Dlaczego się starzejemy?

Potocznie mówi się, że każdy z nas zmienia się całkowicie co 7 lat. Jest w tym ziarnko prawdy, ponieważ komórki w naszym ciele ulegają stałej wymianie. Te zużyte, uszkodzone czy zbędne zostają usunięte, a w ich miejsce powstają nowe, które przejmują ich funkcje.

Póki jesteśmy młodzi, proces ten zachodzi bez zakłóceń, z wiekiem jednak "produkcja" nowych komórek ulega zmniejszeniu. Oznacza to, że nie każda zużyta
komórka znajdzie następcę.

Co się dzieje, jeśli organizm nie może zrekompensować wszystkich braków?

Wówczas zakłóceniu ulega działanie wielu tkanek i narządów. Proces starzenia wiąże się więc z gromadzeniem się coraz większej ilości drobnych błędów, usterek, które zakłócają dotychczasową pracę organizmu.

Czy można opóźnić proces starzenia?

Z badań opublikowanych w 2008 roku w "Lacet Oncology” wynika, że troska o prowadzony tryb życia ma wpływ na wydzielanie enzymu - telomerazy, który odpowiada za odbudowę i naprawę zakończeń chromosomów.

Paląc papierosy, narażając się na szkodliwe promieniowanie, ograniczając aktywność fizyczną, czy jedząc zbyt tłusto i słodko, a także prowadząc stresujący tryb życia, hamujemy wydzielanie telomerazy, enzymu, który przedłuża życie naszych komórek. Spadek aktywności tego enzymu zwiększa również ryzyko zachorowania na nowotwory czy choroby serca.

Stopniowy spadek produkcji telomerazy następuje również z wiekiem. Można jednak mieć pośredni wpływ na jej wydzielanie, a co za tym idzie przedłużyć młodość organizmu.

Warunkiem jest jednak włożenie większego wysiłku w systematyczną troskę o ciało.

Jak przedłużyć młodość?

  • Ogranicz spożywanie tłuszczów zwierzęcych i cukrów, wprowadź do codziennej diety produkty bogate w błonnik, warzywa, pij dużo wody.
  • Zwiększ aktywność fizyczną, ma ona zbawienny wpływ na cały organizm. Zwiększa aktywność mięśni, wysmukla sylwetkę i poprawia postawę, przyspiesza przemianę materii, pozwala rozładować napięcie wywołane przez stres, a także poprawia samopoczucie
  • ucz się - aktywność fizyczna powinna iść w parze z aktywnością poznawczą. Gimnastykujmy nie tylko ciało, ale i mózg! Po zakończeniu edukacji w szkole, troska o nasz umysł leży wyłącznie w naszych rękach. Ważne jest, by jej nie zaniedbywać i stale pobudzać aktywność mózgu ciekawymi zadaniami bądź twórczą rozrywką
  • pamiętaj o profilaktyce. Regularnie wykonuj badania kontrolne, zalecane dla osób w twoim wieku
  • zadbaj o pielęgnację - z wiekiem skóra staje się mniej jędrna, łatwo traci wodę. Sięgnij po dermokosmetyki, czyli kosmetyki, które nie tylko pielęgnują, ale i leczą.
  • seks – w wieku dojrzałym wiele par na powrót rozpoczyna prowadzić aktywne życie seksualne. Dzieci wyfruwają z gniazda, mają więc więcej czasu tylko dla siebie. Ponadto zmiany zachodzące w ciałach (zanik okresu w okresie menopauzy, spadek płodności u mężczyzn) zmniejszają ryzyko zajścia w nieplanowaną ciążę, co pozwala na większą spontaniczność między kochankami. Seks nie tylko usprawnia ciało, ale również powoduje wyrzut endorfin do mózgu, które działają przeciwbólowo i są przyczyną lepszego samopoczucia.

Zmień sposób myślenia

Starzenie się jest naturalnym procesem, dlatego niemożliwe jest jego zatrzymanie. Można go jednak spowolnić, tak, by dłużej zachować sprawne ciało i bystry umysł. Przede wszystkim należy zrozumieć, że zmianie powinien ulec prowadzony tryb życia. Kluczem do zachowania zdrowia jest zwiększenie troski o siebie - zarówno w sferze ciała jak i psychicznej.

Mając świadomość przemijania warto przewartościować sobie myślenie o sobie w kategoriach wyłącznie estetycznych. Starzejąc się zmieniamy się nie tylko
fizycznie, ale dojrzewamy również psychicznie i duchowo.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus