Płaskostopie – wskazówki do ćwiczeń
Justyna Bielecka

Płaskostopie – wskazówki do ćwiczeń

Proces walki z płaskostopiem jest długotrwały. Może jednak, wspierany odpowiednimi ćwiczeniami, przynieść zamierzone efekty, pod warunkiem, że trening będzie przeprowadzany w młodym wieku, a ćwiczenia będą wykonywane regularnie.

Płaskostopie, czyli nieprawidłowo wysklepiony łuk stóp powstaje w wyniku niewydolności mięśni i wiązadeł stopy. Nieleczona powoduje przeciążenia stawów, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do zmian zwyrodnieniowych kości stóp, czy do zmian naczyniowych. Płaskostopie towarzyszy również takim wadom, jak skrzywienia kręgosłupa czy koślawość kolan.

Chcąc zlikwidować płaskostopie, należy  systematycznie wzmacniać mięśnie, które utrzymują łuki stóp.

Jak często ćwiczyć?

Przede wszystkim nasze dziecko powinno uczęszczać na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w przedszkolu lub szkole.

Pamiętajmy jednak, że w przypadku walki z płaskostopiem, lepiej jest ćwiczyć codziennie przez kwadrans niż raz w tygodniu przez godzinę. Systematyczne ćwiczenia zmuszają mięśnie stopy do pracy i w pomagają prawidłowo wysklepić stopę.

Najlepsze wyniki osiągniemy ćwicząc z dzieckiem codziennie przez minimum 15 minut. Pierwsze rezultaty (zmniejszenie się wady) można zaobserwować już po 3-6 miesiącach regularnych ćwiczeń.

Proces wyrównywania wad zależy  jednak w głównej mierze od systematyczności i od... wieku dziecka (im młodsze, tym łatwiej skorygować wadę). Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość, proces wyrównywania wad może trwać nawet kilka lat.

Przykładowe ćwiczenia na płaskostopie

Rodzic powinien wiedzieć, na czym polega wada dziecka i jak ją korygować. Im więcej rodzice będą wiedzieć o wadzie dziecka, tym skuteczniej pomogą swojemu dziecku zdrowo rosnąć.

Wśród popularnych ćwiczeń na wzmocnienie mięśni wysklepiających stopy, znajdziemy:

  • rolowanie ręcznika palcami stóp
  • przekładanie woreczka z ziarnami z jednej stopy do drugiej
  • chodzenie na palcach
  • marsz po ścianie – leżąc na plecach, opieramy stopy o ścianę, uda i łydki ustawiamy względem siebie pod kątem 90 stopni. Pogłębiając łuk stopy, przesuwamy stopy mięśniami palców. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze, do określonej wcześniej granicy (zachęcam rodziców do ćwiczeń z dzieckiem).
  • turlanie piłki po ścianie – pozycja jw.
  • chodzenie boso – zmusza mięśnie do silniejszej pracy (zwłaszcza po naturalnym podłożu, tj. trawa, piasek), wpływając dobrze na stan stóp maluchów

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij