Naturalne sposoby barwienia jaj
Katarzyna Redmerska

Naturalne sposoby barwienia jaj

Wielkanoc przede wszystkim kojarzy się z pisankami (mają liczne wzorki i malunki) oraz kraszankami (barwione są na jeden kolor) - nie może ich zabraknąć w koszyku ze święconką, jak i w wystroju stołu nakrytego do świątecznego śniadania.

Sposobów barwienia i ozdabiania jaj jest bardzo wiele. Z reguły korzystamy z gotowych sproszkowanych farbek, które wystarczy rozpuścić w naczyniu z gorącą wodą, po czym zanurzyć w takim roztworze ugotowane jajko. Jest to niewątpliwie bardzo szybki sposób na uzyskanie różnokolorowych kraszanek - należy jednak pamiętać, że owe gotowe barwniki mają w sobie chemię. O wiele zdrowiej jest korzystać z naturalnych sposobów barwienia jaj – istnieje ponad kilkadziesiąt naturalnych metod barwienia, dzięki którym możemy uzyskać wiele różnorodnych barw. Owe barwniki oparte są m.in. na owocach, warzywach, zbożach – robi się je również z wywarów roślin, a także ziół.

Naturalne barwniki – kolory

Sporą część naturalnych barwników znajdziemy w kuchni i spiżarni – niektóre jednak trzeba zbierać (w lesie, na łące) i suszyć przez cały rok. Bez wątpienia barwienie jajek domowym sposobem jest bardziej czasochłonne, wymaga większego wysiłku oraz cierpliwości – jednak efekty są warte poświęcenia.

Najczęściej stosowanym przez nas naturalnym barwnikiem, który jest łatwo dostępny i daje ładny kolor, są wysuszone łupiny cebuli. Moczymy je w wodzie i następnie gotujemy w nich jajka – uzyskujemy kolor czerwonawy (marmurkowy, złoty).

Oto kilka propozycji, z czego jeszcze można skorzystać, aby uzyskać ciekawe barwy kraszanek:

  • Czerwony – kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody, suche łupinki cebuli, szyszki olchowe, wywar z krokusa.
  • Żółty – kurkuma, curry, rumianek, suszone kwiaty jaskrów polnych, igły modrzewiowe.
  • Różowy – sok z buraka.
  • Zielony – pokrzywa, trawa, kora brzozowa, wywar z jemioły, młode żyto.
  • Fioletowy – płatki ciemnej malwy, owoce tarniny, owoce czarnego bzu.
  • Pomarańczowy – sok z marchwi, dynia.
  • Niebieski – owoce tarniny, borówka amerykańska.
  • Brązowy – łupiny orzecha włoskiego, igły jodłowe.
  • Jasnoczerwony – mrożone maliny, żurawina.
  • Czarny – wygotowane olchowe szyszki, kora olchy, kora dębu, łupiny orzecha włoskiego.

Ciekawe kolory uzyskamy również poprzez mieszanie poszczególnych barwników m.in.

  • Złoty – łupiny orzecha włoskiego i łupiny cebuli (łupin cebuli musi być więcej), wywar z kwiatów nagietka oraz kurkumy.
  • Fioletowy – owoce tarniny i czarnego bzu.

Sposoby barwienia jaj

Jajka można barwić na dwa sposoby:

  • Na ciepło – surowe jajka wkładamy do zimnej wody z barwnikiem i gotujemy. Na skutek ciepła barwnik wnika w skorupkę, dzięki czemu kolor jest intensywniejszy.
  • Na zimno – ugotowane jajka wkładamy do gorącej wody z barwnikiem i pozostawiamy je do wystudzenia.

Farbując wydmuszki zanurzamy je w zimnym barwniku (wpierw zaklejając woskiem dziurki w skorupce, aby barwnik nie dostał się do środka).

W przypadku zdobienia woskiem, malujemy nim jajko przed barwieniem.

Intensywność koloru uwarunkowana jest długością kąpieli jajka w barwniku, ilością barwnika oraz kolorem skorupki (im jaśniejsza, tym barwa będzie intensywniejsza).

Zafarbowane jajko powinno się wyciągać z barwnika przy pomocy metalowej łyżki, następnie delikatnie je osuszyć papierowym ręcznikiem i odstawić na durszlaku do wyschnięcia.

Do naturalnych wywarów należy dodać trochę octu - sprawi to, że kolor będzie trwalszy. Jeżeli chcemy, aby kraszanki miały połysk, przetrzyjmy je papierowym ręcznikiem z niewielką ilością oleju bądź masła.

Jak zabarwić jajko – przepisy

  • Jajka koloru niebieskiego (farbowane czerwoną kapustą)

Przygotowanie:

  1. Ugotuj jajka na twardo.
  2. 1/2 główki czerwonej kapusty ugotuj w 1 litrze wody (30 minut). Następnie przecedź przez sito.
  3. Do gorącego wywaru dodaj 2 łyżki soli oraz 2 łyżki białego octu spirytusowego.
  4. Zanurz jajka w wywarze i zostaw w nim aż do uzyskania zadawalającego koloru.
  • Jajka koloru różowego (barwione burakami)

Przygotowanie:

  1. Gotujemy jajka na twardo.
  2. Do garnka wlewamy 1 litr wody i dodajemy 1 szklankę utartych na tarce o drobnych oczkach buraków.
  3. Doprowadzamy do wrzenia i dodajemy 3 łyżki soli oraz 3 łyżki białego octu spirytusowego.
  4. Zanurzamy jajka w wywarze i zostawiamy do uzyskania odpowiedniego koloru.
  • Jajka koloru żółtego (barwione kurkumą)

Przygotowanie:

  1. Gotujemy jajka na twardo.
  2. Do naczynia wlewamy 1,5 litra wrzątku, dodajemy 4 łyżki kurkumy, 3 łyżki soli oraz 3 łyżki białego octu spirytusowego.
  3. Zanurzamy jajka w roztworze i pozostawiamy do uzyskania pożądanej barwy. 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jakich trunków lepiej unikać w noc sylwestrową?

    Przed nami Sylwester — impreza, podczas której wielu z nas sięgnie po alkohol. Decydując się na jego spożycie, należy zdawać sobie sprawę, że sięgamy równocześnie po puste kalorie, czyli takie, które nie dostarczają żadnych składników odżywczych. Pomimo że wiele drinków nie zawiera w sobie tłuszczy, alkohol sam w sobie jest źródłem energii. Pamiętajmy o tym, że wraz z drinkiem otrzymujemy mieszankę składników, do których zaliczają się: cukry, słód, syrop, sok, żółtka jajek, kakao — ich wartości kaloryczne sumują się z kaloriami zawartymi w alkoholu, i powstaje bomba kaloryczna. Jakich trunków zatem unikać w noc sylwestrową?

  • 8 przepisów na aromatyczną herbatę

    Nie ma jak filiżanka mocnej, gorącej herbaty – aromatyczny zapach, charakterystyczny smak nie tylko poprawia nam nastrój, ale i świetnie rozgrzewa. W chłodne dni, gdy łatwo o przeziębienie i infekcję, dobrze jest wzbogacić herbatę różnymi „naturalnymi dodatkami” – oprócz niepowtarzalnego smaku dostarczą nam również m.in. witamin i substancji odżywczych, które wzmocnią nasz system odpornościowy.

  • Znajdź chwilę dla siebie

    Żyjemy w pośpiechu i ciągłym braku czasu – bez chwili spokoju, wyciszenia. W ferworze codziennych obowiązków zapominamy o sobie i swoich potrzebach. Odpoczynek jest naturalnym elementem higienicznego trybu życia oraz naturalną potrzebą każdego żywego organizmu. Wręcz należy wygospodarować choćby chwilę wolnego czasu i pozwolić sobie na zwyczajne „nicnierobienie”.

  • 10 najbardziej stresujących sytuacji w życiu

    Niektóre wydarzenia w naszym życiu mogą wywoływać większy bądź mniejszy stres – im więcej mocniejszych stresowo zdarzeń w naszym życiu, tym większe istnieje prawdopodobieństwo pojawienia się kryzysu. Stresorami mogą być poważne powody, ale i także błahe wydarzenia – uwarunkowane jest to sposobem postrzegania przez daną osobę sytuacji, z jaką przyszło się jej zmierzyć.

  • Gdzie jest najwięcej bakterii?

    Zarazki, bakterie i grzyby występują w każdym mieszkaniu, miejscu pracy, sklepie etc. Immunologiczny układ odpornościowy człowieka jest tak skonstruowany, aby chronić organizm przed większością z tych mikroorganizmów. Niestety ochrona nie jest stuprocentowa. Bakterie i wirusy nieustannie mutują – organizm może nie umieć ich rozpoznać, a co za tym idzie, może nie być w stanie się obronić. Mając na uwadze zdrowie swoje i bliskich, warto znać newralgiczne miejsca oraz przedmioty, gdzie najczęściej gromadzą się bakterie i wirusy – następnie nauczyć się z nimi walczyć.

  • 10 sposobów, jak przetrwać jesień

    Malownicza, pełna barw i zapachów jesień trwa krótko. W przeważającej części tej pory roku jest szaro, zimno i bardzo często pada deszcz. Dodając do tego coraz krótszy dzień i łapiące nas infekcje – popadamy w przygnębienie i jesteśmy ciągle zmęczeni. Niestety nie ma złotego środka zapobiegającego jesiennej chandrze. Można jednak skutecznie minimalizować złe samopoczucie.

  • Bądź aktywny jesienią

    Jesienią tracimy zapał do aktywności fizycznej i stajemy się rozleniwieni. Wpływ na taki stan rzeczy ma aura – krótki dzień, niższe temperatury, deszcz. Ponadto w porze jesiennej nabieramy ochoty na spożywanie większej ilości kalorycznych potraw – w efekcie przybywa nam kilogramów, stajemy się ospali, częściej dopadają nas infekcje. Dlatego tak ważne jest, aby dbając o swoje zdrowie oraz samopoczucie wraz z nastaniem jesieni nie rezygnować z ruchu.

  • Zupa krem na rozgrzewkę – zdrowe i smaczne przepisy

    Zupa to źródło wszystkich niezbędnych składników potrzebnych dla zdrowego funkcjonowania organizmu. Ponadto to również posiłek będący sprzymierzeńcem w dbaniu o idealną sylwetkę. Znajdujące się w zupie takie produkty jak warzywa (błonnik), ryż, ziemniaki (węglowodany) czy białe mięso np. kurczak, indyk (białko) – gwarantują utrzymanie prawidłowej wagi.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij