Rwa barkowa – ćwiczenia profilaktyczne, izometryczne
Piotr Karauda

Rwa barkowa – ćwiczenia profilaktyczne, izometryczne

Rwa barkowa jest częstą przyczyną dolegliwości bólowych zgłaszanych lekarzowi przez pacjentów. Przypadłość ta daje objawy neurologiczne w postaci: bólu okolicy szyjnej kręgosłupa (często promieniującego do części dystalnych kończyn np. do palców bądź ręki), zwiększonego napięcia mięśni spowodowanego bólem, zaburzeń czucia - mrowienia i pieczenia (tzw. parestezje), a nawet niedowładu kończyn.

Przyczyny

Z rdzenia kręgowego (przechodzącego wewnątrz kanału kręgowego odcinka szyjnego kręgosłupa) wychodzą korzenie nerwowe tworzące splot barkowy dający początek nerwom unerwiającym kończynę górną. Korzenie „opuszczają” kręgosłup przedostając się przez wąskie otwory międzykręgowe - jest to miejsce, w którym najczęściej dochodzi do ucisku korzeni nerwowych.

Do ucisku może prowadzić również tworzenie się tzw. osteofitów (narastająca tkanka kostna), w wyniku choroby zwyrodnieniowej lub w przypadku przemieszczenia się dysku. Częstą przyczyną dającą podobne objawy jest również przepuklina jądra miażdżystego stanowiącego „wypełnienie” wnętrza krążka międzykręgowego (inaczej dysku).

Wspomniane „wypełnienie” mające postać żelu, w wyniku uszkodzenia otaczającego go pierścienia włóknistego, wydostaje się poza krążek międzykręgowy, aby finalnie trafić na wspomniany wcześniej korzeń nerwowy. Chory skarży się na ból i drętwienie promieniujące do barku, ramienia i ręki. Bólom towarzyszy osłabienie i stopniowy zanik mięśni objawiający się m.in.: osłabieniem chwytu, obniżeniem sprawności precyzyjnych ruchów palców a nawet utratą kontroli nad stawem ramiennym czy łokciowym.

Leczenie

Fizykoterapia, kinezyterapia (w tym wyciągi na odcinek szyjny kręgosłupa), leki przeciwzapalne czy też zwiotczające mięśnie, najczęściej przynoszą długotrwały korzystny efekt, jednak nie stanowią rozwiązania problemu. W przypadku uciążliwych i niepoddających się leczeniu dolegliwości warto przemyśleć zabieg operacyjny polegający na usunięciu przyczyny ucisku i przywróceniu stabilności odcinka szyjnego.

W przypadku długotrwałych dolegliwości związanych z uciskiem na korzeń nerwowy lub niestabilnością kręgosłupa nie zaleca się przewlekłego stosowania kołnierza ortopedycznego, który pomaga obniżyć nadmierne napięcie mięśni przykręgosłupowych, ponieważ przynosi ulgę kosztem osłabienia i stopniowego zaniku tych mięśni.

Ćwiczenia profilaktyczne, izometryczne, wzmacniające mięśnie szyi

Poniżej opiszę kilka ćwiczeń profilaktycznych, izometrycznych, wzmacniających mięśnie szyi, w celu zwiększenia stabilności odcina szyjnego kręgosłupa. Ćwiczenia te można również zastosować w fazie przewlekłej schorzenia, bądź w zaostrzonych stanach - po wcześniejszej konsultacji z lekarzem:

Ćwiczenie 1

Pozycja wyjściowa: Siedząca, stopy złączone oparte na podłodze, wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ruch: Nie zmieniając ustawienia głowy oraz tułowia opieramy prawą dłoń poniżej skroni tak, aby zgięty łokieć odwiedziony był do boku. Następnie, utrzymując głowę w bezruchu, napieramy nią na opartą rękę, która z kolei stawia opór. Utrzymujemy napięcie mięśniowe przez 5 sekund, po czym rozluźniamy mięśnie szyi na kolejne 10 sekund.

To samo ćwiczenie wykonujemy opierając odpowiednio lewą rękę.

Podczas ćwiczenia istotny jest brak wykonywanych ruchów w odcinku szyjnym kręgosłupa.

Ilość powtórzeń: 3 razy dziennie po 10 powtórzeń na każdą ze stron.

Pozycja końcowa: Siedząca, stopy złączone oparte na podłodze wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ćwiczenie 2

Pozycja wyjściowa: Siedząca, stopy złączone oparte na podłodze, wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ruch: Nie zmieniając ustawienia głowy oraz tułowia opieramy dłonie (palce splecione) na potylicy tak, aby zgięte łokcie skierowane były do boku. Następnie, utrzymując głowę w bezruchu, napieramy nią na ręce, które z kolei stawiają opór. Utrzymujemy napięcie mięśniowe przez 5 sekund, po czym rozluźniamy mięśnie szyi i odpoczywamy kolejne 10 sekund.

Podczas ćwiczenia istotny jest brak wykonywanych ruchów w odcinku szyjnym kręgosłupa.

Ilość powtórzeń: 3 razy dziennie po 10 powtórzeń.

Pozycja końcowa: Siedząca, stopy złączone oparte na podłodze wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ćwiczenie 3

Pozycja wyjściowa: Siedząca, stopy złączone oparte na podłodze, wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ruch: Nie zmieniając ustawienia głowy oraz tułowia opieramy obie dłonie na czole tak, aby zgięte łokcie skierowane były do przodu. Następnie, utrzymując głowę w bezruchu, napieramy nią na ręce, które z kolei stawiają opór. Utrzymujemy napięcie mięśniowe przez 5 sekund, po czym rozluźniamy mięśnie szyi i odpoczywamy kolejne 10 sekund.

Podczas ćwiczenia istotny jest brak wykonywanych ruchów w odcinku szyjnym kręgosłupa.

Ilość powtórzeń: 3 razy dziennie po 10 powtórzeń.

Pozycja końcowa: Siedząca, stopy złączone oparte na podłodze wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ćwiczenie 4

Pozycja wyjściowa: Siedząca, stopy oparte na podłodze, wyprostowane plecy, ściągnięte łopatki, wzrok skierowany przed siebie, ręce swobodnie oparte na udach.

Ruch: Nie zmieniając ustawienia głowy oraz tułowia unosimy ręce przed siebie (wyprostowane w łokciach, kciukami skierowane do góry) a następnie, kontynuując płynny ruch, unosimy je nad głowę starając się „dosięgnąć” sufitu. Podczas unoszenia rąk wykonujemy wdech. Utrzymujemy pozycję przez 2 sekundy i powolnym ruchem powracamy do pozycji wyjściowej wykonując długi wydech.

Podczas ćwiczenia istotny jest brak wykonywanych ruchów w odcinku szyjnym kręgosłupa.

Ilość powtórzeń: 3 razy dziennie po 10 powtórzeń.

W razie chęci wykorzystania wskazówek, wzorca postępowania z w/w artykułu, należy skontaktować się z lekarzem prowadzącym lub fizjoterapeutą celem konsultacji.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy – przykładowy zestaw ćwiczeń na ból w odcinku lędźwiowym kręgosłupa

    Ból zlokalizowany w dolnej części kręgosłupa (ból kręgosłupa lędźwiowego) jest bardzo częstym problemem zdrowotnym, dotykającym osoby w każdym wieku. Brak aktywności fizycznej, przewlekły stres, nadwaga oraz przeciążanie kręgosłupa, towarzyszące obecnym czasom sprawiają, że „bóle krzyża” zaliczamy do chorób cywilizacyjnych. Ćwiczenia na kręgosłup lędźwiowy wzmacniają mięśnie oraz stabilizują odcinek lędźwiowy kręgosłupa, dzięki czemu można zapobiec pojawieniu się dolegliwości, a także można zmniejszyć ból kręgosłupa, jeśli już się pojawił.

  • Gimnastyka dla kobiet w ciąży

    W okresie ciąży zdecydowanie nie zaleca się ograniczania aktywności związanej z wysiłkiem. Regularne ćwiczenia stanowią jeden z podstawowych elementów zdrowego trybu życia, lecz mimo to, kobiety ciężarne niechętnie podejmują aktywność ruchową w czasie ciąży. Być może jest to spowodowane tym, że ćwiczenia fizyczne kojarzone są z intensywnym wysiłkiem i następującym po nim nadmiernym zmęczeniem. Tymczasem nawet 20-minutowy spacer po parku może być korzystną formą aktywności ruchowej.

  • Ćwiczenia na dobry sen

    Sen ma duże znaczenie dla naszej pamięci i efektywnego funkcjonowania mózgu. Krótki sen znacznie ogranicza funkcjonowanie mózgu i może być przyczyną problemów z zapamiętywaniem oraz koncentracją. Większość osób zdaje sobie sprawę z tego, że łatwiej zasypia się po dłuższym spacerze bądź po lekkim treningu. Lecz czy na pewno aktywność fizyczna przed snem ułatwia zasypianie, czy działa odwrotnie?

  • Maści i żele dla sportowców

    Uprawianie sportu wiąże się z licznymi kontuzjami, które skutkują nawracającym bólem i obrzękami. Urazy podczas treningów są nieuniknione, dlatego powinniśmy wiedzieć, jak zminimalizować szansę ich wystąpienia. Jeśli jednak w trakcie ćwiczeń przydarzy nam się wypadek, dobrze jest wiedzieć, jakie środki zastosować. Czasami nawet drobna interwencja może zmienić dalszy przebieg rekonwalescencji.

  • Jak walczyć z opryszczką wargową?

    Opryszczka wargowa, nazywana również „zimnem”, to dolegliwość wywoływana przez wirusa opryszczki pospolitej (HSV - Herpes Simplex Virus). Istnieją dwa typy tego wirusa: HSV-1 i HSV-2. Oba typy mogą spowodować zmiany skórne w postaci ranki wokół ust (opryszczka wargowa). Kiedy “wyskoczy zimno”, czyli uaktywni się wirus opryszczki trzeba działać szybko – im szybciej rozpoczniemy leczenie, tym krócej będziemy borykać się z nieestetycznie wyglądającą i na dodatek bolesną zmianą na wardze.

  • Rola fizjoterapii przed i po operacji

    We współczesnym modelu fizjoterapii oczywista staje się istota zarówno rehabilitacji pooperacyjnej, jak i tej przeprowadzanej przed wykonaniem zabiegu. Ćwiczenia oraz zabiegi, które pacjent będzie wykonywał przed operacją zaowocują w przyszłości – szybszym i łatwiejszym powrotem do sprawności, zmniejszoną liczbą i czasem trwania powikłań, lepszą motywacją do dalszego usprawniania oraz lepszym stanem psychicznym. Jednym słowem, rehabilitacja okołooperacyjna przyspiesza powrót do zdrowia i zapobiega wtórnym powikłaniom

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij