Trening a nawadnianie organizmu

Utrata zaledwie 2 proc. masy ciała wynikająca z nadmiernego pocenia się, skutkuje spadkiem wydolności organizmu o 10 proc., a także pogarsza efektywność, wytrzymałość oraz opóźnia reakcję. Aby w trakcie treningu organizm był odpowiednio nawodniony, trzeba codziennie dostarczać mu właściwą ilość płynów. W dzień treningowy staraj się wypijać 3-5 litrów.

Woda stanowi blisko 60 proc. masy ciała dorosłego człowieka, a na jego ciele znajduje się do średnio 2,5 mln gruczołów potowych, przez które każdego dnia wydzielane jest ok. 1,5 l potu. Przy wzmożonym wysiłku fizycznym, strata może wynieść nawet 3 l wody na godzinę. Zachwianie bilansu wody i doprowadzenie do odwodnienia stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia, a także życia. O dehydratacji świadczy m.in. suchość w ustach, spierzchnięte wargi, chroniczne pragnienie, zmęczenie, spadek formy, rozdrażnienie oraz skurcze mięśni, co jest skutkiem tego, że wraz z potem wydalamy minerały, w tym magnez i potas.

Przyjęło się, że co 10-20 minut treningu powinno wypijać się 150-250 ml wody – ilość uzależniona jest od m.in. tempa wydzielania potu, czasu i intensywności zajęć, warunków otoczenia (w tym temperatury i wilgotności), itp. Nie wolno pić jednym haustem, ale małymi łykami.

Pamiętaj też o nawodnieniu organizmu przed i po zakończeniu treningu. Na godzinę przed wysiłkiem fizycznym wypij co najmniej 1 l wody, a po zakończeniu ćwiczeń dostarczaj 1,5 l napoju na 1 kg utraconej masy ciała. Aby sprawdzić stopień nawodnienia, przyjrzyj się barwie moczu – ciemno żółty świadczy o odwodnieniu, a jasno żółty o optymalnym bilansie płynów w organizmie.

Oprócz tego, ile pijesz, ważne jest także to, czym zaspokajasz pragnienie. Podczas krótkiego wysiłku o umiarkowanej intensywności w zupełności wystarczy woda. Jednak gdy trening jest długotrwały i prowadzony na wysokich obrotach, warto mieć przy sobie izotonik. Najlepiej domowej roboty – 0,5 l wody zmieszaj z sokiem wyciśniętym z połówki cytryny i szczyptą soli. Dla smaku można dodać łyżeczkę miodu.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus