Produkty zalecane przy wyjściu z głodówki leczniczej
Karolina Targosz

Jak bezpiecznie wyjść z głodówki oczyszczającej bez efektu jojo?

Aby zakończyć głodówkę oczyszczającą, ważne jest stopniowe wprowadzanie jedzenia w bezpieczny i kontrolowany sposób w celu uniknięcia jakichkolwiek skutków ubocznych. Należy słuchać swojego ciała i wprowadzać zmiany w razie potrzeby. Jeśli wystąpią jakiekolwiek objawy niepożądane, takie jak zawroty głowy, nudności lub bóle głowy, konieczne jest przerwanie postu i skonsultowanie się z lekarzem lub dietetykiem.

Głodówki często kojarzą nam się z szybką redukcją masy ciała oraz detoksykacją organizmu. Trzeba przyznać, że dla wielu osób chcących zrzucić kilka kilogramów na przykład przed wakacjami, brzmi to bardzo obiecująco. Czy głodówka oczyszczająca jest skutecznym sposobem na pozbycie się tkanki tłuszczowej? Czy można wyjść z głodówki bez efektu jojo?

Głodówka oczyszczająca – dla kogo?

Stosowanie głodówek oczyszczających może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji zdrowotnych. Do jednych z nich zalicza się między innymi proces prowadzący do niedoborów, a następnie wyniszczenia organizmu. W związku z tym posty oczyszczające nie są wskazane dla wszystkich. Przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu głodówki warto się do niej odpowiednio przygotować, skonsultować z lekarzem, a następnie wykonać badania sprawdzające aktualny stan zdrowia. Nie ma dokładnie określonej grupy osób, dla której głodówka byłaby zalecana, za wyjątkiem pacjentów z zespołem chylomikronemii czy epilepsją (a i w tych przypadkach decyzję o włączeniu głodówki leczniczej zawsze powinien podejmować lekarz). Osoby decydujące się na wdrożenie głodówki powinny być przede wszystkim zdrowe, bez współistniejących jednostek chorobowych. Nie powinni z nich korzystać pacjenci przewlekle chorzy, dzieci, kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby z chorobami nowotworowymi czy w wieku rozwojowym.

Jak wygląda prawidłowo przeprowadzony detoks organizmu?

To w jaki sposób przeprowadzić detoks organizmu zależy od tego, na jaką dietę oczyszczającą się zdecydujemy. Można wybierać spośród wielu diet, np. sokowej, cytrynowej, koktajlowej czy takiej, która zaleca picie jedynie wody. Główne zasady polegają na trzymaniu się konkretnej ilości dni i dozwolonych produktów. Przykładowo dieta sokowa opiera się na spożywaniu soków warzywno-owocowych. Soki można komponować dowolnie. Ten rodzaj detoksu może trwać 1-7 dni.

Powiązane produkty

Jak prawidłowo wyjść z głodówki oczyszczającej?

Ponowne wprowadzanie pokarmów do diety powinno opierać się na zasadach diety lekkostrawnej. Warto powoli wprowadzać kolejne produkty o niewielkiej objętości, tak aby uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Ponadto wprowadzenie regularnych, ale częstszych posiłków pozwoli przyzwyczaić żołądek do większej ilości jedzenia. Początkowo najlepiej sprawdzi się spożywanie takich produktów, jak warzywa gotowane, owoce, koktajle na jogurcie naturalnym, kefirze czy zupy krem. Następnie warto wprowadzić chude gatunki mięs, ryby, naturalne serki, drobne kasze, ziemniaki z wody, delikatne pieczywo typu graham i lekkostrawne oleje roślinne, np. oliwę z oliwek czy olej lniany.

W początkowej fazie wychodzenia z głodówki eliminacji podlegają potrawy:

  • smażone,
  • tłuste,
  • przetworzone,
  • ciężkostrawne.

Na tym etapie warto zadbać o prawidłowe nawyki żywieniowe, które częściowo ograniczą wystąpienie efektu jojo. Jednym z ważniejszych etapów głodówek jest proces powrotu do prawidłowego żywienia. Post od jedzenia może mocno wyczerpać organizm, dlatego też trudniej jest odmówić sobie kalorycznego, przetworzonego jedzenia, które może doprowadzić do wzrostu masy ciała. Kluczowa jest tutaj praca nad prawidłowymi nawykami żywieniowymi.

Niskokaloryczne diety, częste zakazy dotyczące pewnych produktów czy ciągłe odmawianie sobie jedzenia może wpłynąć na pojawienie się zaburzeń odżywiania, w tym szczególnie napadów objadania się – kompulsywnego jedzenia. Warto o tym pamiętać przed zdecydowaniem się na kolejną głodówkę.

Czy w trakcie głodówki można stosować suplementy diety?

Na pytanie, czy w trakcie głodówki można stosować suplementy diety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ trzeba w tej sytuacji sprecyzować, o jakie dokładnie suplementy diety chodzi i czy istnieje faktyczna konieczność ich stosowania. Jeśli zażywanie suplementów diety w trakcie głodówki ma na celu uzupełnienie witamin i składników mineralnych brakujących w tym czasie, to jest to wówczas mechanizm błędnego koła. Oczywiście w pewien sposób uzupełni to niedobory pojawiające się w trakcie postu, jednak producenci suplementów diety zawsze słusznie zaznaczają, iż nie mogą być one stosowane jako substytut (zamiennik) zróżnicowanej diety. Prawidłowo zbilansowana dieta uzupełnia zapotrzebowanie na niezbędne makro- i mikroskładniki. W sytuacji, w której stosowanie suplementów diety ma inny cel lub jest zlecone przez lekarza, warto to z nim omówić.

Jak często można stosować głodówki oczyszczające?

Główny powód podejmowania głodówek związany jest z chęcią redukcji masy ciała. Często wiąże się to z zaniżoną samooceną i dążeniem do ideału sylwetki narzuconym przez kulturę diet. Czasami myśl ta pojawia się po okresie świątecznym czy wakacjach, kiedy nieco odstąpiliśmy od swoich nawyków żywieniowych i pozwoliliśmy sobie na wypicie kilku koktajli więcej czy na jedzenie po prostu wszystkiego, na co mieliśmy ochotę. Przed zdecydowaniem się na post jedzeniowy należy się zastanowić, czy powodem nie jest chęć posiadania „idealnej” według nas sylwetki. Jeśli czujemy, że potrzebna jest odmiana, wówczas głodówka oczyszczająca nie jest najlepszym rozwiązaniem. Na głodówki najlepiej nie decydować się wcale lub jeśli już – to możliwie jak najrzadziej i przez krótki okres. Nie ma określonego dokładnego odstępu, jaki trzeba zachować pomiędzy jedną a drugą głodówką. Zależy to również od rodzaju postu jedzeniowego, na który się decydujemy.

Głodówki oczyszczające bardzo często kończą się pojawieniem się efektu jojo. Dzieje się tak ze względu na zastosowanie zbyt dużej restrykcji kalorycznej w krótkim czasie, a po powrocie do starych przyzwyczajeń – masa ciała z powrotem rośnie. Jedynym sposobem na utrzymanie stałej masy ciała jest zmiana nawyków na całe życie, a nie tylko na chwilę.
  1. C. Cybulska, E. Marcinkowska, M. Grzymisławski, Głodowanie z wyboru – konsekwencje zdrowotne, Forum Zaburzeń Metabolicznych, tom 9, nr 1, 1–8, 2018.
  2. A.V. Klein, H. Kyat, Detox diets for toxin elimination and weight management: a critical review of the evidence, J Hum Nutr Diet. Dec;28(6):675-86, 2015.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Błonnik pokarmowy – gdzie i czym jest? Jak wpływa na zdrowie?

    Błonnik pokarmowy, zwany włóknem pokarmowym, to grupa substancji, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka. Wyróżnia się dwie frakcje błonnika pokarmowego: rozpuszczalną i nierozpuszczalną w wodzie. Każda wywiera określony wpływ na organizm. W jakich produktach można znaleźć błonnik pokarmowy i jakie są jego właściwości?

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały – m.in. w magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, dzięki czemu może znaleźć miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu?

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Czym jest układ odpornościowy i jak skutecznie go wspierać?

    Po z natury ciepłym lecie przychodzi sezon jesienny, który wystawia na ciężką próbę nie tylko nasz nastrój, ale również układ odpornościowy, który w tym czasie jest wyjątkowo obciążony. Jest to okres infekcji, często nawracających lub przewlekłych. Istnieją jednak sposoby, aby sobie skutecznie pomóc i zniwelować ryzyko uciążliwych i osłabiających przeziębień, na tle których mogą rozwinąć się dużo poważniejsze choroby, jak zapalenie płuc czy oskrzeli. Spośród czynników mających wpływ na prawidłowo funkcjonujący układ immunologiczny, niewątpliwie ogromne znaczenie ma zdrowa dieta.

  • Kapary – smak, właściwości i zastosowanie w kuchni

    Kapary to roślina krzewiasta naturalnie występująca w strefie tropikalnej i w basenie Morza Śródziemnego. Pąki kwiatowe kaparów są znane już od wielu lat ze względu na swój charakterystyczny smak oraz działanie wspomagające trawienie i leczenie infekcji górnych dróg oddechowych. Kapary są ważnym źródłem wielu różnych biologicznie aktywnych substancji chemicznych, których właściwości terapeutyczne były już dobrze znane i cenione przez starożytnych Rzymian.

  • Blue Monday – co to jest? Kiedy wypada? Czy Blue Monday to mit?

    Blue Monday to termin określający rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku. Według wyliczeń twórcy tej teorii przypada on na trzeci poniedziałek stycznia. To właśnie w tym dniu we wszystkich mediach słyszymy o niebieskim poniedziałku. Wiele osób zastanawia się wówczas, ile jest prawdy w teorii Blue Monday.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij