Właściwości i zastosowanie oleju konopnego
Katarzyna Szulik

Właściwości i zastosowanie oleju konopnego

Dziś konopie postrzegamy głównie przez pryzmat ich indyjskiej odmiany – marihuany, której wpływ na zdrowie wciąż wywołuje gorące dyskusje. Kontrowersje wokół konopi indyjskich rykoszetem trafiły w ich odmianę siewną, pozbawioną właściwości narkotycznych. Olej z konopi powoli wraca do łask, czemu trudno się dziwić – jego właściwości prozdrowotne są nieocenione.
Przed przedstawieniem zalet oleju konopnego, należy podkreślić raz jeszcze: konopie siewne, w ostatnich latach stosowane głownie w przemyśle chemicznym, nie są narkotykiem. Stężenie THC w roślinach jest śladowe, więc nie nadają się do wytwarzania nielegalnych używek.

Co kryje w sobie olej konopny?

W gronie olejów roślinnych konopny znajduje się w ścisłej czołówce pod względem wartości prozdrowotnych i wszechstronności zastosowań. Jego największą zaletą jest wysoka zawartość Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT), czyli omega-3 i omega-6, stanowiących aż 80 proc. składu oleju konopnego.

Zgodnie z ich nazwą, wspomniane kwasy są niezbędne dla prawidłowego przebiegu wielu procesów zachodzących w naszym organizmie, ale musimy dostarczać je z zewnątrz. Kluczowe dla ich właściwego działania są proporcje, które w oleju konopnym są wzorcowe i wynoszą 3:1, gdzie 3 to omega-6 a 1 stanowią kwasy omega-3. W naszej diecie wspomniany stosunek zazwyczaj jest zaburzony na korzyść mniej cennych kwasów omega-6, które niwelują działanie omega-3. Złe proporcje kwasów mogą sprzyjać cukrzycy, nadciśnieniu, chorobom serca i rozwojowi nowotworów.

Właściwości NNKT:

  • Kwasy omega-3: hamują namnażanie się tkanki nowotworowej, łagodzą bóle reumatyczne, zapobiegają wahaniom cukru we krwi, wspomagają pracę serca i naczyń krwionośnych, poprawiają stan włosów, skóry i paznokci.
  • Kwasy omega-6: wspomagają gojenie ran i pracę wątroby oraz nerek, ale w zbyt dużych ilościach sprzyjają miażdżycy i rozwojowi nowotworów!

Kwasy tłuszczowe, w tym kwas oleinowy, linolowy, linolenowy i gamma-linolenowy, stanowią większość składu oleju, ale towarzyszą im również inne cenne składniki odżywcze, w tym witaminy i minerały, takie jak:

  • Witamina E - wspiera aktywność kwasów omega-3, poprawia elastyczność naczyń krwionośnych i krążenie krwi.
  • Witamina A - poprawia wzrok, stan skóry i odporność.
  • Witaminy z grupy B - są niezbędne do prawidłowej pracy układu nerwowego.
  • Witamina K - umożliwia krzepnięcie krwi, chroni organizm przed grzybami, bakteriami oraz zapaleniami i łagodzi ból.
  • Wapń: wzmacnia kości i zęby.
  • Cynk: wzmacnia włosy, skórę i paznokcie.
  • Fosfor: odpowiada za mineralizację zębów i kości oraz prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.
  • Magnez: zapobiega bolesnym skurczom, czuwa nad dostarczaniem energii do tkanek, działa uspokajająco i usprawnia pamięć i koncentrację.

Olej konopny dla zdrowia

Połączenie wspomnianych składników sprawia, że olej konopny ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Wśród jego właściwości znajdują się:

  • Układ sercowonaczyniowy: zmniejsza stężenie lipidów we krwi, dzięki czemu zapobiega miażdżycy, wzmacnia naczynia krwionośne i usprawnia przepływ krwi. Dodatkowo z pobiega zatorom, ponieważ hamuje agregację, czyli sklejanie się krwinek, co powoduje powstawanie zakrzepów i czopów, które zatykają naczynia krwionośne.
  • Układ odpornościowy: za sprawą obecności kwasów omega-3 i omega-6, olej konopny zwiększa naturalną odporność organizmu wzmacniając florę jelitową, która chorobni przed dostępem groźnych bakterii.
  • Układ hormonalny: jednym z kluczowych składników oleju konopnego jest kwas gamma-linolenowy, który nie tylko zmniejsza poziom cholesterolu, ale również reguluje gospodarkę hormonalną organizmu po przekształceniu w hormon prostaglandyny PGE1. Miedzy innymi dzięki temu spożywanie oleju konopnego łagodzi syndromu napięcia przedmiesiączkowego.
  • Ochrona przed nowotworami: olej konopny jest bogaty w przeciwutleniacze, które aktywnie przeciwdziałają rozwojowi nowotworów. Zielony kolor nadaje mu chlorofil, który blokuje przemianę zdrowych komórek w tkanki nowotworowe.
  • Działanie przeciwbólowe: olej konopny łagodzi stany zapalne organizmu, łagodzi bóle stawów oraz obrzęki mięśni przyspiesza regenerację błon śluzowych i skóry.
  • Inne działania: olej konopny wykazuje działanie moczopędne, sprzyja eliminacji toksyn z organizmu oraz działa uspokajająco i nasennie.

Olej konopny dla urody

Wśród wielu pozytywnych działań oleju konopnego na nasz organizm na szczególną uwagę zasługują jego właściwości upiększające. To zasługa wspomnianych już kwasów, w szczególności linolowego i alfa-linolenowego należąca do kategorii esencjonalnych kwasów tłuszczowych (EFA), niezbędnych dla zachowania pięknej, młodej i zdrowej cery.

Dodatkowo, olej konopny w znacznym stopniu przypomina sebum wydzielane przez ludzką skórę, dzięki czemu usprawnia gospodarkę naturalnymi lipidami, co ma szczególne znaczenie dla skóry mieszanej, tłustej oraz łojotokowej.

Olej konopny jest umiarkowanie tłusty, dzięki czemu łatwo się rozprowadza, a skóra szybko go wchłania, nie pozostawiając tłustego filmu.

Co olej konopny daje naszej cerze?

  • Wzmacnia naturalną odporność skóry na działanie czynników zewnętrznych, takich jak otarcia mechaniczne, ekstremalne temperatury lub silny wiatr.
  • Zmniejsza ryzyko zapaleń, podrażnień i przebarwień i stanów zapalnych.
  • Dba o właściwy poziom nawilżenia skóry.
  • Pomaga przywrócić elastyczność cery, regeneruje ją i zapobiega powstawaniu zmarszczek.
  • Poprawia koloryt i rozświetla skórę szara i pozbawioną blasku.
  • Przenikając do głębokich warstw skóry intensywnie ją odżywia.
  • Leczy poważne stany chorobowe skóry, takie jak łuszczyca, egzema i łojotok.
  • Dzięki zdolności do regulacji wydzielania sebum wspomaga leczenie trądziku i matowi cerę tłustą i mieszaną.
  • Stosowany na włosy, olej konopny dodaje im blasku i ułatwia rozczesywanie.

Olej konopny w kuchni

Podobnie jak inne oleje roślinne, olej konopny nadaje się świetnie także do zastosowań kulinarnych. Jego oryginalny, zielonkawy kolor i orzechowy, łagodny smak czynią z niego świetny dodatek do sałatek, past czy sosów. Olej z konopi zachowuje smak i właściwości jedzony na zimno, dlatego nie powinno się stosować go do smażenia lub pieczenia.

Żeby zachował charakterystyczny smak i właściwości zdrowotne, olej konopny powinien być tłoczony na zimno i spożywany w formie nierafinowanej. Proces rafinacji służy usunięciu z oleju potencjalnie szkodliwych składników i oczyszczeniu go, dzięki czemu staje się przejrzysty. Ubocznym efektem tego procesu jest jednak redukcja właściwości odżywczych oraz smakowych.

Po olej konopny powinni sięgać również weganie. Ma sporo białka, przyswajalnego lepiej niż to pochodzące z soi, dlatego jest cennym dodatkiem do diety pozbawionej mięsa i nabiału.

By mieć pewność, że olej konopny jest w pełni bezpieczny i pełen dobroczynnych składników, wybierajmy produkty tłoczone z nasion pochodzących z certyfikowanych, ekologicznych upraw.

Jak stosować olej konopny w kuchni?

  • Pasuje do sałatki ze świeżych, chrupiących warzyw. Dla podkręcenia smaku można połączyć go z przyprawami, musztardą i sokiem z cytryny, żeby uzyskać smaczny dressing.
  • Z powodzeniem można polewać nim pieczywo – wtedy staje się zdrowym zastępnikiem bogatego w nasycone kwasy tłuszczowe masła.
  • Olej konopny sprawdza się również jako składnik pesto, czyli pasty przyrządzanej na bazie oleju, świeżych ziół (np. bazylii lub pietruszki) oraz orzechów, czasem z dodatkiem sera. Wszystkie składniki wrzucamy do blendera i miksujemy na gładką masę.
  • Wyciąg z konopi może pojawić się w daniach gorących, takich jak zupy czy makarony, jednak dodany dopiero pod koniec gotowanie, dla podkręcenia smaku.

W obliczu tak wielu pozytywnych właściwości oleju konopnego, jego miejsce w naszych apteczkach, kosmetyczkach i kuchniach powinno zostać przywrócone. Konopie siewne z indyjskimi łączy przede wszystkim nazwa, ponieważ ich wpływ i zastosowanie są znacznie szersze i bezsprzecznie pozytywne.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Rooibos – dlaczego warto pić herbatę z czerwonokrzewu?

    Rooibos wnosi na rynek napojów nie tylko powiew świeżości, ale również posiada liczne prozdrowotne właściwości. Napar z tej niepozornej, napakowanej antyoksydantami afrykańskiej rośliny warta jest uwagi każdego, kto dba o zdrowie i/lub lubi być trendy. Jakie dokładnie właściwości lecznicze ma herbata Rooibos? Jak prawidłowo ją zaparzać i na co zwracać uwagę przy zakupie? 

  • Koenzym Q10 – właściwości, źródła, zastosowanie. Kiedy go suplementować?

    Koenzym Q10 to związek naturalnie występujący w błonach komórkowych ludzi, zwierząt i roślin; przede wszystkim w wewnętrznej błonie mitochondrium. Przedmiotem naszego zainteresowania będzie głównie koenzym mitochondrialny, który jest istotnym nośnikiem elektronów w łańcuchu oddechowym i ważnym antyoksydantem. Poznajmy właściwości koenzymu Q10 i wynikające z nich działanie lecznicze. 

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosować. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, mogąc znaleźć swoje miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu? 

  • Wieprzowina – wartości odżywcze, przechowywanie, przepisy. Czy jest zdrowa?

    Wieprzowina to najczęściej spożywane czerwone mięso na świecie, zwłaszcza we wschodniej Azji. Dzięki wysokiej zawartości białka oraz wielu witamin i składników mineralnych chuda wieprzowina może stanowić świetny element zdrowej diety.  

  • Mięso białe i czerwone – rodzaje, wartości odżywcze. Które lepsze dla zdrowia?

    Produkty pochodzenia zwierzęcego, wliczając w to mięso, zwykle stanowią jeden z podstawowych elementów pożywienia człowieka. Najczęściej spożywanymi w Polsce mięsami są wieprzowina oraz drób, jak również w mniejszym stopniu i wołowina. Po które mięso sięgać? Jak często je jeść, żeby zachować zdrowie i dobre samopoczucie? Kto powinien na nie uważać? 

  • Drób – właściwości i wartości odżywcze. Czy mięso drobiowe jest zdrowe?

    Na przestrzeni ostatnich ostatnich lat zauważa się wyraźny wzrost produkcji mięsa drobiowego (w tym brojlerów indyczych) na świecie. Jest to spowodowane nie tylko dużo mniejszymi kosztami hodowli oraz przetwórstwa, ale i także wyższą świadomością żywieniową konsumentów. Czy mięso drobiowe na pewno jest zdrowe? Które gatunki warto wybierać i jak często powinniśmy je jeść?  

  • Witamina B5 (kwas pantotenowy) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

    Kwas pantotenowy to rozpuszczalna w wodzie, występująca zarówno w produktach zwierzęcych, jak i roślinnych witamina B5. Do jej syntezy częściowo dochodzi także we florze jelitowej. Jest niestabilna w wysokiej temperaturze i nieodporna na działanie promieniowania UV. Witamina B5 wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, bierze udział w wielu przemianach metabolicznych organizmu, a jej suplementacja zalecana jest osobom, które borykają się problemem uporczywego trądziku lub nadmiernie rogowaciejącego naskórka. Jaka jest optymalna dawka dzienna witaminy B5, które jej źródła są najlepsze i jak objawia się niedobór witaminy B5? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Witaminy z grupy B – kiedy nalezy je suplementować? Właściwości i najlepsze źródła

    Witaminy z grupy B są niezwykle cenne dla zachowania homeostazy organizmu. Biorą udział w wielu złożonych procesach, które stanowią „system naczyń połączonych", wzajemnie na siebie oddziałując. Stosowanie odpowiedniej diety może nie zapewnić pełnego zapotrzebowania na niezbędne do życia substancje odżywcze, dlatego witaminy z grupy B powinno się dodatkowo suplementować. Poza kobalaminą (B12), która magazynowana jest w wątrobie, pozostałe witaminy z tej grupy nie kumulują się w organizmie, a ich nadmiar jest usuwany wraz z moczem. Dlaczego lepiej wybrać lek, a nie suplement diety, jakie są najlepsze naturalne źródła witamin z grupy B? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij