Psychobiotyki – jak działają? Jakie są wskazania do stosowania psychobiotyków?
Marta Pietroń

Psychobiotyki – jak działają? Jakie są wskazania do stosowania psychobiotyków?

„Jelita do nasz drugi mózg” – w ostatnich latach znacznie wzrosło zainteresowania zależnością pomiędzy stanem mikroflory jelitowej a zdrowiem psychicznym człowieka. Wyniki badań zaowocowały powstaniem nowego typu probiotyków – psychobiotyków, które, dbając o równowagę mikroflory jelitowej, regulują pracę osi mózgowo-jelitowej. Jak wybrać najlepszy psychobiotyk?

Psychobiotyki – jakie funkcje pełni mikroflora jelitowa?

Każdy człowiek posiada unikalny, zróżnicowany i dynamiczny zbiór drobnoustrojów zasiedlających przewód pokarmowy. Ten bogaty ekosystem nazywamy mikroflorą jelitową. Jej skład zależy od wieku, diety, aktywności fizycznej, obszaru geograficznego, warunków sanitarnych oraz przyjmowanych leków. 

Mikroflora jelitowa pełni kilka funkcji wzajemnie się uzupełniających: immunologiczną, metaboliczną oraz troficzną. Immunologiczne działanie drobnoustrojów oparte jest na ich konkurowaniu o pożywienie, miejsce zasiedlenia z bakteriami potencjalnie chorobotwórczymi, których rozwojowi zapobiegają również poprzez wytwarzanie bakteriocyn. Metaboliczna funkcja mikroflory jelitowej wiąże się z rozkładem niestrawionych resztek pokarmowych oraz wytworzeniem witaminy K i witamin z grupy B. Uzupełnieniem właściwości metabolicznych drobnoustrojów jest ich działanie na rzecz utrzymania ochrony i ciągłości nabłonka, czyli funkcja troficzna. Jednym z jej elementów jest stymulacja syntezy mucyny, tworzącej śluzową warstwę ochronną nabłonka jelit, tym samym chroniąc go przed toksynami i drobnoustrojami chorobotwórczymi. Oprócz tego bakterie jelitowe zajmują receptory na powierzchni nabłonka, zapobiegając kolonizacji przez szkodliwe mikroorganizmy. 

Psychobiotyki – co to jest? Kiedy warto je stosować?

Termin "psychobiotyki" został sformułowany w 2013 roku przez dwóch naukowców, psychiatrę Teda Dinana i neurologa Johna F. Cryana. Psychobiotykiem nazywamy bakterie probiotyczne, które spożyte w odpowiedniej ilości wpływają w pozytywny sposób na oś mózgowo-jelitową. Jej prace regulują poprzez wpływ na trzy układy: nerwowy (uczestniczą w syntezie neuroprzekaźników, takich jak serotonina, acetylocholina, GABA czyli kwas gammaaminomasłowy, melatonina czy histamina), dokrewny (obniżają poziom stężenia kortyzolu potocznie nazywanego hormonem stresu) oraz immunologiczny (zwiększają tworzenie cytokin przeciwzapalnych). Za pomocą nerwu błędnego, neurotransmiterów, cytokin oraz hormonów, informacje z przewodu pokarmowego nieustannie przekazywane są do mózgu. 

Psychobiotyk na depresję? Dowiedziono, że zaburzenia integralności bariery jelitowej mają ogromne znaczenie w występowaniu schorzeń układu nerwowego, takich jak: depresja, zaburzenia lękowe czy choroby neurodegeneracyjne (choroba Parkinsona, choroba Alzheimera). Dochodzi wówczas do zwiększenia przepuszczalności bariery jelitowej w wyniku zachwiania równowagi mikrobiologicznej (zwiększa się ilość patogennych drobnoustrojów) oraz na skutek podwyższonego poziomu kortyzolu przy długotrwałym stresie.

Psychobiotyki poprzez modulowanie mikroflory jelitowej, wpływają na zmniejszenie lęku, poprawę nastroju i zaburzeń poznawczych, co jest wykorzystywane przy występowaniu schorzeń układu nerwowego. Dodatkowo ich suplementowanie może wpływać na obniżenie poziomu kortyzolu, łagodzenie dolegliwości żołądkowo-jelitowych na skutek stresu oraz zwiększanie wytwarzania serotoniny, której mechanizm działania wykorzystywany jest w leczeniu depresji. 

Co ważne, psychobiotyki w żaden sposób nie zastąpią wizyty u specjalisty oraz farmakoterapii w leczeniu depresji, natomiast mogą być elementem terapii uzupełniającej.

U osób bez zaburzeń psychicznych, stosowanie preparatów psychobiotycznych oraz zmiana diety (włączenie produktów zawierających bakterie probiotyczne) prowadzi do złagodzenia objawów stresu lub złego nastroju.  

Powiązane produkty

Psychobiotyki – rodzaje bakterii o działaniu psychobiotycznym

Mianem psychobiotyku określane są bakterie o udowodnionym korzystnym działaniu na zdrowie psychiczne człowieka.

Właściwości psychiobiotyczne wykazują szczepy Lactobacillus oraz Bifidobacterium mające wysoką zdolność do wytwarzania neuroprzekaźnika GABA (kwasu gammaaminomasłowego), którego niedobór przyczynia się do zachorowania na depresję, występowania niepokoju czy ataków paniki. 

Pozytywny wpływ na oś mózgowo-jelitową mają probiotyki (psychobiotyki) zawierające w swoim składzie:

  • Lactobacillus helveticus,
  • Lactobacillus rhamnosus,
  • Lactobacillus reuteri,
  • Lactobacillus casei,
  • Bifidobacterium longum,
  • Bifidobacterium infantis.

Jednym z pierwszych oraz najlepiej przebadanych szczepów bakterii psychobiotycznychLactobacillus helveticus Rosell -52 i Bifidobacterium Longum Rosell -175. Uzyskały one rekomendacje dotyczące stosowania w celu łagodzenia ogólnych objawów lęku, wspomagania równowagi emocjonalnej oraz łagodzenia objawów żołądkowo-jelitowych wywołanych przez stres. 

Psychobiotyki – jakie wybrać?

Psychobiotyki są odkryciem rynku aptecznego z ostatnich lat. Decydując się na ich suplementację, warto przeanalizować skład preparatu, tak, aby zawierał on szczepy bakterii o udowodnionym korzystnym wpływie na zdrowie psychiczne.

Preparaty z psychobiotykami dostępne są w formie kapsułek, co pozwala na wygodne podanie psychobiotyku dzieciom oraz osobom z trudnościami w połykaniu stałej postaci leku. Wystarczy zawartość kapsułki rozpuścić w zimnym lub letnim płynie (woda, herbata, mleko) i spożyć bezpośrednio po przygotowaniu. Cena psychobiotyków uzależniona jest od składu preparatu, wielkości opakowania oraz producenta. 

Naturalne psychobiotyki – pokarmy o właściwościach probiotycznych

Nieodpowiednia dieta może modyfikować skład oraz niekorzystnie wpływać na funkcjonowanie mikroflory jelitowej. Odpowiednią dietą, która wspomoże bakterie jelitowe jest dieta śródziemnomorska nazywana też przeciwzapalną. Pokarmy dostarczone w ramach tej diety oprócz błonnika, witaminy A, witaminy D, cynku i magnezu (niedobory tych pierwiastków pogarszają koncentrację, zdolność kojarzenia i zapamiętywania) dostarczają organizmowi przede wszystkim składniki  przeciwzapalne – polifenole oraz związki flawonowe. Wykazują one silne właściwości przeciwutleniające oraz wpływają na wzrost lub zahamowanie rozwoju określonych bakterii jelitowych (są naturalnymi psychobiotykami). Dlatego też w codziennej diecie powinny znaleźć się m.in.:

  • produkty zbożowe bogate w błonnik – pełnoziarnisty chleb, makaron, 
  • owoce i warzywa – zwłaszcza owoce jagodowe,
  • ryby, białe mięso, jaja,
  • rośliny strączkowe,
  • orzechy, nasiona,
  • przyprawy – oregano, imbir, kurkuma, cynamon.

Pozytywny wpływ na funkcjonowanie osi mózgowo-jelitowej mają również wpływ produkty fermentowane – jogurty, kefiry czy kiszonki (kiszona kapusta, kiszone ogórki, kimchi, kombucha). Dostarczają one nie tylko gotowe bakterie jelitowe, ale są także bogatym źródłem witamin z grupy B. 

  1. O. Krakowiak, Mikroflora przewodu pokarmowego człowieka – znaczenie, rozwój, modyfikacje, "Postępy Fitoterapii" 3/2015. 
  2. P. Radwan, Rola mikroflory jelitowej w zdrowiu i chorobie, "Gastroenterologia Praktyczna" 2/2013.
  3. N. Staniak, Psychobiotyki w rekomendacji farmaceuty, "Aptekarz Polski" 2020 [online], https://www.aptekarzpolski.pl/wiedza/psychobiotyki-w-rekomendacji-farmaceuty/, [dostęp:] 13.01.2021.
  4. D. Czajeczny, K. Kabzińska, R. Wojciech Wójciak, Od wielkiej genetyki do neuropsychologii – zarys historii badań nad powiazaniem mikrobiomu z zachowaniem człowieka, "Postępy mikrobiologii" 2020, t. 59,  nr 1, s. 3–10
  5. E. Stachowska, Jak żywić melancholijne mikroby? Żywienie w zaburzeniach osi mózgowo-jelitowej, "www.wspolczesnadietetyka.pl" [online], https://www.wspolczesnadietetyka.pl/z-gabinetu-dietetyka/jak-zywic-melancholijne-mikroby, [dostęp:] 13.01.2021.
  6. E. Stachowska, Dieta na poprawę nastroju. Żywienie dla osób z depresją, "Współczesna dietetyka" 26/2019.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lukrecja – co to za roślina? Właściwości, działanie, przeciwwskazania

    Któż z nas chociaż jeden raz w życiu nie zetknął się z niezwykłymi, czarnymi cukierkami o ślimakowatym kształcie? Ponoć albo się je kocha, albo nienawidzi. Charakterystyczny kolor i smak słodycze te zawdzięczają zawartości ekstraktu z lukrecji – rośliny, nad której bogactwem zastosowań warto się pochylić. Czym zatem jest lukrecja, jakie ma właściwości i jaki może mieć wpływ na nasze zdrowie?

  • Co to jest colostrum bovinum (siara bydlęca)? Colostrum na odporność – dla dzieci i dorosłych

    Colostrum, inaczej siara, to naturalne bogactwo związków wspomagających nie tylko odporność, ale również wpływających pozytywnie na poziom żelaza. Ostatnio zyskuje na popularności względem tradycyjnych środków na odporność, mogą ją przyjmować także niemowlęta i dzieci. Rodzaje siary są różne – od bydlęcej, przez owczą, po kozią. Kiedy warto zastosować colostrum? Jakie preparaty znajdziemy na aptecznej półce?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    https://www.doz.pl/czytelnia/a15962-Omega-3__wlasciwosci_zrodla_zapotrzebowanie_na_kwasy_tluszczowe_omega-3Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Domowe sposoby na wzmocnienie odporności – jak w prosty sposób wzmocnić organizm?

    Stosowanie domowych sposobów na odporność może okazać się bardzo dobrym rozwiązaniem, które z jednej strony pomoże w uniknięciu rozwoju infekcji, a z drugiej wspomoże terapię lekami, poprzez pobudzenie układu immunologicznego. W poprawie kondycji układu odporności istotne jest przestrzeganie kilku zasad, zaczynając od codziennego obowiązku zjedzenia pożywnego śniadania, kończąc na suplementacji żelaza i kwasów omega-3, których być może w pełni nie dostarczamy wraz z posiłkami. Dbając o naszą odporność niezmiernie istotne jest dbanie o nasz układ pokarmowy. Jakie suplementy przyjmować, czego unikać, a nad czym popracować w trosce o odporności? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

  • Suplementy i witaminy na odporność – jak uniknąć infekcji?

    Suplementy na odporność stały się bardzo popularne szczególnie w okresie pandemii COVID-19. Sięgamy po nie równie często w okresie zmieniających się pór roku, licząc, że pomogą nam uniknąć infekcji bakteryjnych, wirusowych i grzybiczych. Preparaty na odporność mają przede wszystkim stymulować układ immunologiczny tak, aby ten szybciej i mocniej odpowiadał na atakujące go patogeny chorobotwórcze. Jak wybrać najlepsze suplementy zwiększające odporność, jak je dawkować i czy można je zażywać będąc w ciąży?

  • Dlaczego profilaktyczne picie płynu Lugola jest niebezpieczne dla zdrowia?

    W ostatnich dniach bardzo wzrosło zainteresowanie płynem Lugola. Niektórzy próbują stosować go profilaktycznie, a nie z powodu wyraźnych wskazań zdrowotnych. Wprawdzie płyn Lugola wykazuje działanie antyseptyczne, a znajdujący się w nim jod wpływa korzystnie na pracę tarczycy, ale zażywanie go na „własną rękę” może mieć bardzo negatywne, a wręcz tragiczne w skutkach konsekwencje. Dlaczego nie powinniśmy stosować płynu Lugola bez wyraźnych wskazań lekarskich i czym jest trądzik jodowy? 

  • Co to jest cholekalcyferol – czyli jak powstaje witamina D w kapsułkach?

    Cholekalcyferol jest formą witaminy D3, która jest niezbędna do utrzymania zdrowego układu kostnego i zdrowia skóry. Może być syntetyzowana przez skórę pod wpływem promieni UVB lub przyjmowana w formie suplementów diety. Ułatwia wchłanianie wapnia i fosforu, umożliwiając m.in. prawidłowy rozwój kości i zębów.

  • Jad pszczeli – jakie ma właściwości lecznicze?

    Jad wytwarzany przez pszczoły miodne (Apis mellifera) to bezwonna, bezbarwna, gorzka ciecz, zawierająca mieszaninę różnych aktywnych substancji, takich jak peptydy, białka o właściwościach enzymatycznych czy biogenne aminy. Mimo że jest toksyną, która może prowadzić do wystąpienia reakcji alergicznej, to posiada także liczne właściwości prozdrowotne. Jakie są wyniki badań dotyczących jadu pszczelego?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij