Świąteczne menu dla osób z chorobami układu pokarmowego
Maria Brzegowy

Świąteczne menu dla osób z chorobami układu pokarmowego

W święta Bożego Narodzenia dieta lekkostrawna pacjenta z chorobą układu pokarmowego może stać się nie lada wyzwaniem. Wbrew pozorom, nie jest ona jednak tak restrykcyjna jakby się wydawało. W trzeciej części naszego świątecznego cyklu podpowiemy Wam co wybierać aby nie wyrządzić szkody swojemu żołądkowi.

Na czym polega dieta łatwostrawna i komu jest wskazana?

Dieta łatwostrawna to modyfikacja żywienia racjonalnego ludzi zdrowych. Zaleca się ją przede wszystkim osobom z wrażliwym żołądkiem. Dieta łatwostrawna ma kilka odmian – w zależności od typu choroby na którą cierpi pacjent. Mamy więc m.in.:

  • dietę łatwostrawną (np. w chorobach jelita cienkiego)
  • dietę łatwostrawną z ograniczeniem tłuszczu (np. w przewlekłym zapaleniu pęcherzyka żółciowego)
  • dietę łatwostrawną z ograniczeniem substancji pobudzających wydzielanie soku żołądkowego (np. w chorobie refluksowej przełyku oraz wrzodowej żołądka)

Dieta łatwostrawna, jak każda inna, powinna pokrywać zapotrzebowanie energetyczne pacjenta i dostarczać takiej samej ilości składników pokarmowych jak dieta podstawowa. Różnica pomiędzy tą dietą, a dietą tradycyjną polega przede wszystkim na doborze produktów i technik ich wykorzystania w kuchni. Podstawą diety jest bowiem ograniczenie, a nawet wyłączenie produktów i potraw tłustych, smażonych, długo zalegających w żołądku, wzdymających oraz ostro przyprawionych. W diecie powinno się też zmniejszyć ilość produktów obfitujących w błonnik pokarmowy, aczkolwiek jego obecność w menu jest niezbędna i nie należy z niego rezygnować całkowicie. Rozluźnia on bowiem m.in. masę kałową i wpływa na jej wydalanie, ogólnie poprawia trawienie i zapewnia uczucie sytości. Jego ilość można zredukować lub uczynić go mniej drażniącym poprzez dobór delikatnych i dojrzałych warzyw oraz owoców, ich obieranie, gotowanie, przecieranie przez sito i miksowanie. W praktyce wybiera się też poszczególne produkty na zmianę. Jeśli przykładowo na śniadanie lubisz zjeść prawdziwy razowiec, być może dobrym rozwiązaniem okaże się zjedzenie jednej kromki tego cięższego pieczywa, a w zastępstwie za drugą – wybrać kromkę zwykłego pszennego. Podobnie w porze obiadu i kolacji – można mieszać brązowy ryż z białym, makaron z pełnego przemiału z tradycyjnym, a obok garści brokułów, nałożyć na talerz więcej gotowanej marchewki.

Podstawą diety łatwostrawnej jest ograniczenie, a nawet wyłączenie produktów i potraw tłustych, smażonych, długo zalegających w żołądku, wzdymających oraz ostro przyprawionych.

Które techniki kulinarne będą najlepsze?

Zgodnie z założeniami, wszystkie potrawy przyrządzamy:

  • metodą gotowania w wodzie,
  • na parze,
  • w kombiwarze,
  • lub dusząc bez wcześniejszego obsmażania.

Tłuszcz najlepszej jakości, taki jak oleje roślinne nierafinowane – olej lniany, rzepakowy, oliwa z oliwek –  dodaje się do gotowych potraw, dla wzbogacenia ich wartości. Zupy i sosy można podprawić zawiesiną z mąki i śmietanki lub mąki i mleka. W praktyce, najkorzystniejsza forma ich podania to zupy przecierane, kremy. Podobnie z warzywami i owocami – większość pacjentów najlepiej toleruje je w formie mniej lub bardziej rozdrobnionej.

Jedz regularnie, również w święta!

Ważną zasadą w prowadzeniu diety lekkostrawnej jest spożywanie jej w regularnych odstępach czasu, raczej w formie niewielkich objętościowo posiłków, o umiarkowanej temperaturze (ani nie za wysokiej, ani nie za niskiej). Regularne dostarczanie sobie porcji energii nie tylko chroni nas przed napadami głodu, ale i zapewnia komfort układu pokarmowego – zjedzenie śniadania, a potem dopiero kolacji na pewno nie przysłuży się bowiem żadnemu z nas. Częstym błędem świątecznej biesiady, jest właśnie całodzienny post, „oszczędzanie miejsca” po to, żeby wieczorem móc zjeść jeszcze więcej. Taka praktyka jest stanowczo zabroniona w przypadku osób na diecie łatwostrawnej.

Jedz regularnie, w równych odstępach czasu, niewielkie objętościowo posiłki, o umiarkowanej temperaturze.

Wszystko, co jesz, wybieraj indywidualnie

Restrykcji w diecie lekkostrawnej jest sporo, ale pocieszające jest to, że nie wszystkie z nich będą obowiązywać każdego. Dieta powinna być prowadzona pod kontrolą specjalisty dietetyka i dostosowana do pacjenta indywidualnie. Może się bowiem zdarzyć, że dane produkty należące do grupy przeciwwskazanych w diecie nie będą mu szkodziły (i odwrotnie). Podstawą jest więc uważne obserwowanie swojego organizmu, najlepiej podczas prowadzenia codziennego dzienniczka spożycia posiłków. Dzięki temu, dieta może okazać się przyjemna.

Czego muszę unikać w święta?

Wigilia wydaje się być lekka, chociażby z powodu tego, że podczas kolacji wszystkie potrawy są jarskie. Niestety, nie do końca tak jest. Panierowany, smażony karp, pierogi z grzybami, zupy zabielane tłustą śmietaną, kapusta z grochem i półmisek przepysznych, ale ciężkich ciast z masami nie przysłużą się osobie na diecie lekkostrawnej. Co więc wybrać, bądź zmodyfikować aby móc czerpać przyjemność z wieczerzy?

Lżej, łatwiej i wciąż pysznie

Karpia można oprószyć ulubionymi przyprawami i ugotować na parze, bądź upiec we folii/rękawie w piekarniku. Zamiast surówek na majonezie i śmietanie – podać do niego lekką sałatkę jarzynową z odrobiną jogurtu, bądź startą z jabłkiem marchewkę. Świetnie sprawdzą się też klasyczne, gotowane buraczki w wersji „na ciepło”. Spokojnie można też jeść ziemniaki – byle tylko wcześniej nie okraszać ich podsmażanym masłem z cebulką. Smacznym dodatkiem do ryby może też okazać się lekki sos/dip – na bazie jogurtu, z koperkiem, natką pietruszki lub lekko cytrynowy.

Grzyby dodawane do pierogów i zupy spróbujmy w tym roku zastąpić pieczarkami. Nie smażmy ich, ale uduśmy na wodzie, są lżejsze niż grzyby. Można też przygotować pierogi z nadzieniem z lekkiego twarożku i przykładowo – mocno rozdrobnionego szpinaku, koperku bądź pietruszki. Śmietanę do śledzi zamieńmy na jogurt naturalny, a zamiast kalorycznych tortów – wybierzmy lekki sernik lub ucierane bądź drożdżowe ciasta z owocami, drobne bakalie i musy owocowe. Unikajmy za to ciężkich ciast i tortów z masami, suszonych owoców niewiadomego pochodzenia, zazwyczaj dostępnych w sklepie „na wagę”.

Śmiało można spróbować jałowego barszczyku bez śmietany, lekkiej sałatki jarzynowej z jogurtem naturalnym, chudej, domowej wędliny z indyka. Jeśli do tej pory nie jadaliśmy ich zbyt wiele – lepiej w święta unikać grochu i innych strączków. Jeśli koniecznie chcesz skosztować podobnego dania, pamiętaj, aby groch dzień przed przyrządzeniem był namoczony i ugotowany w nowej, czystej wodzie do miękkości, a najlepiej wybierz lżejszą soczewicę bądź zielony groszek.

Co do picia?

Trawienie biesiadników na diecie poprawi nie tylko duża ilość czystej wody, ale i kompot z suszu. Nie należy z nim jednak przesadzać, nadmiar może bowiem przynieść odwrotny skutek. Do ciepłych potraw najlepiej wybrać herbatę – owocową, zieloną, ziołową. Alkohol jest zabroniony, zwłaszcza ten wysokoprocentowy, niekorzystnie może również podziałać czerwone wino.

  1. Wybieraj produkty o jak najniższym stopniu przetworzenia – unikaj dań typu fast food, zupek w proszku, dań w słoikach.
  2. Zrezygnuj w święta z zupy grzybowej, kapusty z grochem i tłustych pierogów.
  3. Warzywa obieraj ze skórki, rozdrabniaj na musy lub przynajmniej mniejsze kawałki.
  4. Sięgaj po czystą wodę oraz odrobinę kompotu z domowego suszu.
  5. Nie pij alkoholu.
  6. Wybieraj chude mięso, gotuj je (sporadycznie piecz), jedz ryby.
  7. Pamiętaj o umiarze – jedz małe porcje.
  8. Obok diety, istotnym punktem programu świątecznego powinna być umiarkowana aktywność fizyczna. Wyjdź na spacer, pobaw się z dziećmi na podwórku.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? O czym warto pamiętać? Co jeść, żeby schudnąć?

    Nie ma jednej, uniwersalnej diety pozwalającej na uzyskanie zdrowej i szczupłej sylwetki. To, co sprawdzi się w przypadku jednej osoby (np. wartość kaloryczna, rozkład podstawowych makroskładników, wybór produktów), dla drugiej może być wręcz szkodliwe. Istnieją natomiast pewne zasady, których wprowadzenie do codziennego funkcjonowania na pewno przysłuży się osiągnięciu naszego celu. Dieta odchudzająca – jak ją zaplanować? Czy taka dieta może być szybka i tania? Co należy zrobić, aby odchudzanie było zdrowe i skuteczne? 

  • Dieta redukcyjna – zasady, efekty, produkty i przykładowy jadłospis

    Moda na stosowanie różnego rodzaju diet odchudzających nie przemija. Chęć osiągnięcia wymarzonej sylwetki często, niestety, odbywa się kosztem własnego zdrowia. Czy odchudzanie zawsze powinno wiązać się z „dietą” i czy skuteczna redukcja masy ciała oznacza ograniczenia w spożywaniu tradycyjnych posiłków? Sprawdźmy, jak powinna wyglądać dieta redukcyjna. 

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta na lato – co jeść i pić podczas upałów? Przepisy na dania i napoje na upalne dni

    Dieta dobra na upały to głównie troska o odpowiednie nawodnienie organizmu, ale także korzystanie ze świeżych warzyw i owoców, których latem nie brakuje. Fundament letniego menu to lekkie i pożywne dania bez złożonej obróbki kulinarnej. Co jeść i pić w upalne dni? 

  • Dieta przy atopowym zapaleniu skóry (AZS) – o czym warto pamiętać?

    Jak powinna wyglądać dieta przy AZS? Czy z całkowitą pewnością jest możliwe określenie, co przy atopowym zapaleniu skóry można jeść, a czego należy unikać? 

  • Planowanie posiłków – dlaczego warto układać menu?

    Planowanie posiłków to najprostszy sposób wdrożenia i utrwalenia nowych, zdrowych nawyków żywieniowych – nie tylko wraz z początkiem nowego roku czy pierwszego dnia wiosny, ale i na co dzień. Planując zakupy, określone posiłki i ich pory, nie tylko zadbamy o swoje samopoczucie i sylwetkę, ale i też zaoszczędzimy czas i pieniądze.  Jak zatem dobrze planować posiłki? 

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Przerywany post (Intermittent Fasting) wpływa na poprawę neurogenezy i pamięci długoterminowej

    Nowe badanie przeprowadzone przez Instytut Psychiatrii, Psychologii i Neuronauki w King's College London wykazało, że przerywany post jest skutecznym sposobem na poprawę pamięci długoterminowej i przyczynia się do powstawania nowych neuronów w rejonie hipokampa u dorosłych myszy. Odkrycie daje nadzieję na spowolnienie procesu pogarszania się funkcji poznawczych u osób starszych.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij