Właściwości i zastosowanie oleju konopnego
Katarzyna Szulik

Właściwości i zastosowanie oleju konopnego

Dziś konopie postrzegamy głównie przez pryzmat ich indyjskiej odmiany – marihuany, której wpływ na zdrowie wciąż wywołuje gorące dyskusje. Kontrowersje wokół konopi indyjskich rykoszetem trafiły w ich odmianę siewną, pozbawioną właściwości narkotycznych. Olej z konopi powoli wraca do łask, czemu trudno się dziwić – jego właściwości prozdrowotne są nieocenione.
Przed przedstawieniem zalet oleju konopnego, należy podkreślić raz jeszcze: konopie siewne, w ostatnich latach stosowane głownie w przemyśle chemicznym, nie są narkotykiem. Stężenie THC w roślinach jest śladowe, więc nie nadają się do wytwarzania nielegalnych używek.

Co kryje w sobie olej konopny?

W gronie olejów roślinnych konopny znajduje się w ścisłej czołówce pod względem wartości prozdrowotnych i wszechstronności zastosowań. Jego największą zaletą jest wysoka zawartość Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT), czyli omega-3 i omega-6, stanowiących aż 80 proc. składu oleju konopnego.

Zgodnie z ich nazwą, wspomniane kwasy są niezbędne dla prawidłowego przebiegu wielu procesów zachodzących w naszym organizmie, ale musimy dostarczać je z zewnątrz. Kluczowe dla ich właściwego działania są proporcje, które w oleju konopnym są wzorcowe i wynoszą 3:1, gdzie 3 to omega-6 a 1 stanowią kwasy omega-3. W naszej diecie wspomniany stosunek zazwyczaj jest zaburzony na korzyść mniej cennych kwasów omega-6, które niwelują działanie omega-3. Złe proporcje kwasów mogą sprzyjać cukrzycy, nadciśnieniu, chorobom serca i rozwojowi nowotworów.

Właściwości NNKT:

  • Kwasy omega-3: hamują namnażanie się tkanki nowotworowej, łagodzą bóle reumatyczne, zapobiegają wahaniom cukru we krwi, wspomagają pracę serca i naczyń krwionośnych, poprawiają stan włosów, skóry i paznokci.
  • Kwasy omega-6: wspomagają gojenie ran i pracę wątroby oraz nerek, ale w zbyt dużych ilościach sprzyjają miażdżycy i rozwojowi nowotworów!

Kwasy tłuszczowe, w tym kwas oleinowy, linolowy, linolenowy i gamma-linolenowy, stanowią większość składu oleju, ale towarzyszą im również inne cenne składniki odżywcze, w tym witaminy i minerały, takie jak:

  • Witamina E - wspiera aktywność kwasów omega-3, poprawia elastyczność naczyń krwionośnych i krążenie krwi.
  • Witamina A - poprawia wzrok, stan skóry i odporność.
  • Witaminy z grupy B - są niezbędne do prawidłowej pracy układu nerwowego.
  • Witamina K - umożliwia krzepnięcie krwi, chroni organizm przed grzybami, bakteriami oraz zapaleniami i łagodzi ból.
  • Wapń: wzmacnia kości i zęby.
  • Cynk: wzmacnia włosy, skórę i paznokcie.
  • Fosfor: odpowiada za mineralizację zębów i kości oraz prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego.
  • Magnez: zapobiega bolesnym skurczom, czuwa nad dostarczaniem energii do tkanek, działa uspokajająco i usprawnia pamięć i koncentrację.

Olej konopny dla zdrowia

Połączenie wspomnianych składników sprawia, że olej konopny ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie. Wśród jego właściwości znajdują się:

  • Układ sercowonaczyniowy: zmniejsza stężenie lipidów we krwi, dzięki czemu zapobiega miażdżycy, wzmacnia naczynia krwionośne i usprawnia przepływ krwi. Dodatkowo z pobiega zatorom, ponieważ hamuje agregację, czyli sklejanie się krwinek, co powoduje powstawanie zakrzepów i czopów, które zatykają naczynia krwionośne.
  • Układ odpornościowy: za sprawą obecności kwasów omega-3 i omega-6, olej konopny zwiększa naturalną odporność organizmu wzmacniając florę jelitową, która chorobni przed dostępem groźnych bakterii.
  • Układ hormonalny: jednym z kluczowych składników oleju konopnego jest kwas gamma-linolenowy, który nie tylko zmniejsza poziom cholesterolu, ale również reguluje gospodarkę hormonalną organizmu po przekształceniu w hormon prostaglandyny PGE1. Miedzy innymi dzięki temu spożywanie oleju konopnego łagodzi syndromu napięcia przedmiesiączkowego.
  • Ochrona przed nowotworami: olej konopny jest bogaty w przeciwutleniacze, które aktywnie przeciwdziałają rozwojowi nowotworów. Zielony kolor nadaje mu chlorofil, który blokuje przemianę zdrowych komórek w tkanki nowotworowe.
  • Działanie przeciwbólowe: olej konopny łagodzi stany zapalne organizmu, łagodzi bóle stawów oraz obrzęki mięśni przyspiesza regenerację błon śluzowych i skóry.
  • Inne działania: olej konopny wykazuje działanie moczopędne, sprzyja eliminacji toksyn z organizmu oraz działa uspokajająco i nasennie.

Olej konopny dla urody

Wśród wielu pozytywnych działań oleju konopnego na nasz organizm na szczególną uwagę zasługują jego właściwości upiększające. To zasługa wspomnianych już kwasów, w szczególności linolowego i alfa-linolenowego należąca do kategorii esencjonalnych kwasów tłuszczowych (EFA), niezbędnych dla zachowania pięknej, młodej i zdrowej cery.

Dodatkowo, olej konopny w znacznym stopniu przypomina sebum wydzielane przez ludzką skórę, dzięki czemu usprawnia gospodarkę naturalnymi lipidami, co ma szczególne znaczenie dla skóry mieszanej, tłustej oraz łojotokowej.

Olej konopny jest umiarkowanie tłusty, dzięki czemu łatwo się rozprowadza, a skóra szybko go wchłania, nie pozostawiając tłustego filmu.

Co olej konopny daje naszej cerze?

  • Wzmacnia naturalną odporność skóry na działanie czynników zewnętrznych, takich jak otarcia mechaniczne, ekstremalne temperatury lub silny wiatr.
  • Zmniejsza ryzyko zapaleń, podrażnień i przebarwień i stanów zapalnych.
  • Dba o właściwy poziom nawilżenia skóry.
  • Pomaga przywrócić elastyczność cery, regeneruje ją i zapobiega powstawaniu zmarszczek.
  • Poprawia koloryt i rozświetla skórę szara i pozbawioną blasku.
  • Przenikając do głębokich warstw skóry intensywnie ją odżywia.
  • Leczy poważne stany chorobowe skóry, takie jak łuszczyca, egzema i łojotok.
  • Dzięki zdolności do regulacji wydzielania sebum wspomaga leczenie trądziku i matowi cerę tłustą i mieszaną.
  • Stosowany na włosy, olej konopny dodaje im blasku i ułatwia rozczesywanie.

Olej konopny w kuchni

Podobnie jak inne oleje roślinne, olej konopny nadaje się świetnie także do zastosowań kulinarnych. Jego oryginalny, zielonkawy kolor i orzechowy, łagodny smak czynią z niego świetny dodatek do sałatek, past czy sosów. Olej z konopi zachowuje smak i właściwości jedzony na zimno, dlatego nie powinno się stosować go do smażenia lub pieczenia.

Żeby zachował charakterystyczny smak i właściwości zdrowotne, olej konopny powinien być tłoczony na zimno i spożywany w formie nierafinowanej. Proces rafinacji służy usunięciu z oleju potencjalnie szkodliwych składników i oczyszczeniu go, dzięki czemu staje się przejrzysty. Ubocznym efektem tego procesu jest jednak redukcja właściwości odżywczych oraz smakowych.

Po olej konopny powinni sięgać również weganie. Ma sporo białka, przyswajalnego lepiej niż to pochodzące z soi, dlatego jest cennym dodatkiem do diety pozbawionej mięsa i nabiału.

By mieć pewność, że olej konopny jest w pełni bezpieczny i pełen dobroczynnych składników, wybierajmy produkty tłoczone z nasion pochodzących z certyfikowanych, ekologicznych upraw.

Jak stosować olej konopny w kuchni?

  • Pasuje do sałatki ze świeżych, chrupiących warzyw. Dla podkręcenia smaku można połączyć go z przyprawami, musztardą i sokiem z cytryny, żeby uzyskać smaczny dressing.
  • Z powodzeniem można polewać nim pieczywo – wtedy staje się zdrowym zastępnikiem bogatego w nasycone kwasy tłuszczowe masła.
  • Olej konopny sprawdza się również jako składnik pesto, czyli pasty przyrządzanej na bazie oleju, świeżych ziół (np. bazylii lub pietruszki) oraz orzechów, czasem z dodatkiem sera. Wszystkie składniki wrzucamy do blendera i miksujemy na gładką masę.
  • Wyciąg z konopi może pojawić się w daniach gorących, takich jak zupy czy makarony, jednak dodany dopiero pod koniec gotowanie, dla podkręcenia smaku.

W obliczu tak wielu pozytywnych właściwości oleju konopnego, jego miejsce w naszych apteczkach, kosmetyczkach i kuchniach powinno zostać przywrócone. Konopie siewne z indyjskimi łączy przede wszystkim nazwa, ponieważ ich wpływ i zastosowanie są znacznie szersze i bezsprzecznie pozytywne.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zioła na trawienie – jakie wybierać?

    Kto z nas podczas jedzenia skupia się całkowicie na posiłku i dokładnym przeżuwaniu każdego kęsa? No właśnie. Niestety, zajmują nas raczej smartfony czy rozmowy przy stole. A to prosta droga do niestrawności. Na szczęście są sposoby, żeby sobie pomóc – do akcji wkraczają zioła na trawienie.

  • Czy woda wystarczy, by umyć owoce i warzywa?

    Spożywanie surowych warzyw i owoców to zwyczaj bardzo dobry dla zdrowia. Produkty te zawierają dużo witamin i mikroelementów, błonnika, antyoksydantów i innych korzystnych dla zdrowia składników. Jednak, aby jedzenie świeżych jarzyn było dla nas bezpieczne, należy właściwie je przygotować, aby usunąć z nich szkodliwe substancje i chorobotwórcze mikroorganizmy.

  • Jak obchodzić Święta Wielkanocne podczas pandemii?

    W tegoroczne Święta Wielkanocne ze względu na pandemię koronawirusa, podobnie jak w roku ubiegłym, musimy zrezygnować z rodzinnych spotkań i odwiedzin, a w większości przypadków również z uczestnictwa w rytuałach religijnych. Nie oznacza to, że nawet w tych trudnych warunkach nie można przeżyć świąt radośnie i duchowo – wręcz przeciwnie, właśnie teraz warto zadbać, by w miarę możliwości utrzymać dobrze znane tradycje i zadbać o  namiastkę normalności w tym trudnym okresie. 

  • Nadmierny apetyt – czym jest? Jak go poskromić u dzieci i dorosłych?

    Nadmierne łaknienie zwykle związane jest z chęcią spożycia produktów dostarczających nadmiaru kalorii. Może ono wynikać nie tylko ze źle zbilansowanej diety, ale również z jednostek chorobowych czy zaburzeń odżywiania. Co robić, gdy dopada nas wzmożony apetyt? Kiedy może okazać się problemem? Jakie konsekwencje płyną z wilczego apetytu? 

  • Insulinomimetyki – kwas alfa-liponowy (ALA) – właściwości, wskazania i skutki uboczne suplementacji. Czy ALA jest skuteczny w procesie odchudzania?

    Kwas alfa-liponowy jest związkiem o bardzo silnych właściwościach antyoksydacyjnych. Wyniki badań naukowych potwierdzają także korzystny wpływ tego związku na pracę wątroby. Kwas ALA obniża stężenie lipidów we krwi, zwiększa zapas glikogenu w wątrobie, ale także wpływa na procesy regeneracji uszkodzonych struktur DNA i protein. W połączeniu z odpowiednio dobraną dietą redukcyjną wpływa na skuteczność procesu odchudzania. Ponadto częściowo blokuje wytwarzanie substancji wpływającej na zwiększenie predyspozycji do powstania otyłości i zespołu metabolicznego, czyli chemeryny. Który sumplement z ALA wybrać, ile kosztuje preparat i jakie są skutki uboczne zażywania kwasu alfa-liponowego? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Insulinomimetyki – gymnema sylvestre (gurmar) – właściwości, wskazania i skutki uboczne suplementacji. Czy liście „niszczyciela cukru” są skuteczne podczas odchudzania?

    Gymnema sylvestre to pochodząca z rejonów Azji południowo-wschodniej roślina o właściwościach insulinomimetycznych, czyli obniżających poziom cukru we krwi. Zalecana cukrzykom i osobom będącym w trakcie terapii odchudzającej. Pomaga ograniczyć łaknienie na słodkie produkty, znieczulając kubki smakowe w miejscu, które odpowiada za wiązanie cukru. Jak długo należy sumplementować gurmar, aby zauważyć oczekiwane działanie, ile kosztuje preparat z liści gymnema sylvestre i jakie mogą być skutki uboczne stosowania suplementu z tym insulinomimetykiem? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Resweratrol – czym jest i jak działa? Gdzie występuje i jak wpływa na zdrowie?

    Fitoskładniki, czyli naturalnie występujące w roślinach substancje, których zadaniem jest ochrona przed negatywnymi czynnikami (jak zanieczyszczenia, infekcje wirusowe czy grzybicze), mogą przyjść w sukurs nam ludziom w walce z chorobami cywilizacyjnymi. Resweratrol jest aktualnie jednym z najintensywniej eksplorowanych substancji tego typu. Co to jest? W jakim winie znajdziemy go najwięcej? Czy liposomalny jest lepszy od „zwykłego”? Czy warto go suplementować? W jakich owocach występuje? Odpowiedzi na ta i wiele innych pytań udzielamy w poniższym artykule.     

  • „Spalacze tłuszczu” – garcinia cambogia – właściwości, wskazania i przeciwwskazania do suplementacji. Jak tamaryndowiec malabarski pomaga w procesie odchudzania?

    Garcinia cambogia to suplement diety, który przez wielu określany jest mianem preparatu ułatwiającego odchudzanie. Występuje zarówno w postaci tabletek, kapsułek, ekstraktów, jak i herbat ziołowych. Jej wpływ na odchudzanie opiera się przede wszystkim na obniżeniu poziomu cholesterolu, zmniejszeniu apetytu i podwyższeniu temperatury ciała. Udowodniono, że efekt termogeniczny sprzyja procesowi spalania tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać, że garcinia cambogia może jedynie wspomóc proces odchudzania, który powinien być oparty na konsekwentnej samodyscyplinie, ujemnym bilansie kalorycznym i zwiększonej ilości aktywności fizycznej. Który suplement z tamaryndowca malabarskiego wybrać, czy osoby chore na cukrzycę mogą przyjmować garcinia cambogia i czy suplementacja tym „spalaczem tłuszczu" ma jakieś skutki uboczne? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij