Rwa barkowa – ćwiczenia profilaktyczne, izometryczne

Rwa barkowa jest częstą przyczyną dolegliwości bólowych zgłaszanych lekarzowi przez pacjentów. Przypadłość ta daje objawy neurologiczne w postaci: bólu okolicy szyjnej kręgosłupa (często promieniującego do części dystalnych kończyn np. do palców bądź ręki), zwiększonego napięcia mięśni spowodowanego bólem, zaburzeń czucia - mrowienia i pieczenia (tzw. parestezje), a nawet niedowładu kończyn.

Przyczyny

Z rdzenia kręgowego (przechodzącego wewnątrz kanału kręgowego odcinka szyjnego kręgosłupa) wychodzą korzenie nerwowe tworzące splot barkowy dający początek nerwom unerwiającym kończynę górną. Korzenie „opuszczają” kręgosłup przedostając się przez wąskie otwory międzykręgowe - jest to miejsce, w którym najczęściej dochodzi do ucisku korzeni nerwowych.

Do ucisku może prowadzić również tworzenie się tzw. osteofitów (narastająca tkanka kostna), w wyniku choroby zwyrodnieniowej lub w przypadku przemieszczenia się dysku. Częstą przyczyną dającą podobne objawy jest również przepuklina jądra miażdżystego stanowiącego „wypełnienie” wnętrza krążka międzykręgowego (inaczej dysku).

Wspomniane „wypełnienie” mające postać żelu, w wyniku uszkodzenia otaczającego go pierścienia włóknistego, wydostaje się poza krążek międzykręgowy, aby finalnie trafić na wspomniany wcześniej korzeń nerwowy. Chory skarży się na ból i drętwienie promieniujące do barku, ramienia i ręki. Bólom towarzyszy osłabienie i stopniowy zanik mięśni objawiający się m.in.: osłabieniem chwytu, obniżeniem sprawności precyzyjnych ruchów palców a nawet utratą kontroli nad stawem ramiennym czy łokciowym.

Leczenie

Fizykoterapia, kinezyterapia (w tym wyciągi na odcinek szyjny kręgosłupa), leki przeciwzapalne czy też zwiotczające mięśnie, najczęściej przynoszą długotrwały korzystny efekt, jednak nie stanowią rozwiązania problemu. W przypadku uciążliwych i niepoddających się leczeniu dolegliwości warto przemyśleć zabieg operacyjny polegający na usunięciu przyczyny ucisku i przywróceniu stabilności odcinka szyjnego.

W przypadku długotrwałych dolegliwości związanych z uciskiem na korzeń nerwowy lub niestabilnością kręgosłupa nie zaleca się przewlekłego stosowania kołnierza ortopedycznego, który pomaga obniżyć nadmierne napięcie mięśni przykręgosłupowych, ponieważ przynosi ulgę kosztem osłabienia i stopniowego zaniku tych mięśni.

Ćwiczenia profilaktyczne, izometryczne, wzmacniające mięśnie szyi

Poniżej opiszę kilka ćwiczeń profilaktycznych, izometrycznych, wzmacniających mięśnie szyi, w celu zwiększenia stabilności odcina szyjnego kręgosłupa. Ćwiczenia te można również zastosować w fazie przewlekłej schorzenia, bądź w zaostrzonych stanach - po wcześniejszej konsultacji z lekarzem:

Ćwiczenie 1

Pozycja wyjściowa: Siedząca, stopy złączone oparte na podłodze, wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ruch: Nie zmieniając ustawienia głowy oraz tułowia opieramy prawą dłoń poniżej skroni tak, aby zgięty łokieć odwiedziony był do boku. Następnie, utrzymując głowę w bezruchu, napieramy nią na opartą rękę, która z kolei stawia opór. Utrzymujemy napięcie mięśniowe przez 5 sekund, po czym rozluźniamy mięśnie szyi na kolejne 10 sekund.

To samo ćwiczenie wykonujemy opierając odpowiednio lewą rękę.

Podczas ćwiczenia istotny jest brak wykonywanych ruchów w odcinku szyjnym kręgosłupa.

Ilość powtórzeń: 3 razy dziennie po 10 powtórzeń na każdą ze stron.

Pozycja końcowa: Siedząca, stopy złączone oparte na podłodze wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ćwiczenie 2

Pozycja wyjściowa: Siedząca, stopy złączone oparte na podłodze, wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ruch: Nie zmieniając ustawienia głowy oraz tułowia opieramy dłonie (palce splecione) na potylicy tak, aby zgięte łokcie skierowane były do boku. Następnie, utrzymując głowę w bezruchu, napieramy nią na ręce, które z kolei stawiają opór. Utrzymujemy napięcie mięśniowe przez 5 sekund, po czym rozluźniamy mięśnie szyi i odpoczywamy kolejne 10 sekund.

Podczas ćwiczenia istotny jest brak wykonywanych ruchów w odcinku szyjnym kręgosłupa.

Ilość powtórzeń: 3 razy dziennie po 10 powtórzeń.

Pozycja końcowa: Siedząca, stopy złączone oparte na podłodze wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ćwiczenie 3

Pozycja wyjściowa: Siedząca, stopy złączone oparte na podłodze, wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ruch: Nie zmieniając ustawienia głowy oraz tułowia opieramy obie dłonie na czole tak, aby zgięte łokcie skierowane były do przodu. Następnie, utrzymując głowę w bezruchu, napieramy nią na ręce, które z kolei stawiają opór. Utrzymujemy napięcie mięśniowe przez 5 sekund, po czym rozluźniamy mięśnie szyi i odpoczywamy kolejne 10 sekund.

Podczas ćwiczenia istotny jest brak wykonywanych ruchów w odcinku szyjnym kręgosłupa.

Ilość powtórzeń: 3 razy dziennie po 10 powtórzeń.

Pozycja końcowa: Siedząca, stopy złączone oparte na podłodze wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ćwiczenie 4

Pozycja wyjściowa: Siedząca, stopy oparte na podłodze, wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ruch: Nie zmieniając ustawienia głowy oraz tułowia unosimy ręce przed siebie (wyprostowane w łokciach, kciukami skierowane do góry) a następnie, kontynuując płynny ruch, unosimy je nad głowę starając się „dosięgnąć” sufitu. Podczas unoszenia rąk wykonujemy wdech. Utrzymujemy pozycję przez 2 sekundy i powolnym ruchem powracamy do pozycji wyjściowej wykonując długi wydech.

Podczas ćwiczenia istotny jest brak wykonywanych ruchów w odcinku szyjnym kręgosłupa.

Ilość powtórzeń: 3 razy dziennie po 10 powtórzeń.

W razie chęci wykorzystania wskazówek, wzorca postępowania z w/w artykułu, należy skontaktować się z lekarzem prowadzącym lub fizjoterapeutą celem konsultacji.

 

 


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus