SARS-CoV-2 – jak radzić sobie ze stresem związanym z pandemią koronawirusa?
Katarzyna Szulik

SARS-CoV-2 – jak radzić sobie ze stresem związanym z pandemią koronawirusa?

Ze stresem i lękiem zmagają się nie tylko osoby na pierwszej linii frontu walki z pandemią, ale także każdy zmuszony do graniczenia aktywności. Jak postępować, by zminimalizować niepokój i stres?

Pandemia wirusa SARS-CoV-19 jest pierwszą od dziesiątek lat, która dotknęła tak wiele osób na całym świecie. Restrykcje niezbędne dla jej zahamowania drastycznie zmieniły naszą codzienność, ograniczając możliwość swobodnego poruszania się, kontaktów społecznych czy korzystania z dóbr kultury. Ta nagła zmiana ma także konsekwencje dla naszego zdrowia psychicznego.

Koronawirus – jak radzić sobie ze stresem podczas pandemii? Kto jest najbardziej narażony?

Ograniczenia związane z pandemią SARS-CoV-2 dotyczą każdego z nas i trzeba liczyć się z nakładaniem kolejnych obostrzeń. Podczas konferencji prasowej premiera i ministra zdrowia 24 marca ogłoszono, że w celu eliminacji zagrożenia Polacy powinni ograniczyć opuszczanie własnych domów do sytuacji wymagających zrobienia zakupów, wyjścia do pracy lub udania się do apteki bądź lekarza. Zgromadzenia zostały całkowicie zakazane, w związki z czym nie można brać udziału w obrzędach religijnych lub spotykać się na otwartych przestrzeniach, korzystając ze sprzyjającej pogody. Dopuszczalne są jedynie spotkania w ścisłym gronie rodzinnym, co oznacza, że kontakty towarzyskie także muszą ograniczyć się do innych form komunikacji.

W praktyce dla wielu Polaków mieszkających samotnie i z dala od swoich rodzin, taki stan rzeczy oznacza całkowitą fizyczną izolację od innych osób. Z drugiej strony, konieczność codziennego przebywania z tymi samymi osobami może rodzić napięcia. 

Szczególnie narażeni na stres i napięcia psychiczne w związku z pandemią są:

  • osoby starsze oraz chorujące przewlekle, które ze względu na wiek i stan zdrowia znajdują się w grupie podwyższonego ryzyka zachorowania na COVID-19,
  • pracownicy służby zdrowia, którzy w sposób bezpośredni uczestniczą w zwalczaniu pandemii; mowa nie tylko o pracownikach szpitali i przychodni, ale również o  farmaceutach, wolontariuszach i wszystkich osobach, które ze względu na „służebny” charakter pracy są osobiście zaangażowane w opanowanie obecnej sytuacji, 
  • dzieci i nastolatkowie, których codzienność uległa zmianie wraz z zamknięciem szkół i przedszkoli, muszą oni zmagać się z zupełnie nową rzeczywistością i często nie są w stanie właściwie interpretować przytłaczających informacji na temat koronawirusa, którymi przepełnione są media,
  • osoby z już istniejącymi zaburzeniami natury psychicznej, takimi jak depresja, choroba afektywna dwubiegunowa czy zespół stresu pourazowego; osoby te powinny zaopatrzyć się w leki i w miarę możliwości pozostawać w kontakcie z terapeutami za pośrednictwem telefonu lub Internetu. 

Dobre praktyki, które pomogą przetrwać okres izolacji związany z pandemią

Stres i niepokój związany z wybuchem epidemii koronawirusa może obejmować: lęk o zdrowie własne i najbliższych, frustrację spowodowaną brakiem kontaktu z ludźmi, niechęć do zmian stylu życia, problemy z koncentracją, bezsenność, sięganie po używki, agresję. Co robić, aby sobie pomóc?
  1. Utrzymaj dotychczasowy rytm dnia: godziny wstawania i kładzenia się spać czy pory posiłków. Jeśli pracujesz zdalnie, również zachowaj dotychczasowe nawyki, przebierz się do pracy w inny strój, postaraj się pracować w pomieszczeniu innym niż to, gdzie na co dzień odpoczywasz.
  2. Ograniczaj dostęp do mediów i skup się na informacjach pochodzących z wiarygodnych źródeł, takich jak strony Światowej Organizacji Zdrowia, Głównej Inspekcji Sanitarnej czy Ministerstwa Zdrowia. Chcąc pogłębić informacje, sięgaj do źródeł naukowych lub popularnonaukowych. 
  3. Pozostawaj w kontakcie z najbliższymi, korzystając ze wszystkich dostępnych metod – telefonicznie, mailowo, za pośrednictwem różnego typu komunikatorów. Staraj się jak najmniej rozmawiać o pandemii, kierując rozmowę na neutralne tory, zwłaszcza w kontakcie z osobami, które szczególnie przejmują się sytuacją. Czas spędzony z najbliższymi w domu potraktuj jako okazję do pogłębienia więzi.
  4. Jeśli masz własny ogródek lub taras, staraj się spędzać na nim przynajmniej niewielką część dnia. 
  5. Dbaj o swoje zdrowie – pozostawanie w domu nie oznacza, że musisz porzucić aktywność fizyczną. Wiele jej form możesz wykonywać w domu, samodzielnie lub z rodziną. Pamiętaj też o zdrowym odżywianiu, zwłaszcza, że w obecnej sytuacji masz więcej czasu na przyrządzanie zbilansowanych i przemyślanych posiłków. 
  6. Zajmij się rzeczami, które odkładałeś na później – czytaniem, porządkowaniem, sprzątaniem, drobnymi naprawami, nadrabianiem zaległości filmowych lub podjęciem hobby, które porzuciłeś. Oglądając filmy i seriale, częściej wybieraj te o charakterze rozrywkowym czy komediowym, mając na uwadze poprawę samopoczucia. 
  7. Pamiętaj, że zostając w domu i stosując się do zasad ostrożności, takich jak mycie rąk czy zachowywanie dystansu od innych osób podczas zakupów, dokładasz cegiełkę do zwalczenia pandemii, chronisz siebie i innych. 

Koronawirus a zdrowie psychiczne – szukaj wsparcia

Jeśli przejawy stresu i niepokoju nie ustępują, możesz szukać pomocy u profesjonalistów z dziedziny psychologii lub psychiatrii. Na wielu polskich uczelniach działają centra wsparcia, w których specjaliści z tego zakresu udzielają porad telefonicznie lub za pośrednictwem Internetu.

Dodatkowo pod numerem telefonu 800 702 222 działa całodobowa, bezpłatna linia wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego, obsługiwana przez psychologów z Fundacji ITAKA.

Na stronie internetowej www.liniawsparcia.pl znajduje się natomiast informacja o dyżurach oraz lista ośrodków, w których osoby będące w kryzysie psychicznym, jak i ich bliscy, znajdą informacje na temat miejsc w ich regionie świadczących specjalistyczną pomoc.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Jak bezpiecznie usunąć kleszcza?

    Im krótszy czas przyssania kleszcza, tym lepiej. Należy jednak pamiętać, iż nieumiejętne usuwanie powoduje oderwanie tylko odwłoku – w skórze pozostaje główka i tułów kleszcza. Może to przynieść więcej szkody niż kilkudziesięciominutowa zwłoka i usunięcie za pomocą odpowiednich akcesoriów. Jak poprawnie usunąć kleszcza? Jakich błędów unikać?

  • Zespół Pica – czym jest zespół łaknienia spaczonego? Jak go leczyć?

    O zespole łaknienia spaczonego mówi się wtedy, gdy osoba spożywa produkty, których nie można zaliczyć do żywności. Zaburzenie to może prowadzić do szeregu powikłań zagrażających życiu. Dlaczego chory odczuwa pragnienie do zjedzenia ziemi, lodu czy szkła? W jaki sposób leczy się zespół Pica? 

  • Czym jest wstrząs anafilaktyczny (anafilaksja)? Jak udzielić pierwszej pomocy osobie z ciężką reakcją alergiczną?

    Badania sugerują, że częstość występowania reakcji anafilaktycznych wzrosła w ostatnich latach. Dowiedz się, czym jest anafilaksja. Jak zapobiegać oraz udzielić pomocy w nagłym przypadku ciężkiej reakcji anafilaktycznej?

  • Pilates okiem fizjoterapeuty – wskazania i efekty treningów metodą Pilatesa

    Pilates to rodzaj treningu o umiarkowanej intensywności, który koncentruje się na wzmacnianiu mięśni głębokich. Jego podstawą jest wykonywanie precyzyjnych, płynnych ruchów, świadomy oddech i maksymalne skupienie na ćwiczeniach. Efekty treningu metodą Pilatesa to wzmocnienie mięśni, poprawa równowagi i koordynacji ruchowej, wysmuklenie sylwetki, redukcja napięcia oraz rozluźnienie całego ciała. Ćwiczenia pilates mogą być częścią procesu rehabilitacji po przebytych urazach, także u zawodowych sportowców. Pilates mogą ćwiczyć również osoby starsze i kobiety w ciąży.

  • Egzema – przyczyny i objawy. Leczenie egzemy na dłoniach i twarzy. Które preparaty wybrać, a których unikać?

    Egzema, inaczej wyprysk lub atopowe wyprysk skóry, to niezakaźna choroba, którą nie można się zarazić od drugiej osoby poprzez kontakt bezpośredni lub korzystanie z tych samych kosmetyków czy ręczników i pościeli. Leczenie egzemy jest niezwykle uporczywe, ponieważ zazwyczaj ciężko jest wytypować czynnik wywołujący bolesne, swędzące, pękające i suche plamy na skórze dłoni i twarzy (czasem występujące na całym ciele). Leczenie egzemy z użyciem najlepeszych dermokosmetyków, będąc pod opieką najlepszego dermatologa lub arelgologa może być nieskuteczne, jeśli pacjent będzie miał stały kontakt z czynnikiem drażniącym.

  • Skrzywienie kręgosłupa – rodzaje, przyczyny, leczenie, rehabilitacja

    Skrzywienie kręgosłupa może być fizjologiczne, wynikające z esowatej budowy ludzkiego kręgosłupa (lordoza oraz kifoza) lub patologiczne, gdy naturalne krzywizny ulegają pogłębieniu (hiperkifozą i hiperlordozą) bądź zniesieniu (zniesienie lordozy szyjnej lub lędźwiowej). Powstałe wówczas wady kręgosłupa mogą być przyczyną dolegliwość i wymagają korekcji. Często występującą wadą postawy, zwłaszcza u dzieci, jest  również boczne skrzywienie kręgosłupa, mogące prowadzić do poważnych zniekształceń sylwetki.  

  • Kleszczowe zapalenie mózgu – przyczyny, objawy, leczenie, szczepionka

    Kleszczowe zapalenie mózgu to odzwierzęca choroba zakaźna. Czynnikiem, który ją wywołuje jest ukąszenie kleszcza i przedostanie się do organizmu człowieka wirusa z rodzaju flawiwirusów (rzadko KZM może być spowodowane spożyciem niepasteryzowanego mleka zakażonego zwierzęcia). Objawy kleszczowego zapalenia mózgu obejmują m.in. wysoką gorączkę, silne bóle głowy, wymioty, nudności, objawy oponowe, zaburzenia świadomości, niedowłady, zaburzenia oddychania. Dowiedz się, jak wygląda leczenie KZM oraz jak mu zapobiegać.

  • Lumbago (postrzał) – co to jest? Przyczyny, objawy, leczenie lumbalgii

    Lumbago, inaczej postrzał lub heksenszus, to zespół bólowy dotyczący odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa. Ból w dole pleców pojawiający się w przebiegu lumbalgii jest spowodowany przeciążeniem struktur kręgosłupa, do którego może dojść np. na skutek dźwigania ciężkich przedmiotów, braku aktywności fizycznej, długotrwałego przyjmowania pozycji siedzącej lub stojącej, nadwagi i otyłości. Czynnikiem zwiększonego ryzyka wystąpienia lumbago są także zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa. Jakie są domowe sposoby walki z lumbago?

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij