Po jakie warzywa i owoce sięgać zimą?
Maria Brzegowy

Po jakie warzywa i owoce sięgać zimą?

Późnym latem powoli kończą się nam zasoby pysznych, świeżych warzyw i owoców pełnych wielu cennych dla naszego zdrowia składników odżywczych. W efekcie – jesień i zima upływa zwykle na domowych wekach, tudzież wodnistych pomidorach i względnie dobrej papryce. Jeść sezonowo – tak mawiają specjaliści żywienia. Co to właściwie oznacza i czy można wybrać lepiej?

Co oferuje nam zima?

Marchewka, brukselka, kapusta, cebula, burak, gruszka i jabłko... To jedne z tych warzyw i owoców, na które właśnie trwa sezon. Wybór wcale nie jest więc taki mały, ale w sumie niewielu z nas potrafi z tej listy wybrać produkty, które mógłby zjadać na okrągło, każdego dnia, bez cienia znudzenia. A szkoda, bo możliwości oczywiście jest sporo, jak na przykład rozgrzewająca zupa krem z marchewki z imbirem i cynamonem, albo głęboki w smaku krem z buraków z groszkiem ptysiowym. Brukselka w bułce tartej, kapuśniak, słodkawa zupa cebulowa z chrupiącą grzanką, zapiekanka makaronowa z brokułem albo krem z białych warzyw (por, cebula, ziemniak, z ewentualnym dodatkiem pieczonej, żółtej papryki). Warzywa saute, owoce w postaci smoothie, desery z chia… Wymieniać można byłoby długo. Niby proste, a jednak – w przeciwieństwie do tych letnich – szybko się niestety nudzą. Po co więc sięgać kiedy za oknem mróz, a w spiżarce jedynie weki?

Zimą, najczęściej sięgamy po wyroby „w słoikach”, tzw. weki. Warto jednak pamiętać, że o ile, przykładowo, ogórki kiszone to bogactwo cennych dla naszego zdrowia probiotyków, o tyle przetwory przygotowane z użyciem zalewy octowej nie będą już dla nas korzystne. Nie bez znaczenia pozostaje również ilość soli zużytej do ich przygotowania.

Wybierz mrożonki!

Świetną alternatywą dla świeżych warzyw i owoców są po prostu mrożonki. Ich walory znane były już w czasach prehistorycznych, kiedy to ówcześni mieszkańcy do przechowywania upolowanej przez siebie zdobyczy wykorzystywali śnieg oraz lód. Dziś już wiemy, że zamrażanie żywności to świetny sposób na jej konserwację – przede wszystkim dlatego, że opóźnia procesy psucia się produktów spożywczych. 

Im szybciej przebiega proces mrożenia, tym lepsza jest jakość produktu.

Mrożonki podobnie jak świeże warzywa

Zamrażanie jest metodą konserwowania żywności polecaną również ze względu na fakt, że tylko w niewielkim stopniu zmienia wartość odżywczą produktu. Produkt zamrożony zawiera wprawdzie, przykładowo, o 15-20% mniej witaminy C w porównaniu z produktem tradycyjnym, ale niezależnie od tego, wyrób zakonserwowany w ten sposób (mrożenie bezpośrednio po zbiorze) odznacza się wysoką wartością odżywczą, wręcz porównywalną do jego świeżych odpowiedników. Zauważalne różnice mogą pojawić się dopiero na etapie rozmrażania, kiedy to z produktu może dojść do utraty płynu zawierającego m.in. witaminy rozpuszczalne w tłuszczach oraz sole mineralne. Pomimo tego, mrożonki – w konfrontacji z obecnie dostępnymi „świeżymi” warzywami i owocami – stanowczo wygrywają wszystko.

Warzywa i owoce mrożone, o ile zakonserwowane w prawidłowy sposób, to doskonałe źródło witamin i minerałów, w stopniu porównywalnym do świeżego surowca.

Jak wykorzystać mrożonki?

Podobnie jak warzywa świeże! Zupy-kremy bądź tradycyjne zupy na ich wywarze, na przykład z dodatkiem czerwonej soczewicy bądź ziarenek ciecierzycy. W formie chińszczyzny – jako „warzywa na patelnię” z dodatkiem grillowanego indyka i z brązowym ryżem. Jako element zapiekanki, tarty, gęstego gulaszu, potrawki, albo w formie warzywnego pasztetu. Naszym hitem jest też klasyczna sałatka z mixu świeżej zieleniny z dodatkiem grillowanej mieszanki na ciepło – rewelacyjne połączenie! Zamrażarka pełna różnorakich opakowań stwarza więc milion możliwości! To również świetny sposób dla zapracowanych i zabieganych. „Warzywa na patelnię” wystarczy zgrillować, dodać kawałki mięsa albo ryby, dowolną kaszę lub ryż. Warzywa solo – pomieszać, ugotować, zmiksować – na krem. W ofercie wielu sklepów znajdziemy również gotowe, ciekawe mieszanki na np. zupę z pomarańczowych warzyw czy jako zestawy do przyrządzenia lazanii. A co najważniejsze – takie wyroby są niezwykle tanie i dostępne w zasadzie wszędzie. Znudziły Ci się kiszone ogórki i plasterki papryki do każdej kanapki? Przyrządź ciepłą sałatkę z mrożonych warzyw. Na pewno wyjdzie Ci to na zdrowie!

Warzywa i owoce mrożone można wykorzystać podobnie jak te świeże. Ogromną zaletą jest szybkość ich przyrządzania oraz różnorodność jaką można stworzyć w jednym tylko posiłku.


 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij