Po jakie warzywa i owoce sięgać zimą?
Maria Brzegowy

Po jakie warzywa i owoce sięgać zimą?

Późnym latem powoli kończą się nam zasoby pysznych, świeżych warzyw i owoców pełnych wielu cennych dla naszego zdrowia składników odżywczych. W efekcie – jesień i zima upływa zwykle na domowych wekach, tudzież wodnistych pomidorach i względnie dobrej papryce. Jeść sezonowo – tak mawiają specjaliści żywienia. Co to właściwie oznacza i czy można wybrać lepiej?

Co oferuje nam zima?

Marchewka, brukselka, kapusta, cebula, burak, gruszka i jabłko... To jedne z tych warzyw i owoców, na które właśnie trwa sezon. Wybór wcale nie jest więc taki mały, ale w sumie niewielu z nas potrafi z tej listy wybrać produkty, które mógłby zjadać na okrągło, każdego dnia, bez cienia znudzenia. A szkoda, bo możliwości oczywiście jest sporo, jak na przykład rozgrzewająca zupa krem z marchewki z imbirem i cynamonem, albo głęboki w smaku krem z buraków z groszkiem ptysiowym. Brukselka w bułce tartej, kapuśniak, słodkawa zupa cebulowa z chrupiącą grzanką, zapiekanka makaronowa z brokułem albo krem z białych warzyw (por, cebula, ziemniak, z ewentualnym dodatkiem pieczonej, żółtej papryki). Warzywa saute, owoce w postaci smoothie, desery z chia… Wymieniać można byłoby długo. Niby proste, a jednak – w przeciwieństwie do tych letnich – szybko się niestety nudzą. Po co więc sięgać kiedy za oknem mróz, a w spiżarce jedynie weki?

Zimą, najczęściej sięgamy po wyroby „w słoikach”, tzw. weki. Warto jednak pamiętać, że o ile, przykładowo, ogórki kiszone to bogactwo cennych dla naszego zdrowia probiotyków, o tyle przetwory przygotowane z użyciem zalewy octowej nie będą już dla nas korzystne. Nie bez znaczenia pozostaje również ilość soli zużytej do ich przygotowania.

Wybierz mrożonki!

Świetną alternatywą dla świeżych warzyw i owoców są po prostu mrożonki. Ich walory znane były już w czasach prehistorycznych, kiedy to ówcześni mieszkańcy do przechowywania upolowanej przez siebie zdobyczy wykorzystywali śnieg oraz lód. Dziś już wiemy, że zamrażanie żywności to świetny sposób na jej konserwację – przede wszystkim dlatego, że opóźnia procesy psucia się produktów spożywczych. 

Im szybciej przebiega proces mrożenia, tym lepsza jest jakość produktu.

Mrożonki podobnie jak świeże warzywa

Zamrażanie jest metodą konserwowania żywności polecaną również ze względu na fakt, że tylko w niewielkim stopniu zmienia wartość odżywczą produktu. Produkt zamrożony zawiera wprawdzie, przykładowo, o 15-20% mniej witaminy C w porównaniu z produktem tradycyjnym, ale niezależnie od tego, wyrób zakonserwowany w ten sposób (mrożenie bezpośrednio po zbiorze) odznacza się wysoką wartością odżywczą, wręcz porównywalną do jego świeżych odpowiedników. Zauważalne różnice mogą pojawić się dopiero na etapie rozmrażania, kiedy to z produktu może dojść do utraty płynu zawierającego m.in. witaminy rozpuszczalne w tłuszczach oraz sole mineralne. Pomimo tego, mrożonki – w konfrontacji z obecnie dostępnymi „świeżymi” warzywami i owocami – stanowczo wygrywają wszystko.

Warzywa i owoce mrożone, o ile zakonserwowane w prawidłowy sposób, to doskonałe źródło witamin i minerałów, w stopniu porównywalnym do świeżego surowca.

Jak wykorzystać mrożonki?

Podobnie jak warzywa świeże! Zupy-kremy bądź tradycyjne zupy na ich wywarze, na przykład z dodatkiem czerwonej soczewicy bądź ziarenek ciecierzycy. W formie chińszczyzny – jako „warzywa na patelnię” z dodatkiem grillowanego indyka i z brązowym ryżem. Jako element zapiekanki, tarty, gęstego gulaszu, potrawki, albo w formie warzywnego pasztetu. Naszym hitem jest też klasyczna sałatka z mixu świeżej zieleniny z dodatkiem grillowanej mieszanki na ciepło – rewelacyjne połączenie! Zamrażarka pełna różnorakich opakowań stwarza więc milion możliwości! To również świetny sposób dla zapracowanych i zabieganych. „Warzywa na patelnię” wystarczy zgrillować, dodać kawałki mięsa albo ryby, dowolną kaszę lub ryż. Warzywa solo – pomieszać, ugotować, zmiksować – na krem. W ofercie wielu sklepów znajdziemy również gotowe, ciekawe mieszanki na np. zupę z pomarańczowych warzyw czy jako zestawy do przyrządzenia lazanii. A co najważniejsze – takie wyroby są niezwykle tanie i dostępne w zasadzie wszędzie. Znudziły Ci się kiszone ogórki i plasterki papryki do każdej kanapki? Przyrządź ciepłą sałatkę z mrożonych warzyw. Na pewno wyjdzie Ci to na zdrowie!

Warzywa i owoce mrożone można wykorzystać podobnie jak te świeże. Ogromną zaletą jest szybkość ich przyrządzania oraz różnorodność jaką można stworzyć w jednym tylko posiłku.


 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij