Napoje energetyczne – co zawierają energetyki i jak wpływają na nasze zdrowie?
Anna Posmykiewicz

Napoje energetyczne – co zawierają energetyki i jak wpływają na nasze zdrowie?

Napoje energetyczne to napoje bezalkoholowe, najczęściej gazowane, o właściwościach pobudzających. Zawierają dużą dawkę kofeiny, guarany czy tauryny. Perspektywa szybkiego zastrzyku energii bywa kusząca, dlatego cieszą się one dużą popularnością zwłaszcza wśród młodych ludzi, a nawet wśród dzieci. Picie napojów energetyzujących nie pozostaje jednak obojętne dla zdrowia. Sprawdź, jakie mogą być skutki picia energetyków.

 W dzisiejszych czasach coraz większa ilość ludzi żyje w pośpiechu. Duża ilość pracy i innych obowiązków powoduje, że brakuje nam na wszystko siły, cały czas się gdzieś spieszymy i permanentnie czujemy się zmęczeni. Dlatego też, chcąc poprawić swoje samopoczucie i pozbyć się ciągle towarzyszącego zmęczenia, sięgamy po różnego rodzaju napoje energetyczne, dzięki którym zmęczenie choć na chwilę ustępuje i pojawia się większa chęć do działania.

Napoje energetyczne – skład

Aby móc odpowiedzieć na pytanie czy napoje energetyzujące są zdrowe, najpierw trzeba właśnie przyjrzeć się ich składowi. Jak sama nazwa sugeruje, w takich napojach muszą znajdować się substancje dodające nam energii, które sprawią, że będziemy czuć się mniej zmęczeni, a nasza koncentracja ulegnie poprawie w znaczący sposób. Przede wszystkim w napojach energetycznych znajdziemy kofeinę. Standardowo prawie w każdym napoju energetyzującym 100 ml znajdziemy od około 30 do 50 mg kofeiny. Przyjmując zatem, że standardowa puszka ma 250 ml, to po wypiciu takiej porcji przyjmiemy do naszego organizmu od około 80 do 120 mg kofeiny. Jeśli wypijemy takich napojów więcej, na przykład w czasie podróży czy w czasie intensywnej pracy umysłowej, możemy nawet doprowadzić do zatrucia naszego organizmu kofeiną – nasze serce zacznie pracować bardzo szybko (dojdzie do tachykardii), podniesie się ciśnienie krwi, obecne mogą być drżenia kończyn, zawroty głowy oraz uczucie ogólnego nadmiernego pobudzenia. Poza tym w napojach energetyzujących bardzo często znajdziemy także guaranę. Guarana jest rośliną pochodzącą z Ameryki Południowej, która zawiera w sobie dużą ilość kofeiny oraz jej pochodnych. Dlatego też jej działanie jest takie samo, a nawet silniejsze niż działanie czystej kofeiny. Guarana zatem pobudza do działania, poprawia zdolność koncentracji i zapamiętywania, niweluje uczucie senności. Poza tym w energetykach zawarta jest też zazwyczaj tauryna, będąca endogennym aminokwasem. Tauryna jest neuroprzekaźnikiem w układzie nerwowym, dlatego też mechanizm jej działania polega na poprawieniu koncentracji i procesów poznawczych, poza tym substancja ta dodatkowo również wpływa na pracę naszych mięśni. Są to trzy główne substancje , które znajdują się w każdym napoju energetyzującym – czasami w jednym napoju możemy znaleźć wszystkie te składniki, dzięki czemu napój energetyzujący ma działać jeszcze lepiej, ma wywierać jeszcze bardziej pobudzający wpływ na nasz organizm. Dodatkowo w napojach energetyzujących można też czasami znaleźć żeń-szeń, który również ma nas pobudzić oraz witaminy z grupy B.

Napoje energetyczne – skutki

Widać zatem, że napoje energetyzujące trzeba przede wszystkim pić z umiarem. W czasie podróży, intensywnej nauki czy też całodniowej pracy nie powinno się wypijać więcej niż jedną – dwie puszki takiego napoju, albowiem większa ilość może spowodować, że będziemy nadmiernie pobudzeni i zamiast pracować czy uczyć się bardziej efektywnie, nie będziemy w stanie się skupić. Czy może aby dodać sobie energii, lepiej jest sięgnąć po filiżankę kawy? Oczywiście, że stara sprawdzona kawa będzie dla naszego organizmu dużo bardziej korzystna – przede wszystkim kawa nie zawiera żadnych sztucznych substancji, czego nie brakuje w napojach energetyzujących – można w nich znaleźć całą gamę polepszaczy smaku oraz różnego rodzaju barwników. Poza tym trzeba zdawać sobie sprawę również z tego, że napoje energetyczne są tzw. bombą pustych kalorii – ich wartość kaloryczna jest ogromna i spożywając je w dużej ilość można bardzo szybko „dorobić się” nawet znacznej nadwagi. Trzeba zdawać sobie też sprawę z tego, że napoje energetyzujące co prawda dają nam tak bardzo momentami pożądany zastrzyk energii, jednak jest on krótkotrwały, a po okresie pobudzenia może bardzo szybko znowu nastąpić spadek energii i zmęczenie większe niż przed wypiciem napoju.

Napoje energetyczne – szkodliwość

Napoje energetyzujące zawierają w sobie naprawdę bardzo duże ilości kofeiny i innych składników pobudzających, dlatego też w bardzo łatwy sposób można je przedawkować, co niestety w niektórych przypadkach może skończyć się nawet hospitalizacją – może bowiem zdarzyć się, iż osoba, która wypiła dużą ilość energetyków nabawi się poważnych zaburzeń rytmu serca. Dodatkowo napoje energetyzujące w bardzo niekorzystny sposób działają na nasz przewód pokarmowy i mogą wywoływać w związku z tym nieprzyjemne dolegliwości: wzdęcia, bóle brzucha, biegunki czy zgagę.

Dlatego też, chcąc poprawić swoją koncentrację i pobudzić się do działania, naprawdę lepiej jest wypić filiżankę kawy, która nie obciąża naszego organizmu w taki sposób, jak robią to napoje energetyzujące. A jeśli już naprawdę koniecznie musimy sięgnąć po energetyk, trzeba pamiętać o tym, aby była to jedna, ewentualnie dwie puszki w ciągu całego dnia. Absolutnie, w trosce o zdrowie i prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu, nie powinniśmy nadużywać napojów energetyzujących.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Cynamon – właściwości i zastosowanie. Na co pomaga? Czy jest zdrowy?

    Cynamon to nie tylko popularna przyprawa. Dzięki obecności wielu substancji aktywnych wykazuje właściwości prozdrowotne, dlatego używa się go w przemyśle kosmetycznym oraz farmaceutycznym. Przy jakich dolegliwościach pomoże cynamon? Kto powinien na niego uważać? Podpowiadamy.

  • Rzeżucha – wartości odżywcze i właściwości. Czy jest zdrowa?

    Zielona rzeżucha nie tylko powinna stanowić estetyczny wystrój świątecznego stołu. Ze względu na jej właściwości lecznicze oraz zawartość witamin powinna na stale gościć w codziennym menu. Na co pomoże rzeżucha? Do czego ją dodawać, co można z niej zrobić? Jak wyhodować ją w domu? Podpowiadamy.

  • Zioła na trawienie – jakie wybierać?

    Kto z nas podczas jedzenia skupia się całkowicie na posiłku i dokładnym przeżuwaniu każdego kęsa? No właśnie. Niestety, zajmują nas raczej smartfony czy rozmowy przy stole. A to prosta droga do niestrawności. Na szczęście są sposoby, żeby sobie pomóc – do akcji wkraczają zioła na trawienie.

  • Czy woda wystarczy, by umyć owoce i warzywa?

    Spożywanie surowych warzyw i owoców to zwyczaj bardzo dobry dla zdrowia. Produkty te zawierają dużo witamin i mikroelementów, błonnika, antyoksydantów i innych korzystnych dla zdrowia składników. Jednak, aby jedzenie świeżych jarzyn było dla nas bezpieczne, należy właściwie je przygotować, aby usunąć z nich szkodliwe substancje i chorobotwórcze mikroorganizmy.

  • Resweratrol – czym jest i jak działa? Gdzie występuje i jak wpływa na zdrowie?

    Fitoskładniki, czyli naturalnie występujące w roślinach substancje, których zadaniem jest ochrona przed negatywnymi czynnikami (jak zanieczyszczenia, infekcje wirusowe czy grzybicze), mogą przyjść w sukurs nam ludziom w walce z chorobami cywilizacyjnymi. Resweratrol jest aktualnie jednym z najintensywniej eksplorowanych substancji tego typu. Co to jest? W jakim winie znajdziemy go najwięcej? Czy liposomalny jest lepszy od „zwykłego”? Czy warto go suplementować? W jakich owocach występuje? Odpowiedzi na ta i wiele innych pytań udzielamy w poniższym artykule.     

  • „Spalacze tłuszczu” – garcinia cambogia – właściwości, wskazania i przeciwwskazania do suplementacji. Jak tamaryndowiec malabarski pomaga w procesie odchudzania?

    Garcinia cambogia to suplement diety, który przez wielu określany jest mianem preparatu ułatwiającego odchudzanie. Występuje zarówno w postaci tabletek, kapsułek, ekstraktów, jak i herbat ziołowych. Jej wpływ na odchudzanie opiera się przede wszystkim na obniżeniu poziomu cholesterolu, zmniejszeniu apetytu i podwyższeniu temperatury ciała. Udowodniono, że efekt termogeniczny sprzyja procesowi spalania tkanki tłuszczowej. Należy jednak pamiętać, że garcinia cambogia może jedynie wspomóc proces odchudzania, który powinien być oparty na konsekwentnej samodyscyplinie, ujemnym bilansie kalorycznym i zwiększonej ilości aktywności fizycznej. Który suplement z tamaryndowca malabarskiego wybrać, czy osoby chore na cukrzycę mogą przyjmować garcinia cambogia i czy suplementacja tym „spalaczem tłuszczu" ma jakieś skutki uboczne? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Czym jest mikroplastik i jaki jest jego wpływ na środowisko i na nasze zdrowie?

    Działalność człowieka doprowadziła do skażenia środowiska cząsteczkami mikroplastiku. Ich obecność stwierdzono już w powietrzu, glebie, wodach słodkich, morzach i oceanach, organizmach roślin i zwierząt oraz w produktach spożywczych. Nie wiemy dokładnie, z jakimi zagrożeniami zdrowotnymi związane jest to zanieczyszczenie, ale dotychczasowe odkrycia mogą dostarczać powodów do niepokoju.

  • Rukola – charakterystyka. Właściwości i zastosowanie rokietty siewnej. Dlaczego warto jeść rukolę?

    Rukola (rokietta siewna) to sałata o bardzo charakterystycznym smaku, ale też wielu prozdrowotnych właściwościach. Dlaczego warto włączyć rukolę do codziennej diety? Jak prawidłowo ją przechowywać i przyrządzać? Sprawdź nasze propozycje dań z wykorzystaniem rukoli. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij