Koniec z podjadaniem
Ewa Pakuła

Koniec z podjadaniem

Nadwaga i otyłość uznawane są za przyczynę wielu groźnych chorób, takich jak miażdżyca, nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca. Dlatego warto pomyśleć o zrzuceniu zbędnych kilogramów. Najlepszymi sprzymierzeńcami w walce z nadwagą są odpowiednia dieta i ruch. Wsparciem mogą być też dostępne bez recepty preparaty na odchudzanie.

Szczególnie groźna dla zdrowia jest postać brzuszna otyłości zwana inaczej typem męskim lub jabłkowym, w której tłuszcz odkłada się w obrębie klatki piersiowej i w jamie brzusznej. Z tym rodzajem otyłości współistnieją bardzo często zaburzenia lipidowe, miażdżyca tętnic, nadciśnienie, choroba wieńcowa serca czy cukrzyca. Choroby te rozwijają się powoli przez wiele lat, ale kiedy się już objawiają, na zapobieganie im jest niestety za późno. Druga postać otyłości określana jest jako biodrowo-udowa, ponieważ tłuszcz magazynuje się w okolicy bioder, pośladków i ud. Jest to tzw. otyłość typu kobiecego lub gruszkowego, która mniej zagraża rozwojem miażdżycy, nadciśnienia, choroby wieńcowej serca i cukrzycy, ale wpływa niekorzystnie na układ kostno-stawowy i stymuluje rozwój żylaków kończyn dolnych.

Koniec z podjadaniem

Najczęstszą przyczyną otyłości jest nadmiar jedzenia związany z nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi, np. nieregularnymi posiłkami, objadaniem się wieczorem, podjadaniem między posiłkami przy telewizji lub podczas czytania. 

Większość ludzi uważa, że do „odchudzenia się” wystarczy przez pewien czas stosować tzw. diety odchudzające i ograniczyć znacząco ilość przyjmowanego pożywienia lub wręcz nie jeść niektórych produktów. I rzeczywiście, początkowo ciężar ciała obniża się, ale tylko do pewnej wartości. Na skutek ograniczenia ilości pożywienia i często również ilości posiłków dochodzi do zwolnienia tempa przemiany materii. Jednocześnie głodzony organizm wykorzystuje każdy gram pożywienia i magazynuje go na zapas w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego dłuższe stosowanie samej diety odchudzającej nie daje efektów w postaci dalszego spadku ciężaru ciała. Jednocześnie wystarczy tylko, że wrócimy do wcześniejszych nawyków żywieniowych, aby pojawił się u nas tzw. efekt jo-jo, czyli szybki wzrost ciężaru ciała po zakończeniu diety odchudzającej.
Dzięki skojarzeniu ćwiczeń i diety łatwiej jest schudnąć w wybranych partiach ciała, wzmocnić mięśnie oraz uzyskać oczekiwaną sylwetkę.

Główne zasady racjonalnej diety to:

  1. Spożywanie 4-5 posiłków w ciągu dnia o stałych porach z przerwami nie dłuższymi niż 3 godziny.
  2. Jedzenie posiłków niedużych objętościowo, ale urozmaiconych. Nie wolno się głodzić!
  3. Spożywanie śniadania, które jest najważniejszym posiłkiem dnia.
  4. Jedzenie powoli i smakowanie każdego posiłku. Ułatwia to trawienie i daje lepsze poczucie sytości.
  5. Niepodjadanie między posiłkami.
  6. Unikanie produktów z widocznym tłuszczem i tłustych potraw, tłustych sosów, śmietany, zawiesistych zup, gotowych przekąsek i dań obiadowych, dań typu fast food, słodyczy, cukru i alkoholu – są to produkty wysokokaloryczne.
  7. Jedzenie warzyw i owoców, ciemnego pieczywa, ryżu, kasz, makaronów, chudego nabiału, ryb i chudego mięsa.
  8. Spożywanie suszonych owoców, takich jak figi, morele, śliwki.
  9. Picie wody mineralnej i herbaty niesłodzonej lub z dodatkiem słodziku zamiast słodkich soków owocowych.
Warto zapamięać!
Do uzyskania szczupłej sylwetki ciała nie wystarczy sama dieta odchudzająca. Znacznie korzystniej jest połączyć wysiłek fizyczny z racjonalną dietą.Regularny trening fizyczny stymuluje komórki mięśniowe, a im więcej komórek mięśniowych, które mają duże zapotrzebowanie na energię, tym  szybciej się chudnie, czyli spala tłuszcz. Racjonalna dieta zaś niezbędna jest do dostarczania składników dla rozwijających się mięśni.

Ćwiczyć można samemu w domu lub poza domem w fitness clubie, ale regularnie – co najmniej 3-4 razy w tygodniu po minimum 45 minut. Ćwiczenia zawsze muszą być poprzedzone kilkuminutową rozgrzewką i muszą trwać co najmniej trzy kwadranse, bo dopiero po pół godzinie intensywnego wysiłku zaczyna się spalanie tłuszczu. Odchudzanie najlepiej wspomagają ćwiczenia aerobowe czyli tlenowe (bieganie, jazda na rowerze, rolkach, aerobik czy pływanie) – cechujące się umiarkowaną intensywnością i stałym tempem wykonywania.

Osoby pragnące schudnąć myślą niekiedy o zażywaniu preparatów wspomagających odchudzanie. Wiele z nich dostępnych jest w aptece bez recepty i z reguły na farmaceucie spoczywa zadanie udzielania fachowej porady oraz polecenie optymalnego środka. Jednocześnie aptekarz musi mieć świadomość, że są to środki przeznaczone dla dorosłych i często przeciwwskazane dla kobiet w ciąży oraz karmiących. Warto zatem zapoznać się dokładniej z właściwościami danego preparatu i polecić pacjentowi, by stosował się ściśle do zaleceń zawartych w ulotce informacyjnej.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Magnez łagodzi stres

    Magnez jest jednym z podstawowych makroelementów niezbędnych do życia. Makroelementy są to pierwiastki występujące w organizmie w ilościach do kilku procent jego suchej masy. Magnez wchodzi w skład wszystkich tkanek i znajduje się przede wszystkim wewnątrz komórek.

  • Bańki – sprawdzają się od lat

    Mimo olbrzymiego postępu wiedzy medycznej, stawianie baniek nadal pozostaje dość popularną metodą leczenia ostrych infekcji dróg oddechowych.

  • Jak wspomóc swoją odporność? Poznaj sposoby na wzmocnienie układu immunologicznego

    Odporność immunologiczna to zdolność organizmu do biernej oraz czynnej obrony przed patogenami, czyli czynnikami chorobotwórczymi. W jaki sposób można pobudzić swoją odporność? Jakie czynniki mają właściwości immunostymulujące? Czy poza przyjmowaniem leków w czasie trwania infekcji wirusowych lub bakteryjnych można jakoś wspomóc swój układ odpornościowy?

  • Paracetamol skuteczny, ale niebezpieczny

    Paracetamol jest jednym z grupy leków, które w ostatnich latach w Polsce zrobiły zawrotną karierę stając się dostępne bez recepty i wszechobecne w kioskach, sklepach, hipermarketach czy na stacjach benzynowych. Z jednej strony łatwość dostępu do leku umożliwia nabycie go o każdej porze dnia i nocy, z drugiej strony wiąże się to z ryzykiem szkodliwego dla zdrowia przedawkowania paracetamolu, zwłaszcza w preparatach złożonych.

  • Zbliża się przesilenie wiosenne

    Porą roku, która zazwyczaj najbardziej się dłuży jest zima, a najtrudniejsze do przetrwania są jej ostatnie tygodnie. Jesteśmy wtedy zmęczeni mało ruchliwym trybem życia, niedoborem światła słonecznego i zimnem. Jest to tzw. przesilenie wiosenne.

  • Mononukleoza zakaźna - objawy i leczenie

    Mononukleoza nazywana także chorobą pocałunków jest jedną z rzadziej rozpoznawanych chorób zakaźnych. Co za tym idzie, świadomość społeczna w tym zakresie jest niewielka i skutkuje niepotrzebnym niepokojem w momencie rozpoznania choroby przez lekarza. Czynnikiem chorobotwórczym jest wirus Epsteina-Barra (tzw. EBV), który jest wirusem wszechobecnym. Na zakażenie szczególnie narażone są dzieci i nastolatki. Wirus, który raz zaatakował pozostaje w organizmie człowieka na całe życie.

  • Alergiczne zapalenie spojówek

    Wśród różnych dolegliwości coraz powszechniejsze stają choroby alergiczne, czyli uczuleniowe. Ich objawy zaczynają się często od dolegliwości ze strony oczu. Nierzadko skłania to pacjenta do wizyty bezpośrednio u farmaceuty w aptece po doraźną pomoc.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij