Po jakie warzywa i owoce sięgać zimą?

Późnym latem powoli kończą się nam zasoby pysznych, świeżych warzyw i owoców pełnych wielu cennych dla naszego zdrowia składników odżywczych. W efekcie – jesień i zima upływa zwykle na domowych wekach, tudzież wodnistych pomidorach i względnie dobrej papryce. Jeść sezonowo – tak mawiają specjaliści żywienia. Co to właściwie oznacza i czy można wybrać lepiej?

Co oferuje nam zima?

Marchewka, brukselka, kapusta, cebula, burak, gruszka i jabłko... To jedne z tych warzyw i owoców, na które właśnie trwa sezon. Wybór wcale nie jest więc taki mały, ale w sumie niewielu z nas potrafi z tej listy wybrać produkty, które mógłby zjadać na okrągło, każdego dnia, bez cienia znudzenia. A szkoda, bo możliwości oczywiście jest sporo, jak na przykład rozgrzewająca zupa krem z marchewki z imbirem i cynamonem, albo głęboki w smaku krem z buraków z groszkiem ptysiowym. Brukselka w bułce tartej, kapuśniak, słodkawa zupa cebulowa z chrupiącą grzanką, zapiekanka makaronowa z brokułem albo krem z białych warzyw (por, cebula, ziemniak, z ewentualnym dodatkiem pieczonej, żółtej papryki). Warzywa saute, owoce w postaci smoothie, desery z chia… Wymieniać można byłoby długo. Niby proste, a jednak – w przeciwieństwie do tych letnich – szybko się niestety nudzą. Po co więc sięgać kiedy za oknem mróz, a w spiżarce jedynie weki?

Zimą, najczęściej sięgamy po wyroby „w słoikach”, tzw. weki. Warto jednak pamiętać, że o ile, przykładowo, ogórki kiszone to bogactwo cennych dla naszego zdrowia probiotyków, o tyle przetwory przygotowane z użyciem zalewy octowej nie będą już dla nas korzystne. Nie bez znaczenia pozostaje również ilość soli zużytej do ich przygotowania.

Wybierz mrożonki!

Świetną alternatywą dla świeżych warzyw i owoców są po prostu mrożonki. Ich walory znane były już w czasach prehistorycznych, kiedy to ówcześni mieszkańcy do przechowywania upolowanej przez siebie zdobyczy wykorzystywali śnieg oraz lód. Dziś już wiemy, że zamrażanie żywności to świetny sposób na jej konserwację – przede wszystkim dlatego, że opóźnia procesy psucia się produktów spożywczych. 

Im szybciej przebiega proces mrożenia, tym lepsza jest jakość produktu.

Mrożonki podobnie jak świeże warzywa

Zamrażanie jest metodą konserwowania żywności polecaną również ze względu na fakt, że tylko w niewielkim stopniu zmienia wartość odżywczą produktu. Produkt zamrożony zawiera wprawdzie, przykładowo, o 15-20% mniej witaminy C w porównaniu z produktem tradycyjnym, ale niezależnie od tego, wyrób zakonserwowany w ten sposób (mrożenie bezpośrednio po zbiorze) odznacza się wysoką wartością odżywczą, wręcz porównywalną do jego świeżych odpowiedników. Zauważalne różnice mogą pojawić się dopiero na etapie rozmrażania, kiedy to z produktu może dojść do utraty płynu zawierającego m.in. witaminy rozpuszczalne w tłuszczach oraz sole mineralne. Pomimo tego, mrożonki – w konfrontacji z obecnie dostępnymi „świeżymi” warzywami i owocami – stanowczo wygrywają wszystko.

Warzywa i owoce mrożone, o ile zakonserwowane w prawidłowy sposób, to doskonałe źródło witamin i minerałów, w stopniu porównywalnym do świeżego surowca.

Jak wykorzystać mrożonki?

Podobnie jak warzywa świeże! Zupy-kremy bądź tradycyjne zupy na ich wywarze, na przykład z dodatkiem czerwonej soczewicy bądź ziarenek ciecierzycy. W formie chińszczyzny – jako „warzywa na patelnię” z dodatkiem grillowanego indyka i z brązowym ryżem. Jako element zapiekanki, tarty, gęstego gulaszu, potrawki, albo w formie warzywnego pasztetu. Naszym hitem jest też klasyczna sałatka z mixu świeżej zieleniny z dodatkiem grillowanej mieszanki na ciepło – rewelacyjne połączenie! Zamrażarka pełna różnorakich opakowań stwarza więc milion możliwości! To również świetny sposób dla zapracowanych i zabieganych. „Warzywa na patelnię” wystarczy zgrillować, dodać kawałki mięsa albo ryby, dowolną kaszę lub ryż. Warzywa solo – pomieszać, ugotować, zmiksować – na krem. W ofercie wielu sklepów znajdziemy również gotowe, ciekawe mieszanki na np. zupę z pomarańczowych warzyw czy jako zestawy do przyrządzenia lazanii. A co najważniejsze – takie wyroby są niezwykle tanie i dostępne w zasadzie wszędzie. Znudziły Ci się kiszone ogórki i plasterki papryki do każdej kanapki? Przyrządź ciepłą sałatkę z mrożonych warzyw. Na pewno wyjdzie Ci to na zdrowie!

Warzywa i owoce mrożone można wykorzystać podobnie jak te świeże. Ogromną zaletą jest szybkość ich przyrządzania oraz różnorodność jaką można stworzyć w jednym tylko posiłku.


 


Podziel się: