Podjadanie kontra odchudzanie

Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

Analizując posiłki osób z nadwagą, które pragną schudnąć, bardzo często stwierdzam, że nie można mieć do nich żadnych zastrzeżeń. Mało tłuszczu, pełnoziarniste produkty skrobiowe, dużo warzyw i owoców oraz ilość kalorii, przy której teoretycznie waga powinna iść w dół. Gdybym nie zebrała dokładnego wywiadu, trudno byłoby znaleźć przyczynę tycia lub braku efektów odchudzania. Szczególnie ci, którzy wielokrotnie się odchudzali, posiłki mają wzorcowe.

Dlaczego nie chudnę?

W czym więc leży problem? W tym, co trafia do ust między posiłkami. To, co zjedzone w biegu, przy okazji, mimochodem.

Aby to udowodnić, można przeprowadzić test. Jeżeli zapytałabym Cię, co jadłaś wczoraj na główne posiłki, bez trudu przypomniałabyś to sobie. Gorzej było by gdybyś miała wypisać to, co zjadłaś między posiłkami. Trzy cukierki czy cztery? Dwie śliwki czy trzy pięć? Garść orzeszków w trakcie oglądania TV czy więcej?

Dlaczego tak się dzieje, ze w pamięci zostają główne posiłki, a przekąski z niej ulatują? Jeżeli siadamy aby zjeść w określonym, zwyczajowym miejscu nasz mózg rejestruje to jako regularny posiłek. Jeszcze lepiej gdy spożywany jest w spokoju, bez zbędnych rozproszeń typu oglądanie telewizji, czytanie gazety czy malowanie się przy śniadaniu. Należy pamiętać, że w procesie jedzenia nie uczestniczy tylko przewód pokarmowy, ale również nasze zmysły: wzrok, węch, czucie, a nawet słuch – inaczej odbierany jest pokarm twardy i chrupiący, inaczej miękki czy płynny.

Przekąska zjedzona w biegu, próbowanie podczas gotowania, zjadanie resztek po dzieciach przez mózg nie jest odbierany jako posiłek, natomiast może to być pokaźna ilość dodatkowych kalorii.

Pozbądź się nawyku podjadania

Jeżeli podjadanie jest Twoim problemem, przyjrzyj mu się bliżej. Według moich obserwacji jest to najczęstsza przyczyna nadwagi u osób, które maja wysoką świadomość na temat zdrowego odżywiania. Spisuj przez kilka dni wszystko, co trafia do Twoich ust. Zastanów się, co możesz zrobić, aby pozbyć się tego nawyku.

Moje propozycje są następujące:

  • Jedz zawsze w wyznaczonym do tego miejscu, na siedząco i z talerza. Nawet jeżeli ma to być jedna śliwka, połóż ją na talerzyku i usiądź.
  • Lepiej aby nic nie rozpraszało Twojej uwagi podczas posiłku, nawet małego – skup się na jego smaku i rozkoszuj się nim.
  • Nie podjadaj w trakcie przygotowywania jedzenia dla siebie czy rodziny, aby to sobie ułatwić możesz żuć gumę.
  • Sprzątając po posiłku resztki wyrzuć lub schowaj, aby nie leżały w zasięgu wzroku.
  • Jedzenie, nawet owoce trzymaj w szafkach czy lodówce, aby nie kusiło cię, by mimochodem po nie sięgnąć. Zadbaj o bezpieczne środowisko wokół siebie, poproś domowników i współpracowników aby nie częstowali Cię między posiłkami i aby nie trzymali jedzenia na widoku.

Podziel się:

Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus