Jak oddychać w trakcie ćwiczeń?

Pełny, głęboki oddech jest istotnym czynnikiem wspomagającym ćwiczenia. Od niego między innymi zależy, jakie efekty przyniesie twój trening oraz jak będziesz się czuć w trakcie ćwiczeń.

Jeżeli nie skupisz się na odpowiedniej technice oddychania, ćwiczenia mogą wydawać się trudniejsze, a niedostateczne dostarczanie tlenu może upośledzać spalanie tkanki tłuszczowej.

W ćwiczeniach siłowych zazwyczaj zaleca się wykonywanie wydechu podczas podnoszenia ciężaru, a wdechu w trakcie jego opuszczania. Na przykład w przypadku ćwiczeń na mięśnie brzucha: rób wydech podczas unoszenia klatki piersiowej, a wdech przy opuszczaniu. Powietrze wciągaj do płuc nosem – tam jest ono oczyszczane, a także nawilżane i podgrzewane. Z kolei wydech rób przez usta – tą drogą powietrze szybciej wydostanie się z klatki piersiowej.

Unikaj wstrzymywania oddechu podczas ćwiczeń siłowych. Zatrzymany oddech może znacznie podnieść ciśnienie krwi, zmniejszyć dopływ krwi do mózgu oraz zwiększyć ciśnienie w klatce piersiowej – wszystkie te czynniki są niekorzystne i mogą być niebezpieczne podczas wykonywania ćwiczenia.

Gdy wykonujesz ćwiczenia aerobowe (np. bieg, jazda na rowerze) staraj się znaleźć stały rytm oddechu (np. jeden oddech co 4 kroki). Może to też być inna liczba w zależności od intensywności ćwiczenia, które wykonujesz. Do każdej aktywności z pewnością dopasujesz odpowiedni rytm.


Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus