Mata do akupresury – jak działa i jak z niej prawidłowo korzystać? - portal DOZ.pl
Mata do akupresury – jak działa i jak z niej prawidłowo korzystać?
Mateusz Burak

Mata do akupresury – jak działa i jak z niej prawidłowo korzystać?

Mata do akupresury pokryta jest setkami plastikowych, delikatnie kłujących wypustek. Mają one za zadanie, zgodnie z zasadami tradycyjnej medycyny chińskiej, wywierać nacisk na poszczególne części ciała w pobliżu meridian – kanałów energetycznych, którymi przemieszcza się energia życiowa "qi". Stosowanie maty akupresurowej może przynieść ulgę w takich dolegliwościach, jak bóle głowy, bóle kręgosłupa o różnym podłożu, bezsenność, depresja czy przewlekły stres i związane z nim napięcie.  

Mata do akupresury – czym w ogóle jest akupresura? 

Akupresura to starożytna forma masażu, będąca jedną z metod leczniczych stosowanych w tradycyjnej medycynie chińskiej. Jej celem jest przede wszystkim pobudzenie energii życiowej – „qi” – przez 14 kanałów zwanych meridianami, usytuowanymi wewnątrz ciała. Są to dokładnie te same punkty energetyczne, które wykorzystuje się do nakłuwania igłami podczas przeprowadzania zabiegu akupunktury. Zgodnie z teorią medycyny chińskiej stały przepływ „qi” przez wspomniane meridiany jest niezbędny dla zachowania homeostazy, czyli równowagi warunkującej zdrowie. 

Akupresura polega na uciskaniu określonych punktów na ciele w taki sposób, aby ułatwić pożądany przepływ energii. Metoda ta jest bardzo podobna do akupunktury, ale nie używa się tutaj igieł. Jedynym narzędziem są palce.

Po naciśnięciu punktu pacjent zazwyczaj odczuwa lekki dyskomfort lub delikatny ból. Ma to za zadanie przyspieszenie procesu samoleczenia organizmu. Obecnie najpopularniejszą formą akupresury jest Tuina, posługuje się nią większość terapeutów z Chin i USA. Pozostałe odmiany to Shen Tao – korzysta tylko z lekkiego nacisku opuszkami palców oraz Anma – japońska sztuka terapii, rozpoznawana obecnie jako Shiatsu. 

Mata do akupresury – działanie maty akupresurowej 

Korzyści wynikające ze stosowania mat do akupresury obejmują zmniejszenie lęku, bólu, poprawę jakości snu, czy nawet ulgę w migrenowych bólach głowy.

Chociaż istnieje bardzo wiele badań naukowych potwierdzających skuteczność akupunktury, to w przypadku stymulacji punktów akupresurowych nie ma zbyt wielu takich doniesień. Analiza dotychczasowych publikacji wykazała jednak dużą skuteczność połączenia obydwu metod w łagodzeniu objawów niektórych nowotworów. Takie badania były prowadzone w 2019 roku. 

Maty akupresurowe są bardzo proste w użyciu. Wystarczy ułożyć je na miękkim podłożu i po prostu się na nich położyć. Bardzo często spotyka się włączanie ich do praktyki medytacyjnej lub jako sposób na ból pleców czy głowy. Wielu użytkowników „mat z kolcami” twierdzi, że regularne stosowanie maty do akupresury z poduszką pomaga złagodzić stres. 

Polecane dla Ciebie

Mata do akupresury – wskazania i przeciwwskazania 

Wskazaniami do zastosowania terapii z wykorzystaniem maty rehabilitacyjnej są: 

  • bóle głowy, 
  • ból stawów,
  • ból kręgosłupa,
  • zaburzenia snu, 
  • rwa kulszowa
  • bóle przeciążeniowe, 
  • restrykcje mięśniowo-powięziowe, 
  • chęć redukcji tkanki tłuszczowej, 
  • chęć pozbycia się cellulitu, 
  • fibromialgia, 
  • bóle stóp.

Do podstawowych przeciwwskazań w zastosowaniu maty do akupresury należą: 

  • ostre infekcje wirusowe i bakteryjne, 
  • zmiany skórne w postaci grzybic i chorób zakaźnych, wysypki,
  • ciąża, 
  • stany po przebytym zawale serca, 
  • nowotwory (bez zgody lekarza). 

Chcąc uniknąć niepożądanych skutków oraz złego wpływu na zdrowie, należy bezwzględnie przestrzegać wymienionych wskazań oraz przeciwwskazań. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na pewne ważne kwestie podczas użytkowania. 

Kolce maty mogą przebić skórę w momencie, kiedy jest ona cienka, delikatna i wrażliwa. Z tego powodu nie poleca się jej stosowania osobom z cukrzycą, słabym krążeniem oraz dzieciom.

Mat akupresurowych nie wolno także używać do wywoływania akcji porodowej. Nie należy również traktować sesji z matą jako substytutu przepisanych przez lekarza środków farmakologicznych czy zamiennika ćwiczeń, aktywności fizycznej. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem bądź fizjoterapeutą.

Mata do akupresury – jak jej używać? ile leżeć? 

Korzystanie z maty do akupresury należy rozpocząć od wykonania kilku głębokich oddechów i rozluźnienia całego ciała. Podczas leżenia można odczuwać dyskomfort, co jest całkowicie normalne i zazwyczaj ustępuje, w miarę jak ciało przyzwyczaja się do korzystania z maty. Niektórzy polecają dodatkowo zapalenie ulubionej świecy zapachowej, rozlanie kilku kropli olejków eterycznych, czy towarzystwo ulubionej, odprężającej muzyki. Matę można stosować również w pozycji siedzącej, np. kładąc ją na krześle podczas wielogodzinnej pracy biurowej. 

Zaleca się użytkowanie maty akupresurowej przez 20-30 minut, codziennie. W sytuacji, kiedy odczucia są zbyt intensywne, można przykryć ją cienkim ręcznikiem. Możemy także użyć jej miejscowo, wcześniej zwijając ją i uciskając jedynie pożądane miejsce.

Na rynku obecne są także przyrządy do stosowania miejscowego i na całe ciało w postaci wałka wieloigłowego czy innych aplikatorów wieloigłowych wykazujących podobne działanie. 

Mata do akupresury – efekty 

Dzięki poprawie ukrwienia, mata do akupresury ma pozytywne działanie na cellulit. Stosowana na brzuch, uda, pośladki może przyczynić się do redukcji ilości tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać o jednoczesnym stosowaniu zdrowej, zbilansowanej diety i regularnej aktywności fizycznej. Korzystanie z maty może uśmierzać ból mięśniowo-powięziowy czy łagodzić objawy migreny. Ma ono mocno relaksujący wpływ na całe ciało, łagodzi skutki przewlekłego stresu. Wielu użytkowników mówi o bardzo przyjemnym uczuciu podczas stymulacji receptorów na stopie, jest to działanie zbliżone do zabiegu refleksologii. 

Jaką matę wybrać? 

Należy wybrać taką matę do akupresury, która jest pokryta warstwą pianki, idealną opcją będą naturalne włókna, takie jak konopie, bawełna czy len. Kolce są zwykle wykonane z twardego plastiku, należy wybierać produkty pozbawione BPA (organiczny związek chemiczny z grupy fenoli mający właściwości toksyczne). Mata na całe ciało powinna być wyposażona w co najmniej 6000 kolców, a wersja mini, służąca do terapii stóp, w co najmniej 1000. Dostępne są także zestawy obejmujące matę oraz poduszkę, co jest szczególnie przydatne dla osób cierpiących na ból karku czy bóle głowy. 

  1. Allais G., Rolando S., Castagnoli Gabellari I., Acupressure in the control of migraine-associated nausea, „Neurol Sci.” 2012, nr 33, s. 207–210. 
  2. Kim N. C., Yoo J. B., Cho M. S., Effects of Nei-Guan acupressure on nausea, vomiting and level of satisfaction for gynecological surgery patients who are using a patient-controlled analgesia, „J Korean Acad Nurs.” 2010, nr 40, s. 423–432. 
  3. Yeh C. H., Chien L. C., Chiang Y. C., Reduction in nausea and vomiting in children undergoing cancer chemotherapy by either appropriate or sham auricular acupuncture points with standard care, „J Altern Complement Med.” 2012, nr 18, s. 334–340. 
  4. Kilic Akca N., Tasci S., Karatas N., Effect of acupressure on patients in turkey receiving hemodialysis treatment for uremic pruritus, „Altern Ther Health Med.” 2013, nr 19, s. 12–18. 
  5. Zhang Y., Shen C. L., Peck K., Training self-administered acupressure exercise among postmenopausal women with osteoarthritic knee pain: a feasibility study and lessons learned, „Evid Based Complement Altern Med.” 2012, s. 1–9. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt, dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

  • 5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

    Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

  • Dieta na nadkwasotę żołądka – jak złagodzić nadkwaśność dietą?

    Głównym celem diety przy nadkwaśności jest neutralizacja i ograniczenie wydzielania soku żołądkowego. W ten sposób odpowiednie żywienie przy nadkwasocie żołądka łagodzi jej nieprzyjemne dolegliwości takie jak pieczenie, zgagę czy ból w klatce piersiowej. Jakie produkty mogą okazać się pomocne, a których należy unikać w nadkwaśności?  

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Nordic walking – zalety i technika „chodzenia z kijkami”

    Nordic walking to forma aktywności fizycznej, która polega na szybkim marszu ze specjalnymi kijkami. Ten rodzaj sportu został wymyślony przez Finów i początkowo stanowił rodzaj całorocznego treningu dla biegaczy narciarskich. Podczas uprawiania nordic walking zaangażowanych zostaje wiele grup mięśniowych, naprzemienne, przeciwległe wymachy kończyn mobilizują do pracy niemal całe ciało. Jak powinna wyglądać prawidłowa technika chodzenia z kijkami?

  • Kasza jęczmienna – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Kto powinien włączyć ją do swojego menu?

    Kasza jęczmienna – znana od lat jako składnik krupniku lub dodatek do dań głównych. Ceni się ją nie tylko za delikatny smak, ale także za dobroczynne właściwości dla naszego organizmu. Kasza jęczmienna to źródło beta-glukanów, które wykazują korzystny wpływ na poziom złego cholesterolu (LDL) czy utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi. Co jeszcze warto o niej wiedzieć? 

  • Dieta na płaski brzuch – jak powinna wyglądać? Wskazówki dietetyczne dla kobiet i mężczyzn

    Płaski brzuch to obiekt pożądania większości z nas. Szukamy więc specjalnych diet, sięgamy po „cudowne” specyfiki i podejmujemy się określonych ćwiczeń fizycznych w nadziei, że uda się nam wyszczuplić tę konkretną partię ciała. Tymczasem dieta na płaski brzuch tak naprawdę nie istnieje – trudno „miejscowo” odchudzić się samą dietą. Można natomiast zastosować pewne zasady, które pozwolą nam zachować zdrowie i ładną sylwetkę ogółem, co przysłuży się poprawie wyglądu również i naszego brzucha. 

  • Zerwany mięsień – co robić?

    Zerwanie mięśnia objawia się m. in. nagłym bólem, utratą siły mięśniowej i tym samym pozbawieniem kontroli nad mięśniem. To znacznie groźniejszy uraz niż naderwanie czy naciągnięcie mięśnia. Jak je od siebie odróżnić? Jak długo goi się zerwany mięsień? Jak wygląda jego rehabilitacja?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij