Dlaczego warto jeść czekoladę?
Ewa Gąsecka

Dlaczego warto jeść czekoladę?

Rzadko kto, sięgając po czekoladę, myśli o jej zdrowotnych korzyściach. Przeciwnie, myślimy o niej jako o „grzesznej przyjemności”, niosącej za sobą mnóstwo kalorii. Tymczasem jest coraz więcej dowodów na to, że ma ona dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Dowiedz się więcej o jej właściwościach.

Istnieją badania naukowców amerykańskich które wykazują, że regularne jedzenie czekolady gorzkiej o zawartości kakao co najmniej 70% zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia.

Należy jednak pamiętać, że jest to produkt wysokokaloryczny, zawiera od 500 do prawie 700 kcal.

Najmniej kalorii ma czekolada gorzka, najwięcej mleczna i z orzechami, dlatego osoby ze skłonnością do nadwagi nie powinny traktować jej jako lekarstwa i jeść bezkarnie bez ograniczeń.

Cenne substancje, które znajdują się w czekoladzie

Jedzenie czekolady dla większości ludzi jest przede wszystkim dużą przyjemnością. Po spożyciu jej czujemy przypływ energii, mamy dobry nastrój. Dzieje się tam dzięki substancjom w niej zawartym.

  • magnez - reguluje sprawność komórek nerwowych,
  • cynk i selen - zwiększają wydzielanie endorfin - naturalnych substancji znieczulających i redukujących stres, przez co powodujących poprawę humoru
  • żelazo,
  • teobromina - ma właściwości pobudzające ( należy pamiętać że dla psów i kotów jest szkodliwa),
  • flawonoidy - są to związki z grupy polifenoli przyczyniające się do poprawy funkcjonowania naszego układu krążenia,
  • fenyloetyloamina - substancja działająca psychoaktywnie, powodująca poprawę nastroju, stymuluje pozytywną energię i uczucie szczęśliwości; jest naturalnie obecna w naszym mózgu, pełni rolę neuroprzekaźnika.

Badania potwierdziły również zawartość w czekoladzie takich minerałów jak: potas, wapń, fosfor i miedź. Dodatkowo pobudza ona wydzielanie serotoniny - kolejnej substancji odpowiedzialnej za przypływ energii i dobry nastrój.

Odmładzające flawonoidy

Szczególną rolę przypisuje się zawartym w czekoladzie flawonoidom. Są składnikami obecnymi naturalnie w wielu roślinach i produktach spożywczych pochodzących z roślin (np. warzywa strączkowe, pomidory, takie owoce jak jabłka i winogrona, kakao, itp.).

W ostatnich latach udowodniono, że regularne spożywanie bogatych we flawonoidy owoców i warzyw zmniejsza ryzyko wielu chorób przewlekłych u ludzi, w tym chorób nowotworowych, udaru mózgu i choroby niedokrwiennej serca.

Wiele korzyści zdrowotnych jest związanych z ich aktywnością antyoksydacyjną. Antyoksydanty (przeciwutleniacze) są ważną częścią systemu obrony organizmu przed „wolnymi rodnikami”, które są małymi cząsteczkami chemicznymi powstającymi podczas różnych przemian metabolicznych. Nadmiar wolnych rodników powoduje uszkodzenie komórek i ich części, w tym materiału genetycznego pod postacią kwasu DNA.

Flawonoidy wykazują działanie antyoksydacyjne „zmiatając” wolne rodniki w poszczególnych komórkach i zmniejszając w ten sposób uszkodzenia komórek.

Flawonoidy zawarte w ziarnie kakaowym wykazują działanie ochronne dla układu krążenia poprzez wpływ na co najmniej kilka mechanizmów mających znaczenie w rozwoju chorób układu krążenia. Obejmują one:

  • hamowanie utleniania cholesterolu LDL („złego” cholesterolu) przez wolne rodniki, ważnego wstępnego etapu tworzenia blaszki miażdżycowej,
  • hamowanie zdolności płytek krwi do zlepiania się i tworzenia skrzepów. Ten wpływ jest często opisywany jako efekt „aspirynopodobny”, regulację odpowiedzi zapalnej i immunologicznej w ścianach naczyń krwionośnych,
  • regulację napięcia ściany naczyń krwionośnych lub stopnia skurczu małych naczyń, co przyczynia się do właściwej regulacji ciśnienia tętniczego.

Skąd się bierze czekolada?

Czekolada jest produktem sporządzanym z miazgi kakaowej, tłuszczu kakaowego (masło kakaowe) lub tłuszczu cukierniczego, środka słodzącego i innych dodatków.

Historia kakao sięga cywilizacji Majów, którzy uprawiali oni kakaowce, których owoce poddawali fermentacji, prażyli i mielili. Mieszając zmielone kakao z wodą, mąką kukurydzianą, miodem i chili sporządzali napój przeznaczony głównie dla królów, arystokracji i uczestników obrzędów religijnych.

W Europie kakao pojawiło się dzięki Krzysztofowi Kolumbowi który przywiózł ziarno kakaowca w 1528 roku, ale popularność zdobyło o wiele później. W dziewiętnastym wieku wynaleziono metodę uzyskiwania suchego proszku oddzielonego od masła kakaowego, powstała pierwsza czekolada twarda, mleczna, z bakaliami.

Drzewo kakaowe pochodzi z Ameryki Środkowej. Jego uprawa wymaga określonych warunków klimatycznych: wysokiej temperatury, wilgoci i cienia. Obecnie drzewka kakaowca uprawiane są w Środkowej i Południowej Ameryce, na Karaibach, w Afryce, Indonezji i Malezji. Najwięcej ziarna kakaowego produkowane jest w Zachodniej Afryce, szczególnie na Wybrzeżu Kości Słoniowej, w Ghanie, Nigerii i Kamerunie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij