Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?
Maria Brzegowy

Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

Podobnie jak wszystkie warzywa, seler naciowy stanowi element wart uwzględnienia w naszej codziennej diecie. Jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy i w jaki sposób może wspomóc proces odchudzania? Czy istnieją przeciwwskazania do konsumpcji tej rośliny? 

Seler naciowy – charakterystyka

Seler naciowy (Apium graveolens var. Dulce (Mill) D.C) należy do rodziny selerowatych. Jest rośliną dwuletnią, popularnie spożywaną w Europie Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych. Osiąga do 1 metra wysokości oraz charakteryzuje się długą, chrupką łodygą, której koniec zakończony jest drobnymi listkami.  

Seler naciowy a korzeniowy 

Seler korzeniowy wydaje się być znacznie popularniejszy w porównaniu do swojego liściastego odpowiednika. Obydwa rodzaje stanowią jednak cenne źródło witamin oraz składników mineralnych, przy czym seler naciowy zawiera więcej kwasu foliowego i beta karotenu. Odznacza się także niższą wartością energetyczną oraz wartością indeksu glikemicznego. Z kolei seler korzeniowy dostarcza więcej żelaza, magnezu oraz fosforu

Seler naciowy – wartości odżywcze, witaminy, kcal, IG 

100 g selera naciowego (mniej więcej dwie łodygi) to jedynie 17 kcal. To także około 2 g błonnika pokarmowego. Indeks glikemiczny rośliny wynosi 15, co pozwala zaklasyfikować ją do kategorii produktów o niskim IG. Jak większość warzyw, seler naciowy stanowi dobre źródło antyoksydantów, witamin i składników mineralnych, w tym witamin z grupy B, witaminy C, E, magnezu, żelaza, potasu, cynku oraz wapnia.  

Seler naciowy – właściwości. Kto powinien włączyć go do swojej diety?

Podobnie jak w przypadku innych warzyw, również i seler naciowy będzie polecany w diecie każdego, kto dba o właściwą podaż witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów, wpływających na profilaktykę wielu chorób przewlekłych niezakaźnych (dawniej zwanych cywilizacyjnymi).

Seler doskonale sprawdzi się też w diecie mającej na celu kontrolę spożycia kilokalorii – jak już wcześniej wspomniano, należy bowiem do bardzo niskokalorycznych warzyw. Jednak z drugiej strony obecność wybranych soli mineralnych i olejków eterycznych sprawia, że warzywo to może łagodnie pobudzić apetyt u osób, które mają z nim problem.

Ze względu na niski indeks glikemiczny seler naciowy mogą też z powodzeniem spożywać diabetycy.  

Seler naciowy – na co zwracać uwagę przy zakupie? Jak go przechowywać? 

Jak w przypadku większości świeżych produktów roślinnych, tak i podczas zakupu selera naciowego należy kierować się jego wyglądem – zwłaszcza w kontekście liści oraz łodyg. Zaleca się wybór takich produktów, które charakteryzuje zwarta główka z nieuszkodzonymi łodygami. Liście powinny być jędrne i intensywnie zielone.  

Seler naciowy można przechowywać w lodówce, z kolei ogonki liściowe świetnie nadadzą się do zamrażania i wykorzystywania później podczas przygotowywania potraw. 

Seler naciowy – czy obierać, jak przyrządzać, do czego dodawać? 

Warzywo to dobrze sprawdzi się w kuchni zarówno w postaci surowej, jak i przetworzonej. Ponieważ konsystencja selera nie każdemu może odpowiadać, poleca się, aby łodygi obrać wcześniej z łyka. Seler może być wykorzystywany jako składnik sałatek, zapiekanek, element dekoracyjny rozmaitych potraw. Idealnie będzie pasować do soków oraz koktajli warzywnych, a ze względu na niską kaloryczność – może stanowić awaryjną przekąskę pomiędzy posiłkami.  

Przeciwwskazania do spożywania selera naciowego

Seler naciowy dostarcza znacznych ilości szczawianów, których w nadmiarze powinny unikać osoby borykające się z kamicą moczową. Związki te utrudniają także wchłanianie wapnia, stąd seler naciowy w większych ilościach nie będzie wskazany dla chorych z osteoporozą (sprawdź, jak powinna wyglądać dieta przy osteoporozie).

Do diety dziecka powinien być wprowadzany stopniowo, mniej więcej po ukończeniu przez nie 1. roku życia.   

Przepisy z selerem naciowym  

Koktajl z selera naciowego 

Jabłko obierz i pokrój wraz z selerem naciowym na mniejsze części, przełóż składniki do kielicha blendera. Dodaj odrobinę soku z cytryny i zmiksuj całość na gładką masę. Ulubioną konsystencję uzyskasz poprzez dodatek odpowiedniej ilości wody. 

Sałatka z selera naciowego 

Seler naciowy, ser żółty, chudą oraz drobiową wędlinę pokrój w kostkę. Dodaj posiekane orzechy włoskie oraz suszoną żurawinę. Całość wymieszaj z gęstym jogurtem naturalnym oraz odrobiną majonezu. Dopraw do smaku pieprzem. 

Seler naciowy duszony z pomidorami     

Łodygi selera umyj, pokrój na drobne kawałki. Marchewkę obierz i zetrzyj na tarce o dużych oczkach. Cebulę pokrój w piórka. Wszystkie warzywa skrop oliwą i duś w rondelku z grubym dnem wraz z kilkoma łyżkami wody. Przy końcu dodaj obrane ze skórki i pokrojone w plastry pomidory. Dopraw do smaku, podawaj z kaszą gryczaną.  

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Olej z czarnuszki – na odporność, alergie, astmę, skórę. Poznaj właściwości i zastosowanie czarnuszki siewnej

    Olej z czarnuszki w ok. 85 proc. składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zawiera witaminę E, witaminę A oraz mikroelementy. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, ma także zastosowanie w kosmetyce. Sprawdź, jak działa olej z czarnuszki siewnej, jakie ma właściwości lecznicze oraz w jaki sposób go stosować.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij