Podjadanie między posiłkami
Sylwia Stwora

Podjadanie między posiłkami

Stres, nuda, zwykle łakomstwo, rygorystyczna dieta czy nieregularny tryb życia łączący się z nieumiejętnym rozplanowaniem posiłków w ciągu dnia sprzyja podjadaniu. Sięganie po „puste kalorie” w sytuacji gdy próbujesz pozbyć się nadwagi może skutecznie uniemożliwiać osiągnięcie szczupłej sylwetki. Jednak podjadanie między posiłkami nie musi szkodzić, o ile będzie oparte na lekkich i wartościowych potrawach dostarczających cennych składników odżywczych.

Jak uniknąć podjadania?

Aby uniknąć podjadania między posiłkami, oprócz śniadania, obiadu i kolacji powinnaś jeść jeszcze drugie śniadanie i podwieczorek. Dostarczając organizmowi regularnie energię, najlepiej co 2-3 godziny, zapobiegniesz skokom glukozy we krwi, odpowiedzialnym za napady głodu. Ustalenie stałych pór jedzenia posiłków ograniczy ryzyko sięgania po słodycze, słone przekąski, fast foody czy inne smakołyki zgubne dla Twojej sylwetki. W nawyk powinno Ci wejść zjadanie śniadania. Organizm po przebudzeniu potrzebuje energii do działania. Jeśli mu jej nie dostarczysz jak najszybciej po wstaniu z łóżka, w ciągu dnia będzie próbował to nadrobić. Niestety, z nawiązką. Dodatkowo, spowolnisz metabolizm, a to sprzyja odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Nie jedząc śniadania zwiększasz też podatność organizmu na przeziębienia.

Powinnaś również nauczyć się odróżniać rzeczywisty głód od chwilowej potrzeby zjedzenia małego co nieco lub zwykłego pragnienia. W pierwszej kolejności możesz spróbować sięgnąć po szklankę wody z cytryną, która pomoże zagłuszyć niechciane uczucie. Rozwiązaniem problemu może być odwrócenie uwagi poprzez znalezienie sobie ciekawego i angażującego zajęcia, np. czytanie książki, spacer z psem, wyjście na basen czy na zajęcia fitness. Często jest tak, że jesz z nudy lub dlatego, że czujesz się smutna czy samotna.

Mimo usilnych starań, nie jesteś w stanie zapanować nad zgubnym nawykiem?

Postaw na zdrowe zamienniki. Zamiast kawałka ciasta wybierz ciastka owsiane. Paluszki zastąp garścią orzechów i migdałów, a w miejsce chipsów z bekonem wybierz te zrobione z bananów, jabłek czy marchewki. Staraj się mieć zawsze pod ręką świeże owoce i warzywa, jogurt, pestki dyni czy słonecznika, wafle ryżowe, suszone owoce oraz herbaty ziołowe i herbatę zieloną lub czerwoną. Aby nie ulegać pokusie, unikaj trzymania w domu niezdrowych przekąsek.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • EKUZ – aktualne informacje o ubezpieczeniach zdrowotnych

    Każdy mieszkaniec Polski, o ile jest ubezpieczony w NFZ, może korzystać z bezpłatnej, publicznej opieki zdrowotnej na terenie państw Unii Europejskiej i w krajach członkowskich EFTA, jeśli posiada EKUZ, czyli Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego. Jej wyrobienie pozwala na pokrycie niektórych kosztów opieki zdrowotnej za granicą.

  • Miód rzepakowy

    Ma specyficzny zapach oraz smak i jest najzdrowszy jedzony w gęstej, kremowej formie na kanapce lub w orzeźwiającej lemoniadzie. Miód rzepakowy może pomóc przy wielu dolegliwościach, również w stanach ogólnego zmęczenia i osłabienia.

  • Miód spadziowy

    Miód spadziowy jest bardzo specyficzną odmianą pszczelego przysmaku. Powstaje nie na bazie kwiatowych pyłków, ale spadzi, czyli lepkiej substancji zbierającej się na drzewach oraz krzewach, zarówno iglastych, jak i liściastych.

  • Miód akacjowy

    Na wrzody, zgagę, problemy z układem moczowym czy w okresie nadmiernego wysiłku fizycznego lub psychicznego. Miód akacjowy kryje w sobie nie tylko walory smakowe, ale także efektywnie zwalcza i zapobiega wielu dolegliwościom. Ze względu na słodki smak, idealnie zda egzamin w leczeniu domowymi sposobami dzieci. Natomiast w przypadku niemowląt może zastąpić cukier przy konieczności dosładzania jedzenia.

  • Miód gryczany

    Miód gryczany nie na darmo nazywany jest miodem starców – dzięki dużej zawartości rutyny, idealnie wspiera funkcjonowanie serca oraz naczyń krwionośnych, chroniąc je przed licznymi chorobami, zwłaszcza nadciśnieniem i zmianami o charakterze miażdżycowym. Nektar o intensywnym zapachu pozyskiwany z kwiatów gryki pomoże również przy anemii będącej następstwem niedoboru żelaza.

  • Nietypowe miody z różnych stron świata

    Miody powstają pod prawie każdą szerokością geograficzną, na bazie roślin charakterystycznych dla danego regionu. W Polsce do tej grupy należą m.in. lipa, akacja czy rzepak. Z kolei we Włoszech popularny jest miód z eukaliptusa, w Grecji – z tymianku, na Hawajach przysmak wytwarza się z kwiatów drzewa makadamia, a na dalekim Madagaskarze z liczi.

  • Orzechy włoskie

    Zwykle chrupie się je jako przekąskę pomagającą usprawnić pracę mózgu, jednak orzechy włoskie, kształtem przypominające ten organ, pomagają utrzymać w dobrym zdrowiu i kondycji cały organizm.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij