Skoki rozwojowe w pierwszym roku życia dziecka
Anna Posmykiewicz

Skoki rozwojowe w pierwszym roku życia dziecka

Pierwszy rok życia dziecka to czas, kiedy niemowlę rozwija się w najbardziej intensywny sposób. W pierwszym roku życia u maluszka można zaobserwować tzw. skoki rozwojowe, po których rodzice od razu dostrzegają, że ich dziecko nauczyło się czegoś zupełnie nowego – czasami nowa umiejętność pojawia się praktycznie z dnia na dzień.
Nie chodzi tu tylko o mówienie czy chodzenie, ale także na przykład o chwytanie rączkami zabawek, rozpoznawanie rodziców i innych członków rodziny, czy też jedzenie pokarmów stałych. Dlatego przez pierwszy rok życia dziecka, rodzice mogą zauważyć, jak maluch nieustannie nabywa nowych umiejętności i staje się coraz bardziej komunikatywny. Może on być w tym okresie niespokojny, płaczliwy, rozdrażniony.

Pierwszy skok rozwojowy – 5. tydzień 

Pierwszy skok rozwojowy można zaobserwować u dziecka już w 5. tygodniu życia. W tym czasie rodzice zaczynają obserwować, że maluch staje się bardziej aktywny. Do tego momentu niemowlę zwykle tylko je oraz śpi. Natomiast od piątego tygodnia swojego życia dziecko skraca sobie czas drzemek i zaczyna obserwować otoczenie. Jest ono już w stanie skupić na chwilę uwagę nad pochyloną nad nim twarzą, zaczyna obserwować swoje otoczenie. Maluch zaczyna też reagować na głośne dźwięki i ostre światło, które do tej pory nie wywoływało u niego żadnych reakcji – teraz można dostrzec niepokój maluszka, kiedy ktoś trzaśnie drzwiami, czy też włączy w nocy światło. Po 5. tygodniu swojego życia dziecko zaczyna się też uśmiechać, poza tym w jego oczach pojawiają się też łzy. 

Skok rozwojowy między 7. a 9. tygodniem 

olejny skok rozwojowy obserwuje się pomiędzy 7. a 9. tygodniem życia dziecka. W tym czasie dziecko zaczyna powoli rozróżniać dźwięki, zmienia się jego reakcja na dźwięk, maluch zaczyna nasłuchiwać. Ponadto niemowlę zaczyna też wodzić wzrokiem za przesuwanym przedmiotem, leżąc na brzuszku potrafi unieść lekko główkę i trzymać ją uniesioną przez około 10 sekund. Maluch zaczyna dotykać przedmiotów, a także wydawać dźwięki, których sam słucha – jest to tzw. głużenie (gruchanie).

Skok rozwojowy 11.–12. tydzień

Następny skok rozwojowy ma miejsce pomiędzy 11.–12. tygodniem po urodzeniu. W tym czasie dziecko, leżąc na brzuszku, potrafi utrzymać uniesioną główkę przez około minutę. Poza tym zaczyna też koordynować wzrok ze słuchem, wodzi oczami za grzechotką. Maluch reaguje silnym ożywieniem na twarz ludzką, na głos odpowiada głosem, wydaje gardłowe głoski, uśmiecha się i grucha spontanicznie. Dziecko próbuje również poruszać daną mu do ręki grzechotką, łapie przedmioty dwoma rączkami. Zgina także nogi przy ich oparciu o podłoże.

Kolejny skok rozwojowy – 14.–19. tydzień życia

Pomiędzy 14. a 19. tygodniem życia mamy do czynienia z kolejnym skokiem rozwojowym. W tym czasie dziecko położone na brzuszku najpierw zupełnie pewnie i długo trzyma główkę, opierając się na przedramionach, a następnie potrafi już przekręcać się z pleców na brzuszek i odwrotnie. Dziecko potrafi też wziąć przedmiot do jednej ręki i przełożyć go do drugiej. Poza tym próbuje uderzać zabawkami o stół, w sposób świadomy zaczyna zrzucać zabawki na podłogę. Wkłada różnego rodzaju przedmioty do buzi, w ten sposób poznając świat. Maluch zaczyna też wydawać nowe dźwięki np. sss, rrr, zzz. Poza tym potrafi także odepchnąć butelkę, kiedy napije się wystarczająco dużo mleka. Reaguje też na własne imię i odbicie w lustrze, szuka rodziców.

Skok rozwojowy w 22.–26. tygodniu 

Po skoku rozwojowym, który ma miejsce pomiędzy 22. a 26. tygodniem życia, dziecko zazwyczaj potrafi już samodzielnie usiąść, chwyta też małe przedmioty za pomocą palca wskazującego i kciuka. Dziecko potrafi już wyjmować i wkładać zabawki, np. do skrzynki, umie też uderzać o siebie przedmiotami, które trzyma w dwóch rączkach. Potrafi zrobić „papa”, poza tym odczuwa niepokój, kiedy traci rodziców z zasięgu swojego wzroku. Maluch potrafi przenosić wzrok z jednego obrazka w książce na drugi. W tym czasie wszystkie ruchy dziecka oraz raczkowanie idą maluchowi coraz lepiej.

33.–37. tydzień – następny skok rozwojowy

Kolejny skok rozwojowy przypada na okres pomiędzy 33. a 37. tygodniem życia. Wtedy dziecko rozumie już nazwy przedmiotów, bardzo chętnie rozbiera zabawki na części, aby móc je dokładnie „zbadać”. Potrafi też rozpoznawać kształty, chętnie przejmuje inicjatywę w zabawie. Maluch rozpoznaje i pokazuje kształty, lubi też robić miny do swojego odbicia w lustrze. Dziecko zaczyna być zazdrosne, kiedy któreś z rodziców przytuli inne dziecko. Maluszek przytula swoje zabawki, potrafi gestem pokazać, że jakaś rzecz lub sytuacja go śmieszy. Zaczyna również dzielić świat na kategorie, potrafi znaleźć wspólne cechy w przedmiotach. W tym czasie u dziecka zaczyna też kształtować się inteligencja.

Skok rozwojowy 41.–46. tydzień

Ostatni skok rozwojowy w pierwszym roku życia dziecka przypada na czas 41.–46. tygodni po urodzeniu. W tym czasie maluch zaczyna stawiać pierwsze kroki, schodzi tyłem z kanapy, jak również zaczyna się wspinać, kiedy chce czegoś dotknąć. Poza tym dziecko zaczyna też próbować rysować na kartce, naśladuje głosy zwierząt. Maluch potrafi już dopasowywać kształty. Dodatkowo, dziecko tym wieku, już w bardzo świadomy sposób potrafi używać słowa "nie", a ilość wypowiadanych przez dziecko wyrazów wzrasta w znaczący sposób. Maluch zaczyna też szukać ukrytych przedmiotów, próbuje celować piłką, kiedy nią rzuca.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zaburzenia SI – czym są zaburzenia integracji sensorycznej? Jak je rozpoznać i jak wygląda terapia SI?

    Zaburzenia SI pojawiają się w momencie, w którym układ nerwowy w sposób nieprawidłowy organizuje bodźce zmysłowe. Dysfunkcje w przetwarzaniu bodźców sensorycznych mogą obejmować systemy: czuciowy (dotyk oraz czucie głębokie), słuchowy, wzrokowy, węchowy, smakowy oraz zmysł równowagi. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą objawiać się w rozmaity sposób, np. wzmożoną lub obniżoną wrażliwością na bodźce czy zmniejszonym bądź zwiększonym poziomem aktywności ruchowej. Jakie są przyczyny zaburzeń SI? Jak wygląda terapia SI?

  • Złamanie zielonej gałązki – przyczyny, objawy, rozpoznanie, leczenie złamania podkostnowego u dzieci

    Złamanie zielonej gałązki jest charakterystyczne dla wieku dziecięcego, dotyczy niemowląt, małych dzieci oraz nastolatków. Jest to złamanie zamknięte, podkostnowe – bez przerwania ciągłości okostnej. Kość przypomina wtedy ułamaną, młodą gałązkę drzewa, stąd nazwa tego urazu. Złamania typu zielona gałązka nie są skomplikowane, nie wymagają nastawiania ani operacji, a kość zazwyczaj szybko się zrasta. Jak wygląda leczenie i rehabilitacja złamania typu torus?

  • Jąkanie u dzieci – jakie są jego przyczyny? Jak pomóc dziecku, które się jąka?

    Jąkanie u dzieci jest zaburzeniem płynności mowy, które może być wywołane przez czynniki logopedyczne, psychologiczne, genetyczne lub społeczne. Objawi się ono m.in. powtarzaniem głosek, słów lub części zdań, co nieco utrudnia komunikację dziecka z otoczeniem. Na czym polega terapia jąkania u dzieci? O czym powinni pamiętać rodzice dzieci, które się jąkają? Podpowiadamy. 

  • Witamina D dla dzieci – dawkowanie, objawy i skutki niedoboru

    Witamina D jest hormonem steroidowym, który kontroluje wiele istotnych dla organizmu procesów. Dostarczenie jej (poprzez syntezę skórną oraz wraz z pożywieniem) jest szczególnie ważne w przypadku najmłodszych. Witamina D wpływa na układ kostny dzieci poprzez regulację gospodarki wapniowo-fosforanowej, działa immunomodulująco, podnosząc odporność i obniżając poziom cytokin prozapalnych, ma również działanie antykancerogenne oraz neuro- i kardioprotekcyjne. Jaką dawkę witaminy D podawać dziecku? Witamina D dla dzieci w kroplach, kapsułkach twist-off, sprayu czy tabletkach?

  • Stulejka u dziecka – jak rozpoznać stulejkę i jak wygląda jej leczenie?

    Stulejkę definiuje się jako niezdolność do odsunięcia napletka pokrywającego żołądź prącia. Jest to niewielka wada anatomiczna występująca najczęściej u chłopców (do 3.-4. roku życia stan ten dotyczy ok. 90% dzieci płci męskiej i jest on fizjologiczny). U starszych dzieci w przypadku stulejki zaleca się zabiegi polegające na delikatnym odsuwaniu napletka i stosowaniu maści sterydowej. Stulejka patologiczna, która wymaga interwencji chirurgicznej, powstaje przeważnie na skutek stanów zapalnych bądź urazów.

  • Dyspraksja (syndrom niezdarnego dziecka) – przyczyny i objawy dyspraksji rozwojowej

    Dyspraksja, nazywana również syndromem dziecka niezdarnego, to dysfunkcja percepcyjno-motoryczna przejawiająca się zaburzeniami koordynacji rozwojowej. Dzieci dyspraktyczne mają trudności z planowaniem i wykonywaniem czynności zarówno w zakresie motoryki małej (np. z rysowaniem, pisaniem, zapinaniem guzików), jak i w zakresie motoryki dużej (np. gra w piłkę, jazda na rowerze). Dyspraksja objawia się także opóźnionym rozwojem mowy, trudnościami ze skupieniem i z nauką czy zaburzeniami równowagi. Nie wpływa ona jednak na inteligencję. Aby pomóc dziecku, warto udać się do specjalistów, m.in. terapeuty SI, logopedy, pedagoga, aby dobrać odpowiednią terapię.

  • Kołdra obciążeniowa – działanie i wskazania do stosowania kołdry sensorycznej

    Kołdra obciążeniowa jest wykorzystywana w zaburzeniach propriocepcji, które pojawiają się m.in. u osób z autyzmem, ADHD czy zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Często jest także zalecana przy bezsenności, depresji, zespołach lękowych. Kołderka sensoryczna stymuluje czucie głębokie, "wyciszając" układ nerwowy. Jej stosowanie rozluźnia, relaksuje, poprawia jakość snu, redukuje napięcie. Wyjaśniamy, jak prawidłowo używać kołdrę obciążającą oraz jak dobrać jej wagę i rozmiar do potrzeb użytkownika. 

  • Perły Epsteina – przyczyny i leczenie torbieli dziąsłowych u dziecka

    Perły Epsteina to rodzaj torbieli dziąsłowych. Są to niewielkie zmiany o charakterze cyst wypełnione keratyną, które pojawiają się u niemowląt. Lokalizują się na podniebieniu i nie powodują żadnych dolegliwości. Perły Epsteina nie są groźne, jednak łatwo je pomylić z pleśniawkami czy aftami, dlatego też każde zmiany w jamie ustnej dziecka należy skonsultować z pediatrą. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij