Czy możliwe jest przedawkowanie witaminy C?
Krzysztof Słomiak

Czy możliwe jest przedawkowanie witaminy C?

Witamina C (kwas askorbinowy) jest naturalnym przeciwutleniaczem. Związek ten słusznie kojarzy się z odpornością i przeziębieniem. Papryka, natka pietruszki, cytrusy, brokuły, ziemniaki, porzeczki oraz szpinak obfitują w witaminę C. Jej śladowe ilości znajdują się w licznych pokarmach, np. owocach, kapuście, ciastach, chlebach, makaronach i wielu, wielu innych produktach spożywczych. Do tego naturalna stała się prewencyjna suplementacja kwasu askorbinowego. W takiej sytuacji pojawia się pytanie: czy można przedawkować witaminę C?

Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C to 60-100 mg. Zalety kwasu askorbinowego:

  • ułatwia wchłanianie żelaza,
  • wpływa na syntezę niektórych neuroprzekaźników,
  • utrzymuje prawidłowy stan tkanki łącznej,
  • wzmacnia dziąsła i zęby,
  • zabija bakterie wywołujące próchnice,
  • niezbędny w syntezie kolagenu,
  • wzmacnia odporność organizmu na infekcje,
  • ułatwia gojenie się ran,
  • stabilizuje psychikę.

Skutki niedoboru witaminy C

W literaturze naukowej częściej mówi się o konsekwencjach niedoboru witaminy C niż jej nadmiaru. Na niedobór kwasu askorbinowego zazwyczaj cierpią palacze, stąd charakterystyczne liczne, drobne zmarszczki na ich skórze.

Inne skutki to: szkorbut (krwawienie i owrzodzenie dziąseł, wypadanie zębów), kruchość oraz pękanie naczyń krwionośnych, osłabienie odporności organizmu, obrzmiałe i bolesne stawy, nieprawidłowe zrastanie się kości, a także powolne gojenie się ran.

Trwałość chemiczna kwasu askorbinowego

Witamina C jest bardzo nietrwała, łatwo ulega rozpadowi pod wpływem tlenu oraz wysokiej temperatury. W procesie gotowania jej aktywność biologiczna potrafi spaść do niezwykle niskiego poziomu.

Jeśli zależy nam na przeciwprzeziębieniowym działaniu kwasu askorbinowego, najlepiej spożywać go pod postacią surowych owoców i warzyw. Niestety w przetworzonych potrawach w formie aktywnej jest niewiele witaminy C.

Czy można przedawkować witaminę C?

W zasadzie nie da się przedawkować witaminy C przyjmowanej w postaci pokarmowej. Jednocześnie nie można powiedzieć, że jest to niemożliwe. Duże dawki kwasu askorbinowego na szczęście nie są toksyczne. Związek rozpuszcza się w wodzie, a nadmiar wydalany zostaje z organizmu wraz z moczem w ciągu kilku godzin.

Ryzyko nadmiaru witaminy C rośnie, jeśli zażywamy ją w formie suplementacji pozapokarmowej, a także u osób z upośledzoną czynnością nerek. Przedawkowanie następuje po spożyciu ponad 1 g w ciągu doby. W tej sytuacji zwykle nie mówi się o toksyczności ostrej, gdyż objawy mogą być nieobserwowalne lub może ich nie być wcale.

W przypadku przewlekłego przedawkowania zwiększa się ryzyko kamicy nerkowej (zagrożenie jest niskie i często wynika z innych przyczyn, lecz w literaturze naukowej autorzy zazwyczaj wiążą nadużywanie witaminy C z tą chorobą) lub nadmiernego wchłaniania żelaza i w konsekwencji jego niepożądanych działań.

Interakcje witaminy C z innymi substancjami

O wiele ciekawsza wydaje się sprawa interakcji krzyżowych pomiędzy przyjmowanymi lekami a witaminą C. Preparat ten jako przeciwutleniacz może zmieniać właściwości stosowanych medykamentów, przez co wywołuje ich działania niepożądane. Do najważniejszych związków wchodzących w niebezpieczne interakcje z kwasem askorbinowym należą:

Paracetamol
Możliwy wzrost stężenia paracetamolu we krwi – spowodowany zmniejszeniem jego eliminacji przez nerki – skutkuje:

  • bólem brzucha, nudnościami i wymiotami,
  • żółtaczką, śpiączką, hipoglikemią, zaburzeniami krzepnięcia krwi i zaburzeniami świadomości,
  • zaburzeniami krążenia, zaburzeniami rytmu serca, drgawkami oraz skąpomoczem.

Wodorotlenek glinu
Wzrost stężenia glinu objawia się:

  • upośledzeniem pamięci,
  • uszkodzeniem neuronów,
  • niedokrwistością,
  • może być czynnikiem sprzyjającym rozwojowi choroby Alzheimera.

Furosemid
Stosowany w leczeniu ostrej niewydolności nerek, ciężkiej niewydolności krążenia i marskości wątroby. Witamina C nasila jego działanie, co powoduje:

  • niedobór potasu, chloru, sodu, magnezu, wapnia,
  • odwodnienie,
  • zaburzenia słuchu,
  • zawroty głowy,
  • nudności i wymioty,
  • zwiększenie stężenia kwasu moczowego oraz nasilenie dny moczanowej.

Etynyloestradiol i lewonorgestrel 
Składniki tabletek antykoncepcyjnych oraz hormonalnej terapii zastępczej. Witamina C nasila ich działanie, co powoduje:

  • zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia zakrzepów i zatorów,
  • zaburzenia funkcjonowania wątroby,
  • napady migreny,
  • nudności i wymioty.

Witamina C osłabia działanie następujących leków:

  • cyprofloksacyna – właściwości bakteriobójcze, stosowany szczególnie w infekcjach bakteryjnych,
  • dalteparyna, heparyna – leki przeciwzakrzepowe,
  • metadon – opioidowy lek przeciwbólowy stosowany w celu leczenia uzależnienia od heroiny,
  • flufenazyna – lek psychotropowy stosowany w leczeniu schizofrenii i psychoz starczych,
  • propranolol – stosowany w leczeniu nadciśnienia tętniczego oraz zaburzeń rytmu serca.
  • amitryptylina, dezypramina, doksepina, imipramina – stosowane w leczeniu zaburzeń depresyjnych.

Nie jest prawdą, że nadmiar witaminy C jest dobry dla naszego organizmu. W stosowaniu wszystkich suplementów diety oraz leków należy zachowywać umiar. Rzadko nieskuteczność terapii będzie zidentyfikowana i połączona z nadmiarem kwasu askorbinowego, najczęściej przy wizycie lekarskiej zostaje pominięta.

Nie zaleca się przyjmowania większych dawek witaminy C niż te rekomendowane, gdyż zapotrzebowanie organizmu można łatwo zaspokoić przy pomocy zbilansowanej diety.

Twoje sugestie

Dokładamy wszelkich starań, aby podane zdjęcie i opis oferowanych produktów były aktualne, w pełni prawidłowe oraz kompletne. Jeśli widzisz błąd, poinformuj nas o tym.

Zgłoś uwagi Ikona

Polecane artykuły

  • Orkisz – wartości odżywcze i wpływ na zdrowie. Dlaczego warto go jeść?

    Należy do najstarszych gatunków pszenicy – ludzkości znany jest już od wielu wielu wieków. Obecnie wytwarza się z niego m.in. pieczywo, płatki, kasze, makarony oraz mąki. Kto powinien sięgać po produkty wytworzone z orkiszu? Dlaczego warto go jeść? 

  • Olej z czarnuszki – na odporność, alergie, astmę, skórę. Poznaj właściwości i zastosowanie czarnuszki siewnej

    Olej z czarnuszki w ok. 85 proc. składa się z nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), zawiera witaminę E, witaminę A oraz mikroelementy. Posiada wiele właściwości zdrowotnych, ma także zastosowanie w kosmetyce. Sprawdź, jak działa olej z czarnuszki siewnej, jakie ma właściwości lecznicze oraz w jaki sposób go stosować.

  • Imbir – jak i kiedy go jeść? Właściwości lecznicze, zastosowanie, przeciwwskazania

    Imbir to roślina o wielu właściwościach zdrowotnych. Wśród nich wymienia się m.in. pomoc w łagodzeniu bólu gardła, mdłości w czasie ciąży czy zgagi. Co więcej, imbir wspomaga trawienie i działa przeciwzapalnie. Na jego bazie tworzy się napoje, syropy czy olejki, ale spożywa się go również na surowo. Jakie jeszcze właściwości ma imbir? Jak go przechowywać? Komu odradza się regularne stosowanie imbiru?

  • Lecytyna sojowa (E322) – czym jest i gdzie ją znaleźć? Kiedy należy ją suplementować?

    Lecytyna jako apteczny preparat na pamięć znana jest każdemu, niezależnie od wieku: stosowana jest i przez studentów w trakcie sesji, i przez osoby starsze. Jakie jeszcze zastosowania można jej przypisać? Jakie ma właściwości i do czego służy lecytyna sojowa? Dowiedzmy się więcej. 

  • Glutation – czym jest? Co warto o nim wiedzieć?

    Rozwój nauki powoduje, że jesteśmy w stanie coraz częściej powiązać wybrane cząsteczki chemiczne z dobrym bądź złym stanem badanego organizmu lub wręcz z wybraną jednostką chorobową. Jedną z takich cząsteczek jest glutation. Co to jest? Kiedy zaleca się badać jego poziom? Czy ma właściwości prozdrowotne? Czy możemy wpłynąć na jego ilość w organizmie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.  

  • Serwatka – jak powstaje i czy jest zdrowa? Właściwości i zastosowanie serwatki

    Można powiedzieć, że podobnie jak jednostki wiele gałęzi przemysłu stara się zagospodarować coś, co niegdyś było uważane za odpad i tym samym ograniczyć liczbę wytwarzanych zanieczyszczeń, a nierzadko zwiększyć zyski. Świetnym tego przykładem jest serwatka. W przemyśle serowarskim stanowiąca odpad, w innych gałęziach przemysłu surowiec, z którego produkuje się preparaty białkowe, biodegradowalne tworzywa czy nawóz. Jakie inne zastosowania ma naturalna serwatka? Do czego możemy wykorzystać tę, która pozostanie po produkcji domowego sera? Czy jest zdrowa?  

  • Picie „twardej wody” jest korzystne dla zdrowia. Jakie są jej zalety?

    Utrudnia mycie rąk, pranie ubrań i powoduje wiele szkód w instalacjach wodno-kanalizacyjnych oraz urządzeniach gospodarstwa domowego, ale w kwestii nawadniania organizmu, tzw. twarda woda jest dobrym wyborem, zwłaszcza dla osób cierpiących na niedobory składników mineralnych. Według Światowej Organizacja Zdrowia nie ma ona negatywnego wpływu na zdrowie, wręcz przeciwnie może dostarczyć wielu korzyści.

  • Foliany – właściwości i źródła folacyny i kwasu foliowego

    Foliany, czyli folacyna i kwas foliowy stanowią szeroką grupę związków, będącymi pochodnymi pteryny, które różnią się stopniem utlenienia i charakteryzują się aktywnością biologiczną kwasu foliowego. Kwas foliowy nie ma toksycznego charakteru, niemniej jego zbyt duże dawki mogą utrudniać rozpoznanie niedokrwistości wywołanej niedoborem witaminy B12. Jakie są objawy niedoboru folianów, co stanowi najlepsze źródła tych związków w pożywieniu oraz jaka jest zalecana dawka dzienna folianów? Odpowiedzi na te pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Porozmawiaj z farmaceutą
Infolinia: 800 110 110

Zadzwoń do nas jeśli potrzebujesz porady farmaceuty.
Jesteśmy dla Ciebie czynni całą dobę, 7 dni w tygodniu, bezpłatnie.

Pobierz aplikację mobilną Pobierz aplikację mobilną Doz.pl

Ikona przypomnienie o zażyciu leku.
Zdarza Ci się ominąć dawkę leku?

Zainstaluj aplikację. Stwórz apteczkę. Przypomnimy Ci kiedy wziąć lek.

Dostępna w Aplikacja google play Aplikacja appstore
Dlaczego DOZ.pl
Niższe koszta leczenia

Darmowa dostawa do Apteki
Bezpłatna Infolinia dla Pacjentów.

ikona niższe koszty leczenia
Bezpieczeństwo

Weryfikacja interakcji leków.
Encyklopedia leków i ziół

Ikona encklopedia leków i ziół
Wsparcie w leczeniu

Porady na czacie z Farmaceutą.
E-wizyta z lekarzem specjalistą.

Ikona porady na czacie z farmaceutą
Newsletter

Bądź na bieżąco z DOZ.pl

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Regulaminie.

Zamnij