Jaka pora dnia jest najlepsza na ćwiczenia?
Justyna Bielecka

Jaka pora dnia jest najlepsza na ćwiczenia?

Przy doborze treningu zazwyczaj zastanawiamy się nad jego rodzajem, intensywnością, częstotliwością. A czy myśleliście czasem o tym, o jakiej porze najlepiej jest ćwiczyć? Rano, po południu czy wieczorem – każda pora ma swoje wady i zalety.

Główną zaletą porannych ćwiczeń jest fakt, że w nocy organizm zużył już rezerwy energetyczne w postaci glikogenu, dlatego niemal od samego początku zaczynamy spalać tłuszcze. Ćwicząc z rana zwiększamy też metabolizm, co pozwala na spalenie większej ilości kalorii w ciągu dnia.

Endorfiny uwalniające się w trakcie ćwiczeń poprawią nastrój i pozwolą na bardziej pozytywne rozpoczęcie dnia. Poza tym najwięcej energii mamy około godziny 9:00. Ćwiczenia poranne na siłowni lub w klubie fitness są także korzystne ze względów ekonomicznych. W wielu klubach ceny karnetów na ćwiczenia do godziny 15:00 są niższe od tych popołudniowych. W tym czasie na salach panuje mniejszy tłok.

Wielu osobom jednak trudno jest się zmobilizować z rana do ćwiczeń, wiąże się to z wcześniejszym wstawaniem. Szczególnie trudno jest zimą, gdy za oknem rano jest jeszcze ciemno. Z rana ciało jest mniej rozgrzane, więc na rozgrzewkę trzeba poświęcić więcej czasu, w przeciwnym wypadku wzrośnie ryzyko kontuzji. Rano nie powinny ćwiczyć osoby starsze, gdyż o tej porze jest większe ryzyko zawału. Ze względu na większy opór powietrza w przewodach oddechowych z rana, poranne ćwiczenia nie są wskazane także u osób chorych na astmę.

Popołudniowe i wieczorne ćwiczenia z kolei pozwalają na pozbycie się całodziennego stresu, oderwanie od problemów. Wieczorem temperatura ciała wzrasta, najwyższa jest ok. godziny 18:00, dzięki czemu maleje ryzyko kontuzji i przyspiesza się przewodzenie impulsów nerwowych.
Sugeruje to, że w tym czasie mamy najwięcej siły. Przyspieszenie metabolizmu przed snem spowoduje efektywniejsze spalanie kalorii także w nocy. Rozładowanie emocji w trakcie ćwiczeń pozwoli na łatwiejsze zaśnięcie. Nie należy jednak przesadzić, bo można uzyskać odwrotny efekt. Zbyt intensywne ćwiczenia wieczorem mogą powodować problemy z zaśnięciem. Czasem wieczorem zwyczajnie możemy nie mieć już siły na ćwiczenia po całym dniu w pracy czy w szkole.

Niezależnie od wszystkich tych czynników, zawsze pamiętaj, aby przede wszystkim słuchać swojego ciała. Są osoby, którym bardzo ciężko jest wstać rano, a co dopiero jeszcze ćwiczyć. Są też tacy, dla których godzina 6 rano wydaje się wręcz idealną porą na wysiłek. Bez względu na porę ćwiczenia będą efektywne, pod warunkiem, że będą wykonywane systematycznie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Zadbaj o dłonie przy komputerze

    Coraz więcej ludzi pracuje regularnie przy komputerze. Dłonie spędzają na klawiaturze i myszce większość dnia.

  • Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

    Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

  • Jedz błonnik, zadbaj o jelita

    Błonnik nierozpuszczalny w wodzie (inaczej włókno pokarmowe), jest odporny na działanie enzymów trawiennych i pełni wiele funkcji w naszym organizmie, m.in. reguluje poziom kwasu solnego w żołądku i wpływa na wydzielanie hormonów układu pokarmowego (gastryny). To nie jedyne jego zalety, stanowi bowiem dobre podłoże dla rozwoju właściwej flory bakteryjnej jelit, jest zatem niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego.

  • Obawy przed noszeniem soczewek

    Osoby, które nigdy jeszcze soczewek nie nosiły, często mają pewne, zazwyczaj nieuzasadnione obawy. Pomagamy je rozwiać.

  • Nie daj się ograniczyć okularom. Noś kontakty!

    Ile razy musiałeś rezygnować z uprawiania sportu w obawie o to, że w trakcie ćwiczeń twoje okulary spadną lub ulegną uszkodzeniu? Od momentu wynalezienia soczewek kontaktowych wady wzroku przestały być już problemem dla sportowców. Ty również nie daj się ograniczyć okularom. Załóż soczewki i ciesz się pełną swobodą ruchu.

  • Jak gorączka wpływa na organizm?

    Czujesz, że twoje czoło jest rozpalone, a ciało przechodzą lodowate dreszcze? Dowiedz się co się dzieje z twoim organizmem podczas gorączki.

  • Jak schudnąć przed sylwestrem?

    Jeżeli w święta zdarzyło ci się zjeść troszkę za dużo, masz jeszcze kilka dni, żeby wrócić do formy i zmieścić się w sylwestrowej kreacji. Jak ratować się, jeżeli za bardzo sobie w święta pofolgowaliśmy?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij