Karczoch – właściwości zdrowotne, wartości odżywcze i zastosowanie
Maria Brzegowy

Karczoch – właściwości zdrowotne, wartości odżywcze i zastosowanie

Karczoch zwyczajny, dzięki zawartości cynaryny, wywiera korzystny wpływ na pracę wątroby. Zwiększa wydzielanie żółci, obniża poziom cholesterolu, a także przeciwdziała stłuszczeniu wątroby. Dlaczego jeszcze warto włączyć go do codziennej diety? Kiedy sięgać po suplementy diety zawierające karczoch?

Karczoch należy do jednych z najstarszych warzyw na świecie, a mimo to wciąż rzadko wykorzystywany jest na co dzień w naszej kuchni. Ze względu na niską popularność, ale wysoką wartość odżywczą ekstrakty z tych roślin można znaleźć również w suplementach diety dostępnych w aptece. Jakie właściwości posiadają karczochy i kto szczególnie powinien po nie sięgać? 

Karczochy – co to za warzywa? 

Karczoch zwyczajny (Cynara scolymus) jest byliną z rodziny astrowatych. Uważa się, że pochodzi z regionu Basenu Śródziemnomorskiego i Etiopii. Należy do roślin, której łodygi mogą osiągać do nawet 2 m wysokości. Część jadalną karczocha stanowią mięsiste dna kwiatowe i dolna część kielicha. 

Obecnie warzywo uprawiane jest w wielu krajach, między innymi w Ameryce Północnej (jako roślina lecznicza) oraz w Niemczech, a także w Polsce.  

Wartości odżywcze karczochów 

Karczochy, jak większość warzyw, stanowią źródło wielu cennych dla naszego zdrowia witamin oraz składników mineralnych. Wśród nich wymienia się m.in. witaminę C, witaminy z grupy B, witaminę E, potas, cynk, fosfor, wapń, magnez oraz żelazo.  

Ważnym składnikiem w karczochu jest inulina. Zalicza się ją do jednej z rozpuszczalnej frakcji błonnika pokarmowego, która nie ulega trawieniu w jelicie cienkim. Dzięki temu, skutecznie reguluje pracę przewodu pokarmowego, w tym jelit, a dodatkowo – wpływa na zwiększenie przyswajalności wybranych składników mineralnych. 

Karczoch, jak większość warzyw, stanowi produkt niskokaloryczny – 100 g świeżego produktu dostarcza jedynie 47 kcal. 

Jak gotować i jak jeść karczochy? 

Jak już wspomniano na początku, częścią jadalną karczochów są głównie pąki kwiatowe, pozbawione zgrubiałych zewnętrznych liści – które również nadają się do jedzenia, nawet na surowo. W starszych pąkach natomiast, jadalne jest tylko dno kwiatowe, które wcześniej należy poddać obróbce termicznej. Karczochy nadają się również do spożywania w postaci sałatek, surówek, z dodatkiem sosów. Można je gotować, dusić na oliwie, piec, smażyć, grillować, faszerować, a także konserwować i zamrażać.  

Surowy karczoch może być przechowywany przez okres około dwóch 2 tygodni od momentu zbioru. Ze względu na dużą zawartość oksydaz polifenolowych odpowiedzialnych za brązowienie tkanek roślinnych, zaleca się wcześniejsze blanszowanie tych warzyw, które pozwoli zachować bardziej atrakcyjną barwę karczochów.  

Przed gotowaniem należy warzywa dokładnie umyć, oderwać zdrewniałe liście i odciąć łodygę tak, aby dało się je postawić. Następnie karczochy naciera się cytryną, aby nie ściemniały. Warzywa gotuje się na wolnym ogniu w osolonej wodzie przez około 30–40 minut. Karczochy powinny być całkowicie zanurzone w wodzie.  

Po przygotowaniu karczochów nie należy ich przechowywać dłużej niż 24 godziny – ze względu na powstawanie sinawej pleśni o szkodliwych właściwościach.

Karczoch – na co pomaga?  

Karczochy to także cenny surowiec pozwalający na przygotowanie preparatów leczniczych. Wśród związków biologicznie czynnych obecnych w liściach karczocha, do przydatnych w produkcji suplementów należą kwasy fenolowe, flawonoidy, gorzkie laktony seskwiterpenowe oraz garbniki.  

Najbardziej cenioną substancją pozwalającą na wyizolowanie z karczocha jest cynaryna. Ma ona działanie żółciotwórcze i żółciopędne, pobudza regenerację miąższu wątrobowego, przeciwdziała stłuszczeniu wątroby w zaburzeniach gospodarki lipidowej i obniża poziom cholesterolu całkowitego. 

Kolejną co do ważności substancją w karczochu jest kwas chlorogenowy. Przypisuje się mu działanie przeciwutleniające, zmiatające wolne rodniki tlenowe z organizmu, co pozwala na zapobieganie rozwojowi wielu chorób o charakterze przewlekłym niezakaźnym, m.in. chorób nowotworowych.  

Najważniejsze właściwości karczocha związane są jednak ze wspomaganiem pracy wątroby, która odpowiada za m.in. detoksykację organizmu. Karczoch odznacza się również korzystnym wpływem na obecny w organizmie stan zapalny, ma działanie przeciwdrobnoustrojowe i moczopędne oraz wspomagają trawienie. Stąd jest on często składnikiem suplementów diety na wątrobę

Preparaty z karczochem – kiedy sięgać po suplementy diety zawierające karczoch? 

W aptekach można znaleźć wiele preparatów z dodatkiem ekstraktu z karczocha. Ich stosowanie zaleca się m.in.: 

  • w leczeniu chorób dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, 
  • jako leki pomocnicze w wyrównanej marskości wątroby, 
  • w toksycznym uszkodzeniu wątroby np. w stłuszczeniu wątroby pochodzenia alkoholowego, 
  • jako środek wspomagający trawienie i środek przeczyszczający. 
Należy pamiętać, iż każde zastosowanie suplementu powinno być skonsultowane z lekarzem prowadzącym, który określi bezpieczeństwo jego stosowania. Ponadto suplementy diety nie mogą być stosowane jako zamiennik zróżnicowanej diety. 

Kto nie powinien sięgać po karczoch – przeciwwskazania 

Pomimo szerokiego zastosowania karczochów, nie wszyscy mogą po nie sięgać. Preparatów zawierających wyciąg z karczochów z pewnością nie należy stosować u dzieci poniżej 14. roku życia. Nie wykonano również kontrolowanych badań klinicznych u kobiet w ciąży i kobiet w okresie laktacji, stąd przed zastosowaniem wyrobów powinny one skonsultować się z lekarzem.

Należy również pamiętać, iż preparaty z karczochem będą przeciwwskazane dla osób z nadwrażliwością na ten produkt. Ponadto pomimo ich dobrej tolerancji sporadycznie mogą wywoływać wymioty, nudności oraz odbijanie treścią o słodkim posmaku. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij