β-Karoten (prowitamina A) – właściwości, zastosowanie

Mimo że kojarzy się głównie ze wspomaganiem opalania, beta karoten ma również inne dobroczynne właściwości. Solidna dawka prowitaminy A przyda się szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy osłabieniu ulega nasza odporność.

Beta karoten jest związkiem, dzięki któremu ludzki organizm we współpracy z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi i enzymami wątrobowymi wytwarza witaminę A. Główną funkcją prowitaminy A jest wspomaganie opalania, a konkretnie przedłużanie efektu opalenizny i redukcja przebarwień oraz ochrona przed szkodliwym promieniowaniem UV.

Prowitamina A oprócz dbałości o piękną opaleniznę sprzyja również dobremu zdrowiu. Związek obniża poziom złego cholesterolu we krwi tym samym chroniąc przed chorobami serca i miażdżycą. Dodatkowo sprzyja ochronie grasicy i hamuje szkodliwe działanie wolnych rodników.

Oprócz tego prowitamina A ma także korzystny wpływ na nasz wzrok – może poprawić jego funkcjonowanie szczególnie w porze zmierzchu, gdy organ jest znacznie mniej efektywny i osłabiony. Witamina A, która powstaje dzięki obecności beta karotenu, wchodzi w skład barwnika wzrokowego w siatkówce oka odpowiedzialnego za dobre widzenie przy słabym oświetleniu. Spożywanie beta karotenu może uchronić także przed zespołem suchego oka i zaćmą oraz zwyrodnieniem plamki żółtej, czyli przyczyny utraty wzroku u osób starszych.

Spożywanie beta karotenu jest polecane w okresie jesienno-zimowym, gdy układ immunologiczny ulega osłabieniu, co może prowadzić do powstawania infekcji. Prowitamina A wzmacnia układ odpornościowy, dzięki czemu ryzyko choroby zostaje zmniejszone, by podczas zimy cieszyć się dobrym zdrowiem.

Udowodnione zostało również, że prowitamina A może wpływać na zmniejszanie ryzyka wystąpienia nowotworu, ponieważ jak wszystkie karotenoidy jest przeciwutleniaczem, który hamuje szkodliwe procesy powstające w organizmie. Szczególnie pomóc może w zapobieganiu raka krtani, przełyku, jamy ustnej i pęcherza.

Beta karoten wpłynie nie tylko pozytywnie na nasze zdrowie, ale i urodę. Zmniejsza ryzyko powstawania zmarszczek, a ponadto pobudza działanie włókien kolagenowych, więc zalecany jest szczególnie paniom, które pragną na długo cieszyć się zdrową i piękną cerą. Przez ograniczenie pracy gruczołów łojowych sprzyja w pielęgnacji skóry trądzikowej, redukując powstawanie wyprysków. Spożywanie prowitaminy A polecane jest także dla osób z problemami przetłuszczających się włosów.

Bogatym źródłem beta karotenu jest przede wszystkim marchew, a szczególnie świeżo wyciśnięty sok. Należy jednak pamiętać, że zbyt częste spożywanie prowitaminy A może prowadzić do nieprzyjemnych problemów ze skórą – czasami z powodu nadmiaru beta karotenu może przybrać nieatrakcyjny, żółty odcień. Beta karoten znajdziemy też w słodkich ziemniakach, papryce czerwonej, pomidorach, brokułach, dyni i morelach.


Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus