Nie bój się ćwiczyć z chorobą niedokrwienną

Ćwiczenia odgrywają ważną rolę zarówno w zapobieganiu jak i rehabilitacji wielu chorób serca. Mogą one mieć pozytywny wpływ na wiele czynników ryzyka chorób serca takich jak nadciśnienie tętnicze, podwyższony poziom cholesterolu, cukrzyca czy nadwaga.

Jedną z częstszych chorób dotykających układ krążenia jest miażdżyca tętnic wieńcowych. Zmniejszenie światła tętnic unaczyniających serce prowadzi do niedostatecznego ukrwienia mięśnia sercowego w stanach zwiększonego zapotrzebowania na tlen (np. podczas ćwiczeń), co z kolei może powodować ból, a w skrajnych stanach nawet zawał mięśnia sercowego. Z tej przyczyny wielu pacjentów stroni od wysiłku fizycznego obawiając się, że mogą w ten sposób wywołać ból.

Osoby, u których dopiero zdiagnozowano chorobę niedokrwienną serca są często kierowane na rehabilitację. Wiele z nich może bezpiecznie rozpocząć także program ćwiczeń w domu. Należy tylko pamiętać, żeby wcześniej skonsultować się ze swoim lekarzem oraz fizjoterapeutą, żeby określić rodzaj ćwiczeń oraz zalecaną intensywność. Szczególnie dotyczy to osób, u których w ostatnim czasie wystąpił ostry epizod wieńcowy (zawał lub mocny ból wieńcowy).

Przetestuj się

Aby określić bezpieczną intensywność ćwiczeń, stosuje się testy wysiłkowe – przeprowadzane na bieżni lub na rowerze stacjonarnym, pod okiem kardiologa i fizjoterapeuty.

Na podstawie testów wysiłkowych określa się zakres tętna, w którym ćwiczenia są bezpieczne i efektywne. Dlatego też osoby cierpiące na chorobę niedokrwienną powinny zaopatrzyć się w monitor tętna, aby ściśle przestrzegać zalecanego zakresu.

Ćwicz

  • Staraj się ćwiczyć 3-4 razy w tygodniu. Możesz zaczynać od krótkich, 10-minutowych sesji. Z czasem twoja wydolność się poprawi, ćwiczenia będą trwać od 30-60 minut.
  • Dodatkowo postaraj się zwiększyć swoją aktywność w życiu codziennym - więcej spacerować, jeździć na rowerze. Pamietaj tylko, żeby nie ćwiczyć na zewnątrz, gdy temperatura jest bardzo niska, wysoka, lub też gdy jest bardzo wilgotno.
  • Jeżeli lekarz przepisał nitroglicerynę, staraj się mieć ją zawsze przy sobie podczas ćwiczeń.
  • Pamiętaj także o odpowiednim nawadnianiu, szczególnie w upalne dni.
  • I najważniejsza zasada: zawsze utrzymuj intensywność ćwiczeń na komfortowym poziomie. Jeżeli w którymkolwiek momencie pojawi się ból, duszność lub inne niepokojące objawy, niezwłocznie zmniejsz intensywność.

Podziel się:


Wasze komentarze


Informacje / opinie publikowane w komentarzach stanowią subiektywną ocenę użytkownika i nie mogą być traktowane jako porada dotycząca leczenia / stosowania leków . W przypadku wątpliwości prosimy o konsultacje z Farmaceutą Dbam o Zdrowie.

komentarze wspierane przez Disqus