sok z aronii w szklance
Karolina Dereń

Sok z aronii – jakie ma właściwości? Jak go zrobić?

Sok z aronii, obok syropu, dżemu czy nalewki, to jeden z głównych przetworów uzyskiwanych z tego owocu. Jakie dokładnie właściwości ma sok z aronii? Jak go zrobić i dlaczego warto przyrządzić go na zimę? Podpowiadamy.

Aronia bywa określana superowocem, a doniesienia naukowe dotyczące jej składu i właściwości potwierdzają, że jak najbardziej zasługuje na to miano. Okazuje się, że nie tylko świeże owoce aronii, ale również jej przetwory, w tym sok, mogą pozytywnie wpływać na nasze zdrowie.

Sok z aronii – skład

Aronia czarnoowocowa zyskuje na popularności przez to, że należy do grupy najbogatszych źródeł związków bioaktywnych. Jest źródłem witamin (witaminy A, C, E), błonnika, składników mineralnych, a oprócz tego bogata jest w polifenole, czyli związki będące antyoksydantami. Owoce aronii to bez wątpienia jedno z najbogatszych źródeł polifenoli. Liczne badania naukowe dowodzą działania prozdrowotnego nie tylko świeżych owoców, ale i przetworów aronii, w tym soku. Zawartość cennych składników w soku z aronii co prawda jest nieco niższa niż w świeżych owocach, lecz produkt ten również zasługuje na uwagę. Według dostępnych danych spożywanie go korzystnie wpływa na zdrowie.

Do produkcji czystego, stuprocentowego soku z aronii używane są same owoce. W odróżnieniu od syropu lub dżemu nie dodaje się do niego cukru.

Właściwości soku z aronii – w czym pomoże?

Wiele badań naukowych wskazuje na skuteczność ekstraktów i przetworów z aronii w profilaktyce oraz wspiera leczenie wielu chorób cywilizacyjnych. Korzystne działanie opisuje się głównie w kontekście chorób układu krążenia oraz układu pokarmowego, cukrzycy, nowotworów.

W badaniach z udziałem mężczyzn z łagodną hipercholesterolemią wykazano, że spożywanie soku z aronii prowadziło do znacznego zmniejszenia stężenia cholesterolu całkowitego, triglicerydów, „złego” cholesterolu (LDL) oraz wzrostu stężenia „dobrego” cholesterolu (HDL). W grupie badanych również zanotowano zmniejszenie ciśnienia tętniczego krwi.

Korzystny wpływ soku z aronii na uszkodzenia błony śluzowej żołądka został potwierdzony na zwierzętach. Potwierdzono zwiększoną produkcję śluzu oraz mniejszą głębokość uszkodzeń błony śluzowej wywołanych indometacyną (lek z grupy NLPZ) u zwierząt, którym podawano sok z aronii.

W przypadku pacjentów z cukrzycą typu II spożywanie soku z aronii przez 3 miesiące przyczyniło się do zmniejszenia stężenia glukozy na czczo. Podobne wyniki uzyskiwano w badaniach, w których sok z aronii stosowało się przez 6 tygodni. Sok z owoców aronii wykazywał również korzystny wpływ na poziom hemoglobiny glikowanej, będącej wskaźnikiem wyrównania cukrzycy.

Sprawdź na DOZ.pl: Zdrowe soki i syropy.

Silny potencjał przeciwutleniający przetworów z aronii odgrywa istotną rolę w mechanizmie zapobiegania nowotworom. W badaniach potwierdzono hamujący wpływ soku z aronii na komórki raka jelita grubego.

Warto wspomnieć, że ze względu na właściwości przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe przetwory z aronii będą dobrym wyborem w okresie jesienno-zimowym, gdy częściej dochodzi do przeziębień. Co więcej, potwierdzono również korzystny wpływ soku z aronii w przypadku zakażeń dróg moczowych.

Powiązane produkty

Jak zrobić sok z aronii?

Gotowy sok z aronii można kupić w sklepach ze zdrową żywnością. Natomiast, gdy mamy dostęp do świeżych owoców, z łatwością można zrobić go w domowych warunkach. Do przygotowania soku z aronii o objętości około 1 l będziemy potrzebować 2 kg świeżych owoców aronii oraz sok z jednej cytryny. Przydadzą się również szklane, wyparzone butelki i gaza.

Ze względu na specyficzny, cierpki smak owoców można je poddać obróbce termicznej (zmrożeniu), aby polepszyć smak soku. W tym celu należy oczyszczoną z łodyżek aronię przełożyć do pojemników przeznaczonych do mrożenia żywności i mrozić owoce przez około dwie doby. Po tym czasie aronię należy wyciągnąć z zamrażalnika i partiami dokładnie opłukać pod ciepłą, bieżącą wodą.

W kolejnym kroku owoce należy rozdrobnić blenderem, przełożyć na sito wyłożone gazą i odcisnąć sok. Dodać wyciśnięty sok z cytryny i dokładnie wymieszać. Sok przelać do wyparzonych szklanych butelek lub słoików, a następnie pasteryzować. To tylko jedna z metod przygotowania soku z aronii. Można go również przygotować z użyciem sokownika lub sokowirówki. Inną metodą jest przygotowanie soku z użyciem wolnoobrotowej wyciskarki do soków.

Jak pić sok z aronii?

Czysty, stuprocentowy sok z aronii jest dość cierpki, dlatego można wymieszać go z wodą, herbatą lub innym sokiem, aby złagodzić cierpkość. Oczywiście, jeżeli specyficzny smak nam nie przeszkadza, sok z aronii może być wypijany bez dodatków.

Przyjmuje się, że już niewielka objętość (ok. 50 ml dziennie) wypijanego soku z aronii może przynieść pozytywne skutki zdrowotne. Należy pamiętać, że po otwarciu soku z aronii powinno się go przechowywać w lodówce i spożyć w ciągu dziesięciu dni.

Sok z aronii – przeciwwskazania do spożywania

Podobnie jak sama aronia, sok ma dość cierpki smak, przez co wielu osobom może nie odpowiadać. Dotychczasowa wiedza zarówno w przypadku owoców aronii, jak i przetworów z niej nie wskazuje na żadne konkretne, dobrze udokumentowane przeciwwskazania względem ich spożywania. Tak jak w każdym przypadku, zalecany jest umiar i zdrowy rozsądek.

Ze względu na właściwości hipotensyjne soku z aronii pewną ostrożność powinny zachować osoby z niskim ciśnieniem krwi. Jeżeli mamy wątpliwości co do stosowania soku z aronii przy danych schorzeniach czy zażywanych lekarstwach, zawsze warto zasięgnąć porady lekarskiej. 

  1. M. Białek, J. Rutkowska, E. Hallmann, Aronia czarnoowocowa (Aronia melanocarpa) jako potencjalny składnik żywności funkcjonalnej, “ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość”, nr 6(85) 2012.  
  2. M. Handeland i in., Black chokeberry juice (Aronia melanocarpa) reduces incidences of urinary tract infection among nursing home residents in the long term--a pilot study, “Nutr Res.”, nr 34(6) 2014.  
  3. Huang R. i in., Identification of key astringent compounds in aronia berry juice, “Food Chem.” 2022.
  4. M. Milutinovic i in., Chokeberry juice supplementation in type 2 diabetic patients - impact on health status, “J Appl Biomed.” nr 17(4) 2019. 
  5. J. Oszmiański, S. Lachowicz, Effect of the Production of Dried Fruits and Juice from Chokeberry (Aronia melanocarpa L.) on the Content and Antioxidative Activity of Bioactive Compounds, “Molecules”, nr 21(8) 2016.
  6. M. Rodríguez-Werner, P. Winterhalter, T. Esatbeyoglu, Phenolic Composition, Radical Scavenging Activity and an Approach for Authentication of Aronia melanocarpa Berries, Juice, and Pomace, “J Food Sci.” nr 84(7) 2019.  
  7. J. Sikora, M. Markowicz, E. Mikiciuk-Olasik, Rola i właściwości lecznicze aronii czarnoowocowej w profilaktyce chorób cywilizacyjnych, “BROMAT. CHEM. TOKSYKOL”, nr 1 2009  
  8. A. Szopa, P. Kubica, H. Ekiert, Ekologia, skład chemiczny, działanie prozdrowotne oraz badania biotechnologiczne aronii czarnoowocowej (Aronia melanocarpa (Michx.) Elliott), aronii czerwonej (Aronia arbutifolia (L.) Pers.) i aronii śliwolistnej (Aronia × prunifolia (Marsh.) Rehd.), “Borgis Post Fitoter. Nr 18(2) 2017.
  9. Zdrowy sok z aronii bez cukru- przepis [online]/https://uwagababciagotuje.blogspot.com/2017/08/zdrowy-sok-z-aronii-bez-cukru-na.html/ [dostęp:] 12.08.2022.     

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Błonnik pokarmowy – gdzie i czym jest? Jak wpływa na zdrowie?

    Błonnik pokarmowy, zwany włóknem pokarmowym, to grupa substancji, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka. Wyróżnia się dwie frakcje błonnika pokarmowego: rozpuszczalną i nierozpuszczalną w wodzie. Każda wywiera określony wpływ na organizm. W jakich produktach można znaleźć błonnik pokarmowy i jakie są jego właściwości?

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały – m.in. w magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, dzięki czemu może znaleźć miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu?

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Czym jest układ odpornościowy i jak skutecznie go wspierać?

    Po z natury ciepłym lecie przychodzi sezon jesienny, który wystawia na ciężką próbę nie tylko nasz nastrój, ale również układ odpornościowy, który w tym czasie jest wyjątkowo obciążony. Jest to okres infekcji, często nawracających lub przewlekłych. Istnieją jednak sposoby, aby sobie skutecznie pomóc i zniwelować ryzyko uciążliwych i osłabiających przeziębień, na tle których mogą rozwinąć się dużo poważniejsze choroby, jak zapalenie płuc czy oskrzeli. Spośród czynników mających wpływ na prawidłowo funkcjonujący układ immunologiczny, niewątpliwie ogromne znaczenie ma zdrowa dieta.

  • Kapary – smak, właściwości i zastosowanie w kuchni

    Kapary to roślina krzewiasta naturalnie występująca w strefie tropikalnej i w basenie Morza Śródziemnego. Pąki kwiatowe kaparów są znane już od wielu lat ze względu na swój charakterystyczny smak oraz działanie wspomagające trawienie i leczenie infekcji górnych dróg oddechowych. Kapary są ważnym źródłem wielu różnych biologicznie aktywnych substancji chemicznych, których właściwości terapeutyczne były już dobrze znane i cenione przez starożytnych Rzymian.

  • Blue Monday – co to jest? Kiedy wypada? Czy Blue Monday to mit?

    Blue Monday to termin określający rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku. Według wyliczeń twórcy tej teorii przypada on na trzeci poniedziałek stycznia. To właśnie w tym dniu we wszystkich mediach słyszymy o niebieskim poniedziałku. Wiele osób zastanawia się wówczas, ile jest prawdy w teorii Blue Monday.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij