Dlaczego warto jeść czekoladę?
Ewa Gąsecka

Dlaczego warto jeść czekoladę?

Rzadko kto, sięgając po czekoladę, myśli o jej zdrowotnych korzyściach. Przeciwnie, myślimy o niej jako o „grzesznej przyjemności”, niosącej za sobą mnóstwo kalorii. Tymczasem jest coraz więcej dowodów na to, że ma ona dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Dowiedz się więcej o jej właściwościach.

Istnieją badania naukowców amerykańskich które wykazują, że regularne jedzenie czekolady gorzkiej o zawartości kakao co najmniej 70% zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia.

Należy jednak pamiętać, że jest to produkt wysokokaloryczny, zawiera od 500 do prawie 700 kcal.

Najmniej kalorii ma czekolada gorzka, najwięcej mleczna i z orzechami, dlatego osoby ze skłonnością do nadwagi nie powinny traktować jej jako lekarstwa i jeść bezkarnie bez ograniczeń.

Cenne substancje, które znajdują się w czekoladzie

Jedzenie czekolady dla większości ludzi jest przede wszystkim dużą przyjemnością. Po spożyciu jej czujemy przypływ energii, mamy dobry nastrój. Dzieje się tam dzięki substancjom w niej zawartym.

  • magnez - reguluje sprawność komórek nerwowych,
  • cynk i selen - zwiększają wydzielanie endorfin - naturalnych substancji znieczulających i redukujących stres, przez co powodujących poprawę humoru
  • żelazo,
  • teobromina - ma właściwości pobudzające ( należy pamiętać że dla psów i kotów jest szkodliwa),
  • flawonoidy - są to związki z grupy polifenoli przyczyniające się do poprawy funkcjonowania naszego układu krążenia,
  • fenyloetyloamina - substancja działająca psychoaktywnie, powodująca poprawę nastroju, stymuluje pozytywną energię i uczucie szczęśliwości; jest naturalnie obecna w naszym mózgu, pełni rolę neuroprzekaźnika.

Badania potwierdziły również zawartość w czekoladzie takich minerałów jak: potas, wapń, fosfor i miedź. Dodatkowo pobudza ona wydzielanie serotoniny - kolejnej substancji odpowiedzialnej za przypływ energii i dobry nastrój.

Odmładzające flawonoidy

Szczególną rolę przypisuje się zawartym w czekoladzie flawonoidom. Są składnikami obecnymi naturalnie w wielu roślinach i produktach spożywczych pochodzących z roślin (np. warzywa strączkowe, pomidory, takie owoce jak jabłka i winogrona, kakao, itp.).

W ostatnich latach udowodniono, że regularne spożywanie bogatych we flawonoidy owoców i warzyw zmniejsza ryzyko wielu chorób przewlekłych u ludzi, w tym chorób nowotworowych, udaru mózgu i choroby niedokrwiennej serca.

Wiele korzyści zdrowotnych jest związanych z ich aktywnością antyoksydacyjną. Antyoksydanty (przeciwutleniacze) są ważną częścią systemu obrony organizmu przed „wolnymi rodnikami”, które są małymi cząsteczkami chemicznymi powstającymi podczas różnych przemian metabolicznych. Nadmiar wolnych rodników powoduje uszkodzenie komórek i ich części, w tym materiału genetycznego pod postacią kwasu DNA.

Flawonoidy wykazują działanie antyoksydacyjne „zmiatając” wolne rodniki w poszczególnych komórkach i zmniejszając w ten sposób uszkodzenia komórek.

Flawonoidy zawarte w ziarnie kakaowym wykazują działanie ochronne dla układu krążenia poprzez wpływ na co najmniej kilka mechanizmów mających znaczenie w rozwoju chorób układu krążenia. Obejmują one:

  • hamowanie utleniania cholesterolu LDL („złego” cholesterolu) przez wolne rodniki, ważnego wstępnego etapu tworzenia blaszki miażdżycowej,
  • hamowanie zdolności płytek krwi do zlepiania się i tworzenia skrzepów. Ten wpływ jest często opisywany jako efekt „aspirynopodobny”, regulację odpowiedzi zapalnej i immunologicznej w ścianach naczyń krwionośnych,
  • regulację napięcia ściany naczyń krwionośnych lub stopnia skurczu małych naczyń, co przyczynia się do właściwej regulacji ciśnienia tętniczego.

Polecane dla Ciebie

Skąd się bierze czekolada?

Czekolada jest produktem sporządzanym z miazgi kakaowej, tłuszczu kakaowego (masło kakaowe) lub tłuszczu cukierniczego, środka słodzącego i innych dodatków.

Historia kakao sięga cywilizacji Majów, którzy uprawiali oni kakaowce, których owoce poddawali fermentacji, prażyli i mielili. Mieszając zmielone kakao z wodą, mąką kukurydzianą, miodem i chili sporządzali napój przeznaczony głównie dla królów, arystokracji i uczestników obrzędów religijnych.

W Europie kakao pojawiło się dzięki Krzysztofowi Kolumbowi który przywiózł ziarno kakaowca w 1528 roku, ale popularność zdobyło o wiele później. W dziewiętnastym wieku wynaleziono metodę uzyskiwania suchego proszku oddzielonego od masła kakaowego, powstała pierwsza czekolada twarda, mleczna, z bakaliami.

Drzewo kakaowe pochodzi z Ameryki Środkowej. Jego uprawa wymaga określonych warunków klimatycznych: wysokiej temperatury, wilgoci i cienia. Obecnie drzewka kakaowca uprawiane są w Środkowej i Południowej Ameryce, na Karaibach, w Afryce, Indonezji i Malezji. Najwięcej ziarna kakaowego produkowane jest w Zachodniej Afryce, szczególnie na Wybrzeżu Kości Słoniowej, w Ghanie, Nigerii i Kamerunie.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Podjadanie kontra odchudzanie

    Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

  • Dlaczego tyjemy zimą?

    Wiele osób zauważa, że późna jesień i zima nie jest łatwym okresem do odchudzania. Tłumaczymy sobie, że w tym okresie mniej się ruszamy i potrzebujemy kalorii do ogrzania organizmu, stąd te 2-3 kilogramy więcej w marcu. Czy rzeczywiście taka jest rzeczywistość?

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij