×
DOZ.PL Darmowa
aplikacja
DOZ.pl
Zainstaluj

Witamina A może chronić przed rakiem skóry

W sezonie letnim, gdy wystawiamy skórę na bezpośrednie i długotrwałe działanie promieni słonecznych, dbamy o nią w sposób szczególny — kremy z wysokim filtrem to jednak wyłącznie ochrona zewnętrzna. Naukowcy z USA odkryli, że osoby przyjmujące duże ilości witaminy A pochodzącej z pożywienia, znacząco obniżają swoje ryzyko zapadnięcia na jednego z najczęściej wstępujących nowotworów skóry — raka płaskonabłonkowego.

Rak płaskonabłonkowy skóry najczęściej powstaje w naskórku i jest charakterystyczny dla osób rasy białej, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia zwiększa ekspozycja na promieniowanie ultrafioletowe i słoneczne, zwłaszcza w młodym wieku. Jak się okazuje, ryzyko jego wystąpienia można obniżyć aż o 15 proc. dzięki właściwej diecie, bogatej w witaminę A. By jednak efekt terapeutyczny był widoczny, musi ona pochodzić nie z suplementów, ale przede wszystkim z pożywienia, ponieważ suplementy zwiększają ryzyko wystąpienia negatywnych konsekwencji przedawkowania.

Witamina A — najzdrowsza z żywności

Badania w tym kierunku prowadzili naukowcy z Brown University, którzy przeanalizowali dane o zdrowiu pochodzące od 125 tys. dorosłych o średniej wieku wynoszącej 50 lat. U 4 tysięcy z nich rozwinął się rak skóry, jednak osoby przyjmujące najwyższe ilości witaminy A były na niego narażone w najmniejszym stopniu. Warto zaznaczyć, że we wspomnianej grupie spożycie witaminy A było stosunkowo wysokie — między 7 a 21 tys. jednostek dziennie, gdzie 10 tys. wyznacza poziom przedawkowania grożący między innymi osłabieniem kości. Mimo to, jeśli witamina pochodziła z żywności, a nie z suplementów, korzyści z jej przyjmowania przewyższały ewentualne zagrożenia.

Zauważono także, że wyższy poziom witaminy A występował częściej u najstarszych członków grupy (być może ze względu na fakt, że miała więcej czasu na kumulację w organizmie), u osób podejmujących regularną aktywność fizyczną i rzadziej — spożywających alkohol lub kofeinę. Co ciekawe, przyjmowanie wysokich dawek witaminy A chroniło przed rakiem płaskonabłonkowym zwłaszcza osoby znajdujące się w grupie podwyższonego ryzyka, a więc z pieprzykami oraz epizodami poważnych poparzeń słonecznych w młodym wieku.

Witamina piękna

Autorzy badania podkreślają, że w tym wypadku mowa nie tyle o ciągu przyczynowo-skutkowym, ale raczej o kolejnym potwierdzeniu pozytywnego wpływu witaminy A na skórę. Jest ona jednym z najczęściej występujących składników kremów przeciwzmarszczkowych, gdzie zazwyczaj występuje pod nazwą retinol. Pozwala on zachować elastyczność i gładkość skóry, działa przeciwzmarszczkowo, redukuje przebarwienia, a także wspomaga leczenie łuszczycy, trądziku i AZS.

Pamiętaj o ochronie przeciwsłonecznej

Warto pamiętać, że zmiana diety na bogatszą w witaminę A, z myślą o lepszej ochronie skóry, nie może zastąpić ochrony, która dają kosmetyki z wysokim filtrem SPF. Z kolei ich skuteczność wynika z właściwego stosowania. Liczba oznaczająca siłę ochrony filtra to wielokrotność czasu, jaki po aplikacji kosmetyku możemy spędzić na słońcu, bez obaw o zaczerwienienia. Jeśli więc nasza skóra robi się czerwona po 5 min., przykładowo filtr SPF 20 zwiększa ten czas o 20 razy, do 100 min. Co najmniej po upływie tego czasu należy więc powtórzyć aplikację kosmetyku, żeby ochrona była trwała. Trzeba również pamiętać, że filtry potrzebują czasu na aktywację, więc krem przeciwsłoneczny nakładajmy na około pół godziny przed wyjściem na plażę, dzięki czemu będziemy chronieni przed działaniem promieniowania od pierwszych chwil spędzonych na słońcu.

Niezależnie od temperatury, starajmy się chronić przed słońcem twarz, stosując kremy z najwyższym filtrem i unikając wystawiania jej na działanie promieni słonecznych, gdy nie jest to koniecznie. Skóra twarzy jest szczególnie podatna na uszkodzenia słoneczne, skutkując nie tylko szybszym starzeniem się, ale również zwiększonym ryzykiem wystąpienia nowotworu.

Gdzie znaleźć witaminę A?

Witaminę A znajdziemy w produktach bogatych w beta-karoten, a więc o pomarańczowej, żółtej i czerwonej skórce. Mowa między innymi o marchewce, batatach i czerwonej papryce, aczkolwiek bogatym źródłem tej witaminy są także melony, szpinak, brokuły czy ciemna fasola. Wśród jej nieroślinnych źródeł dominuje wątróbka, ale także ryby i nabiał. Witamina A należy do grupy składników rozpuszczalnych w tłuszczach, więc jej aktywność jest uzależniona od tego, czy w posiłku zawierającym składniki ją zwierające znajdzie się choć odrobina tłuszczu.

 

Bibliografia  zwiń/rozwiń

  1. S. Gordon, Vitamin A Linked to Lower Odds of Common Skin Cancer, "webmd.com" [online], https://www.webmd.com/melanoma-skin-cancer/news/20190731/vitamin-a-tied-to-lower-odds-of-common-skin-cancer#1, [dostęp:] 02.08.2019 r.
  2. J. Kim, M. K. Park, W. Li i in., Association of Vitamin A Intake With Cutaneous Squamous Cell Carcinoma Risk in the United States, "JAMA Dermatology", published online July 31, 2019. doi:10.1001/jamadermatol.2019.1937.

Podziel się: