jest dosyć kosztowny. Produkty dobrej jakości i bardziej skoncentrowane są zazwyczaj nieco droższe, te za kilka złotych za opakowanie mogą budzić wątpliwości. Ważne jest również dawkowanie, im mniej i rzadziej należy go przyjmować, tym wygodniej. Istotne jest również pochodzenie surowca (Islandia, Norwegia).

Jaki tran wybrać, płyn do picia czy kapsułki?

Wybór pomiędzy płynem i kapsułkami do połykania zależy od osobistych preferencji, ja preferuję kapsułki standaryzowane na zawartość składników czynnych.

Kobietom w ciąży i matkom karmiącym, a także małym dzieciom i osobom starszym polecam tran do picia neutralny lub cytrynowy, ponieważ nie zawiera sztucznych dodatków, które znajdziemy w tranach owocowych.

Ciekawą alternatywą dla dzieci powyżej trzeciego roku życia są kapsułki do żucia i żelki o owocowym smaku. Kupując tran dla dzieci zawsze warto skorzystać z porady farmaceuty, który pomoże wybrać produkt odpowiedni dla wieku dziecka. Szczególną uwagę należy zwrócić na warunki przechowywania i termin przydatności od otwarcia tranu w płynie. Powinien być przechowywany bez dostępu do światła, w temperaturze pokojowej lub w lodówce przez okres nie dłuższy niż niezbędny do ukończenia kuracji zgodnej z dawkowaniem. Nie należy go zamrażać.

Czy stosowanie tranu jest bezpieczne? Kto powinien zachować ostrożność?

Tran ze względu na wysoką zawartość witaminy D nie powinien być stosowany w okresie letnim, kurację należy rozpocząć jesienią i kontynuować min 3 miesiące.

Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku osób ze skazą krwotoczną lub przyjmujących leki przeciwzakrzepowe, nie zaleca się u nich stosowania tranu. W każdym przypadku należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż nie zawsze taka suplementacja jest wskazana.

Tran wraca do łask, a dzięki dostępności różnych form podania i aromatów maskujących smak staje się coraz powszechniej stosowany. Warto go suplementować ze względu na dobroczynny wpływ na układ sercowo-naczyniowy i nerwowy, wynikający z wysokiej zawartości dobrze przyswajalnych kwasów omega-3, w które nasza dieta jest zazwyczaj uboga.


Podziel się: