Koniec z podjadaniem

Nadwaga i otyłość uznawane są za przyczynę wielu groźnych chorób, takich jak miażdżyca, nadciśnienie tętnicze czy cukrzyca. Dlatego warto pomyśleć o zrzuceniu zbędnych kilogramów. Najlepszymi sprzymierzeńcami w walce z nadwagą są odpowiednia dieta i ruch. Wsparciem mogą być też dostępne bez recepty preparaty na odchudzanie.

Szczególnie groźna dla zdrowia jest postać brzuszna otyłości zwana inaczej typem męskim lub jabłkowym, w której tłuszcz odkłada się w obrębie klatki piersiowej i w jamie brzusznej. Z tym rodzajem otyłości współistnieją bardzo często zaburzenia lipidowe, miażdżyca tętnic, nadciśnienie, choroba wieńcowa serca czy cukrzyca. Choroby te rozwijają się powoli przez wiele lat, ale kiedy się już objawiają, na zapobieganie im jest niestety za późno. Druga postać otyłości określana jest jako biodrowo-udowa, ponieważ tłuszcz magazynuje się w okolicy bioder, pośladków i ud. Jest to tzw. otyłość typu kobiecego lub gruszkowego, która mniej zagraża rozwojem miażdżycy, nadciśnienia, choroby wieńcowej serca i cukrzycy, ale wpływa niekorzystnie na układ kostno-stawowy i stymuluje rozwój żylaków kończyn dolnych.

Koniec z podjadaniem

Najczęstszą przyczyną otyłości jest nadmiar jedzenia związany z nieprawidłowymi nawykami żywieniowymi, np. nieregularnymi posiłkami, objadaniem się wieczorem, podjadaniem między posiłkami przy telewizji lub podczas czytania. 
Większość ludzi uważa, że do „odchudzenia się” wystarczy przez pewien czas stosować tzw. diety odchudzające i ograniczyć znacząco ilość przyjmowanego pożywienia lub wręcz nie jeść niektórych produktów. I rzeczywiście, początkowo ciężar ciała obniża się, ale tylko do pewnej wartości. Na skutek ograniczenia ilości pożywienia i często również ilości posiłków dochodzi do zwolnienia tempa przemiany materii. Jednocześnie głodzony organizm wykorzystuje każdy gram pożywienia i magazynuje go na zapas w postaci tkanki tłuszczowej. Dlatego dłuższe stosowanie samej diety odchudzającej nie daje efektów w postaci dalszego spadku ciężaru ciała. Jednocześnie wystarczy tylko, że wrócimy do wcześniejszych nawyków żywieniowych, aby pojawił się u nas tzw. efekt jo-jo, czyli szybki wzrost ciężaru ciała po zakończeniu diety odchudzającej.
Dzięki skojarzeniu ćwiczeń i diety łatwiej jest schudnąć w wybranych partiach ciała, wzmocnić mięśnie oraz uzyskać oczekiwaną sylwetkę.

Główne zasady racjonalnej diety to:

  1. Spożywanie 4-5 posiłków w ciągu dnia o stałych porach z przerwami nie dłuższymi niż 3 godziny.
  2. Jedzenie posiłków niedużych objętościowo, ale urozmaiconych. Nie wolno się głodzić!
  3. Spożywanie śniadania, które jest najważniejszym posiłkiem dnia.
  4. Jedzenie powoli i smakowanie każdego posiłku. Ułatwia to trawienie i daje lepsze poczucie sytości.
  5. Niepodjadanie między posiłkami.
  6. Unikanie produktów z widocznym tłuszczem i tłustych potraw, tłustych sosów, śmietany, zawiesistych zup, gotowych przekąsek i dań obiadowych, dań typu fast food, słodyczy, cukru i alkoholu – są to produkty wysokokaloryczne.
  7. Jedzenie warzyw i owoców, ciemnego pieczywa, ryżu, kasz, makaronów, chudego nabiału, ryb i chudego mięsa.
  8. Spożywanie suszonych owoców, takich jak figi, morele, śliwki.
  9. Picie wody mineralnej i herbaty niesłodzonej lub z dodatkiem słodziku zamiast słodkich soków owocowych.
Warto zapamięać!
Do uzyskania szczupłej sylwetki ciała nie wystarczy sama dieta odchudzająca. Znacznie korzystniej jest połączyć wysiłek fizyczny z racjonalną dietą.Regularny trening fizyczny stymuluje komórki mięśniowe, a im więcej komórek mięśniowych, które mają duże zapotrzebowanie na energię, tym  szybciej się chudnie, czyli spala tłuszcz. Racjonalna dieta zaś niezbędna jest do dostarczania składników dla rozwijających się mięśni.

Ćwiczyć można samemu w domu lub poza domem w fitness clubie, ale regularnie – co najmniej 3-4 razy w tygodniu po minimum 45 minut. Ćwiczenia zawsze muszą być poprzedzone kilkuminutową rozgrzewką i muszą trwać co najmniej trzy kwadranse, bo dopiero po pół godzinie intensywnego wysiłku zaczyna się spalanie tłuszczu. Odchudzanie najlepiej wspomagają ćwiczenia aerobowe czyli tlenowe (bieganie, jazda na rowerze, rolkach, aerobik czy pływanie) – cechujące się umiarkowaną intensywnością i stałym tempem wykonywania.

Osoby pragnące schudnąć myślą niekiedy o zażywaniu preparatów wspomagających odchudzanie. Wiele z nich dostępnych jest w aptece bez recepty i z reguły na farmaceucie spoczywa zadanie udzielania fachowej porady oraz polecenie optymalnego środka. Jednocześnie aptekarz musi mieć świadomość, że są to środki przeznaczone dla dorosłych i często przeciwwskazane dla kobiet w ciąży oraz karmiących. Warto zatem zapoznać się dokładniej z właściwościami danego preparatu i polecić pacjentowi, by stosował się ściśle do zaleceń zawartych w ulotce informacyjnej.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus