Słodziki w napojach – czy są tak samo szkodliwe dla zdrowia, jak cukier?
Justyna Piekara

Słodziki w napojach – czy są tak samo szkodliwe dla zdrowia, jak cukier?

Wiele osób uważa, że napoje light są zdrowszym wyborem niż te, zawierające naturalny cukier. Czy aby na pewno? Według wyników francuskiego badania NutriNet-Santé okazuje się, że popularne, sztuczne zamienniki cukru negatywnie wpływają na zdrowie układu sercowo–naczyniowego. 

Negatywne skutki wysokiego spożycia cukru 

Według raportu Narodowego Funduszu Zdrowia w Polsce spożycie cukru wzrosło prawie o 12 kg rocznie, w porównaniu do danych z poprzedniej dekady. Oprócz zbyt małej aktywności fizycznej, jest to główna przyczyna występowania nadwagi i otyłości u osób dorosłych oraz dzieci.

Dieta wysokocukrowa wiąże się z wieloma problemami zdrowotnymi. Dotychczas na podstawie eksperymentów naukowych udowodniono podwyższone ryzyko otyłości, próchnicy, nowotworów, cukrzycy oraz chorób neurodegeneracyjnych, które są skutkiem spożywaniem dużych ilości cukru. U dzieci bogata w cukier powoduje osłabienie rozwoju funkcji poznawczych. 

Zdradliwe napoje dietetyczne

Produkty dietetyczne zawierają sztuczne, niskokaloryczne słodziki (ang. low sugar substitute, LSS), które na pozór wydają się dobrą opcją dla osób rygorystycznie podchodzących do sprawy dziennego bilansu energetycznego. Pułapką dla entuzjastów słodzików jest to, że szybko można się od nich uzależnić. Dowodzą temu modele zwierzęce – eksperyment przeprowadzony na szczurach dowiódł, że nagroda w postaci sacharyny była dla nich bardziej atrakcyjna niż kokaina. 

W ubiegłym roku organizacje American Heart Association i American Stroke Association udowodniły, że ryzyko przedwczesnej śmierci jest o 16% wyższe u osób spożywających dietetyczne wersje napojów. Codzienne spożywanie zaledwie dwóch puszek sztucznie słodzonych napojów zwiększa ryzyko udaru mózgu i chorób serca o 30%. Co więcej, okazało się, że osoby korzystające z zamienników cukru tyły, pomimo że sięgały po produkty dietetyczne z myślą o utracie wagi. 

Według doktora Davida Ludvig’a z Boston Children’s Hospital, specjalisty od otyłości, paradoksalnie regularnie sięgając po substytuty cukru, przyzwyczajamy się do nich i z biegiem czasu potrzebujemy bardziej intensywnej stymulacji receptorów, przez co zaczynamy sięgać po większe ilości nienaturalnych substancji słodzącej. W rezultacie wcale nie tracimy na wadze, jakbyśmy sobie tego życzyli. 

Wiele innych prac badawczych wykazało, że sztucznie słodzone napoje mogą być szkodliwe. Według badania opublikowanego w „Current Atherosclerosis Reports” regularne przyjmowanie niskokalorycznych słodzików może wpływać na mikroflorę jelitową i przyczynić się do wystąpienia cukrzycy typu 2.

Napoje dietetyczne a kondycja układu sercowo–naczyniowego

Zespół naukowców z paryskiego uniwersytetu przeanalizował dane dotyczące zdrowia blisko 105 000 osób. Uczestnicy eksperymentu co sześć miesięcy w internetowych ankietach udzielali odpowiedzi na temat swoich codziennych nawyków żywieniowych. 

Na potrzeby eksperymentu napój uznano za słodki, gdy zawartość cukru wynosiła w nim lub przekraczała 5%. Wartość poniżej tego progu, ale obecność słodzików sprawiała, że napój klasyfikowano jako sztucznie słodzony. Badanie wykazało, że wśród konsumentów słodkich i sztucznie słodzonych napojów ryzyko problemów sercowych było wyższe o 20%. Podczas trwania obserwacji, u 1400 badanych pojawiły się objawy chorób sercowo–naczyniowych, takich jak: udar, zawał serca, ostry zespół wieńcowy i zator tętniczy. 

Autorzy badania, które ukazało się w „Journal of the American College of Cardiology”, zwracają uwagę, że aby lepiej poznać sposób, w jaki napoje zawierające duże ilości cukru i sztuczne słodziki wpływają na nasz metabolizm, trzeba wykonać bardziej szczegółowe badania na większej grupie osób. 

Krucjata przeciwko sztucznie słodzonym napojom

WHO zaleca zmniejszenie dziennego spożycia cukru. Norma nie powinna przekraczać wartości 10% całkowitego dziennego zapotrzebowania energetycznego. 

Na świecie trwa debata. Wiele państw zadecydowało się wprowadzić regulacje w sprawie dostępu do napojów zawierających sztuczne substancje słodzące. Aktualnie już blisko 40 krajów, w tym Polska, postanowiło zadbać o zdrowie swoich obywateli i wprowadziło tzw. sugar tax, czyli podatek od cukru w napojach (ang. sugar sweetend beverages, SSB). Czy taka taktyka poskutkowała? Zakupy opodatkowanych produktów spadły o kilka procent. Specjaliści twierdzą, że przyczyniło się to do ograniczenia konsumpcji cukru i związanych z nią społecznie niepożądanych skutków zdrowotnych. 

  1. Y. Mossavar–Rahani, V. Kamensky, J. E. Manson, Artificially sweetened beverages and stroke, coronary heart disease, and all–cause mortality in the women’s health initiative, „Stroke” 2019, nr 50 (3), s 555–562, [online] doi/full/10.1161/STROKEAHA.118.023100, [dostęp:] 02.11.2020.
  2. Y. Kim, J. Keogh, P. Clifton, Non–nutritive sweeteners and glycaemic control, current atheroscler 2019, nr 21 (49), [online] https: //doi. org/10.1007/s11883–019–0814–6, [dostęp:] 02.11.2020.
  3. E. Chazales, C. Debras, B. Srour, Sugary drinks, artificially–sweetened beverages, and cardiovascular disease in the NutriNet-Santé cohort, „Journal of the American College of Cardiology”, nr 73 (18), s 2175–2177, [online] https: //doi. org/10.1016/j. jacc. 2020.08.075, [dostep:] 02.11.2020.
  4. C. Melore, Artificially sweetened drinks may be just as bad for your heart as sugary beverage, „studyfinds.org”, [online] https://www. studyfinds. org/artificially–sweetened–drinks–bad–for–heart/, [dostęp:] 02.11.2020.
  5. Diet drinks may be just as bad for your health as full–sugar versions, „news. com. au”, [online] https://www. news. com. au/lifestyle/food/drinks/diet–drinks–may–be–just–as–bad–for–your–health–as–fullsugar–versions/news–story/007d57d713a9d86e014ad7f067ce9f09, [dostęp:] 2.11.2010.
  6. M. Mankiewicz, Dietetyczne napoje gazowane wcale nie są lepsze – w parze z nimi idzie rozwój chorób serca, „f5.pl” [online], https://www.f5.pl/foodie/dietetyczne–napoje–gazowane–wcale–nie–sa–lepsze–w–parze–z–nimi–idzie–rozwoj–chorob–serca, [dostęp:] 02.11.2020.
  7. Podatek od cukru w napojach wkrótce w Polsce, a na świecie – już w wielu krajach, „politykazdrowotna. com” [online], https://www.politykazdrowotna.com/52720,podatek–od–cukru–w–napojach–wkrotce–w–polsce–a–na–swiecie–juz–w–wielu–krajach, [dostęp:] 02.11.2020.
  8. H. Strawbridge, Artificial sweeteners: sugar–free, but at what cost?, „healthharvard.edu” [online], https: /www. health. harvard. edu/blog/artificial–sweeteners–sugar–free–but–at–what–cost–201207165030, [dostęp:] 02.10.2020.

Polecane dla Ciebie

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Po jakie zioła sięgać na odchudzanie?

    Zioła stosowane w procesie odchudzania stanowią doskonały suplement do dobrze zbilansowanej diety, która powinna być urozmaicona i opierać się na dużej ilość warzyw, owoców, zdrowych źródeł białek, tłuszczy i węglowodanów złożonych. Wszystkie te produkty w trakcie pozbywania się zbędnych kilogramów powinny być spożywane w określonej ilości, czyli mieścić się w założeniach tzw. diety redukcyjnej. Nie należy zapominać również o systematycznej aktywności fizycznej dostosowanej do fizjologii i stanu zdrowia osoby, która się odchudza. Które zioła na odchudzanie wybrać, czy pomagają one zmniejszyć łaknienie i ograniczają wchłanianie węglowodanów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.  

  • Adaptogeny – Traganek błoniasty – właściwości lecznicze herbaty z korzenia Astragalus membranaceus

    Traganek błonisty jest adaptogenem. Wspomaga organizm w sytuacjach, kiedy jest on narażony na stres i w momentach obniżonej odporności. Ponadto spowalnia procesy starzenia, dzięki swoim silnym właściwością przeciwutleniającym. Osoby, które cierpią z powodu reumatoidalnego zapalenia stawów (RZS), tocznia rumieniowatego układowego lub zażywają leki immunosupresyjne nie powinny suplementować preparatów z Astragalus membranaceus, ponieważ traganek obniża skuteczność preparatów stosowanych w leczeniu tych chorób. Który preparat z adaptogenem wybrać, jaka jest zalecana dawka dzienna traganka błonistego i jak przygotować herbatę z korzenia Astragalus membranaceus? Odpowiedzi na te pytania znajdują się niniejszym artykule.

  • Flawonoidy – czym są? Rodzaje, źródła i właściwości flawonoidów

    Flawonoidy to fitozwiązki, czyli substancje naturalnie występujące w roślinach, o niezwykle bogatym działaniu prozdrowotnym. Ich wpływ na organizm jest tak korzystny, że wyizolowana w 1930 roku jako pierwsza z tej grupy rutyna uznana została za nowo odkrytą witaminę – nazwano ją witaminą P. Do teraz, po latach badań i po tysiącach kolejnych odkrytych związków z tej grupy, zdarza się usłyszeć tę nazwę jako zbiorcze określenie flawonoidów. Co to za substancje i jakie mają dokładnie właściwości? Dowiedzmy się więcej. 

  • Waporyzacja – na czym polega? Jak wypada w porównaniu z tradycyjnym paleniem?

    Waporyzacja to termin znany od dawna, oznaczający zjawisko fizyczne – wydzielanie pary wodnej. Odparowywanie substancji aktywnych z ziół jest natomiast czymś nowym, lecz stało się już światowym trendem. Dowiedz się, na czym polega i czym różni się od palenia? Jakich korzyści może dostarczać inhalacja bezdymna z wykorzystaniem waporyzatora?

  • Skorzonera – co to za warzywo? Wartości odżywcze, właściwości i zastosowanie wężymordu

    Skorzonera, zwana inaczej wężymordem, to roślina mało popularna w Polsce. Warto jednak wiedzieć, że to warzywo może stanowić ciekawy i wartościowy element naszej diety. Czym dokładnie jest skorzonera? Jakimi właściwościami się wyróżnia? Kto może włączyć ją do swojej diety? Podpowiadamy. 

  • Seler naciowy – wartości odżywcze i właściwości. Dlaczego warto go jeść?

    Seler naciowy to warzywo popularne wśród osób odchudzających się i dbających o zdrowy styl życia, jednak wciąż niedocenione. Łodygi selera naciowego stanowią bogate źródło witamin i składników mineralnych, dostarczają błonnika i należą do produktów o niskim IG. Co jeszcze warto wiedzieć o selerze naciowym? 

  • Kwercetyna – właściwości prozdrowotne. Jakie są naturalne źródła kwercetyny? Kiedy warto ją suplementować?

    Kwercetyna należy do grupy bioaktywnych związków roślinnych o działaniu antyoksydacyjnym, zwanych flawonoidami. Jest to naturalny barwnik roślinny występujący w wielu owocach i warzywach, znajduje się np. w liściach zielonej herbaty, cebuli, brokułach, jabłkach, jagodach, winogronach. Kwercetyna posiada cenne właściwości przeciwzapalne i przeciwnowotworowe, wpływa również korzystnie na układ sercowo-naczyniowy oraz na metabolizm. 

  • Zeaksantyna – w jakich produktach można ją znaleźć? Zeaksantyna a zdrowie oczu

    Zeaksantyna to substancja niezbędna dla zdrowia oczu. Na czym polega jej korzystny wpływ na zmysł wzroku? Jak możemy uzupełnić jej poziom, by cieszyć się tymi dobrodziejstwami? Poznajmy właściwości zeaksantyny i sposoby na dostarczenie jej organizmowi. 

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij