Podjadanie kontra odchudzanie
Ewa Gąsecka

Podjadanie kontra odchudzanie

Zdarza się, że mamy nadwagę, mimo że jemy nieduże, nietłuste, raczej zdrowe posiłki. Co jest najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy ? Przeczytaj i przeanalizuj swoje nawyki, czy nie dotyczy to także Ciebie!

Analizując posiłki osób z nadwagą, które pragną schudnąć, bardzo często stwierdzam, że nie można mieć do nich żadnych zastrzeżeń. Mało tłuszczu, pełnoziarniste produkty skrobiowe, dużo warzyw i owoców oraz ilość kalorii, przy której teoretycznie waga powinna iść w dół. Gdybym nie zebrała dokładnego wywiadu, trudno byłoby znaleźć przyczynę tycia lub braku efektów odchudzania. Szczególnie ci, którzy wielokrotnie się odchudzali, posiłki mają wzorcowe.

Dlaczego nie chudnę?

W czym więc leży problem? W tym, co trafia do ust między posiłkami. To, co zjedzone w biegu, przy okazji, mimochodem.

Aby to udowodnić, można przeprowadzić test. Jeżeli zapytałabym Cię, co jadłaś wczoraj na główne posiłki, bez trudu przypomniałabyś to sobie. Gorzej było by gdybyś miała wypisać to, co zjadłaś między posiłkami. Trzy cukierki czy cztery? Dwie śliwki czy trzy pięć? Garść orzeszków w trakcie oglądania TV czy więcej?

Dlaczego tak się dzieje, ze w pamięci zostają główne posiłki, a przekąski z niej ulatują? Jeżeli siadamy aby zjeść w określonym, zwyczajowym miejscu nasz mózg rejestruje to jako regularny posiłek. Jeszcze lepiej gdy spożywany jest w spokoju, bez zbędnych rozproszeń typu oglądanie telewizji, czytanie gazety czy malowanie się przy śniadaniu. Należy pamiętać, że w procesie jedzenia nie uczestniczy tylko przewód pokarmowy, ale również nasze zmysły: wzrok, węch, czucie, a nawet słuch – inaczej odbierany jest pokarm twardy i chrupiący, inaczej miękki czy płynny.

Przekąska zjedzona w biegu, próbowanie podczas gotowania, zjadanie resztek po dzieciach przez mózg nie jest odbierany jako posiłek, natomiast może to być pokaźna ilość dodatkowych kalorii.

Pozbądź się nawyku podjadania

Jeżeli podjadanie jest Twoim problemem, przyjrzyj mu się bliżej. Według moich obserwacji jest to najczęstsza przyczyna nadwagi u osób, które maja wysoką świadomość na temat zdrowego odżywiania. Spisuj przez kilka dni wszystko, co trafia do Twoich ust. Zastanów się, co możesz zrobić, aby pozbyć się tego nawyku.

Moje propozycje są następujące:

  • Jedz zawsze w wyznaczonym do tego miejscu, na siedząco i z talerza. Nawet jeżeli ma to być jedna śliwka, połóż ją na talerzyku i usiądź.
  • Lepiej aby nic nie rozpraszało Twojej uwagi podczas posiłku, nawet małego – skup się na jego smaku i rozkoszuj się nim.
  • Nie podjadaj w trakcie przygotowywania jedzenia dla siebie czy rodziny, aby to sobie ułatwić możesz żuć gumę.
  • Sprzątając po posiłku resztki wyrzuć lub schowaj, aby nie leżały w zasięgu wzroku.
  • Jedzenie, nawet owoce trzymaj w szafkach czy lodówce, aby nie kusiło cię, by mimochodem po nie sięgnąć. Zadbaj o bezpieczne środowisko wokół siebie, poproś domowników i współpracowników aby nie częstowali Cię między posiłkami i aby nie trzymali jedzenia na widoku.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Lekka jak piórko. Skuteczne odchudzanie

    Nie wszyscy rozumiemy w taki sam sposób, czym jest skuteczne dieta. Czy nie powtarzamy ciągle tych samych błędów chudnąc i tyjąc na przemian? Może błąd tkwi w naszym myśleniu? Dowiedz się, jak ustrzec się porażki w odchudzaniu.

  • Odchudzasz się? Unikaj pułapek!

    Co utrudnia nam skuteczne odchudzanie? Dlaczego jemy więcej niż potrzebujemy i niż byśmy chcieli? Przeczytaj, dokonaj zmian w otoczeniu i jedz świadomie!

  • Dlaczego warto jeść śniadania?

    Wielu z nas ma problem ze zjedzeniem śniadania, albo przez brak czasu, albo nie mają rano apetytu. Czy można pominąć ten posiłek? Poznaj opinię dietetyka.

  • Smaczne i zdrowe przekąski zamiast słodyczy

    Typowa sytuacja: dopada Cię głód, a w zasięgu ręki znajduje się tylko automat ze słodyczami. Jak poradzić sobie w sytuacji, gdy do posiłku jeszcze daleko, lub nie mamy możliwości zjeść go o zwykłej porze? Poznaj opinię dietetyka.

  • Dlaczego tyjemy zimą?

    Wiele osób zauważa, że późna jesień i zima nie jest łatwym okresem do odchudzania. Tłumaczymy sobie, że w tym okresie mniej się ruszamy i potrzebujemy kalorii do ogrzania organizmu, stąd te 2-3 kilogramy więcej w marcu. Czy rzeczywiście taka jest rzeczywistość?

  • Jak dotrzymać noworocznych postanowień?

    Odchudzanie, zmiana stylu życia, to chyba najczęstsze postanowienia noworoczne. Najgorsze jest to, że wiele osób powtarza je co roku bez skutku, licząc na to, że tym razem się uda. Jak przygotować się na to wyzwanie, ułożyć sobie plan który zakończy się sukcesem? Poznaj opinię doświadczonego dietetyka.

  • Czym są probiotyki i prebiotyki?

    Coraz częściej w szczególnych sytuacjach zdrowotnych lekarze zalecają nam dostarczenie organizmowi probiotyków i prebiotyków, czy to w postaci żywności je zawierającej, czy w postaci preparatów które można kupić w aptece. Co oznaczają te nazwy i jakie maja znaczenie dla zdrowia człowieka? Dowiedz się więcej.

  • Dieta w anemii z niedoboru żelaza

    Anemia z niedoboru żelaza występuje w różnych okresach życia, zarówno u niemowląt i dzieci, jak i u dorosłych. Dowiedz się więcej, jakie są jej przyczyny oraz w jaki sposób dieta może pomóc w jej leczeniu.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij