Napoje energetyczne – co zawierają energetyki i jak wpływają na nasze zdrowie?
Anna Posmykiewicz

Napoje energetyczne – co zawierają energetyki i jak wpływają na nasze zdrowie?

Napoje energetyczne to napoje bezalkoholowe, najczęściej gazowane, o właściwościach pobudzających. Zawierają dużą dawkę kofeiny, guarany czy tauryny. Perspektywa szybkiego zastrzyku energii bywa kusząca, dlatego cieszą się one dużą popularnością zwłaszcza wśród młodych ludzi, a nawet wśród dzieci. Picie napojów energetyzujących nie pozostaje jednak obojętne dla zdrowia. Sprawdź, jakie mogą być skutki picia energetyków.

 W dzisiejszych czasach coraz większa ilość ludzi żyje w pośpiechu. Duża ilość pracy i innych obowiązków powoduje, że brakuje nam na wszystko siły, cały czas się gdzieś spieszymy i permanentnie czujemy się zmęczeni. Dlatego też, chcąc poprawić swoje samopoczucie i pozbyć się ciągle towarzyszącego zmęczenia, sięgamy po różnego rodzaju napoje energetyczne, dzięki którym zmęczenie choć na chwilę ustępuje i pojawia się większa chęć do działania.

Napoje energetyczne – skład

Aby móc odpowiedzieć na pytanie czy napoje energetyzujące są zdrowe, najpierw trzeba właśnie przyjrzeć się ich składowi. Jak sama nazwa sugeruje, w takich napojach muszą znajdować się substancje dodające nam energii, które sprawią, że będziemy czuć się mniej zmęczeni, a nasza koncentracja ulegnie poprawie w znaczący sposób. Przede wszystkim w napojach energetycznych znajdziemy kofeinę. Standardowo prawie w każdym napoju energetyzującym 100 ml znajdziemy od około 30 do 50 mg kofeiny. Przyjmując zatem, że standardowa puszka ma 250 ml, to po wypiciu takiej porcji przyjmiemy do naszego organizmu od około 80 do 120 mg kofeiny. Jeśli wypijemy takich napojów więcej, na przykład w czasie podróży czy w czasie intensywnej pracy umysłowej, możemy nawet doprowadzić do zatrucia naszego organizmu kofeiną – nasze serce zacznie pracować bardzo szybko (dojdzie do tachykardii), podniesie się ciśnienie krwi, obecne mogą być drżenia kończyn, zawroty głowy oraz uczucie ogólnego nadmiernego pobudzenia. Poza tym w napojach energetyzujących bardzo często znajdziemy także guaranę. Guarana jest rośliną pochodzącą z Ameryki Południowej, która zawiera w sobie dużą ilość kofeiny oraz jej pochodnych. Dlatego też jej działanie jest takie samo, a nawet silniejsze niż działanie czystej kofeiny. Guarana zatem pobudza do działania, poprawia zdolność koncentracji i zapamiętywania, niweluje uczucie senności. Poza tym w energetykach zawarta jest też zazwyczaj tauryna, będąca endogennym aminokwasem. Tauryna jest neuroprzekaźnikiem w układzie nerwowym, dlatego też mechanizm jej działania polega na poprawieniu koncentracji i procesów poznawczych, poza tym substancja ta dodatkowo również wpływa na pracę naszych mięśni. Są to trzy główne substancje , które znajdują się w każdym napoju energetyzującym – czasami w jednym napoju możemy znaleźć wszystkie te składniki, dzięki czemu napój energetyzujący ma działać jeszcze lepiej, ma wywierać jeszcze bardziej pobudzający wpływ na nasz organizm. Dodatkowo w napojach energetyzujących można też czasami znaleźć żeń-szeń, który również ma nas pobudzić oraz witaminy z grupy B.

Napoje energetyczne – skutki

Widać zatem, że napoje energetyzujące trzeba przede wszystkim pić z umiarem. W czasie podróży, intensywnej nauki czy też całodniowej pracy nie powinno się wypijać więcej niż jedną – dwie puszki takiego napoju, albowiem większa ilość może spowodować, że będziemy nadmiernie pobudzeni i zamiast pracować czy uczyć się bardziej efektywnie, nie będziemy w stanie się skupić. Czy może aby dodać sobie energii, lepiej jest sięgnąć po filiżankę kawy? Oczywiście, że stara sprawdzona kawa będzie dla naszego organizmu dużo bardziej korzystna – przede wszystkim kawa nie zawiera żadnych sztucznych substancji, czego nie brakuje w napojach energetyzujących – można w nich znaleźć całą gamę polepszaczy smaku oraz różnego rodzaju barwników. Poza tym trzeba zdawać sobie sprawę również z tego, że napoje energetyczne są tzw. bombą pustych kalorii – ich wartość kaloryczna jest ogromna i spożywając je w dużej ilość można bardzo szybko „dorobić się” nawet znacznej nadwagi. Trzeba zdawać sobie też sprawę z tego, że napoje energetyzujące co prawda dają nam tak bardzo momentami pożądany zastrzyk energii, jednak jest on krótkotrwały, a po okresie pobudzenia może bardzo szybko znowu nastąpić spadek energii i zmęczenie większe niż przed wypiciem napoju.

Napoje energetyczne – szkodliwość

Napoje energetyzujące zawierają w sobie naprawdę bardzo duże ilości kofeiny i innych składników pobudzających, dlatego też w bardzo łatwy sposób można je przedawkować, co niestety w niektórych przypadkach może skończyć się nawet hospitalizacją – może bowiem zdarzyć się, iż osoba, która wypiła dużą ilość energetyków nabawi się poważnych zaburzeń rytmu serca. Dodatkowo napoje energetyzujące w bardzo niekorzystny sposób działają na nasz przewód pokarmowy i mogą wywoływać w związku z tym nieprzyjemne dolegliwości: wzdęcia, bóle brzucha, biegunki czy zgagę.

Dlatego też, chcąc poprawić swoją koncentrację i pobudzić się do działania, naprawdę lepiej jest wypić filiżankę kawy, która nie obciąża naszego organizmu w taki sposób, jak robią to napoje energetyzujące. A jeśli już naprawdę koniecznie musimy sięgnąć po energetyk, trzeba pamiętać o tym, aby była to jedna, ewentualnie dwie puszki w ciągu całego dnia. Absolutnie, w trosce o zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, nie powinniśmy nadużywać napojów energetyzujących.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości, miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Pigwa – właściwości zdrowotne, wartości odżywcze i przepisy

    Pigwa jest owocem, który wykorzystuje się przy problemach trawiennych i przeziębieniu. Stosuje się ją także na poprawę apetytu. Jej dojrzałe owoce nie nadają się do spożywania na surowo, ale doskonale sprawdzają się w przetworach (konfitury, nalewki czy syropy z pigwy). Jakie inne właściwości zdrowotne mają owoce pigwy? 

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Fitoestrogeny – czym są, gdzie występują i jak działają?

    Fitoestrogeny to grupa ponad 300 biologicznie aktywnych związków występujących w roślinach. W organizmie ludzkim pełnią nieprzebrane ilości ról, mogą wpływać na setki procesów o szerokim spektrum oddziaływania. Co to są fitoestrogeny, gdzie występują i jak działają? 

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij