Popcorn – czy jest zdrowy? Wartości odżywcze, kalorie i właściwości prażonej kukurydzy
Karolina Dereń

Popcorn – czy jest zdrowy? Wartości odżywcze, kalorie i właściwości prażonej kukurydzy

Popcorn należy do przekąsek, które nie cieszą się dobrą sławą. Zakupiony w sklepie lub w kinie przed seansem zwykle zawiera dużą ilość tłuszczu, soli lub słodkich dodatków takich jak karmel. To sprawia, że nie jest on produktem polecanym do częstego spożywania. Czy faktycznie popcorn posiada same wady i nie może być włączony do naszej diety? 

Popcorn – charakterystyka i właściwości 

Popcorn, inaczej prażona kukurydza, to popularna przekąska. Powstaje poprzez poddanie ziaren kukurydzy wysokiej temperaturze. W ziarnie kukurydzy znajduje się niewielka ilość wody, która w wyniku działania wysokiej temperatury zaczyna parować. Powstaje ciśnienie, które w pewnym momencie powoduje rozerwanie łupiny, po czym z wnętrza ziarna wydostaje się chrupiąca skrobiowa masa.

Historia wynalezienia popcornu nie jest do końca jasna, najprawdopodobniej jest on znany ludziom już od tysięcy lat. W sklepach spożywczych mamy dostęp zarówno do ziarna kukurydzy przeznaczonego do uprażenia (które jest zdecydowanie najlepszym wyborem) oraz ogromny wybór różnego rodzaju popcornu do mikrofali. Na półkach znajdziemy również popcorn gotowy, już uprażony, nierzadko z rozmaitymi, niezbyt zdrowymi dodatkami.  

Popcorn – wartości odżywcze, kalorie, indeks glikemiczny  

Zarówno kaloryczność, jak i wartości odżywcze popcornu zależą od jego rodzaju. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów popcornu: solony, karmelowy, maślany, słodki. Produkty te zawierają dodatki w postaci tłuszczu i/lub substancji słodzących, dlatego też ich wartości odżywcze mogą się znacznie od siebie różnić. Im większa zawartość tych dodatków, tym przekąska jest bardziej kaloryczna. 

Jeżeli chodzi o popcorn przygotowany w domu bez użycia tłuszczu, jest on produktem niskokalorycznym. Warto pamiętać, że popcorn jest produktem o dużej objętości, szklanka popcornu waży zaledwie 8 g i zawiera około 30 kcal. Prażona kukurydza bez dodatków zawiera w 100 g około 387 kcal. Dla porównania: popcorn z mikrofalówki z dodatkami w postaci tłuszczu i soli w 100 g może zawierać około 535 kcal.

W 100 g prażonej kukurydzy bez dodatków znajduje się około 13 g białka, 4,5 g tłuszczu oraz ok. 80 g węglowodanów. Warte uwagi jest to, że popcorn zawiera wysoką ilość błonnika – około 14 g w 100 g produktu oraz pewną ilość polifenoli, które wykazują działanie antyoksydacyjne. Popcorn posiada indeks glikemiczny (IG) równy 72.   

Czy popcorn jest zdrowy i nie tuczy?   

Po pierwsze, warto zaznaczyć, że nie istnieje coś takiego jak produkty tuczące. To, czy przybieramy na masie ciała, zależy od całokształtu naszej diety. Ważna jest ilość oraz proporcje danych produktów w jadłospisie. Kluczem jest zdrowy rozsądek przy komponowaniu menu oraz umiar. To dawka czyni dany produkt szkodliwym. Dlatego też częste nadmierne spożywanie wysokokalorycznych przekąsek może wiązać się z przybieraniem na masie ciała oraz pogorszeniem stanu zdrowia.  

Problem w jednoznacznej ocenie tego, czy popcorn jest kaloryczny oraz czy można go uznać za produkt zdrowy, stanowi jego rodzaj oraz sposób, w jaki jest przygotowany. 

Za zdrową przekąskę można uznać popcorn przygotowany w urządzeniu na gorące powietrze, bez dodatku tłuszczu lub w warunkach domowych z niewielkim dodatkiem wartościowego rodzaju tłuszczu np. oleju rzepakowego. Taka przekąska jest o wiele lepszym wyborem niż kupiony popcorn z mnóstwem niezdrowych dodatków, takich jak tłuszcze trans czy słodkie polewy. Niestety, takie dodatki mogą przesłaniać wartość zdrowotną popcornu oraz powodować, że staje się on produktem wysokokalorycznym. 

Tak jak wcześniej wspomniano, szklanka popcornu przygotowanego bez użycia tłuszczu ma zaledwie 31 kcal. Taka przekąska zawiera tylko i wyłącznie kukurydzę, naturalny i korzystny dla zdrowia produkt. W takim wypadku popcorn może okazać się zdecydowanie lepszym wyborem niż np. chipsy.

Dla porównania: w trzech szklankach popcornu bez tłuszczu jest tyle samo kcal co w zaledwie około 9 sztukach (jednej garści) chipsów. Widzimy więc, że domowy popcorn w dużej objętości zawiera małą ilość kalorii. Posiada on również więcej błonnika i ma wyższy indeks sytości, czyli przez dłuższy czas po jego spożyciu czujemy się nasyceni.

Warto jednak zwrócić uwagę na to, że każdy produkt spożywczy posiada zarówno zalety, jak i wady. Pamiętajmy, że popcorn, nawet ten przygotowany w domowych warunkach, ma wysoki indeks glikemiczny, więc zwłaszcza jego duże ilości, nie będą dobrym wyborem dla osób z cukrzycą. Jako okazjonalna przekąska może sprawdzić się u osób, które z powodów zdrowotnych nie mogą spożywać glutenu. Kukurydza, z której powstaje popcorn, jest naturalnym produktem bezglutenowym. 

Jak zrobić popcorn w domu? 

Prostym i popularnym sposobem na przyrządzenie domowego popcornu jest uprażenie ziaren kukurydzy z użyciem garnka lub patelni. W szerokim garnku lub patelni należy rozgrzać 2–3 łyżki oleju rzepakowego, wrzucić 100 g ziaren kukurydzy do uprażenia, a następnie przykryć. Podgrzewać, wstrząsając co jakiś czas garnkiem lub patelnią, aż ziarna kukurydzy przestaną "strzelać". Tak przygotowany popcorn należy przesypać do miski i doprawić wedle uznania. Nie musi to być standardowo sól, którą według zaleceń zdrowego odżywiania należy ograniczać. Mogą to być przyprawy takie jak chili, pieprz bądź różnego rodzaju zioła.  

Do przygotowywania domowej prażonej kukurydzy bardzo dobrym rozwiązaniem mogą okazać się maszyny do popcornu na gorące powietrze. Ze względu na to, że do przygotowania popcornu z użyciem takiej maszyny nie ma potrzeby dodawania tłuszczu, będzie on mniej kaloryczny. Ceny takiego urządzenia zaczynają się od około 60-70 zł.   

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij