Morwa biała — czy może pomóc przy cukrzycy?
Ewelina Drelich

Morwa biała — czy może pomóc przy cukrzycy?

Leczenie cukrzycy polega na modyfikacji diety, stosowaniu doustnych leków przeciwcukrzycowych, a w ostateczności insuliny. Substancje pochodzenia roślinnego mogą wspomagać proces leczniczy. Wyciągi niektórych roślin mają działanie hipoglikemizujące i skutecznie obniżają poziom cukru we krwi. Jedną z nich jest morwa biała.

Morwa biała (Morus alba) to roślina uprawiana na szeroką skalę w Azji. Owoce morwowe są na ogół spożywane w postaci świeżej, dżemów lub soków. Badania wykazały w niej obecność biologicznie aktywnych substancji, które mogą mieć działanie korzystne dla zdrowia — głównie flawonoidów. Odpowiadają one za działanie przeciwutleniające, przeciwdrobnoustrojowe, cytotoksyczne, przeciwcukrzycowe, antyhiperlipidemiczne, przeciwmiażdżycowe, kardioprotekcyjne oraz zwalczające otyłość. Przede wszystkim ze względu na właściwości antyoksydacyjne i hipoglikemizujące morwa biała może w przyszłości stanowić ważny element w zmniejszaniu ryzyka wystąpienia niektórych rodzajów chorób, takich jak zespół metaboliczny. 

Rola morwy białej w leczeniu cukrzycy

Aktywne składniki rośliny mają udowodnione właściwości hipoglikemizujące. Zarówno badania na zwierzętach, jak i kliniczne wykazały, że jest inhibitorem alfa-glukozydazy naturalnego pochodzenia, spowalnia trawienie węglowodanów w jelicie cienkim oraz obniża dzięki temu ich poziom we krwi. Dzięki tej właściwości ekstrakt z morwy białej bywa pomocny w zapobieganiu lub leczeniu nieprawidłowości związanych z kontrolą poziomu cukru. Grupą, która szczególnie może odnieść korzyści z jej stosowania są osoby obciążone ryzykiem wystąpienia cukrzycy oraz te, u których cukrzyca typu 2 została już zdiagnozowana.

Skuteczność morwy w terapii cukrzyków — badania naukowe

Naukowcy zbadali hipoglikemiczne działanie rośliny zarówno na zwierzętach, jak i w badaniach klinicznych. Analizy przeprowadzone na szczurach wykazały, że pojedyncze doustne podanie ekstraktu z morwy białej w dawce 3,75 g na kg masy ciała jest wystarczające, aby skutecznie zmniejszyć stężenie cukru we krwi. Ponadto stosowanie z niej wyciągów w terapii długoterminowej (powyżej 4 tygodni) pozwoliło na uzyskanie prawidłowej wartości glukozy na czczo.

Kolejną korzyścią wypływającą z takiego rodzaju leczenia jest zmniejszenie markerów stresu oksydacyjnego oraz prozapalnych, powstałych na skutek zmian cukrzycowych. Myszy z cukrzycą, którym podawano ekstrakty z owoców morwowych miały niższy poziom hemoglobiny A1c (HbA1c). Analiza 13 badań z wykorzystaniem morwy białej, w jakich uczestniczyło 436 uczestników pokazała też, że roślina ta może zmniejszać stężenie glukozy we krwi po posiłku. Natomiast nie stwierdzono jej istotnego wpływu na poziom markerów cukrzycowych (np. hemoglobiny glikowanej) oraz lipidowych: poziom LDL, HDL, cholesterol całkowity, trójglicerydy.

Preparaty morwy białej mogą być skuteczne w leczeniu cukrzycy, ale jako terapia wspomagająca. Na tę chwilę nie ma wystarczającej ilości badań, na podstawie których można byłoby stwierdzić, że stosowanie tej rośliny zastąpiłoby syntetyczne leki hipoglikemizujące.

Skutki uboczne stosowania morwy białej

W badaniach klinicznych nie odnotowano skutków działania tego typu rośliny, ale w kilku publikacjach naukowych zwrócono uwagę na działania niepożądane. Wskazane jest, aby osoby, które wprowadzają do swojej diety morwę białą były świadome potencjalnych zagrożeń, takich jak hipoglikemia. Powinny one skonsultować się z lekarzem przed rozpoczęciem suplementacji.

Aby nie dopuścić do niebezpiecznego spadku poziomu cukru we krwi należy stale monitorować jego poziom. Stosowanie morwy białej jest przeciwwskazane u kobiet w ciąży i karmiących, a także u osób cierpiących na dnę moczanową.

Jak poprawnie stosować ekstrakty z morwy białej?

W Polsce morwa biała dostępna jest w postaci herbaty ziołowej (w torebkach do zaparzania lub jako susz), a także tabletek. W przypadku suszonych liści zaleca się sporządzanie naparu z 1 łyżeczki do 1 łyżki herbaty na kubek wrzącej wody oraz spożywanie go przed lub z każdym posiłkiem. Można również wymieszać proszek liści morwy i dodać do koktajlu owocowego, soków, płatków owsianych itp. Jeśli chodzi o tabletki, nie istnieje jedno dawkowanie, ponieważ różne preparaty mają odmienne dawki tej rośliny. Należy stosować je zgodnie z opisem umieszczonym na opakowaniu.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij