Jakie ryby warto przyrządzić na święta?

Trudno wyobrazić sobie świąteczny stół bez ryby. Oprócz tradycyjnego karpia czy śledzia warto w oryginalny sposób zaserwować również inne gatunki tej niezwykle zdrowej potrawy. Jakie? Odpowiedź w naszym przeglądzie.

Karp

Karp jest niekwestionowanym królem wigilijnego stołu, mimo że dziś możemy przebierać w ofertach rybnych stoisk. Siła tradycji często przeważa nad własnymi upodobaniami smakowymi, choć jej początki wciąż są niejasne. Uważa się, że zwyczaj jedzenia karpia w Wigilię pojawił się po II Wojnie Światowej, a że akurat ten gatunek ryb był bardzo łatwy w hodowli, zaczęto go uprawiać na szeroką skalę. Karp, o czym wie niewielu, jest również bardzo zdrowy. Ma niewiele tłuszczu i sporo nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i 6, a do tego dużo łatwo przyswajalnego białka, szereg witamin, w tym najwięcej z grupy B, a także kwas foliowy i minerały – miedź, cynk, potas, sód czy fluor. W pozbyciu się mulistego smaku karpia pomoże obłożenie filetów cebulą na całą noc. Po jej zdjęciu delikatne, lekko tłuste mięso można usmażyć na maśle, upiec z dodatkiem czosnku i białego wina lub nadziać farszem z bułki i bakalii.

Śledź

Śledź jest nieodzownym elementem świątecznego menu, jednak w przeciwieństwie do karpia, sięgamy po niego przez cały rok. Ryba zawiera solidną dawkę kwasów omega-3 i omega-6, które wpływają na obniżenie ciśnienia, wspomagają pracę mózgu i eliminują ryzyko powstania zakrzepów. Po śledzia w szczególności powinny sięgać osoby z wysokim poziomem cholesterolu, ponieważ wpływa na jego znaczną redukcję. Mimo że jest tłusty, nie spowoduje przybrania na wadze dzięki obecności potasu, który wspomaga usuwanie wody z organizmu. Zawarta w nim miedź ma działanie przeciwbakteryjne, a kwasy tłuszczowe wspomagają przemianę materii. Jest także cennym źródłem witamin: A, D, E, które zapobiegają łuszczycy, starzeniu się skóry i chronią oczy, a te z grupy B eliminują ryzyko anemii. Śledź może również pomóc w walce z depresją i złym nastrojem, ponieważ podnosi poziom serotoniny. Wzmacnia też pamięć i koncentrację, co pomoże w nauce oraz wydajnej pracy.

Na świątecznym stole można zaserwować śledzia w tradycyjnej śmietanie, zalewie winnej lub pomidorowej, w formie rolmopsów w oleju czy też w sposób nietypowy, np. z rodzynkami, chrzanem bądź po japońsku. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że śledź smakuje też świetnie smażony na patelni – warto wypróbować go w tej postaci.

Łosoś

Łosoś to cenne źródło kwasów omega-3 i omega-6 niezbędnych dla prawidłowej pracy mózgu. Zawiera witaminy z grupy B, przede wszystkim B1, B2 i B6, które chronią wzrok, poprawiają pracę serca i wygląd skóry. Łosoś to solidna broń przeciw zmarszczkom, więc wszystkie panie pragnące zachować na długo młody wygląd powinny na stałe włączyć go do swojej diety. Wapń i fosfor przyczynią się do ochrony kości, natomiast potas zapobiegnie skurczom, a jod poprawi funkcjonowanie tarczycy. Łosoś wpływa także na regulację poziomu cukru we krwi, więc będzie idealnym daniem dla każdego diabetyka. Ze względu na to, że łososie żyją w środowisku morskim, mogą zawierać w sobie dużo zanieczyszczeń, więc ten rodzaj ryby nie jest polecany dzieciom i kobietom w ciąży, więc warto o tym pamiętać przy wigilijnym stole.

Przy decyzji o kupnie łososia, nie decydujmy się na rybę standardową, a raczej dziką – ten rodzaj jest nieco droższy, ale przy tym również zdrowszy. Zdecydowanie mniej tłusty jest troć, czyli łosoś bałtycki. Ma inny, znacznie bielszy kolor, jest naturalny i bardzo zdrowy.

Podczas świąt można podać łososia np. w sosie jogurtowo-koperkowym, w marynacie miodowej, z sosem chrzanowym lub w formie pieczonej.

Sandacz

Sandacz należy do gatunku ryb chudych, więc z powodzeniem mogą sięgać po niego nawet osoby na diecie – zawiera kwasy tłuszczowe, które sprzyjają szybszej przemianie materii. Jest szczególnie lubiany ze względu na małą ilość ości. Regularnie spożywany przyczyni się do obniżenia złego cholesterolu, zmniejszy ryzyko wystąpienia nowotworu, korzystnie wpłynie na układ odpornościowy oraz zredukuje ryzyko arytmii serca. Zawarty w nim selen spowolni procesy starzenia i zapewni prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych. Sandacz obfituje także w wapń, który działa przeciwzapalnie i przeciwalergicznie, a obecny w nim magnez ma działanie antystresowe i antydepresyjne.

W Boże Narodzenie sprawdzi się sandacz pieczony, w galarecie, w warzywach lub w sosie śmietanowym.

Pstrąg

Pstrągi należą do jednych z najpopularniejszych ryb w Polsce i coraz częściej zastępują karpia na wigilijnym stole. Zamiana jest bez wątpienia dobra dla naszego zdrowia, ponieważ pstrągi pod kątem wartości odżywczych mogą konkurować  z rybami morskimi, a do tego są mniej tłuste i niskokaloryczne. Pstrągi mają najwięcej kwasów omega-3 spośród wszystkich ryb słodkowodnych i są bogate w kwasy EPA i DHA, dlatego jako jedne z niewielu ryb mogą być elementem stałej diety osób z chorobami układu krążenia. Białko obecne w mięsie pstrąga jest bardzo łatwo przyswajalne, a zawartością dorównuje temu z mięsa. Gamę składników odżywczych uzupełniają witaminy rozpuszczalne w tłuszczach – A, D i E, a także selen, jod, potas, magnez i wapń.

Pstrąg smakuje świetnie smażony na klarowanym maśle po wcześniejszym obtoczeniu w mące, a także pieczony z nadzieniem maślano-pietruszkowym. Delikatne, rybie mięso to również dobry materiał na farsz do pierogów, przyprawionych szałwią, koperkiem i cebulką dymką.

Jak kupować smaczne ryby?

Przede wszystkim wybierajmy świeże okazy z gładką łuską i jędrnym mięsem – jeśli utraciło wodę, ryba prawdopodobnie leży na stoisku przez dłuższy czas. Warto sięgać po ryby w całości, najlepiej średnich rozmiarów, ponieważ takie okazy nie są stare lub przekarmione. Nie bójmy się kupować ryb z supermarketów – duża rotacja gwarantuje ich świeżość, a w razie wątpliwości sprzedawca musi nas poinformować o ich pochodzeniu.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus