Dieta na zgagę – jaka będzie odpowiednia?
Katarzyna Turek-Kawecka

Dieta na zgagę – jaka będzie odpowiednia?

Każda osoba cierpiąca na zgagę, powinna zwrócić uwagę na swoje codzienne menu. Dzięki odpowiedniej diecie można złagodzić objawy zgagi. Co należy jeść, a których produktów warto unikać? Jak powinna wyglądać dieta przy zgadze w czasie ciąży? Dowiedz się więcej z poniższego artykułu.

Zgaga to potoczne określenie dolegliwości polegającej na uczuciu pieczenia lub gorąca w górnej części przewodu pokarmowego. Promieniuje ono od klatki piersiowej w górę w kierunku gardła i związane jest z cofaniem się zawartości żołądka do przełyku. Jest to jeden z najczęściej pojawiających się objawów choroby refluksowej – GERD (ang. gastro-esophageal reflux disease). Dolegliwości te pojawiają się przez złe działanie mięśni przełyku. Sprzyjają temu nadwaga i otyłość, brak aktywności fizycznej, nadużywanie alkoholu, palenie papierosów i nieodpowiednia dieta. Nieleczona zgaga może prowadzić do uszkodzeń przełyku, warto więc minimalizować produkty spożywcze i elementy stylu życia, które ją nasilają..

Założenia i rola diety na zgagę

Dieta przy zgadze nie powinna obciążać żołądka zbyt mocno. Posiłki powinny być regularne, a ostatni z nich ostatni należy spożyć około 3 godziny przed snem. Nie powinno się przejadać, dzięki temu żołądek nie będzie zbytnio wypełniony i nie będzie następowało cofanie się treści pokarmowych do przełyku.

Kolejną rzeczą, na którą należałoby zwrócić uwagę, jest zaprzestanie picia większej ilości płynów w trakcie posiłku oraz bezpośrednio przed lub po nim. Zwiększa to objętość pożywienia, co – w przypadku problemów ze zgagą – może nasilać dolegliwości. Posiłki powinno spożywać się w spokojnej atmosferze i bez pośpiechu, aby nie połykać zbyt dużej ilości powietrza i nie narażać się na skurcze żołądka związane ze zdenerwowaniem.

Przez minimum 2 godziny po posiłku nie wolno się kłaść, wykonywać ćwiczeń fizycznych ani innych czynności, które powodowałyby schylanie się lub gniecenie żołądka. Jedzenie powinno mieć umiarkowaną temperaturę, żeby nie podrażniać przełyku. 

W razie problemów z połykaniem wybieraj dania miękkie, wilgotne, w ekstremalnych przypadkach o konsystencji zbliżonej do papkowatej. 

Zaprzestań picia alkoholu i palenia papierosów – te czynności zwiększają dolegliwości związane z cofaniem się treści żołądkowej do przełyku. Zrezygnuj także z używania gum do żucia – zwiększają one wydzielanie śliny i soków żołądkowych, co może nasilać problemy ze zgagą. Śpij w pozycji lekko podwyższonej, na wyższej poduszce, aby utrudnić żołądkowi cofanie treści do przełyku.

Dieta przy zgadze – co można jeść, kiedy pali zgaga?

Dieta przy zgadze zakłada dania łatwostrawne, które nie będą nadmiernie obciążały żołądka. Kiedy dolegliwości się nasilają, należy spożywać jasne pieczywo lub chleb typu graham, drobne kasze (jęczmienna drobna), makarony i ryż jasny (np. basmati). Dobrze będzie wybierać warzywa gotowane, a u niektórych osób możliwe jest także włączenie zielonej sałaty. 

W diecie na zgagę sprawdzą się mało kwaśne owoce, najlepiej w postaci gotowanej lub pieczonej (np. jabłka, banany). Dozwolone jest spożywanie chudego mięsa, ryb. Powinny być one przygotowane poprzez duszenie, gotowanie lub pieczenie w folii. Kiedy pali zgaga można jeść jajka – najlepiej w postaci ugotowanych na miękko lub lekko ściętej jajecznicy (bez boczku, grzybów czy innych ciężkostrawnych dodatków). 

Dopuszczony do jedzenia przy zgadze jest cały chudy nabiał: mleko, jogurty, chudy twaróg, serki wiejskie i homogenizowane, kefir i maślanka – oczywiście o smaku naturalnym. Łatwostrawne tłuszcze (olej, oliwa, masło) powinny być używane w ograniczonych ilościach, jako dodatek do potraw na zimno, nie do smażenia. 

Wolno pić wodę niegazowaną, słabą herbatę, kawę zbożową, herbaty ziołowe i rozcieńczone soki owocowe. Z przypraw należy wybierać łagodne, najlepiej jednoskładnikowe. Zupy i sosy powinny być delikatne, na lekkich wywarach warzywnych.

Dieta na zgagę – jakich produktów unikać?

Dieta przy zgadze wyklucza spożywanie dań tłustych, smażonych i wędzonych. Nie powinno się spożywać ciężkostrawnych warzyw: cebuli, czosnku, pora, kapusty, brukselki, pomidorów (oraz jego przetworów), szparagów, karczochów, grzybów, warzyw marynowanych, ziemniaków w postaci frytek lub chipsów. Wykluczyć należy owoce cytrusowe, wszystkie nasiona, orzechy i pestki. Przy zgadze nie zaleca się jedzenia tłustego nabiału: serów żółtych, topionych i pleśniowych. 

Zaleca się zaprzestanie picia kawy naturalnej, mocnej herbaty, alkoholu, napojów gazowanych, energetyzujących, kakao, nierozcieńczonych soków warzywnych lub owocowych. Cierpiąc na zgagę warto wyeliminować z diety ostre przyprawy, kostki rosołowe, mieszanki uniwersalne typu „vegeta”, musztardę, ketchup, ocet, proszek do pieczenia. Nie powinno się także spożywać mocnych wywarów z kości, mięsa, grzybów, dań pikantnych, kwaśnych, słonych, z dużą ilością sosu.

Dieta na zgagę w ciąży

Zgaga w okresie ciąży jest dolegliwością, na którą skarży się nawet co druga kobieta w stanie błogosławionym. Związane jest to ze zmianami zachodzącymi w przewodzie pokarmowym, zwiększonym ciśnieniu w żołądku wywieranym przez nacisk dziecka oraz złymi zwyczajami żywieniowymi. Dieta przy zgadze w ciąży powinna bazować na tych samych produktach wymienionych powyżej. 

Dodatkowymi aspektami, na które należałoby zwrócić uwagę są: nieuleganie „zachciankom ciążowym” na dania słone, słodycze, fastfoody, zupki w proszku i inne produkty niezalecane. Przed wstaniem z łóżka warto zjeść coś małego, np. pół banana, sucharka, krakersa – zmniejszy to dolegliwości związane z nudnościami i zgagą. 

Pamiętaj, że im więcej przytyjesz w ciąży, tym bardziej będą nasilać się dolegliwości związane ze zgagą, dlatego staraj się pilnować nadmiernego przyrostu masy ciała.

Pomocne może okazać się zjedzenie kilku migdałów po każdym posiłku. U niektórych osób ze zgagą działa także wypicie mleka w momencie pojawienia się dolegliwości. Uważaj jednak, ponieważ może to pomóc na chwilę zneutralizować działanie kwasu, ale potem dolegliwości mogą się nasilić – sprawdź indywidualnie. Pod ręką warto mieć popularne leki na zgagę w postaci preparatów na bazie wodorotlenków magnezu, glinu lub wapnia w formie pastylek do ssania.

Zgaga i dieta – przykładowy jadłospis

Oto przykładowy jadłospis dla osób cierpiących na zgagę:

Śniadanie: jajecznica na mleku z natką pietruszki, pieczywo graham przesmarowane cienko masłem.

II śniadanie: ryż z pieczonym jabłkiem i cynamonem, słaba herbata.

Lunch: zupa ziemniaczana (marchew, pietruszka, seler, ziemniaki, fasolka szparagowa).

Obiad: potrawka duszona z indykiem, marchewką, ziemniakami, koperkiem zabielana małą ilością śmietanki.

Kolacja: pierogi z serem na słodko.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi

Polecane artykuły

  • Wielkanoc dla alergików: bez mleka, jaj i pszenicy

    Nietolerancje pokarmowe dają się szczególnie we znaki podczas świąt. Osoby nietolerujące laktozy, a więc mleka i jego przetworów, muszą zapomnieć o tradycyjnym serniku, bezglutenowcy nie zjedzą żurku, zaś uczuleni na jaja zostaną zmuszeni obyć się bez koronnej, wielkanocnej potrawy. Czym zastąpić żelazne pozycje ze świątecznego menu?

  • 5 najczęstszych błędów popełnianych przy redukcji wagi

    Redukcja wagi ciała, czyli odchudzanie to nie tylko modny trend robienia formy na wakacje i bycia fit. Bardzo często jest ona konieczna ze względów zdrowotnych, dlatego istotne jest, aby była przeprowadzona mądrze, a najlepiej pod okiem specjalisty dietetyka lub trenera personalnego. Wiele osób przechodzących na dietę redukcyjną popełnia szereg błędów, które mogą skutkować brakiem spodziewanych rezultatów, efektem „yo-yo”, frustracją, złym nastrojem a nawet problemami zdrowotnymi. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas redukcji wagi.

  • Jak nie przytyć w Święta?

    Święta dla wielu z nas są okazją do spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Będąc zaproszonym na spotkanie świąteczne, zazwyczaj jesteśmy częstowani wyśmienitymi smakołykami. Trudno odmówić gdy mamy do wyboru świąteczne przysmaki. Jeżeli już dziś myślisz o tym, jak nie przytyć w Święta, przedstawiamy kilka sposobów, by temu zapobiec.

  • Dieta matki karmiącej – jak powinna wyglądać? Czy podczas karmienia piersią można jeść wszystko?

    Jak powinna wyglądać dieta w czasie karmienia piersią? Co jeść, pić, a czego unikać? Czy sposób żywienia wpływa na jakość oraz ilość mleka matki? Dowiedz się wszystkiego o diecie mamy karmiącej. 

  • Dieta biegacza – najważniejsze zasady. Przykładowy jadłospis dla biegaczy

    Prawidłowe żywienie ma znaczenie nie tylko w przypadku profilaktyki czy leczenia chorób dietozależnych, ale i w sytuacji podejmowania konkretnego rodzaju wysiłku fizycznego, np. długodystansowego biegania. Jak powinna wyglądać dieta biegacza? Czego nie powinno w niej zabraknąć? Dowiedz się, jakie są jej zasady i zapoznaj się  przykładowym jadłospisem dla biegaczy.

  • Przejedzenie – jak go uniknąć? Co robić, gdy zjemy za dużo? Objawy przepełnionego żołądka

    Jak poradzić sobie z przejedzeniem nie tylko od święta? Co warto zastosować, by szybciej uporać się z dokuczliwymi objawami towarzyszącymi przepełnionemu żołądkowi, jak wzdęcia, ból brzucha, zgaga, a nawet biegunka czy wymioty? Podpowiadamy.

  • Dieta przed kolonoskopią – o czym warto wiedzieć? Co i kiedy można jeść przed i po badaniu?

    Kolonoskopia to badanie endoskopowe polegające na wprowadzeniu kolonoskopu do jelita grubego. Dzięki niemu możliwa jest ocena wnętrza dolnego odcinka przewodu pokarmowego. Do badania należy się odpowiednio przygotować. Jednym z zaleceń jest zastosowanie właściwej diety, która pozwoli na oczyszczenie jelita. Co jeść i pić przed kolonoskopią? Jaką dietę należy zastosować i kiedy ją wdrożyć? Podpowiadamy.

  • Dieta przy nadciśnieniu – co jeść, aby obniżyć ciśnienie?

    Właściwa dieta przy nadciśnieniu odgrywa ważną rolę. Dzięki niej mamy szansę uregulować zbyt wysokie ciśnienie krwi, a w dalszej perspektywie zapobiec rozwojowi chorób związanych właśnie z nadciśnieniem. Które ze znanych diet zaleca się przy podwyższonym ciśnieniu? Które produkty należy włączyć do codziennego menu, a które wykluczyć? Podpowiadamy.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij