Skuteczność działania probiotyków – forma płynna doskonałą alternatywą dla kapsułek
Dorota Samul

Skuteczność działania probiotyków – forma płynna doskonałą alternatywą dla kapsułek

Pacjenci mają zróżnicowane upodobania co do formy przyjmowanych leków czy suplementów diety. Jedni wolą tabletki, a inni preferują formę płynną. Często nie zdają sobie jednak sprawy z tego, że forma produktu to nie tylko kwestia wygody stosowania. Dla naszego zdrowia powinno się brać pod uwagę przede wszystkim określone właściwości funkcjonalne, jak np. większa przyswajalność czy skuteczność. Przecież najistotniejszym aspektem stosowania danego produktu – oprócz jego formy, walorów smakowych i zapachowych – powinna być głównie skuteczność jego działania.

Działanie probiotyków

Probiotyki z roku na rok cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Większa świadomość konsumentów na temat ich wielokierunkowego, korzystnego działania na zdrowie przyczynia się do tego, że są one coraz częściej stosowane.

Dostępnych jest wiele badań, które potwierdzają korzystne działanie probiotyków m.in. w zapobieganiu i leczeniu biegunki związanej z terapią antybiotykową, w zapobieganiu i leczeniu ostrej postaci biegunki zakaźnej, w zaburzeniach czynnościowych przewodu pokarmowego, w łagodzeniu objawów zespołu jelita drażliwego, w nawracających infekcjach dróg oddechowych i moczowo-płciowych, w prewencji i wspieraniu leczenia alergii, we wspieraniu leczenia alkoholowego i niealkoholowego stłuszczenia wątroby, cukrzycy typu 2, insulinooporności, a także otyłości oraz we wspieraniu układu nerwowego. Probiotyki znajdują też zastosowanie w przypadku wcześniaków (dzieci urodzonych przed 37 tygodniem ciąży) i niemowląt o niskiej masie urodzeniowej (<2500 g) oraz w łagodzeniu objawów atopowego zapalenia skóry u dzieci.

Niewątpliwie niektóre badania wymagają kontynuacji, udowodniono jednak, że odpowiednio dobrana suplementacja probiotyczna wykazuje dużą skuteczność jako terapia wspomagająca leczenie wielu jednostek chorobowych.

Formy probiotyków

Na rynku dostępne są dwie formy probiotyków: sucha (tabletki, kapsułki, saszetki) i płynna. Mogą to być produkty jedno- lub wieloszczepowe. Przyjmowanie probiotyków wieloszczepowych, szczególnie w postaci płynnej, wykazuje zdecydowanie szersze spektrum działania, wynikające z unikatowych właściwości kilku różnych szczepów, niż w przypadku przyjmowania probiotyków jednoszczepowych.

Asortyment produktów probiotycznych zarówno na rynku spożywczym (żywność i napoje probiotyczne), jak i farmaceutycznym (suplementy diety, leki i żywność specjalnego przeznaczenia medycznego) intensywnie się rozwija. Szeroki asortyment probiotyków z jednej strony pomaga dobrać produkt odpowiedni dla danego pacjenta/konsumenta, jednak może także dezorientować i utrudniać wybór odpowiedniego produktu o wysokiej jakości i skuteczności.

Probiotyki w postaci suchej to liofilizowana (wysuszona) biomasa drobnoustrojów probiotycznych, natomiast produkty w formie płynnej zawierają zawiesinę żywych i aktywnych metabolicznie bakterii wraz z płynem pofermentacyjnym, w skład którego wchodzą także ich biofunkcjonalne metabolity  postbiotyki. Do postbiotyków zaliczamy m.in. antyoksydanty oraz kwasy organiczne (kwas masłowy, kwas mlekowy, kwas octowy), które są wytwarzane podczas długotrwałego (kilkutygodniowego) procesu fermentacji. Dla porównania – proces produkcji mikroorganizmów do formy suchej wynosi od 48 do 72 godzin. Probiotyki w formie suchej nie zawierają postbiotyków.

Probiotyki w formie suszu wymagają także stosowania substancji ochronnych oraz dodatkowej obróbki technologicznej (działanie wysokiej lub niskiej temperatury, ciśnienia, stresu mechanicznego), co ma potencjalnie niekorzystny wpływ na stan fizjologiczny mikroorganizmów. Natomiast proces przygotowania probiotyku w formie płynnej nie wymaga już stosowania ani substancji ochronnych, ani procesów utrwalania.

Powiązane produkty

W płynie lepiej

Probiotyki w formie płynnej wykazują pełną witalność i aktywność biologiczną, nie wymagają uwodnienia i wyjścia z uśpienia metabolicznego, jak ma to miejsce w przypadku probiotyków w formie suchej.

Kilkutygodniowy, kaskadowy proces hodowli bakterii probiotycznych w formie płynnej umożliwia uaktywnienie symbiozy i wzajemnej komunikacji pomiędzy poszczególnymi szczepami bakterii już na etapie wspólnego rozwoju. Jest to bardzo korzystne z punktu widzenia ich późniejszego współwystępowania/synergicznego działania w przewodzie pokarmowym.

Postbiotyki zawarte w probiotykach w formie płynnej nie tylko decydują o specyficznych cechach smakowo-zapachowych. Są także naturalnymi konserwantami, ale przede wszystkim wykazują w organizmie określone, korzystne działanie, jak np. działanie przeciwzapalne. Ponadto stanowią substraty odżywcze dla komórek nabłonka jelit (kolonocytów), wspomagają również wzrost i różnicowanie naturalnie zasiedlającej jelita mikrobioty.

Poznaj ofertę probiotyków.

Przeprowadzone badania pokazują, że forma płynna probiotyków może ułatwić dostarczanie żywych i aktywnych bakterii probiotycznych do jelit. Probiotyki w płynie są zdolne do natychmiastowej kolonizacji i wzrostu w świetle i na błonach śluzowych jelit, dlatego korzystne skutki ich przyjmowania są odczuwalne już w krótkim odstępie czasu od ich spożycia.

Probiotyki wpływają korzystnie na zdrowie człowieka, dlatego warto je regularnie przyjmować. Dobrze dobrane i systematycznie stosowane zapewnią uzupełnienie bieżących strat w mikrobiomie, wywołanych niekorzystnymi czynnikami życia codziennego, m.in. stresem, nieprawidłową dietą czy stosowaniem leków. Nie wszystkie probiotyki dostępne na rynku są skuteczne w działaniu, dlatego ważny jest odpowiedni dobór produktu, o potwierdzonej jakości i skuteczności działania.

Materiał promocyjny

  1. A. Nowak, K. Śliżewska, Z. Libudzisz, J. Socha, Probiotyki – efekty zdrowotne, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość” 2010, 4(71), 20-36.
  2. Badania nad oceną jakości i biofunkcjonalności produktów probiotycznych firmy Living Food Sp. z o.o., Living Food [online] https://www.living-food.pl/wp-content/uploads/Monografia_PL_221124_2.pdf.
  3. C. Hill, F. Guarner, G. Reid, G.R. Gibson, D.J. Merenstein, B. Pot, P.C. Calder, Expert consensus document: The International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics consensus statement on the scope and appropriate use of the term probiotic, „Nat Rev Gastroenterol Hepatol” 2014, 11(8), 506-514.
  4. C.L. Kvasnovsky i wsp., A randomized double-blind placebo-controlled trial of a multi-strain probiotic in treatment of symptomatic uncomplicated diverticular disease, „Inflammopharmacology” 2017, 25(5), 499-509.
  5. C.M.C. Chapman, G.R. Gibson, I. Rowland, Health benefits of probiotics: are mixtures more effective than single strains?, „Eur J Nutr” 2011, 50(1), 1-17.
  6. C.W. MacPherson, P. Shastri, O. Mathieu, T.A. Tompkins, P. Burguière, Genome-Wide Immune Modulation of TLR3-Mediated Inflammation in Intestinal Epithelial Cells Differs between Single and Multi-Strain Probiotic Combination, „PLoS One” 2017, 12(1), 1-18.
  7. E. Trafalska, K. Grzybowska, Probiotyki – alternatywa dla antybiotyków?, „Wiadomości Lekarskie” 2004, 57(9-10), 491-498.
  8. G. Sisson i wsp., Assessment of a Multi Strain Probiotic in IBD, „Gastroenterology” 2015, 148(4) sup. 1, 531.
  9. G. Sisson i wsp., Randomised clinical trial: a liquid multi‐strain probiotic vs. placebo in the irritable bowel syndrome – a 12 week double‐blind study, „Alimentary Pharmacology and Therapeutics” 2014, 40(1), 51-62.
  10. I. Steinka, Wybrane aspekty stosowania probiotyków, „Ann Acad Med Gedan” 2011, 41, 97-108.
  11. J. Ruszkowski, Przegląd doustnych prebiotyków, probiotyków, synbiotyków i postbiotyków dostępnych na polskim rynku aptecznym, „Farm Pol” 2018, 74(2), 114-122.
  12. M. Jach, R. Łoś, M. Maj, A. Malm, Probiotyki – aspekty funkcjonalne i technologiczne, „Post Mikrob” 2013, 52(2), 161-170.
  13. M. Szamocka, M. Ameryk, M. Świątkowski, Probiotics in medicine, „J Educ Health Sport” 2017, 7(5), 486-496.
  14. S.D. Forssten, A.C. Ouwehand, Simulating colonic survival of probiotics in single-strain products compared to multi-strain products, „Microb Ecol Health Dis” 2017, 28(1), 1-4.
  15. Z. Libudzisz, Bakterie fermentacji mlekowej, [w] Z. Libudzisz, K. Kowal, Z. Żakowska, Mikrobiologia techniczna. Tom 2. Mikroorganizmy w biotechnologii, ochronie środowiska i produkcji żywności, Wydawnictwo Naukowe PWN 2013.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lukrecja – co to za roślina? Właściwości, działanie, przeciwwskazania

    Któż z nas chociaż jeden raz w życiu nie zetknął się z niezwykłymi, czarnymi cukierkami o ślimakowatym kształcie? Ponoć albo się je kocha, albo nienawidzi. Charakterystyczny kolor i smak słodycze te zawdzięczają zawartości ekstraktu z lukrecji – rośliny, nad której bogactwem zastosowań warto się pochylić. Czym zatem jest lukrecja, jakie ma właściwości i jaki może mieć wpływ na nasze zdrowie?

  • Co to jest colostrum bovinum (siara bydlęca)? Colostrum na odporność – dla dzieci i dorosłych

    Colostrum, inaczej siara, to naturalne bogactwo związków wspomagających nie tylko odporność, ale również wpływających pozytywnie na poziom żelaza. Ostatnio zyskuje na popularności względem tradycyjnych środków na odporność, mogą ją przyjmować także niemowlęta i dzieci. Rodzaje siary są różne – od bydlęcej, przez owczą, po kozią. Kiedy warto zastosować colostrum? Jakie preparaty znajdziemy na aptecznej półce?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    https://www.doz.pl/czytelnia/a15962-Omega-3__wlasciwosci_zrodla_zapotrzebowanie_na_kwasy_tluszczowe_omega-3Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Domowe sposoby na wzmocnienie odporności – jak w prosty sposób wzmocnić organizm?

    Stosowanie domowych sposobów na odporność może okazać się bardzo dobrym rozwiązaniem, które z jednej strony pomoże w uniknięciu rozwoju infekcji, a z drugiej wspomoże terapię lekami, poprzez pobudzenie układu immunologicznego. W poprawie kondycji układu odporności istotne jest przestrzeganie kilku zasad, zaczynając od codziennego obowiązku zjedzenia pożywnego śniadania, kończąc na suplementacji żelaza i kwasów omega-3, których być może w pełni nie dostarczamy wraz z posiłkami. Dbając o naszą odporność niezmiernie istotne jest dbanie o nasz układ pokarmowy. Jakie suplementy przyjmować, czego unikać, a nad czym popracować w trosce o odporności? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Suplementy i witaminy na odporność – jak uniknąć infekcji?

    Suplementy na odporność stały się bardzo popularne szczególnie w okresie pandemii COVID-19. Sięgamy po nie równie często w okresie zmieniających się pór roku, licząc, że pomogą nam uniknąć infekcji bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Preparaty na odporność mają przede wszystkim stymulować układ immunologiczny tak, aby ten szybciej i mocniej odpowiadał na atakujące go patogeny chorobotwórcze. Jak wybrać najlepsze suplementy zwiększające odporność, jak je dawkować i czy można je zażywać będąc w ciąży?

  • Dlaczego profilaktyczne picie płynu Lugola jest niebezpieczne dla zdrowia?

    W ostatnich dniach bardzo wzrosło zainteresowanie płynem Lugola. Niektórzy próbują stosować go profilaktycznie, a nie z powodu wyraźnych wskazań zdrowotnych. Wprawdzie płyn Lugola wykazuje działanie antyseptyczne, a znajdujący się w nim jod wpływa korzystnie na pracę tarczycy, ale zażywanie go na „własną rękę” może mieć bardzo negatywne, a wręcz tragiczne w skutkach konsekwencje. Dlaczego nie powinniśmy stosować płynu Lugola bez wyraźnych wskazań lekarskich i czym jest trądzik jodowy? 

  • Co to jest cholekalcyferol – czyli jak powstaje witamina D w kapsułkach?

    Cholekalcyferol jest formą witaminy D3, która jest niezbędna do utrzymania zdrowego układu kostnego i zdrowia skóry. Może być syntetyzowana przez skórę pod wpływem promieni UVB lub przyjmowana w formie suplementów diety. Ułatwia wchłanianie wapnia i fosforu, umożliwiając m.in. prawidłowy rozwój kości i zębów.

  • Jad pszczeli – jakie ma właściwości lecznicze?

    Jad wytwarzany przez pszczoły miodne (Apis mellifera) to bezwonna, bezbarwna, gorzka ciecz, zawierająca mieszaninę różnych aktywnych substancji, takich jak peptydy, białka o właściwościach enzymatycznych czy biogenne aminy. Mimo że jest toksyną, która może prowadzić do wystąpienia reakcji alergicznej, to posiada także liczne właściwości prozdrowotne. Jakie są wyniki badań dotyczących jadu pszczelego?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij