Guarana – właściwości i zastosowanie
Joanna Naczyńska

Guarana – właściwości i zastosowanie

Guarana (Paullinia cupana) jest rośliną pochodzącą z rejonów Brazylii. W owocu tej rośliny znajduje się nasiono bogate w kofeinę (zawartość kofeiny sięga w nim 4–6%, według niektórych źródeł do 7,5%). Roślina ta zawiera również teobrominę i teofilinę, jednak w mniejszych ilościach. Zawartość kofeiny w ziarnach guarany jest niemal 4 razy większa niż w ziarnach kawowca i innych roślinach.

Guarna zamiast kawy?

Ze względu na zawartość kofeiny już od dawnych czasów w medycynie wykorzystuje się ekstrakt z nasion guarany. Surowiec może być wysuszony i zmielony na proszek lub mieszany z wodą i ponownie suszony w postaci kulek lub lasek.

W niektórych krajach do dziś żuje się nasiona guarany, głównie w celu zmniejszenia uczucia zmęczenia, zarówno fizycznego jak i psychicznego. W Europie guaranę sprzedaje się najczęściej w postaci tabletek lub jako dodatek do napojów.

Efekt pobudzający i stymulujący kofeiny pochodzącej z nasion guarany jest porównywalny do tego, który pojawia się po wypiciu filiżanki zaparzonej kawy, jednak trwa zdecydowanie dłużej. Guarana jest określana jako roślina o właściwościach adaptogennych. Pozwala zwiększyć wytrzymałość organizmu w sytuacji stresowej oraz szybciej i łatwiej koncentrować się mimo trudnych warunków.

Guarana, jako źródło kofeiny, jest składnikiem preparatów złożonych o właściwościach prokognitywnych, czyli poprawiających koncentrację, skuteczność nauki, pamięć i zdolności poznawcze. Guarana wchodzi też w skład wielu preparatów ułatwiających, zapamiętywanie i uczenie się. Może więc okazać się pomocna na etapie wzmożonej pracy intelektualnej czy w czasie sesji egzaminacyjnej.

Guarana wpływa również na syntezę komórek tłuszczowych, hamuje adipogenezę, czyli powstawanie komórek tłuszczowych. Ponadto uważa się, że guarana hamuje uczucie głodu, z tego względu często jest dodawana do suplementów diety wspomagających odchudzanie i utratę masy ciała. W połączeniu z odpowiednio zbilansowaną dietą i aktywnością fizyczną może pomóc w pozbyciu się zbędnych kilogramów.

Jak wyżej wspomniano, nasiona guarany pomagają w zmniejszeniu zmęczenia psychicznego. Z tego względu wyciąg z nasion guarany można znaleźć w składzie wielu preparatów w połączeniu z witaminą B6. Witamina B6 przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia oraz do utrzymania prawidłowych funkcji psychologicznych.

Guarana obecna w suplementach diety może być zalecana jako uzupełnienie diety dla osób, które odczuwają osłabienie, zmęczenie oraz spadek witalności i brak energii oraz dla osób, które chcą wspomóc swoją sprawność psychiczną i koncentrację.

Guaranę znajdziemy również w popularnych napojach pobudzających i energetyzujących, dostępnych w sklepach spożywczych.

Warto podkreślić, że należy sięgać po nie z rozwagą. Istnieją doniesienia o wystąpieniu poważnych stanów kardiologicznych, również u młodych, zdrowych osób, po przedawkowaniu napojów bogatych w kofeinę. Szczególną ostrożność powinny więc zachować osoby, których życie toczy się szybkim tempem, trudno im znaleźć czas na sen i regenerację. Spożycie tego typu napojów w nadmiernej ilości może mieć poważne konsekwencje.

Czy preparaty z guaraną są dla wszystkich bezpieczne?

Preparatów zawierających wyciąg z nasion guarany nie należy stosować u osób z nadciśnieniem tętniczym, chorobami przewlekłymi oraz u chorujących na chorobę wrzodową żołądka lub dwunastnicy. Nie zaleca się również stosowania u kobiet w ciąży oraz u dzieci.

Czy nadmiar guarany szkodzi?

Poza wspomnianym powyżej ryzykiem przedawkowania kofeiny, nadmierne spożycie preparatów z guaraną może mieć efekt przeczyszczający. Warto na koniec podkreślić, że preparaty dostępne bez recepty powinny być używane według zaleceń producenta, a napoje bogate w kofeinę i wyciągi z guarany stosowane z umiarem.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij