Dieta łatwostrawna
Monika Mielus

Dieta łatwostrawna

Słowo dieta kojarzy się zazwyczaj z ciężkimi wyrzeczeniami, głodowaniem, generalnie z niczym przyjemnym. W przypadku diety łatwostrawnej jest zupełnie inaczej.

Jak sama nazwa sugeruje, dieta łatwo strawna ma „odciążyć” organizm. Jest to bowiem dieta, która jest tylko modyfikacją racjonalnego żywienia i ma szerokie zastosowanie w przypadku pacjentów z bardzo różnymi schorzeniami. Jest też „normalnym” sposobem żywienia dla pewnych grup ludności.

Kiedy stosować dietę?

Dieta łatwostrawna znajduje zastosowanie w:

  • chorobach infekcyjnych przebiegających z gorączką
  • okresach rekonwalescencji po operacjach
  • nadmiernej pobudliwości jelita grubego
  • stanach zapalnych błony śluzowej żołądka i jelit
  • dla osób w wieku podeszłym
  • Dietę tą stosujemy również wtedy, kiedy warto dać „odpocząć” żołądkowi, czyli na przykład po przejedzeniu, długim biesiadowaniu czy choćby po świętach.

Jak się żywić?

Dieta łatwostrawna zwana także lekkostrawną różni się od diety podstawowej doborem produktów spożywczych i sposobem przygotowania potraw. Zasadą diety, jak już wspomniano, jest nieobciążanie przewodu pokarmowego pod względem zarówno ilościowym jak i jakościowym. Powinna ona pokrywać zapotrzebowanie kaloryczne i na składniki odżywcze jak dla osoby zdrowej.

Co zatem jeszcze ulega zmianie? Techniki kulinarne, czyli sposób przyrządzania potraw, który będzie czynił potrawy łatwiej przyswajalne. Głównym ograniczeniom podlegają potrawy tłuste, smażone, wzdymające, długo zalegające w żołądku czy ostro przyprawione.

Ilość posiłków powinna zostać unormowana, należy jeść 4-5 razy w ciągu dnia, o regularnych porach oraz niewielkie porcje. Zalecane jest spożycie ostatniego posiłku 2 godziny przed snem.

Poniżej przedstawiona jest tabela produktów i potraw dozwolonych oraz przeciwwskazanych w diecie łatwostrawnej. Pozostają jeszcze zmiany w sposobie przygotowania potraw. Oto kilka uwag technologicznych:

  • Najbardziej zalecane jest gotowanie na parze, gotowanie w wodzie, pieczenie w folii ale bez wcześniejszego obsmażania, duszenie. Smażenie i pieczenie na tłuszczu musi zostać całkowicie wykluczone.
  • Nie należy używać zasmażek. Jeżeli trzeba zagęścić zupy lub sosy, to do tego celu warto użyć zawiesiny z mąki i mleka bądź podprawić żółtkiem.
  • Warzywa i owoce spożywa się w formie gotowanej lub przecierów.
  • Warto potrawy miksować lub przecierać przez sito, do spulchniania używać ubitej piany lub namoczonej bułki.
  • Należy ograniczyć produkty bogate w błonnik.
  • Warto pamiętać, aby potrawy były dobrze doprawione zalecanymi przyprawami, atrakcyjnie podane i smaczne. 

Pozwól sobie na odrobinę szaleństwa…

Jeżeli stan zdrowia na to zezwala, można do diety sporadycznie włączyć pewne produkty, pod warunkiem, że nie będą po ich spożyciu występowały dolegliwości bólowe. Co zatem można czasami spożywać i w umiarkowanych ilościach? Oto przykładowa lista:

  • Słabą naturalną kawę z mlekiem
  • Drożdżówkę
  • Pieczywo pszenne razowe z dodatkiem słonecznika
  • Jaja
  • Parówki cielęce
  • Ser żółty z obniżoną zawartością tłuszczu
  • Szpinak
  • Brokuły
  • Kalafior
  • Fasolkę szparagową
  • Wiśnie
  • Śliwki
  • Kiwi
  • Melon 

Uwaga!

Ważne jest, aby obserwować organizm i wykluczać z diety te produkty i potrawy, które są przez organizm nieprzyswajalne, nawet jeżeli są z grupy „zalecanych”. Dobór produktów uzależnia się bowiem od indywidualnej tolerancji każdej osoby.

Przykład diety łatwostrawnej

Śniadanie:

Chleb pszenny z masłem, polędwica z indyka, pomidor, banan, słaba herbata

II śniadanie:

Kajzerka z chudym serem twarogowym i powidłami śliwkowymi, napój owocowy 

Obiad:

Krupnik z kaszy jęczmiennej

Klopsiki drobiowe w sosie koperkowym, ryż, marchewka gotowana z odrobiną masła

Jabłko pieczone z dżemem z dzikiej róży z sosem waniliowym

Podwieczorek:

Galaretka z jabłkiem, herbatniki

Kolacja:

Zapiekanka z makaronu i warzyw, sałata z oliwą z oliwek i ziołami, herbata owocowa

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Żywienie w cukrzycy

    Wraz z rozwojem cywilizacji wzrosła również liczba chorób cywilizacyjnych. Do takich chorób zalicza się m.in. cukrzyca typu II. Czy cukrzyca zawsze oznacza wyrok? Z pewnością wymaga od chorego zmian w trybie życia a w szczególności w żywieniu. W przypadku cukrzycy typu i konieczne jest stosowanie preparatów insuliny. Jednak, aby leczenie żywieniowe było skuteczne, należy się nauczyć tak komponować posiłki, by dostarczały one organizmowi wszystkich składników odżywczych i przede wszystkim normowały poziom glukozy.

  • Zmień dietę, czyli jak przygotować się do zimy?

    Zima to trudny czas dla zdrowia, więc warto o nie zadbać poprzez odpowiednie odżywianie się. Należy w odpowiedni sposób przygotować się do tej pory roku. 

  • Uzupełniamy witaminy

    Sezon jesienno-zimowy to czas kiedy nasz organizm musi przystosować się do małej ilości słońca oraz walczyć z szalejącymi różnego typu wirusami. Zmiany pogodowe potęgują na dodatek apatię i znużenie. Jak więc przeciwdziałać takiemu przemęczeniu?

  • Bez tłuszczu ani rusz

    Tłuszcze zawarte w pożywieniu kształtują zawartość cholesterolu we krwi. Na zwiększenie stężenia wpływają tłuszcze pochodzenia zwierzęcego (widoczne: smalec, słonina, boczek, masło, śmietana; niewidoczne zawarte m.in. w serach, mięsie, jajach, mleku).

  • Uzupełniamy mikroelementy

    Pomimo szarych i zimnych dni oraz ogólnego przemęczenia, odpowiednimi posiłkami zapewnimy sobie lepsze samopoczucie. A kiedy tylko przestanie wiać mroźny wiatr czy też uspokoi się deszcz lub śnieg, wybierzmy się na dotleniający i regenerujący spacer.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij