Naturalne sposoby w walce z bezsennością

Coraz więcej osób ma problemy z zasypianiem oraz ze snem. Według statystyk wpływ na to ma styl naszego życia i jego tempo. Liczby są dość niekorzystne w każdym aspekcie związanym ze snem. 30% osób żyjących w krajach rozwiniętych (Polska też należy do takich krajów), cierpi na bezsenność. Wśród 40-60% ludzi po 60. roku występują problemy ze snem. Ludzie śpią dzisiaj o 20% krócej, niż miało to miejsce 100 lat temu. Więcej niż połowa Polaków śpi mniej niż 7 godzin dziennie. Kolejne 25% śpi mniej niż 6 godzin na dobę. W dzisiejszym artykule postaram się odpowiedzieć co zrobić, aby zapewnić sobie zdrowy odpoczynek oraz jak poprawić jakość snu.

Nie zawsze tabletki

Pierwszym skojarzeniem i tym co robią Polacy w przypadku bezsenności to tabletki. Nie jest to podejście racjonalne. Tabletki te z założenia powinny rozwiązywać problemy ze snem. Mają one jednak dodatkowo wiele niekorzystnych działań. Organizm przyzwyczaja się do stosowanych preparatów i może zdarzyć się, że w niedługim czasie wytworzy się silne uzależnienie. W takiej sytuacji nie będziemy mogli zasnąć bez tabletki. Potem wytwarza się tolerancja, co skutkuje stopniowym zwiększaniem dawki. Na końcu sięgamy po coraz mocniejsze specyfiki. Istnieje jednak kilka sposobów, które dobrze sprawdzą się w każdych warunkach.

Wypełnij swój dom zapachem

Zbawienne działanie na nasz sen ma zapach lawendy. Łagodzi on uczucie stresu i niepokoju oraz poprawia zasypianie. Możemy skorzystać ze świeżych kwiatów, które dostępne są w kwiaciarniach. Dodatkowo będą stanowiły one ozdobę domu oraz roztoczą piękny zapach w mieszkaniu. Mogą to być również saszetki zapachowe z kwiatami lawendy. Dobrze sprawdza się również olejek lawendowy. Rozcieńczając go w wodzie i przelewając do butelki z atomizerem, można stworzyć preparat, którym następnie spryskuje się pościel. Zapach lawendy koi zmysły, uspokaja i odpręża i pozwoli przespać całą noc.

Łagodność dźwięków na ratunek

Przed snem warto wyłączyć wszelkiego rodzaju odbiorniki, w tym telewizor, komputer, tablet oraz przede wszystkim telefon. Zasadą jest, aby minimum 30 minut przed snem, nasz mózg nie odbierał niebieskiego oraz jaskrawego światła, które urządzenia te emitują w dużej ilości. W szczególności telefony komórkowe, trzymane blisko twarzy psują jakość snu. Mózg odbierając taki bodziec będzie się rozbudzał, bo będzie odbierał to tak jakby był dzień. Z tego powodu gracze komputerowi mogą nie spać całe noce, maniacy telewizyjni są w stanie wytrzymać długie maratony filmowe, a fejsbukowicze mogą oglądać telefon całe godziny. Szczególną rolę poza obrazem pełnią też dźwięki. W zasypianiu pomaga słuchanie muzyki relaksacyjnej. Pozwala ona szybciej zasnąć, ale i wydatnie polepszyć jakość snu. Nie licząc muzyki relaksacyjnej, przed zaśnięciem nie powinno się słuchać niczego – muzyki, radia, ani TV. Dzieje się tak dlatego, ponieważ zmiany głośności wybudzają mózg ze snu.

Weź pigułkę?

To jednak prawda, że najprostszym sposobem na zaśnięcie jest połknięcie tabletki na sen. Jest to jednak metoda, której powinno się unikać. Trzeba pamiętać, że środki nasenne mają swoje skutki uboczne.

Doskonałą jednak alternatywą dla farmaceutyków mogą być herbatki ziołowe z rumianku, szałwii, lawendy, czy waleriany. Mieszanki ziołowe świetnie łagodzą stany napięcia, sprawiają, że organizm się reguluje.

Zaparzenie herbaty przed snem pomoże w procesie zasypiania. Trikiem jest użycie połowy szklanki wody. Spowoduje to, że w nocy nie będziemy wybudzali się z powodu pełnego pęcherza, a ilość składników dostarczonych będzie odpowiednia. Przed zastosowaniem takiej terapii warto skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż niektóre zioła mogą działać niekorzystnie, w połączeniu ze stosowanymi lekami.

A może jednak kanapkę!

Ciekawą alternatywą jest jeden ze składników pokarmu - aminokwas tryptofan. Duże ilości tego składnika pokarmowego znajdują się w mleku, serach i indyku. Sposób naszych babć, czyli szklanka gorącego mleka przed snem, okazuje się być bardzo skuteczny. Nie wolno jednak objadać się na noc. Może skończyć się to bólem brzucha oraz nudnościami, które zdecydowanie popsują jakość naszego odpoczynku. Dodatkowo warto pamiętać, że brak odpowiedniej ilości snu jest często przyczyną tycia. Kobiety, które sypiają do 5h na dobę są o 30% bardziej narażone na to, że w ciągu 16 lat przytyją o 15kg niż kobiety, które śpią po 7h. Jest to dość obrazowy przykład, co może stać się, jeśli nie śpimy odpowiednio.

Medycyna chińska

Z odsieczą przychodzi też medycyna chińska. Ludzie cierpiący na ostrą i przewlekłą bezsenność często znajdują ukojenie w akupunkturze. Istnieje kilka punktów na ciele odpowiedzialnych za sen, w które wbija się specjalne igły. Jednym z nich jest np. zewnętrzna część ucha. Ważne, żeby cały zabieg przeprowadzał wykwalifikowany specjalista w dziedzinie akupunktury. Podobne wyniki daje również refleksologia. Jest to zabieg wykorzystujący ucisk na odpowiednie punkty ciała.

Polska jest krajem o jednym z większych wskaźników spożycia leków na mieszkańca. W przypadku leków nasennych, aż 15% ludzi po 65. roku życia stosuje silne produkty lecznicze. Dla porównania w Wielkiej Brytanii  to 13%, a USA tylko 4%. Warto jednak skorzystać z naturalnych, a zarazem o wiele bezpieczniejszych sposobów raczenia sobie z bezsennością.

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus