Witamina A może chronić przed rakiem skóry
Katarzyna Szulik

Witamina A może chronić przed rakiem skóry

W sezonie letnim, gdy wystawiamy skórę na bezpośrednie i długotrwałe działanie promieni słonecznych, dbamy o nią w sposób szczególny — kremy z wysokim filtrem to jednak wyłącznie ochrona zewnętrzna. Naukowcy z USA odkryli, że osoby przyjmujące duże ilości witaminy A pochodzącej z pożywienia, znacząco obniżają swoje ryzyko zapadnięcia na jednego z najczęściej wstępujących nowotworów skóry — raka płaskonabłonkowego.

Rak płaskonabłonkowy skóry najczęściej powstaje w naskórku i jest charakterystyczny dla osób rasy białej, a prawdopodobieństwo jego wystąpienia zwiększa ekspozycja na promieniowanie ultrafioletowe i słoneczne, zwłaszcza w młodym wieku. Jak się okazuje, ryzyko jego wystąpienia można obniżyć aż o 15 proc. dzięki właściwej diecie, bogatej w witaminę A. By jednak efekt terapeutyczny był widoczny, musi ona pochodzić nie z suplementów, ale przede wszystkim z pożywienia, ponieważ suplementy zwiększają ryzyko wystąpienia negatywnych konsekwencji przedawkowania.

Witamina A — najzdrowsza z żywności

Badania w tym kierunku prowadzili naukowcy z Brown University, którzy przeanalizowali dane o zdrowiu pochodzące od 125 tys. dorosłych o średniej wieku wynoszącej 50 lat. U 4 tysięcy z nich rozwinął się rak skóry, jednak osoby przyjmujące najwyższe ilości witaminy A były na niego narażone w najmniejszym stopniu. Warto zaznaczyć, że we wspomnianej grupie spożycie witaminy A było stosunkowo wysokie — między 7 a 21 tys. jednostek dziennie, gdzie 10 tys. wyznacza poziom przedawkowania grożący między innymi osłabieniem kości. Mimo to, jeśli witamina pochodziła z żywności, a nie z suplementów, korzyści z jej przyjmowania przewyższały ewentualne zagrożenia.

Zauważono także, że wyższy poziom witaminy A występował częściej u najstarszych członków grupy (być może ze względu na fakt, że miała więcej czasu na kumulację w organizmie), u osób podejmujących regularną aktywność fizyczną i rzadziej — spożywających alkohol lub kofeinę. Co ciekawe, przyjmowanie wysokich dawek witaminy A chroniło przed rakiem płaskonabłonkowym zwłaszcza osoby znajdujące się w grupie podwyższonego ryzyka, a więc z pieprzykami oraz epizodami poważnych poparzeń słonecznych w młodym wieku.

Witamina piękna

Autorzy badania podkreślają, że w tym wypadku mowa nie tyle o ciągu przyczynowo-skutkowym, ale raczej o kolejnym potwierdzeniu pozytywnego wpływu witaminy A na skórę. Jest ona jednym z najczęściej występujących składników kremów przeciwzmarszczkowych, gdzie zazwyczaj występuje pod nazwą retinol. Pozwala on zachować elastyczność i gładkość skóry, działa przeciwzmarszczkowo, redukuje przebarwienia, a także wspomaga leczenie łuszczycy, trądziku i AZS.

Pamiętaj o ochronie przeciwsłonecznej

Warto pamiętać, że zmiana diety na bogatszą w witaminę A, z myślą o lepszej ochronie skóry, nie może zastąpić ochrony, która dają kosmetyki z wysokim filtrem SPF. Z kolei ich skuteczność wynika z właściwego stosowania. Liczba oznaczająca siłę ochrony filtra to wielokrotność czasu, jaki po aplikacji kosmetyku możemy spędzić na słońcu, bez obaw o zaczerwienienia. Jeśli więc nasza skóra robi się czerwona po 5 min., przykładowo filtr SPF 20 zwiększa ten czas o 20 razy, do 100 min. Co najmniej po upływie tego czasu należy więc powtórzyć aplikację kosmetyku, żeby ochrona była trwała. Trzeba również pamiętać, że filtry potrzebują czasu na aktywację, więc krem przeciwsłoneczny nakładajmy na około pół godziny przed wyjściem na plażę, dzięki czemu będziemy chronieni przed działaniem promieniowania od pierwszych chwil spędzonych na słońcu.

Niezależnie od temperatury, starajmy się chronić przed słońcem twarz, stosując kremy z najwyższym filtrem i unikając wystawiania jej na działanie promieni słonecznych, gdy nie jest to koniecznie. Skóra twarzy jest szczególnie podatna na uszkodzenia słoneczne, skutkując nie tylko szybszym starzeniem się, ale również zwiększonym ryzykiem wystąpienia nowotworu.

Gdzie znaleźć witaminę A?

Witaminę A znajdziemy w produktach bogatych w beta-karoten, a więc o pomarańczowej, żółtej i czerwonej skórce. Mowa między innymi o marchewce, batatach i czerwonej papryce, aczkolwiek bogatym źródłem tej witaminy są także melony, szpinak, brokuły czy ciemna fasola. Wśród jej nieroślinnych źródeł dominuje wątróbka, ale także ryby i nabiał. Witamina A należy do grupy składników rozpuszczalnych w tłuszczach, więc jej aktywność jest uzależniona od tego, czy w posiłku zawierającym składniki ją zwierające znajdzie się choć odrobina tłuszczu.

 

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Naturalne elektrolity – przegląd najlepszych produktów

    Elektrolity są to roztwory wodne posiadające ładunek elektryczny, może on być dodatni lub ujemny. Odpowiedni poziom elektrolitów jest bardzo istotnym elementem prawidłowego funkcjonowania organizmu. Elektrolity są obecne we wszystkich strukturach komórkowych żywego organizmu. Do naturalnych najważniejszych elektrolitów należą: sód, potas, wapń, magnez, chlorki i fosforany.

  • Miód manuka – właściwości i zastosowanie

    Ostatnimi czasy coraz intensywniej obserwowany jest wzrost zainteresowania naturalnymi metodami leczenia różnorodnych schorzeń – apiterapia jest jedną z nich. To praktyka wykorzystująca produkty pszczele podczas procesu leczenia. W apiterapii stosuje się miód, ale również wosk, kit pszczeli czy zasklep miodowy. Ze względu na swoje specyficzne właściwości, miód manuka jest jednym z najbardziej popularnych gatunków miodów stosowanych w apiterapii. Dlaczego? Dowiedz się więcej w poniższym artykule. 

  • Pigwa – właściwości zdrowotne, wartości odżywcze i przepisy

    Pigwa jest owocem, który wykorzystuje się przy problemach trawiennych i przeziębieniu. Stosuje się ją także na poprawę apetytu. Jej dojrzałe owoce nie nadają się do spożywania na surowo, ale doskonale sprawdzają się w przetworach (konfitury, nalewki czy syropy z pigwy). Jakie inne właściwości zdrowotne mają owoce pigwy? 

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Tran – właściwości. Czy tran wpływa na odporność?

    Tran to olej otrzymywany z dorsza atlantyckiego lub innych ryb dorszowatych (olej z wątroby rekina nie jest tranem, ma bowiem inny skład i inne właściwości). Tran zawiera witaminę D i A, a także kwasy omega-3 (DHA i EPA), które mają korzystny wpływ na układ odpornościowy, nerwowy oraz krwionośny. Kiedy stosować olej z wątroby dorsza? Jak wybrać najlepszy tran dla dziecka i dla osoby dorosłej?

  • Fitoestrogeny – czym są, gdzie występują i jak działają?

    Fitoestrogeny to grupa ponad 300 biologicznie aktywnych związków występujących w roślinach. W organizmie ludzkim pełnią nieprzebrane ilości ról, mogą wpływać na setki procesów o szerokim spektrum oddziaływania. Co to są fitoestrogeny, gdzie występują i jak działają? 

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij