5 zasad grillowania bez problemów z trawieniem

Wraz z nadejściem wyższych temperatur coraz chętniej spędzamy czas na świeżym powietrzu. Przy tej okazji, często decydujemy się na przygotowanie i zjedzenie posiłku w ogrodzie, w towarzystwie zaproszonych gości. Największą popularnością cieszą się potrawy przyrządzane na grillu. Czy możemy przygotować potrawy grillowane, które będą wyglądały apetycznie, smakowały gościom i jednocześnie nie szkodziły ich zdrowiu?

Okazuje się, że możemy mieć ogromny wpływ na to, jak nasi goście będą czuli się po spotkaniu przy grillu. Chociaż większości z nas trudno wyobrazić sobie grillowania bez mięsa i kiełbasek, zadbajmy by nie były wyłącznym składnikiem menu.

Co możemy zaproponować jako zdrowsze zamienniki lub dodatki?

Mięso i kiełbaski przyprawmy używając dobrej jakości ziół, unikajmy mieszanek gotowych, gdyż mogą zawierać sporą ilość soli i niewielki dodatek ziół. Lepiej przygotować marynatę samodzielnie, korzystając ze świeżych lub suszonych ziół (majeranek, kminek, kolendra, imbir). Przyda się do tego moździerz, w którym bez trudu rozdrobnimy składniki marynaty. Unikać powinniśmy kupowania gotowych, przyprawionych wcześniej kawałków mięsa i kiełbas. Użyte mieszanki typu mix przypraw mogą zawierać substancje wzmacniające smak i zapach, które po długim kontakcie z żywnością mogą na nią niekorzystnie wpływać. Sposób grillowania ma także duże znaczenie. Zaleca się używanie specjalnych tacek przeznaczonych do grillowania potraw. Zapobiegają kapaniu tłuszczu na rozżarzony brykiet i powstawaniu toksycznych związków, które mogłyby wniknąć w potrawę. Tacki aluminiowe zapewniają także swobodną cyrkulację powietrza podczas grillowania.

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest również korzystanie z grilla elektrycznego, który pozwala na przygotowanie potraw w każdych warunkach i nie wymaga używania brykietu oraz rozpałki.

Grillować możemy z powodzeniem również inne potrawy, nie tylko mięsne. Dużą popularnością cieszą się warzywa takie jak bakłażan, papryka, cukinia. Lekko przyprawione smakują wyśmienicie i w przeciwieństwie do mięs są lekkostrawne. Stanowią również idealne źródło błonnika, tak ważnego w naszej diecie. Na stole podczas przyjęcia przy grillu nie powinno zabraknąć także świeżych warzyw. Przygotowana tuż przed podaniem sałatka z pomidorów, sałaty i cebuli z dodatkiem czosnku, sprawdzi się przy każdej okazji. Zamiast soli, warto dodać do sałatki pokruszony ser feta, który jest wystarczająco słony by wzbogacić smak sałatki. Będzie to również doskonałe źródło wapnia. Takie zestawienie grillowanych potraw z warzywami świeżymi i grillowanymi, pozwoli zminimalizować ryzyko wystąpienia niestrawności. Błonnik pomoże uregulować przemianę materii i będzie korzystnie wpływał na florę bakteryjną przewodu pokarmowego, zioła wspomogą trawienie.

Aby po zjedzeniu potraw grillowanych nie ucierpieć na zdrowiu, warto zadbać również o odpowiednie nawodnienie organizmu. Do gaszenia pragnienia powinna być podana woda niegazowana, gdyż gazowane i dosładzane napoje często powodują zgagę i odbijanie, co może sprawić, że nasi goście poczują się niekomfortowo.

Można przygotować również schłodzoną herbatkę miętową, która nie tylko będzie działała orzeźwiająco, ale także usprawni trawienie po obfitym posiłku. Sprawdzą się także apteczne mieszanki ziołowe, zawarte w nich koper, anyż, melisa korzystnie wpłyną na trawienie. Dla tych, którzy cierpią z powodu wzdęć, preparat z simetikonem lub dimetikonem, które pomogą pozbyć się wzdęć i gazów. Gościom, którzy obawiają się, że biesiadowanie przy grillu spowoduje u nich podwyższenie poziomu cholesterolu, warto zaproponować preparaty dostępne bez recepty, które mogą korzystnie wpływać na poziom cholesterolu. Należą do nich preparaty ze sterolami roślinnymi, polikozanolem, czosnkiem, monakoliną z fermentowanego czerwonego ryżu i preparaty zawierające ziele karczocha.

Na koniec, warto pamiętać o podstawowych zasadach dbania o swoje zdrowie. Potrawy z tradycyjnego grilla, choć smaczne, powinny pojawić się w naszym menu jedynie od czasu do czasu. Posiłek powinien być spożywany powoli, bez pośpiechu. Pozwoli to uniknąć problemów trawiennych i złego samopoczucia.


Podziel się: