Trening a nawadnianie organizmu
Sylwia Stwora

Trening a nawadnianie organizmu

Utrata zaledwie 2 proc. masy ciała wynikająca z nadmiernego pocenia się, skutkuje spadkiem wydolności organizmu o 10 proc., a także pogarsza efektywność, wytrzymałość oraz opóźnia reakcję. Aby w trakcie treningu organizm był odpowiednio nawodniony, trzeba codziennie dostarczać mu właściwą ilość płynów. W dzień treningowy staraj się wypijać 3-5 litrów.

Woda stanowi blisko 60 proc. masy ciała dorosłego człowieka, a na jego ciele znajduje się do średnio 2,5 mln gruczołów potowych, przez które każdego dnia wydzielane jest ok. 1,5 l potu. Przy wzmożonym wysiłku fizycznym, strata może wynieść nawet 3 l wody na godzinę. Zachwianie bilansu wody i doprowadzenie do odwodnienia stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia, a także życia. O dehydratacji świadczy m.in. suchość w ustach, spierzchnięte wargi, chroniczne pragnienie, zmęczenie, spadek formy, rozdrażnienie oraz skurcze mięśni, co jest skutkiem tego, że wraz z potem wydalamy minerały, w tym magnez i potas.

Przyjęło się, że co 10-20 minut treningu powinno wypijać się 150-250 ml wody – ilość uzależniona jest od m.in. tempa wydzielania potu, czasu i intensywności zajęć, warunków otoczenia (w tym temperatury i wilgotności), itp. Nie wolno pić jednym haustem, ale małymi łykami.

Pamiętaj też o nawodnieniu organizmu przed i po zakończeniu treningu. Na godzinę przed wysiłkiem fizycznym wypij co najmniej 1 l wody, a po zakończeniu ćwiczeń dostarczaj 1,5 l napoju na 1 kg utraconej masy ciała. Aby sprawdzić stopień nawodnienia, przyjrzyj się barwie moczu – ciemno żółty świadczy o odwodnieniu, a jasno żółty o optymalnym bilansie płynów w organizmie.

Oprócz tego, ile pijesz, ważne jest także to, czym zaspokajasz pragnienie. Podczas krótkiego wysiłku o umiarkowanej intensywności w zupełności wystarczy woda. Jednak gdy trening jest długotrwały i prowadzony na wysokich obrotach, warto mieć przy sobie izotonik. Najlepiej domowej roboty – 0,5 l wody zmieszaj z sokiem wyciśniętym z połówki cytryny i szczyptą soli. Dla smaku można dodać łyżeczkę miodu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • EKUZ – aktualne informacje o ubezpieczeniach zdrowotnych

    Każdy mieszkaniec Polski, o ile jest ubezpieczony w NFZ, może korzystać z bezpłatnej, publicznej opieki zdrowotnej na terenie państw Unii Europejskiej i w krajach członkowskich EFTA, jeśli posiada EKUZ, czyli Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Jej wyrobienie pozwala na pokrycie niektórych kosztów opieki zdrowotnej za granicą.

  • Miód rzepakowy

    Ma specyficzny zapach oraz smak i jest najzdrowszy jedzony w gęstej, kremowej formie na kanapce lub w orzeźwiającej lemoniadzie. Miód rzepakowy może pomóc przy wielu dolegliwościach, również w stanach ogólnego zmęczenia i osłabienia.

  • Miód spadziowy

    Miód spadziowy jest bardzo specyficzną odmianą pszczelego przysmaku. Powstaje nie na bazie kwiatowych pyłków, ale spadzi, czyli lepkiej substancji zbierającej się na drzewach oraz krzewach, zarówno iglastych, jak i liściastych.

  • Miód akacjowy

    Na wrzody, zgagę, problemy z układem moczowym czy w okresie nadmiernego wysiłku fizycznego lub psychicznego. Miód akacjowy kryje w sobie nie tylko walory smakowe, ale także efektywnie zwalcza i zapobiega wielu dolegliwościom. Ze względu na słodki smak, idealnie zda egzamin w leczeniu domowymi sposobami dzieci. Natomiast w przypadku niemowląt może zastąpić cukier przy konieczności dosładzania jedzenia.

  • Miód gryczany

    Miód gryczany nie na darmo nazywany jest miodem starców – dzięki dużej zawartości rutyny, idealnie wspiera funkcjonowanie serca oraz naczyń krwionośnych, chroniąc je przed licznymi chorobami, zwłaszcza nadciśnieniem i zmianami o charakterze miażdżycowym. Nektar o intensywnym zapachu pozyskiwany z kwiatów gryki pomoże również przy anemii będącej następstwem niedoboru żelaza.

  • Nietypowe miody z różnych stron świata

    Miody powstają pod prawie każdą szerokością geograficzną, na bazie roślin charakterystycznych dla danego regionu. W Polsce do tej grupy należą m.in. lipa, akacja czy rzepak. Z kolei we Włoszech popularny jest miód z eukaliptusa, w Grecji – z tymianku, na Hawajach przysmak wytwarza się z kwiatów drzewa makadamia, a na dalekim Madagaskarze z liczi.

  • Orzechy włoskie

    Zwykle chrupie się je jako przekąskę pomagającą usprawnić pracę mózgu, jednak orzechy włoskie, kształtem przypominające ten organ, pomagają utrzymać w dobrym zdrowiu i kondycji cały organizm.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij