Fakty i mity o kacu

Niezależnie od wyników badań dotyczących odżywczych właściwości alkoholu i jego pozytywnego działania na nasz organizm, ogólnie wiadomo, że alkohol spożywany w nadmiarze jest szkodliwy. Najlepszym sposobem uniknięcia nieprzyjemnych skutków alkoholowych ekscesów (czyli tzw. kaca) jest spożywanie alkoholu w odpowiednich ilościach.

Kac przebiega u każdego w inny sposób. Głównym jego sprawcą jest najprawdopodobniej aldehyd octowy. Z chwilą, gdy alkohol zaczyna się rozkładać, rozpoczyna się również proces trzeźwienia, niestety tworzenia się aldehydu octowego co oznacza też początek kaca. Krąży wiele mitów na temat alkoholu i tego jak uniknąć lub pokonać kaca, jednak ile osób tyle sposobów. Oto kilka przykładów najczęstszych mitów i faktów dotyczących kaca (czyli syndromu dnia poprzedniego).

  1. Jeśli kac, to tylko po dużej ilości alkoholu

    Nadmierna ilość alkoholu z pewnością prowadzi do kaca. Jednak nie oznacza to, że trzeba wypić butelkę wina, by następnego dnia czuć się źle. Reakcja naszego ciała na spożyty alkohol zależy od wielu czynników: ogólnego stanu zdrowia, fazy cyklu owulacyjnego, zmęczenia czy poziomu stresu.
     
  2. Środki przeciwbólowe zażyte wieczorem zapobiegają kacowi

    Mieszanie jakichkolwiek leków z alkoholem to nie jest dobry pomysł - zwiększają one ryzyko uszkodzenia wątroby, kiedy przyjmuje się je w czasie picia alkoholu. Poza tym środki przeciwbólowe działają około 4 godzin po zażyciu, dlatego biorąc je przed snem, prześpisz ich działanie przeciwbólowe. Lepiej postaw przy łóżku tabletki i szklankę wody i zażyj je po przebudzeniu.
     
  3. Kawa to najlepszy sposób na kaca

    To jeden z najbardziej szkodliwych mitów. Kawa, a właściwie kofeina w niej zawarta, działa odwadniająco na organizm (który i tak jest już odwodniony) i w efekcie wzmaga objawy kaca. Najlepszym wyjściem jest unikanie tego dnia wszelkich napojów z kofeiną. Lepsze efekty przyniesie spożycie wody, rozcieńczonych soków lub napojów izotonicznych, które nie tylko nawodnią organizm, ale też uzupełnią niedobory witamin i składników mineralnych. W trakcie picia oddajemy bowiem więcej moczu niż zwykle. W ten sposób tracimy witaminy B1, B6 i C oraz mikroelementy: magnez, wapń, potas. Aby wyrównać ich poziom w organizmie, można także sięgnąć np. po sok pomidorowy lub pomidory (zawierają potas), rosół (uzupełnią niedobory sodu i potasu), sok z żurawin z miodem (zwęża naczynia krwionośne), kiszoną kapustę czy kiszone ogórki i ich sok (uzupełniają witaminę C).
     
  4. Wypicie kieliszka wódki przed wypiciem piwa zabezpiecza przed kacem

    Nieprawda. Wypicie mocniejszego alkoholu i przejście do mniej procentowych trunków nie zabezpiecza przed kacem. Nie liczy się kolejność spożytego alkoholu a jego ilość.
     
  5. Zjedzenie posiłku przed snem zminimalizuje kaca

    Zjedzenie posiłku po spożyciu alkoholu, nie pomoże uchronić się przed kacem. Należy raczej zjeść obfity posiłek jeszcze przed rozpoczęciem imprezy. Wtedy pełny żołądek spowolni wchłanianie alkoholu. Najskuteczniej działają posiłki wysokotłuszczowe. Natomiast już po imprezie, a przed położeniem się spać, warto wypić szklankę wody, aby przeciwdziałać odwodnieniu organizmu.
     
  6. Czym się strułeś, tym się lecz

    To kolejny mit, przynoszący więcej szkody niż pożytku. W rzeczywistości poranny drink po przebudzeniu dokłada alkoholu, czyli trucizny, z której nasz organizm stara się oczyścić. Po porannym wypiciu alkoholu objawy kaca wystąpią i tak, tyle, że z pewnym opóźnieniem.
     
  7. Stan trzeźwości w 5 minut

    Zimny prysznic i kilka filiżanek kawy nie sprawią, że wytrzeźwiejesz. Twój organizm najbardziej potrzebuje czasu i to głównie on odpowiada za poprawę samopoczucia. To ile Ci go potrzeba do zregenerowania sił, zależy od indywidualnych uwarunkowań i masy ciała. 
     
  8. Kobiety upijają się szybciej niż mężczyźni

    Na to, jak alkohol działa na nasz organizm, ma wpływ płeć, masa ciała, przyjmowane leki, ogólny stan zdrowia i sposób odżywiania. U kobiet alkohol szybciej uderza do głowy, gdyż panie szybciej go wchłaniają i wolniej trawią (mają mniejszą ilość enzymu, który rozkłada alkohol).

Kilka dodatkowych praktycznych rad i informacji...
 

  • Przed imprezą zakrapianą alkoholem warto wzmocnić wątrobę (której zadaniem jest oczyszczanie organizmu z toksycznych związków w organizmie) urozmaiconym posiłkiem. Mogą znaleźć się w nim jabłka, ciemne winogrona, sok marchewkowy czy czosnek.
  • W czasie imprezy należy pamiętać, aby nie mieszać różnych gatunków alkoholu. Jeśli jesteśmy palaczami, powinniśmy ograniczyć palenie tytoniu, gdyż nikotyna potęguje stan zatrucia alkoholowego. Warto również unikać chipsów, orzeszków i słonych paluszków, które podrażniają żołądek. Natomiast lepiej jest zjeść potrawę mięsną, ogórki kiszone, warzywa czy sery.
  • Warto również zwrócić uwagę na skład alkoholu, który spożywamy. Oprócz etanolu znajduje się w nim wiele składników toksycznych jak np. środki koloryzujące. Najlepiej jest, więc wybierać alkohole białe, takie jak czysta wódka, gin czy białe wino. Alkohole kolorowe wypite w dużej ilości są często powodem większej ilości przykrych dolegliwości następnego dnia.
  • Rodzaj żywności, na jaki mamy ochotę następnego dnia, nie sprzyja naprawie i powrotowi naszego organizmu do normalnego stanu. Śniadanie, które spożywamy powinno składać się z produktów lekkostrawnych, tzn. z musli, jogurtów, owoców i orzechów. Ponadto jelita pracują wolniej, dlatego częściej występują wiatry i luźny stolec.
  • Aby uniknąć nieprzyjemnego zapachu z ust, można sięgnąć po liść laurowy i ssać go aż stanie się miękki.
  • W czasie dnia należy się zdrzemnąć gdyż wtedy organizm najszybciej i najlepiej się oczyszcza.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus