Niedrowe, tłuste produkty, które podwyższaja poziom cholesterolu, leżą na drewnianytm stole.
Karolina Targosz

Jak wygląda najlepsza dieta na obniżenie za wysokiego poziomu trójglicerydów?

Podwyższone stężenie trójglicerydów to stan, który może okazać się bardzo niebezpieczny dla zdrowia. Do czynników predysponujących do rozwoju tego zaburzenia zalicza się nadwagę, otyłość, wiek pacjenta czy niski stopień aktywności fizycznej. Czym może grozić podwyższone stężenie trójglicerydów we krwi? Jaką dietę warto stosować przy wysokich trójglicerydach?

W wielu przeprowadzonych badaniach wykazano, że stężenie trójglicerydów jest niezależnym czynnikiem ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Ciężka hipertriglicerydemia może być ryzykiem wystąpienia ostrego zapalenia trzustki. Istotne znaczenie w zmniejszeniu stężenia lipoprotein o dużej zawartości TG ma redukcja masy ciała, która poprawia wrażliwość tkanek na insulinę (insulinowrażliwość).

Czym są trójglicerydy? Rola w organizmie

Trójglicerydy (nazywane także triglicerydami lub w skrócie TG) to z chemicznego punktu widzenia estry glicerolu i kwasów tłuszczowych stanowiące podstawowy składnik tkanki tłuszczowej. Dostarczają energię do organizmu, pełniąc także funkcję magazynu energetycznego (gromadzą się w komórkach tłuszczowych), z którego organizm pobiera swoje zapasy w momencie dostarczenia zbyt małej ilości kcal z diety. Jeśli występują we krwi w odpowiednim stężeniu, gwarantują prawidłowy przebieg szeregu procesów fizjologicznych w organizmie. Oprócz magazynowania energii, trójglicerydy pełnią także rolę budulcowe, ochronne i termoizolacyjne.

Jak sprawdzić poziom TG w organizmie?

Poziom trójglicerydów w organizmie sprawdza się poprzez pobranie i zbadanie próbki z krwi żylnej. Określenie normy trójglicerydów nie jest jednak wystarczające, dlatego w celu dokładnej diagnostyki warto oznaczyć cały lipidogram, w skład którego wchodzą:

Badania cholesterolu trzeba wykonywać na czczo, co oznacza, że należy nie jeść i nie pić na 8–12 godzin przed pobraniem krwi. Prawidłowe stężenie trójglicerydów nie powinno przekraczać 1,69 mmol/l, czyli 150 mg/dl. Podwyższony poziom warto skonsultować z lekarzem, np. hepatologiem.

Interpretacja poziomu trójglicerydów wygląda następująco:

  • poziom graniczny – 150-199 mg/dl (1,69-2,25 mmol/l),
  • poziom wysoki – 200-499 mg/dl (2,26-5,63 mmol/l),
  • poziom bardzo wysoki – powyżej 500 mg/dl (powyżej 5,64 mmol/l).

Polecane dla Ciebie

Co sprawia, że poziom trójglicerydów jest podwyższony?

Podwyższony poziom trójglicerydów często dotyczy osób z nadwagą bądź otyłością (szczególnie brzuszną), a także pacjentów z cukrzycą typu 2, nadciśnieniem tętniczym oraz obniżonym poziomem cholesterolu HDL („dobrego”). Duży wpływ na rozwój hipertriglicerydemii ma przede wszystkim styl życia: wysokokaloryczna dieta bogata w nasycone kwasy tłuszczowe oraz cukry proste, a także niska aktywność fizyczna.

Co więcej, do czynników ryzyka zalicza się:

  • starszy wiek,
  • predyspozycje genetyczne,
  • zażywanie niektórych leków,
  • nadmierne spożywanie alkoholu,
  • choroby współistniejące.

Przewlekle podwyższone TG – powikłania

Długotrwale podwyższony poziom trójglicerydów nie jest bez znaczenia dla naszego zdrowia. Niesie za sobą szereg powikłań, które mogą doprowadzić do rozwoju:

  • choroby niedokrwiennej mięśnia sercowego,
  • udaru mózgu,
  • miażdżycy,
  • zespołu metabolicznego,
  • zawału serca,
  • ostrego zapalenia trzustki.

Co jeść, żeby obniżyć wysokie TG?

Zgodnie z wytycznymi ESC/EAS (Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego), aby zmniejszyć stężenie lipoprotein o dużej zawartości TG, należy zmodyfikować styl życia, czyli:

  • zmienić sposób żywienia,
  • zwiększyć aktywność fizyczną,
  • zmniejszyć nadmierną masę ciała,
  • zaprzestać spożywania alkoholu, w tym głównie piwa.

Uważa się, że redukcja masy ciała powoduje zmniejszenie stężenia trójglicerydów nawet o 20–30%. Podstawę diety w hipertriglicerydemii stanowią świeże warzywa (przede wszystkim zielone), owoce (jednak tu należy uważać z jedzeniem ich w rozsądnej ilości), pełnoziarniste produkty zbożowe i dobrej jakości tłuszcze. Używanie produktów o dużej gęstości odżywczej przy jednocześnie niskiej kaloryczności jest pomocne w celu osiągnięcia deficytu kalorycznego i uczucia sytości. Ponadto na zmniejszenie TG wpływają także wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3. Duże znaczenie w diecie obniżającej TG ma także ilość i jakość wybieranych węglowodanów. Zmniejszeniu powinno ulec spożycie węglowodanów prostych (łatwo przyswajalnych). Dla osób ze zwiększonym poziomem TG ważne jest, aby były to produkty z niskim indeksem glikemicznym oraz wyższą zawartością błonnika pokarmowego. Zaleca się także stosowanie suplementów diety na obniżenie wysokiego stężenia TG, do których zaliczono np. wyciąg z karczocha, ostropest plamisty czy ekstrakt z bergamotki.

Sprawdź, jaki błonnik pokarmowy w tabletkach i proszku znajdziesz na DOZ.pl

Produkty zalecane w diecie na obniżenie trójglicerydów:

  • pełnoziarniste produkty zbożowe: chleb żytni, graham, makaron brązowy, ryż oraz gruboziarniste kasze – pęczak, gryczana, jęczmienna,
  • warzywa – przede wszystkim liściaste i strączkowe,
  • owoce świeże, sezonowe z niskim indeksem glikemicznym,
  • nasiona roślin strączkowych,
  • ryby, w tym też tłuste ryby morskie: łosoś, tuńczyk, makrela, śledź,
  • produkty mleczne: mleko, jogurt naturalny, kefir, maślanka,
  • chude mięso,
  • oleje roślinne: oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany,
  • awokado,
  • orzechy, nasiona słonecznika, pestki dyni, siemię lniane.

Produkty niezalecane, kiedy w organizmie stwierdza się wysoki poziom TG:

  • produkty wysokoprzetworzone: konserwowe i w puszkach,
  • słone przekąski: paluszki, chipsy, krakersy, solone i smażone orzeszki,
  • cukier i syropy, np. glukozowo-fruktozowy,
  • słodycze, batoniki, słodkie płatki śniadaniowe, ciastka, jogurty owocowe,
  • słodzone, gazowane napoje i soki,
  • tłuste rodzaje mięs, np. mięso wysokoprzetworzone, konserwy mięsne, parówki itp.,
  • owoce w puszkach lub owoce suszone (które często są także dodatkowo słodzone),
  • produkty z białej pszennej mąki,
  • produkty typu fast-food,
  • margaryny czy inne tłuszcze utwardzane (także uwodornione),
  • zupy i sosy instant.

Przykładowy jadłospis na za wysokie TG

Śniadanie:
Żytnie kanapki z hummusem, mozzarellą, rukolą i pomidorem, posypane nasionami czarnuszki i skropione oliwą z oliwek.
II śniadanie:
Borówkowy koktajl z jogurtem naturalnym, siemieniem lnianym, płatkami owsianymi i orzechami włoskimi.
Obiad:
Łosoś pieczony w piekarniku z ziołami, porem, pomidorkami cherry i cukinią, podawany z kaszą gryczaną i sałatką z mixu, ogórkiem i oliwą z oliwek.
Kolacja:
Jajko na miękko z dowolnymi surowymi warzywami, grzankami z ciemnego pieczywa i plasterkami awokado.

  1. M. Grzymisławski, Dietetyka Kliniczna, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, Warszawa 2019.
  2. D. Wnęk, Jak zmniejszyć stężenie triglicerydów we krwi, mp.pl [online], https://www.mp.pl/pacjent/cholesterol/hipercholesterolemia/160368,jak-zmniejszyc-stezenie-triglicerydow-we-krwi, [dostęp:] listopad 2022.
  3. R. Szczęch, K. Narkiewicz, Zaburzenia lipidowe, „Choroby Serca i Naczyń”, tom 5, nr 4, 227-228, 2008.
  4. P. Jankowski, Zalecenia Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego dotyczące postępowania w profilaktyce chorób układu krążenia, „Choroby Serca i Naczyń”, tom 9, nr 4, 192-198, 2012.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Dieta dla morsa – co powinny jeść osoby uprawiające morsowanie?

    Morsowanie jest formą rekreacji ruchowej uprawianej na świeżym powietrzu, która w ostatnich latach zyskuje na popularności nie tylko w Polsce, ale także w wielu różnych krajach Europy i Ameryki Północnej. Polega ono na zanurzaniu ciała w zimnej wodzie jeziora, rzeki lub morza, najczęściej w okresie zimowym, w celu odnowy sił psychofizycznych oraz poczucia relaksu i dobrej zabawy.

  • Dieta w depresji – co jeść?

    Skuteczność aktualnie stosowanych metod zapobiegania i leczenia depresji jest ograniczona, w dodatku często wiąże się z występowaniem skutków ubocznych. Obecnie dobrze wiadomo, że dieta wywiera istotny wpływ na ogólny stan zdrowia i dobrostan psychiczny, co sugeruje, że może być również ważnym elementem terapii wspomagającej leczenie depresji.

  • Dieta dla młodego piłkarza – co powinien jeść młody sportowiec uprawiający piłkę nożną?

    W dzisiejszych czasach coraz więcej młodych sportowców ma świadomość, że na ostateczny sukces w sporcie wpływ ma nie tylko systematyczny trening, lecz również dieta i zdrowy styl życia.

  • Dieta siatkarza – co jedzą zawodowi siatkarze?

    Nieadekwatna podaż energii oraz składników odżywczych w diecie siatkarza może przyczyniać się do zmniejszenia masy, siły i wytrzymałości mięśniowej, zakłócenia regeneracji potreningowej, jak również obniżenia odporności oraz zwiększenia ryzyka wystąpienia przetrenowania i kontuzji. Oznacza to, że na ostateczny sukces zawodowych siatkarzy ma istotny wpływ nie tylko systematyczna realizacja indywidualnie dobranego programu treningowego, lecz także przestrzeganie odpowiednio zbilansowanej i zróżnicowanej diety oraz jej suplementacji.

  • Bułka z bananem – na czym polegała dieta Adama Małysza?

    Adam Małysz jest niezwykle utytułowanym skoczkiem narciarskim, który odniósł znaczące sukcesy sportowe zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. O ulubionym przysmaku „Orła z Wisły” – słynnej bułce z bananem – słyszał każdy kibic skoków narciarskich w Polsce.  

  • BCAA – czym jest, jak stosować i efekty

    Aminokwasy egzogenne to grupa dziewięciu aminokwasów, których organizm człowieka nie potrafi samodzielnie wytwarzać i dlatego muszą być regularnie dostarczane wraz z pokarmem. Wśród nich znajdują się trzy aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach bocznych, które od wielu lat przykuwają uwagę osób systematycznie uprawiających sport. Dzieje się tak ze względu na potencjalne korzyści wynikające z ich dodatkowej suplementacji.

  • Dieta Montignaca – czym jest?

    Dieta Montignaca jest metodą walki z nadwagą i otyłością, która jeszcze do niedawna była dosyć powszechnie stosowana w wielu krajach europejskich. Jej popularność wzięła się w dużej mierze z braku potrzeby skrupulatnego liczenia kalorii oraz ograniczenia ilości spożywanego pokarmu w celu uzyskania pożądanego efektu odchudzającego. Według opinii samego autora diety, Michela Montignaca, głównym powodem rozwoju nadwagi i otyłości nie jest zbyt wysokie spożycie kalorii w diecie, lecz nadmierna konsumpcja pokarmów węglowodanowych charakteryzujących się wysokim indeksem glikemicznym (IG).

  • Terapia śmiechem - geloterapia

    „Śmiech jest ćwiczeniem fizycznym wielce dla zdrowia korzystnym”. Słowa Arystotelesa, wypowiedziane ponad dwa tysiące lat temu, są wciąż aktualne i zostały udowodnione we współczesnych badaniach naukowych.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij