Naturalne sposoby na ból gardła i kaszel
Krzysztof Słomiak

Naturalne sposoby na ból gardła i kaszel

Naturalnych składników, w tym roślin, ziół, minerałów, wód w przyrodzie jest wiele. Człowiek od stuleci próbuje zapanować nad przyrodą i z takich oto przygód, żeglarze przywozili przyprawy, których używamy do dziś, czy warzywa, które królują na naszych stołach. Poprzez doświadczanie i próbowanie poznawaliśmy to, jak naturalne składniki mogą również leczyć. Jednocześnie kiedy są nieodpowiednio stosowane mogą zrobić poważną krzywdę. Najprostsze infekcje zaczynają się od gardła. Od swędzenia, do drapania, przez silny ból, zwykle z towarzyszącym kaszlem objawiają się nam infekcje bakteryjne, wirusowe i czasami grzybicze. Nie zawsze trzeba sięgać po silne leki, a w szczególności odradzane są antybiotyki, jako leki pierwszego rzutu. W dzisiejszym artykule chciałem przedstawić naturalne, domowe sposoby naszych babć na ból gardła i kaszel.

Domowy syrop na kaszel - cebula i czosnek

Jeden z najskuteczniejszych specyfików, produkowanych w dawnych czasach. Dzisiaj trochę zapomniany i na pewno znienawidzony ze względu na wspomnienia smakowe z dzieciństwa. Syrop cebulowy.

Zarówno cebula jak i czosnek zawierają w swoim składzie wiele substancji, które wzmacniają układ odpornościowy, jednocześnie działając odkażająco poprzez silne właściwości bakteriobójcze. Oba warzywa mają najsilniejsze działanie, kiedy są spożywane na surowo.

Pamiętam jak mama, wkładała mi do kanapek czosnek, próbując przemyć magiczny sposób na zdrowie mroźną zimą. Może przez to do dzisiaj lubię sos czosnkowy, bo mi się dobrze kojarzy. Cebulę i czosnek można dodawać również do sałatek, surówek, past i masła. Ale jest też pewien sposób, aby zrobić z nich syrop na kaszel:

Szklankę startej cebuli należy wymieszać ze szklanką miodu. Następnie do mieszanki należy dodać 2-3 duże ząbki zgniecionego czosnku (jeśli nie chcemy w syropie czosnku, można go pominąć, jednak wnosi on wiele dobroczynnego działania odkażającego). Powstałą miksturę należy odstawić na 3 godziny. Następnie mieszankę należy podgrzać do zagotowania (nie przegrzewać i nie gotować). Gorącą mieszankę przecedzić przez sito do butelki. Zalecane dawkowanie – 2 razy dziennie po 1 łyżce. Można również rozpuścić mieszankę w wodzie lub mleku. Taki syrop nie tylko ukoi podrażnione gardło, ale również na pewno oczyści je z niepożądanych zarazków.

Syrop czosnkowy – odkażanie na zawołanie

Ból gardła, najczęściej związany jest z jego podrażnieniem. Przekrwione miejsca jamy ustnej bardzo łatwo ulegają zakażeniom bakteryjnym. Wtedy warto zadziałać w punkt. Aby zrobić dobry syrop czosnkowy, należy przez gazę wycisnąć sok z ok. 50 gramów zmiażdżonego czosnku. Sok ten następnie trzeba wymieszać z 80 ml przegotowanej i schłodzonej wody (lub wody mineralnej) i 80 gramami cukru. Całość należy wymieszać do rozpuszczenia cukru i powstania gęstego syropu. Zalecane dawkowanie – 1 łyżka wieczorem.

Czosnek sam w sobie obniża ciśnienie krwi, dlatego osoby z niskim ciśnieniem powinny stosować syrop ostrożnie. Szczególnie jest to ważne kiedy stosuje się tak skoncentrowane preparaty.

Napój z imbiru – wzmacniająco-oczyszczający

Na koniec rozgrzewający napój, który wzmocni odporność, ale też łagodnie poprawi funkcjonowanie górnych dróg oddechowych, w tym ukoi od rozdrażnione gardło. Bardzo cienko pokrojony kawałek korzenia imbiru należy zalać 0,5 l wody. Powstałą mieszankę należy gotować na małym ogniu przez 20 minut. Roztwór należy odcedzić. Na koniec, dla poprawy walorów leczniczych i smakowych, do ostudzonego napoju można dodać według uznania miodu (działa osłaniająco i łagodząco) lub soku z malin (głównie witamina C). Zalecane dawkowanie – pić wieczorem pół kubka gorącego napoju.

Wszystkie zaprezentowane domowe i jednocześnie babcine sposoby, będą łagodziły kaszel, ze względu na dodatek miodu czy cukru oraz miejscowe działanie odkażające. Tak zaopiekowane gardło, na pewno odwdzięczy nam się w okresie jesienno-zimowym brakiem problemów.

Nie wolno jednak zapominać, że gdy infekcja utrzymuje się przez dłuższy czas, należy zgłosić się do lekarza i zacząć leczenie konwencjonalnymi lekami. W aptece dostępnych jest wiele preparatów, które na pewno odpowiedzą na te dolegliwości w trudniejszych przypadkach.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Herbata zielona – charakterystyka, właściwości lecznicze, wpływ na organizm. Jak prawidłowo ją parzyć?

    Herbata to najczęściej spożywany na świecie napar – jest drugim, po wodzie, najchętniej pitym napojem w ogóle. Herbata zielona cieszy się coraz większym uznaniem nie tylko ze względu na walory smakowe, ale też zdrowotne. Jakie ma właściwości? I na co pomaga picie zielonej herbaty? Poznajmy ją bliżej. 

  • Picie czarnej herbaty pomaga seniorom zachować sprawność umysłu

    Herbata jest najpopularniejszym gorącym napojem na świecie. Nie tylko gasi pragnienie, ale ma też właściwości prozdrowotne. Szereg badań wskazuje, że regularnie spożywana przyczynia się do obniżenia ryzyka zaburzeń poznawczych, demencji oraz depresji u osób w podeszłym wieku. 

  • Witamina B1 (tiamina) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

    Witaminę B1 można dostarczać do organizmu zarówno z pożywieniem, jak i formie dodatkowo zażywanych suplementów diety. Tiamina bierze udział w wielu procesach metabolicznych organizmu, a jej długotrwałe niedobory mogą być bardzo niebezpieczne dla zdrowia. Przyswajalność witaminy B1 wzrasta wraz z dodaniem do codziennej dawki suplementowanych preparatów innych witamin z grupy B, witaminy C i E oraz mikroelementów, takich jak mangan czy magnez. Które preparaty z witaminą B1 wybrać i jakie są znane objawy jej niedoboru i nadmiaru? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Witamina B2 (ryboflawina) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

    Pękające kąciki ust, chroniczne zmęczenie, pogorszony wzrok – to tylko kilka przykładów objawów, jakie niesie za sobą niedobór witaminy B2. Ryboflawina bierze udział w wielu procesach metabolicznych organizmu i jest rozpuszczalna w wodzie. Zażywana wraz z innymi witaminami aktywuje ich działanie w organizmie. Jakie produkty zawierają w sobie ryboflawinę, kiedy i jak zażywać witaminę B2 w formie suplementów diety? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Koenzym Q10 – właściwości, źródła, zastosowanie. Kiedy go suplementować?

    Koenzym Q10 to związek naturalnie występujący w błonach komórkowych ludzi, zwierząt i roślin; przede wszystkim w wewnętrznej błonie mitochondrium. Przedmiotem naszego zainteresowania będzie głównie koenzym mitochondrialny, który jest istotnym nośnikiem elektronów w łańcuchu oddechowym i ważnym antyoksydantem. Poznajmy właściwości koenzymu Q10 i wynikające z nich działanie lecznicze. 

  • Witamina B3 (niacyna, PP) – funkcja w organizmie, suplementacja, niedobór, nadmiar

    Witamina B3 bierze udział w wielu procesach metabolicznych organizmu, wpływa na skórę, układ nerwowy i pokarmowy. Niedobór i nadmiar niacyny może być bardzo groźny dla zdrowia. Najlepszym źródłem tej witaminy są produkty pochodzenia zwierzęcego, dlatego osoby, które stosują dietę wegetariańską lub eliminacyjną, powinny szczególnie kontrolować jej poziom. Na rynku są dostępne preparaty zawierające witaminę B3 zarówno w postaci jednoskładnikowej, jak i multiwitamin. Które suplementy zawierające witaminę B3 wybrać, z czym łączyć nicacynę, aby zwiększyć jej przyswajanie? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosować. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, mogąc znaleźć swoje miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu? 

  • Wieprzowina – wartości odżywcze, przechowywanie, przepisy. Czy jest zdrowa?

    Wieprzowina to najczęściej spożywane czerwone mięso na świecie, zwłaszcza we wschodniej Azji. Dzięki wysokiej zawartości białka oraz wielu witamin i składników mineralnych chuda wieprzowina może stanowić świetny element zdrowej diety.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij