Szparagi – niskokaloryczne i zdrowe

Lecznicze właściwości szparagów znane były już starożytnym Grekom, Rzymianom i Egipcjanom. W Polsce pojawiły się najprawdopodobniej w XVIII w., a wzmianka o nich pojawiła się w „Panu Tadeuszu”.

Sezon na szparagi jest krótki. Świeże pędy (to właśnie one nadają się do spożycia) pojawiają się w sklepach zazwyczaj na przełomie kwietnia i maja, a znikają w lipcu. Żeby cieszyć się nimi przez cały rok, można je zakonserwować lub zblanszować, a następnie zamrozić.

Odmiany

W Polsce uprawia się szparagi białe i to one cieszą się u nas największą popularnością. W związku z tym, że są twardsze od zielonych trzeba je obierać ze skórki, przez co pęd traci wiele cennych wartości odżywczych. Szparagi zielone to odmiana najcieńsza, a przy tym najbardziej wyrazista smakowo. Nie trzeba ich obierać, dlatego są zdrowsze w porównaniu do innych odmian. Fioletowe szparagi uchodzą za najbardziej wykwintne, ale są najtrudniejsze w uprawie. W porównaniu do zielonych i białych mają mniej błonnika i więcej cukrów.

Właściwości i zastosowanie

  • Szparagi mają 18 kcal w 100 g, czyli są niskokaloryczne. Stosunkowo duża zawartość białka sprawia jednak, że pędy są sycące. Szparagi warto jednak jeść nie tylko wtedy, gdy próbujemy stracić na wadze.
  • Bylinę powinny włączyć do swojej diety kobiety stające się o dziecko lub w ciąży, ponieważ szparagi zawierają dużo kwasu foliowego. Jest on niezbędny do prawidłowego rozwoju płodu.
  • Błonnik zawarty w szparagach poprawia perystaltykę jelit, beta-karoten oraz witaminy C i E korzystnie wpływają na kondycję włosów, skóry i paznokci oraz wzrok, a wapń i fosfor na kości i zęby.
  • Obecność aminokwasu asparagina, duża ilość potasu i niska sodu sprawiają, że szparagi są moczopędne. Z kolei glutation ma właściwości przeciwutleniające, może być pomocny w leczeniu chorób serca i wątroby, udaru mózgu, cukrzycy, podwyższonego poziomu cholesterolu, astmy czy uzależnienia od tytoniu.
  • Szparagi, m.in. ze względu na charakterystyczny kształt pędów, przez setki lat były uważane za afrodyzjak mający w szczególności pomagać mężczyznom w zachowaniu dobrej kondycji seksualnej. Współczesna medycyna tego nie potwierdza. Szparagi mogą za to włączyć do swojej diety kobiety w okresie menopauzy, ze względu na zawartość fitoestrogenów łagodzących objawy klimakterium.
     

Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus