Głodówka oczyszczająca – czy jest bezpieczna?
Agnieszka Szałańska

Głodówka oczyszczająca – czy jest bezpieczna?

Głodówka może wydawać się skutecznym sposobem na oczyszczenie organizmu. Do niedawna głodówka oczyszczająca miała wielu zwolenników, obecnie jednak coraz więcej mówi się o jej negatywnym wpływie na organizm. Czy zatem głodówka oczyszczająca jest bezpieczna? Odpowiadamy.

Głodówka oczyszczająca – w jakim celu się ją stosuje?

Głodówka ma na celu oczyszczenie organizmu ze zbędnych produktów przemiany materii, złogów w jelitach i naczyniach, poprawia wygląd skóry, zmniejsza cellulit i poprawia samopoczucie. Niestety, głodówka nie jest dla każdego. Nie powinny jej stosować osoby przewlekle chore, osłabione, dzieci, młodzież oraz kobiety w ciąży i karmiące piersią.

Tak naprawdę głodówkę należy przeprowadzać jedynie pod kontrolą lekarza lub dietetyka, gdyż nie jest to „dieta” ani wskazana, ani potrzebna każdemu.

Głodówka oczyszczająca – jak się do niej przygotować?

Głodówka oczyszczająca nie może być przeprowadzona „z marszu”. Nawet jeśli zamierzasz nic nie jeść tylko kilka dni, zawsze trzeba się do tego dobrze przygotować. Jak to zrobić? Po pierwsze i najważniejsze – skonsultuj się z lekarzem i wykonaj wszystkie niezbędne badania – morfologię krwi (aby wykluczyć np. niedokrwistość) i EKG (głodówka obciąża serce i może zwiększać ryzyko zawału). Zbadaj poziom kreatyniny (ocena pracy nerek), stężenie kwasu moczowego (ryzyko np. dny moczanowej) i inne niedobory (głodówka może je pogłębić). Warto wykonać też RTG płuc, żeby wykluczyć gruźlicę, która jest absolutnym przeciwwskazaniem do odbycia głodówki. Poza niezbędnymi badaniami kilka dni przed głodówką oczyszczającą warto wprowadzić zmiany w diecie – zrezygnuj ze spożywania mięsa lub je ogranicz, jedz mniej obfite i mniej kaloryczne posiłki. Koniecznie zrezygnuj z palenia papierosów i picia alkoholu. Przed samym postem postaraj się jeść tylko warzywa i owoce. Pamiętaj, żeby pić dużo wody!

Głodówka oczyszczająca – na czym to polega?

Zanim zdecydujesz się na głodówkę oczyszczającą, warto poznać konsekwencje, z jakimi wiąże się jej zastosowanie. Wynikają one ze zmian fizjologicznych, które w okresie głodzenia zachodzą w organizmie. Żeby głodówka miała sens, należy przejść przez jej wszystkie, często bardzo nieprzyjemne etapy. Pierwszy z nich trwa dwa–trzy dni i nazywany jest „pobudzeniem pokarmowym”. To wyjątkowo nieprzyjemny czas – towarzyszy nam ciągłe uczucie głodu, rozdrażnienie na widok jedzenia i ogólne złe samopoczucie. Organizm w tym czasie przystosowuje się do braku jedzenia – zwiększa się rozkład glikogenu (zapasowa forma glukozy) w wątrobie, usuwany jest nadmiar wody i sodu z organizmu. Drugi etap obejmuje kolejne dni  głodówki i kończy się tzw. przełomem kwasiczym. W międzyczasie rozkładana jest tkanka tłuszczowa, w której gromadzą się wszelkie toksyny – pojawia się osłabienie, bóle głowy i nudności, skóra i błony śluzowe stają się przesuszone i poszarzałe, z ust zaczyna nieprzyjemnie pachnieć. Dzięki aktywności hormonów przestajemy odczuwać głód. Trzeci etap głodówki oczyszczającej polega na adaptacji organizmu i trwa tym dłużej, im więcej mamy tkanki tłuszczowej. Wiąże się z minimalną utratą wagi i wzrostem odporności. W tym czasie usuwanych jest najwięcej zużytych komórek, w ich miejsce pojawiają się nowe. Etap ten kończy się drugim “przełomem kwasiczym”, po którym oczyszcza się język i znów pojawia się uczucie głodu. Kluczowe jest, aby w odpowiednim momencie zakończyć głodówkę i nie dopuścić do wyniszczenia organizmu.

Głodówka oczyszczająca bez efektu jo-jo

Bardzo ważnym, o ile nie najważniejszym etapem głodówki oczyszczającej jest jej zakończenie i ponowny powrót do jedzenia. Od tego, w jaki sposób to zrobimy, zależy powodzenie całego przedsięwzięcia. Często wymęczeni głodówką nie potrafimy powstrzymać się od kalorycznego jedzenia, co prowadzi do szybkiego przybierania na wadze i zaprzepaszczenia całego wysiłku włożonego w post.

Po zakończeniu okresu głodzenia zacznij jedzenie od produktów lekkostrawnych i niskokalorycznych – na początek najlepsze będą warzywa i, w mniejszej ilości, owoce , potem można wprowadzać nabiał, kasze i dopiero później chude mięso. Do tłustych i przetworzonych potraw najlepiej w ogóle nie wracać.

Głodówka oczyszczająca – niebezpieczeństwa

Na głodówkę oczyszczającą zazwyczaj decydują się osoby, które chcą schudnąć lub ogólnie poczuć się lepiej. O ile w niektórych chorobach głodówka lecznicza jest wskazana, o tyle w przypadku chęci utraty wagi lub po prostu zadbania o zdrowie może przynieść więcej szkód niż korzyści. Poza wyniszczeniem organizmu głodówka może być przyczyną gorszego samopoczucia, zaburzeń hormonalnych, a także późniejszych zaburzeń odżywiania (bulimia, anoreksja). Wysoki poziom związków ketonowych utrzymujący się w organizmie w czasie głodówki ma negatywny wpływ na układ nerwowy – powoduje zaburzenia koncentracji, obniżenie nastroju i problemy z pamięcią. Głodówka zaburza także metabolizm, co może prowadzić do upośledzonego odkładania się tkanki tłuszczowej – przyzwyczajony do postu organizm będzie chciał gromadzić zapasy „na później”.

Głodówka oczyszczająca – bezpieczna alternatywa

Zamiast całkowitej rezygnacji z jedzenia lepiej zadbać o jego jakość na co dzień. Dieta współczesnego człowieka opiera się głównie na przetworzonej żywności pochodzenia zwierzęcego. Na sklepowych półkach trudno znaleźć produkty pozbawione nadmiernej ilości soli, tłuszczu, cukru i chemicznych dodatków. Jakość mięsa, jaj i mleka pozostawia wiele do życzenia. Żyjąc w ciągłym biegu i nie przykładając większej wagi do tego, co kładziemy na talerzu, nie jest trudno pogorszyć swój stan zdrowia i samopoczucie. Jeśli czujesz, że potrzebujesz odmiany, głodówka oczyszczająca nie jest jedynym rozwiązaniem. Najlepiej zacząć stopniowo, małymi krokami zmieniać codzienne nawyki żywieniowe. Postaraj się ograniczyć jedzenie mięsa i gotowych, zwłaszcza smażonych dań. Zamień je na nasiona roślin strączkowych – kotleciki z fasoli lub soczewicy są naprawdę pyszne i proste w przygotowaniu! Jedz więcej owoców i warzyw, przynajmniej trzy porcje dziennie. Słodkie soki i napoje gazowane zastąp wodą z cytryną i miętą lub herbatą owocową. Sięgaj po odpowiednio dobrane do swojego stanu zdrowia zioła. Wybieraj te, które wspomagają oczyszczanie – detoksykujące właściwości mają karczoch, aloes czy chlorella. O wątrobę świetnie zadba ostropest plamisty, a jelitami zaopiekuje się babka płesznik i jajowata. Oczyszczająco na organizm zadziała też rezygnacja z innych niezdrowych nawyków – rzuć palenie, ogranicz picie alkoholu, częściej uprawiaj sport.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij