acesulfam K
Maria Brzegowy

Acesulfam K – czy szkodzi zdrowiu?

Acesulfam K (acesulfam potasu) należy do grupy słodzików charakteryzujących się bardzo intensywnym, słodkim smakiem. Pomimo że stanowi jeden z popularniejszych produktów zastępujących cukier, nie kojarzy się zbyt dobrze. Czym właściwie jest ta substancja? Czy jest szkodliwa? Czy acesulfam K to dobry i zdrowy zamiennik cukru? 

Acesulfam K (potasowy) – co to jest?

Acesulfam K lub acesulfam potasowy (łac. acesulfamum kalium) to heterocykliczny związek chemiczny, stosowany jako zamiennik cukru (substancja słodząca). Nie występuje naturalnie w przyrodzie - wytwarzany jest poprzez syntezę chemiczną.

Acesulfam K Odkryty został w 1967 roku w Niemczech, natomiast do stosowania w żywności w Europie dopuszczony w 1984 roku. ADI (ang. acceptable daily intake, czyli dopuszczalne dzienne spożycie) dla acesulfamu K wynosi maksymalnie 15 mg/kg masy ciała/dzień. Na etykietach żywnościowych kryje się pod symbolem E 950.

Właściwości acesulfamu k

Acesulfam K jest substancją całkowicie bezkaloryczną. Wartość jej indeksu glikemicznego wynosi 0. Stanowi produkt około 200 razy słodszy od sacharozy i charakteryzuje się dużą stabilnością w wysokich temperaturach, dzięki czemu może być szeroko wykorzystywany w przemyśle spożywczym. 

W temperaturze pokojowej acesulfam potasowy występuje pod postacią białych kryształów rozpuszczalnych w wodzie. Cechuje go lekko gorzkawy smak, który w połączeniu z innymi substancjami słodzącymi ulega zmianie. 

Acesulfam K a cukrzyca

Jak już wcześniej wspomniano, acesulfam K posiada zerowy indeks glikemiczny, dzięki czemu jego spożycie nie wiąże się z gwałtownym wzrostem poziom glukozy i insuliny we krwi. Z tego powodu może być wybierany przez osoby z cukrzycą czy insulinoopornością. Jednak przez wzgląd na brak wystarczających badań odnośnie długoterminowego i regularnego stosowania acesulfamu K, zaleca się zachować ostrożność.

Zdaniem niektórych badaczy, acesulfam K może mieć bowiem niekorzystny wpływ na nasz organizm, w tym na mikrobom jelitowy. Należy też pamiętać, że sztuczne słodziki nie zawsze są lepszym wyjściem i alternatywą dla zwykłego cukru. Słynne powiedzenie Paracelsusa „Dawka czyni truciznę” wydaje się być tutaj najbardziej adekwatne.

Acesulfam K a odchudzanie

W ostatnich kilkudziesięciu latach, substancje słodzące bardzo mocno zwiększyły swoją popularność, zwłaszcza wśród osób odchudzających się. Przyjmuje się, że sztuczne słodziki stanowią bezpieczną alternatywę dla cukru – oczywiście pod warunkiem rozsądnego z nich korzystania. Wśród innych słodzików wymienia się m. in. alkohole cukrowe, jak mannitol, ksylitol czy erytrytol.

Warto jednak podkreślić, że częste spożywanie słodzików i produktów na ich bazie może u niektórych osób wiązać się z zakłóceniem sygnałów dotyczących odczuwania sytości. Bywa przykładowo, że zjadając jeden jogurt słodzony słodzikiem, nie zaspokajamy ochoty na ten produkt i sięgamy po kolejny, co w dalszej perspektywie, zamiast do spadku, może prowadzić do wzrostu masy ciała.

Powiązane produkty

Acesulfam K – gdzie można go znaleźć?

Acesulfam K jest znanym i powszechnie używanym słodzikiem. Znaleźć go można w rozmaitych produktach spożywczych, takich jak słone przekąski, czekolada, słodycze czy ciastka.

Ponadto acesulfam K dodawany jest do wielu gazowanych i słodkich napojów, w tym do napojów bezalkoholowych, a także do gum do żucia, syropów, napojów mlecznych, deserów, lodów, ciast i sosów. Stanowi również częsty dodatek słodzący w serkach homogenizowanych.

Acesulfam K – ryzyko nadmiernego spożycia

Zdania na temat zasadności i bezpieczeństwa stosowania acesuflamu K są mocno podzielone. Pomimo tego, iż jest on w 99% wydalany z organizmu wraz z moczem i nie ulega kumulacji, to i tak wybrane badania naukowe wykazały, iż w nadmiernych ilościach acesulfam K może prowadzić do m. in. przybierania na masie ciała czy zmian w obrębie mikroflory jelitowej.

O ile acesulfam K jest dopuszczony jako dodatek do żywności, o tyle warto zwrócić uwagę na ilość, jaką spożywamy w ciągu dnia, w tym jego obecność w wielu kupowanych przez nas produktach. Kluczowe znaczenie będzie miała bowiem dawka.

Słodzików ogółem, nie tylko acesulfamu K, powinny unikać dzieci, kobiety będące w ciąży i karmiące piersią. 

  1. Zdrojewicz Z. i in.. Substancje intensywnie słodzące – alternatywa dla cukru w czasach otyłości i cukrzycy. „Medycyna Rodzinna”, nr 2 (18) 2015.
  2. A. Koszowska i in., Cukier – czy warto go zastąpić substancjami słodzącymi?, „Nowa Medycyna”, nr 1 2014.
  3. X. Bian i in.,The artificial sweetener acesulfame potassium affects the gut microbiome and body weight gain in CD-1 mice, „PLoS One”, nr 12 (6) 2017.
  4. K. Łajdecka, M. Kujawska-Łuczak, Stosowanie niskokalorycznych środków słodzących u osób z cukrzycą typu 2. „Forum Zaburzeń Metabolicznych”, nr 7 (1) 2016.
  5. K. Świąder i in., Substancje intensywnie słodzące – korzyści i zagrożenia. „Problemy Higieny i Epidemiologii”, nr 92 (3) 2011.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Błonnik pokarmowy – gdzie i czym jest? Jak wpływa na zdrowie?

    Błonnik pokarmowy, zwany włóknem pokarmowym, to grupa substancji, która odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu układu pokarmowego człowieka. Wyróżnia się dwie frakcje błonnika pokarmowego: rozpuszczalną i nierozpuszczalną w wodzie. Każda wywiera określony wpływ na organizm. W jakich produktach można znaleźć błonnik pokarmowy i jakie są jego właściwości?

  • Dynia – wartości odżywcze i właściwości lecznicze. Dietetyczne przepisy z dynią

    Dynia jest warzywem bogatym w witaminy i minerały – m.in. w magnez, selen, potas i cynk. Stanowi także źródło białka i błonnika pokarmowego. Kto powinien włączyć ją do swojej diety? Jakie właściwości mają pestki z dyni i olej z dyni? Czy to warzywo będzie odpowiednie dla cukrzyków?

  • Mleko kokosowe – wartości odżywcze, właściwości, zastosowanie. Jak zrobić je w domu?

    Mleko kokosowe stanowi smaczną alternatywę dla mleka krowiego, dzięki czemu może znaleźć miejsce m.in. w diecie osób chorujących na celiakię, cukrzycę czy nietolerancję laktozy. Jakie właściwości i zastosowanie ma mleko kokosowe? Jak w łatwy sposób przygotować je samodzielnie w domu?

  • Gruszka – właściwości, wartości odżywcze, przepisy

    Jej dodatek do diety może pomóc przy uciążliwych zaparciach. Świetnie sprawdzi się jako element maseczki na przetłuszczającą się cerę. W dodatku pysznie smakuje zarówno w daniach na słodko, jak i na wytrawnie. Gruszka – jakimi wartościami odżywczymi się charakteryzuje? Czy jedzenie jej może zaszkodzić? Co dobrego przygotować z gruszek?

  • Czym jest układ odpornościowy i jak skutecznie go wspierać?

    Po z natury ciepłym lecie przychodzi sezon jesienny, który wystawia na ciężką próbę nie tylko nasz nastrój, ale również układ odpornościowy, który w tym czasie jest wyjątkowo obciążony. Jest to okres infekcji, często nawracających lub przewlekłych. Istnieją jednak sposoby, aby sobie skutecznie pomóc i zniwelować ryzyko uciążliwych i osłabiających przeziębień, na tle których mogą rozwinąć się dużo poważniejsze choroby, jak zapalenie płuc czy oskrzeli. Spośród czynników mających wpływ na prawidłowo funkcjonujący układ immunologiczny, niewątpliwie ogromne znaczenie ma zdrowa dieta.

  • Kapary – smak, właściwości i zastosowanie w kuchni

    Kapary to roślina krzewiasta naturalnie występująca w strefie tropikalnej i w basenie Morza Śródziemnego. Pąki kwiatowe kaparów są znane już od wielu lat ze względu na swój charakterystyczny smak oraz działanie wspomagające trawienie i leczenie infekcji górnych dróg oddechowych. Kapary są ważnym źródłem wielu różnych biologicznie aktywnych substancji chemicznych, których właściwości terapeutyczne były już dobrze znane i cenione przez starożytnych Rzymian.

  • Blue Monday – co to jest? Kiedy wypada? Czy Blue Monday to mit?

    Blue Monday to termin określający rzekomo najbardziej depresyjny dzień w roku. Według wyliczeń twórcy tej teorii przypada on na trzeci poniedziałek stycznia. To właśnie w tym dniu we wszystkich mediach słyszymy o niebieskim poniedziałku. Wiele osób zastanawia się wówczas, ile jest prawdy w teorii Blue Monday.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij