Płaskostopie – wskazówki do ćwiczeń

Proces walki z płaskostopiem jest długotrwały. Może jednak, wspierany odpowiednimi ćwiczeniami, przynieść zamierzone efekty, pod warunkiem, że trening będzie przeprowadzany w młodym wieku, a ćwiczenia będą wykonywane regularnie.

Płaskostopie, czyli nieprawidłowo wysklepiony łuk stóp powstaje w wyniku niewydolności mięśni i wiązadeł stopy. Nieleczona powoduje przeciążenia stawów, a w skrajnych przypadkach może prowadzić do zmian zwyrodnieniowych kości stóp, czy do zmian naczyniowych. Płaskostopie towarzyszy również takim wadom, jak skrzywienia kręgosłupa czy koślawość kolan.

Chcąc zlikwidować płaskostopie, należy  systematycznie wzmacniać mięśnie, które utrzymują łuki stóp.

Jak często ćwiczyć?

Przede wszystkim nasze dziecko powinno uczęszczać na zajęcia z gimnastyki korekcyjnej w przedszkolu lub szkole.

Pamiętajmy jednak, że w przypadku walki z płaskostopiem, lepiej jest ćwiczyć codziennie przez kwadrans niż raz w tygodniu przez godzinę. Systematyczne ćwiczenia zmuszają mięśnie stopy do pracy i w pomagają prawidłowo wysklepić stopę.

Najlepsze wyniki osiągniemy ćwicząc z dzieckiem codziennie przez minimum 15 minut. Pierwsze rezultaty (zmniejszenie się wady) można zaobserwować już po 3-6 miesiącach regularnych ćwiczeń.

Proces wyrównywania wad zależy  jednak w głównej mierze od systematyczności i od... wieku dziecka (im młodsze, tym łatwiej skorygować wadę). Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość, proces wyrównywania wad może trwać nawet kilka lat.

Przykładowe ćwiczenia na płaskostopie

Rodzic powinien wiedzieć, na czym polega wada dziecka i jak ją korygować. Im więcej rodzice będą wiedzieć o wadzie dziecka, tym skuteczniej pomogą swojemu dziecku zdrowo rosnąć.

Wśród popularnych ćwiczeń na wzmocnienie mięśni wysklepiających stopy, znajdziemy:

  • rolowanie ręcznika palcami stóp
  • przekładanie woreczka z ziarnami z jednej stopy do drugiej
  • chodzenie na palcach
  • marsz po ścianie – leżąc na plecach, opieramy stopy o ścianę, uda i łydki ustawiamy względem siebie pod kątem 90 stopni. Pogłębiając łuk stopy, przesuwamy stopy mięśniami palców. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze, do określonej wcześniej granicy (zachęcam rodziców do ćwiczeń z dzieckiem).
  • turlanie piłki po ścianie – pozycja jw.
  • chodzenie boso – zmusza mięśnie do silniejszej pracy (zwłaszcza po naturalnym podłożu, tj. trawa, piasek), wpływając dobrze na stan stóp maluchów

Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus