Dieta przy i po antybiotyku – co jeść, a czego unikać podczas antybiotykoterapii?
Katarzyna Turek-Kawecka

Dieta przy i po antybiotyku – co jeść, a czego unikać podczas antybiotykoterapii?

Warto zadbać o regenerację flory bakteryjnej zarówno w trakcie, jak i po zakończonej antybiotykoterapii. W jaki sposób? Do codziennego jadłospisu należy włączyć produkty, które dostarczą do organizmu zdrowe bakterie. Sprawdź, jak powinna wyglądać dieta przy antybiotykoterapii.  

Leczenie antybiotykami wiąże się ze zniszczeniem drobnoustrojów obecnych w organizmie. Antybiotyk ma za zadanie usunąć bakterie odpowiedzialne za chorobę. Niestety, nie działa on wybiórczo i często terapia wiąże się ze zniszczeniem także dobrej mikroflory w organizmie. Leczenie, szczególnie jeśli jest długotrwałe, potrafi być mocno wyniszczające i zniszczyć tzw. dobre bakterie na dłużej niż np. przez tydzień antybiotykoterapii.

W trakcie przyjmowania oraz po zakończeniu leczenia powinno się przyjmować probiotyki – preparaty ze specjalnie wybranymi szczepami bakterii, które zapobiegną wyjałowieniu organizmu. Bardzo ważne jest także spożywanie odpowiednich produktów – mogą one zarówno dostarczyć zdrowych bakterii, jak i pozwolić się im rozwijać.

Antybiotyki a dieta – probiotyki i prebiotyki

Dieta przy antybiotykoterapii powinna być bogata zarówno w probiotyki (produkty spożywcze bogate w dobre bakterie) oraz prebiotyki (substancje, które są potrzebne bakteriom do życia i rozmnażania się).

Warto pamiętać, że dieta przy antybiotykoterapii ma za zadanie jedynie wspomóc, a nie zastąpić stosowanie osłon (probiotyków) dostępnych w aptece. Zawartość szczepów bakteryjnych w żywność jest niewystarczająca do odbudowy mikroflory organizmu.

Produktami, które dostarczają do organizmu zdrowe drobnoustroje są:
•    kiszonki – ważne jest, żeby były to kiszonki, a nie produkty kwaszone: kiszone ogórki, kiszona kapusta, kiszone jabłka i inne kiszone warzywa i owoce,
•    kefir, jogurt – o smaku naturalnym, bez dodatku cukru,
•    zakwas buraczany – najlepiej domowy,
•    kombucha – fermentowana herbata – do kupienia gotowa lub do zrobienia w domu,
•    kwas chlebowy – zapomniany, kiedyś bardzo popularny napój w Polsce,
•    domowe jogurty lub kefiry roślinne – przygotowane z wykorzystaniem kupionych gotowy kultur bakterii.

Prebiotyki – czyli co jeść, aby odbudować organizm przy antybiotykoterapii?

W skład prebiotyków wymienia się wszystkie substancje, którymi żywią się bakterie. Są to węglowodany nazywane frukto- lub galaktooligosacharydami. Przewód pokarmowy człowieka ich nie trawi, ale rozkładają je bakterie, czerpiąc z nich pożywienie. Jakie produkty je zawierają? Mogą one występować naturalnie w jedzeniu np. w porze, bananie, szparagach, cykorii, karczochach, pszenicy, ziemniakach, miodzie czy cebuli. Z produktów tych pozyskuje się także inulinę, która jest prebiotykiem, używanym jako zdrowa, naturalna substancja słodząca.

Dieta przy antybiotykoterapii – czego unikać?

W trakcie przyjmowania antybiotyku nie powinno się pić soków grapefruitowych ani jeść samego owocu – może on zwiększyć toksyczne działanie leku. Dodatkowo warto pamiętać o tym, aby nie popijać antybiotyków mlekiem – wskazane jest, by odczekać ok. 2 godziny pomiędzy zażyciem leku a spożyciem nabiału. Zawarty w nim wapń może osłabiać wchłanianie substancji z tabletek czy kapsułek. 

Podobne działanie może wykazywać błonnik – lepiej więc nie łączyć leku z daniami zawierającymi bardzo dużą ilość włókna pokarmowego – np. ciasteczkami owsianymi. Nie oznacza to jednak, że na czas przyjmowania antybiotyku należy zrezygnować z produktów pełnoziarnistych.

Dieta przy antybiotyku – przykładowe przepisy

Koktajl z owocami
Składniki:
•    szklanka malin mrożonych (w sezonie mogą być świeże),
•    średni banan,
•    szklanka kefiru o smaku naturalnym,
•    2 łyżki otrębów,
•    inulina (opcjonalnie dla dosłodzenia).

Zmiksuj wszystkie produkty razem, podawaj od razu po przygotowaniu.

Domowy zakwas buraczany
Składniki: 
•    ok. 6–8 ekologicznych buraków,
•    niewielka główka czosnku,
•    przyprawy po ok. 5–6 sztuk: ziele angielskie i liść laurowy,
•    opcjonalnie – kilka łyżek soku z kiszonych ogórków lub kapusty,
•    2 łyżeczki soli,
•    2 litry przegotowanej, letniej wody,
•    szklany lub kamionkowy duży słój.

Wodę zagotuj, rozpuść w niej sól i przestudź, aby była letnia. Dokładnie oczyść buraki, obierz i pokrój na plasterki. Czosnek umyj, obierz ząbki i przekrój na pół. Na dnie naczynia umieść część przypraw i czosnek, dodaj plasterki buraka, a następnie powtarzaj na zmianę partiami. Zalej wodą i sokiem spod ogórków lub kapusty (jeśli używasz) powyżej poziomu buraków, dociśnij wyparzonym w zmywarce talerzykiem, zamknij i odstaw na kilka dni w ciepłe miejsce. Po pięciu dniach zakwas jest gotowy do użycia. Piana na górze roztworu jest czymś normalnym, uważać jednak trzeba, aby nie pojawiła się na wierzchu pleśń – wtedy całość nadaje się do wyrzucenia. Pij codziennie od pół do szklanki zakwasu.

Krem cebulowy
Składniki:
•    2 litry bulionu warzywnego lub rosołu,
•    1,5 kg cebuli dobrej jakości,
•    1 łyżka oliwy z oliwek lub ewentualnie masła klarowanego,
•    sól, pieprz (może być biały) do smaku,
•    2 liście laurowe, 4 ziarenka ziela angielskiego,
•    opcjonalnie lubczyk lub estragon do smaku.

Cebulę obierz i posiekaj w piórka. Na oliwie lub maśle zrumień ją razem z zielem angielskim i liśćmi laurowymi, ale uważaj, żeby nie przypalić. Zalej bulionem i gotuj około 20 minut aż cebula będzie bardzo miękka. Usuń ziele i liście, przypraw do smaku. Zmiksuj blenderem.

Łosoś po polsku
Składniki:
•    180–220 g filetu z łososia (najlepiej dzikiego lub pacyficznego),
•    2 łyżeczki oliwy z oliwek,
•    2 ząbki czosnku,
•    2 plasterki cytryny,
•    1/2 cebuli,
•    50–60 g kaszy gryczanej (4–5 łyżek),
•    2/3 szklanki bulion warzywnego lub wody do ugotowania kaszy,
•    250 g surówki z kiszonej kapusty (kapusta, marchewka, cebula),
•    2-3 łyżki posiekanego koperku lub natki pietruszki.

Łososia dzień wcześniej oczyść, obłóż plasterkami czosnku i cytryną, zawiń w folię i wstaw na noc do lodówki. Następnego dnia ściągnij z niego przyprawy, posmaruj oliwą (1 łyżeczka) i zgrilluj na patelni lub upiecz w piekarniku (jeśli przygotujesz go piekąc w folii aluminiowej, to będzie lżej strawny i bardziej wilgotny). W międzyczasie na pozostałej oliwie zrumień w rondelku pokrojoną w kostkę cebulę, dodaj kaszę i zalej bulionem (będzie bardziej aromatyczna) lub wodą. Gotuj pod przykryciem aż będzie miękka. Podawaj łososia z kaszą, surówką z kapusty posypane obficie koperkiem.

Twarożek „kiszone tzatziki”
Składniki:
•    250 g twarogu chudego,
•    50 g jogurtu naturalnego (2 łyżki),
•    3–4 ogórki kiszone (nie kwaszone),
•    1–2 ząbki czosnku,
•    pieprz do smaku.

Ogórki zetrzyj na tarce i odsącz nadmiar soku na sitku. Czosnek przeciśnij przez praskę lub drobno posiekaj. Pomieszaj twarożek z jogurtem, dodaj ogórki i czosnek. Przypraw do smaku. Uważaj na użycie soli, bo same ogórki są już słone. Podawaj z pieczywem, najlepiej razowym lub typu graham.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta miażdżycowa – zasady, produkty, jadłospis, przepisy

    Choroby układu krążenia, w tym m.in. miażdżyca, wciąż stanowią jedną z głównych przyczyn zgonów w naszych kraju. Wśród czynników ryzyka ich rozwoju wymienia się m.in. niską aktywność fizyczną oraz niewłaściwą dietę. Jak powinno wyglądać żywienie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy? Co jeść, a czego unikać? 

  • Dieta z niskim IG – dla kogo? Jak powinna wyglądać? Zasady, produkty o niskim indeksie glikemicznym, przepisy

    Zalecana m.in. osobom zmagającym się z nadwagą albo cukrzycą. Wyklucza produkty wysoko przetworzone, tradycyjne desery, słodycze, a także wybrane owoce i warzywa. Dieta o niskim indeksie glikemicznym. Jakie są jej zasady? Jakie produkty posiadają niski IG? 

  • Słodziki – dlaczego są słodkie i jak wpływają na nasz organizm?

    Słodki smak nie jest zarezerwowany tylko dla cukrów takich jak glukoza, fruktoza czy sacharoza. Istnieją setki substancji pochodzenia naturalnego i syntetycznego, które są słodkie. Wszystkie zaliczamy do substancji słodzących. Co ciekawe, słodki smak charakteryzuje nie tylko związki zaliczane do substancji organicznych (zbudowanych w większości z węgla, wodoru i tlenu). Również związki nieorganiczne, np. sole berylu i ołowiu, wywołują podobne doznania zmysłowe. Jednak należy pamiętać, że są silnie trujące i pod żadnym pozorem nie powinny być spożywane.

  • Dieta sokowa – wszystko co powinieneś o niej wiedzieć

    Często potrzeba schudnięcia łączy się z chęcią maksymalnego przyspieszenia tego procesu. Chcąc szybko zgubić zbędne kilogramy, korzystamy z najróżniejszych dróg, takich jak dieta cud, detoks, posty, modne ostatnio okna żywieniowe, czy nawet niebezpieczne dla zdrowia głodówki "magiczne i uzdrawiające" zioła z najdalszych zakątków globu. Czy decydując się na detoks sokowy, oprócz nadmiaru wody z organizmu, można na stałe zgubić zbędne kilogramy, pozbyć się boczków i odczyścić organizm z toksyn? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Trening siłowy – zasady i efekty ćwiczeń siłowych. Wskazówki dla osób początkujących

    Trening siłowy to rodzaj treningu beztlenowego, który polega na wykonywaniu kilku ćwiczeń na wszystkie bądź określone grupy mięśniowe w kilku seriach. Jego celem są przede wszystkim ukształtowanie umięśnionej sylwetki oraz poprawa wytrzymałości i wydolności organizmu. Trening na siłę przyspiesza również metabolizm i ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej. Ponadto ćwiczenia siłowe wspomagają pracę układu krążenia oraz zwiększają produkcję endorfin, tzw. hormonów szczęścia. Jakie istnieją metody treningowe? Która z nich jest najlepsza dla osób początkujących?

  • BMI – czym jest i jak obliczyć Body Mass Index? Dlaczego obecnie uważa się, że BMI to wskaźnik daleki od doskonałości?

    Dzięki wskaźnikowi BMI w prosty sposób można oszacować, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. To doskonałe narzędzie do badań przesiewowych, jednak ma swoje ograniczenia na poziomie indywidualnym, dlatego rozważnie trzeba podejść do interpretacji wyniku. O czym trzeba pamiętać, wykorzystując wskaźnik do oceny stan zdrowia? Jakie są alternatywy dla BMI?

  • Podjadanie – dlaczego nie jest takie dobre?

    Podjadamy w chwili stresu, ale i w momentach, w których czujemy się dobrze. Słodycze, owoce, słodkie napoje, dodatkowa porcja głównego posiłku... Liczy się wszystko! Każdy mały cukierek, każde ciastko i każda łyżka sosu spróbowana podczas przygotowywania dania dla rodziny! Efekty? Dodatkowe kilogramy, uczucie ciężkości i coraz większe uczucie uzależnienia od tego „by wciąż coś żuć”. Jakie są przyczyny podjadania? Co można jeść bezkarnie, a na co uważać? Jak przestać podjadać?  

  • Dieta w chorobie Parkinsona – na co warto zwrócić uwagę?

    Podstawową formą leczenia choroby Parkinsona jest farmakoterapia. Interwencję tę wspomoże jednak dobrze zbilansowana dieta, która ponadto, zabezpieczy przed dalszymi powikłaniami choroby, w tym m.in. przed niebezpiecznym dla zdrowia, a nawet życia niedożywieniem. Dieta w chorobie Parkinsona – jaką pełni funkcję? Jaki składniki będą ważne? Jak żywieniowo poradzić sobie z zaburzeniami ze strony przewodu pokarmowego? 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij